Emme me tarvitse teitä mainostajat – todellakaan!

Katsoin kiinnostuneena tänään Maikkarilta Studio 55 –ohjelmaa, koska aiheena oli: Yli 50-vuotiaat kuluttajina – mainonnan unohdettu kohde.

Aloin tietysti miettiä asiaa omakohtaisesti, sillä olen 57-vuotias ja kuulun siis kyseiseen unohdettujen ryhmään. Eikä se haittaa minua pätkän vertaa! Pysykää vain mainostajat samalla linjalla! Me 80-luvun kulutusjuhlan luojat hillutaan täällä ihan miten haluamme ilman teitäkin. Me osaamme ihan kaiken, löydämme kaiken emmekä tarvitse teitä yhtään mihinkään. Kulutamme rahamme ilomielin ihan mihin itse haluamme. Välillä Henkassa ja Maukassa ja välillä Luis Vuittonilla. Arvostamme palvelua ja laatua ja löydämme ne ilman mainostajia vailla mitään ongelmia.

Katsomme ja näemme tyttärieni kanssa samat mainokset, sillä erotuksella, etten usko mitä niissä puhutaan – koska tiedän paremmin. Mutta voi Luoja kuinka viihdyttäviä ne ovatkaan! Ajatella että mainostytöt ja –pojat ovat viritelleet ripsivärimainoksen jossa luvataan tuuheutta, pituutta ja volyymia ja kuvissa pörhistelevissä silmissä jumalaisen kauniisiin silmiin on kiinnitetty irtoripsiä hiusharjan verran! Miten hauskaa! Ryppyvoiteita mainostavat kolmikymppiset siloposket ja jos mainostajat heittäytyvät vallan rohkeiksi, niin mainoskuvassa on jotain aivan rebeliä – Jane Fonda (69-vuotiaana voide mainoksissa) jonka kasvoja(kin) on sivellyt kirurgin veitsi enemmän kuin mainostettava tuote ikinä. Mutta se on niin hauskaa! Ostamme hulluina kosmetiikkaa, koska iho kuivuu, kun kollageeni vähenee ja se tuntuu ikävältä. Mutta voi pojat – kyllä me voiteemme löydämme, ja kirurgit, ja Restylanet ja timanttihionnat.

Parempia TV-ohjelmiakaan emme tarvitse , vaikka TV suoltaa enimmäkseen ulos pelkää moskaa, sillä näemme kaiken haluamamme tietokoneelta Netflixistä ja vastaavista palveluista. (Vaikka viimeksi katsoin suosikkisarjaani kyllä puhelimelta, kun mieheni kanssa ajoimme vapaa-ajan asunnolta kotiin ja reissu pitkästytti) TV:n mössöohjelmia, joissa esitellään esimerkiksi asuntoja alastomille ihmiselle, treffataan alasti tai muuten vaan örvelletään mauttomasti katsovat silti jotkut ikätoverini ja suotakoon se heille. Tasoa ohjelmiin löytyy kaikille jos vain haluaa etsiä. Tanssii Tähtien kanssa –ohjelmaa katsoivat kuulemma liian vanhat ihmiset mainostajien mielestä – ei haittaa, me nähdään samoja ohjelmia joita tehdään muualla maailmassa.

Juu emmekä me välitä matkailumainoksistakaan. Etsimme matkamme itse. Olemme jo oppineet kuinka mainostytöt – ja pojat kuvaavat kohteita ja muokkaavat kuvia näyttämään paremmilta. Ehei – me lennämme kohteet Googlella, jotta näemme, vaihdamme nettiyhteyksiä ja servereitä, kun varaamme lippuja, että saamme parhaat hinnat ja löydämme upeimmat paikat. Tai otamme yhteyttä parhaisiin matkan tarjoajiin, jotka räätälöivät meille matkan Ranskaan keräämään omenia ja keittämään niistä hilloa, joka jaetaan varattomille hyväntekeväisyytenä tai vie meidät tutustumaan pienen pieniin konjakin tuottajiin, joita ei löydä ellei ole henkilökohtaisia suhteita.

Sillä lailla me teemme – koska olemme sen arvoisia

 

Hanna

 

P.S. unohdin kokonaan autot ja prätkät. Tiedättekö miksi kalliita autoja ajaa useimmiten vanhemmat naiset ja miehet? Ja miksi Harrikkakuskeilla on jo ikää? Miksi tyttärellä on pikkuinen vanha Toyota ja äitee ajelee Mersulla? 😉

 

 

 

Kommentit
  1. 1

    Heidi Hammarsten sanoo

    Näinhän se menee ja siihen on kaksi jotenkin ymmärrettävää selitystä. A) Mainostajat tietävät, että jos jotakin tuotetta mainostetaan vanhemmalle kohderyhmälle, nuoremmat kuluttajat kauhistuvat ja alkavat karttaa sitä (ilmeisesti jotkut keski-ikäisetkin, ei-niin-sinut ikänsä kanssa, saattavat tästä vähän säikähtää) ja B) Mainostajat tietävät, että kokeneisiin konkareihin on vaikeampi vaikuttaa kuin nuorempiin.

    • 1.1

      hannasumari sanoo

      Heidi,
      Ehkä se on niin! Voi myös olla että mainostajat eivät tiedä mitä me haluamme ja mainostoimistojen työntekijät ovat niin nuoria, etteivät he tiedä että meidän vanhojen tomumajojen sisällä asuu ihan nuoria ihmisiä. Vain kuori rapistuu…!
      Iloa päivääsi ja kiitos kommentista!
      Hanna

  2. 4

    sanoo

    Luulen Hanna kyllä että ei ne nuoretkaan usko enää niihin perinteisiin mainoksiin, ainoastaan mainostajat luulevat että niihin uskotaan. Omassa duunissani siellä matkojen suunnittelussa ja hillokurssien järjestänä (hah!) saan kiitosta siitä, että olen oikeasti aikuinen. On upeata huomata että 58-vuotiaana itse nautin edelleen palvelemisesta, uusien asioiden löytämisestä mutta myös siitä että saan asiakkaiksi kaiken ikäisiä. PS. Yksikään todellinen asiakas ei tule meille muuten mainonnan kautta (kun ei sitä tehdä) vaan sillä että ystävät ovat kehuneet. Hömppälauseisiin ei uskota, mutta ystävältä kuultu painetaan mieleen.

    • 4.1

      hannasumari sanoo

      Henni!

      Virkistävä ajatus! Ehkä eivät uskokkaan! Ja totta se on – ystäviltä minäkin saan parhaat vinkit. Ja Facebookin kautta myös.
      Jonain päivänä lähden sinne teidän hillokurssille. Se on mun unelma!
      <3 Hanna

  3. 5

    sanoo

    Nauratti viime viikolla kun katselin sitä määrää ”voiteita”mitä laitan meikin alle….. Mulle ei voi myydä tuoteita, jos antiagea mainostaa 25-vuotias, syystä, että eihän ne silloin voi olla minulle 53-vuotiaalle hyviä. Vaikka ne periaatteessa pitäisi olla mun ikäluokalle sopivia.

    • 5.1

      hannasumari sanoo

      Maiju!
      Hahahha! Hauskasti ajateltu! Pitäisi muuten opetella lukemaan niitä voiteiden tuoteselostuksia. En tajua niistä mitään. Se ratkaisee, miltä rasva tuntuu kasvoilla ja miltä se tuoksuu.
      Hyvää viikonloppua!
      Hanna

    • 6.1

      hannasumari sanoo

      Terhikki,
      Siltä vaikuttaa, kun näitä kommenteja lukee, että niin se juuri toimii -suusta suuhun!
      Iloa päivääsi!
      Hanna

  4. 7

    sanoo

    Hyvä teksti ja asiaa. Haluan mainita, että minä mainostan liikettäni ja muotiblogiani nimenomaan aikuisille naisille. Aikuisella naisella on halua ja aikaa panostaa itseensä!

    • 7.1

      hannasumari sanoo

      Doppwoman – täytyypä käydä kurkkaamassa sinun blogiasi! Ja se on totta – nyt on aikaa, vaikka ollaan kiireisiä, ollaan eri tavalla kiireisiä!
      Hyvää viikonloppua
      Hanna

  5. 8

    sanoo

    Kylläpä ”osu ja uppos”. Ihan loistava näkökulma asiaan Hanna:) Minä itse uskon, että aikuiset naiset tulee (juurikin näistä kyseisistä syistä) olemaan se seuraava megatrendi markkinoinnin saralla.

    • 8.1

      hannasumari sanoo

      Business Woman,
      Kittos! Olen aivan samaa mieltä! Ja mikä onni se onkaan, että se tapahtuu ”minun aikanani” Super!
      Hanna

  6. 9

    sanoo

    Ihana kirjoitus ja naulan kantaan! Meidän V10 Plus -sarjan kasvot on sarjan kehittäjän Akikon, 46-v ja tuotteiden kohderyhmä on 16-99
    Akikon iho on luonnossa yhtä kauniit kuin kuvissa, eikä ole veistä käyttänyt!
    Sopisi tuotteet hyvin Hannallekin 😉

    • 9.1

      hannasumari sanoo

      Nina, en tunne tuotteita – täytyy tutustua. Menen kaivelemaan nettiä!
      Iloa päivään
      Hanna

  7. 10

    Pepi sanoo

    Taidetaan olla varsinaisia turhakkeita mainonnan kohteina kun ei mikään mene läpi 🙂
    Itse ainakin monesti ajattelen, että mikäs tuossa on vikana kun tarvitsee noin tuupata mainosta pihalle 24/7 – kyllä se hyvä tuote kuluttajan löytää suuremmitta mainoksittakin. Jo pelkän puskaradion voima on huikea. Molempiin suuntiin.

    • 10.1

      hannasumari sanoo

      Pepi,
      Puskaradioon tuntuvat luotavan monet täällä! Ja niinhän minäkin teen!
      Kiitos kommentista!
      Hanna

  8. 11

    sanoo

    Niin totta, niin totta!

    Pirkko Arstila kirjoitti kerran jossain, miten nainen muuttuu kuin näkymättömäksi ikävälillä 40-50. Nyt kun itse on 50+ elää vahvemmin kuin ikinä! Kaikeksi hyväksi on tullut niin paljon järkeä, että käyttää vain laatua: Itse ostan harvemmin, mutta laadukkaampaa. Olen myös hyvin tarkka, mitä lehtiä tilaan, sillä on naurettavaa, että minun käyttämääni kallista ihovoidetta mainostaa tyttäreni ikäinen nuori nainen, joka ei aidosti ole vielä tuon voiteen käyttäjäryhmää.

    Vähän aikaa sitten palasin tilaajaksi erääseen naistenlehteen ja aloitin viestittämällä päätoimittajalle, että kannattaa muistaa, ketkä tätä lehteä tilaavat, mitä he odottavat lehdeltään, kuka maksaa lehden hengissäsäilymisen. Aikuinen kuluttaja on itsevarma ja äänestää katoamalla takavasemmalle ja sijoittamalla itselleen paremmin sopivaan lehteen mikäli huomaa ikäsyrjintää.

    Maailma on kauniiden 50+ naisten! Pepin mainitsema puskaradio toimii niin hyvässä kuin pahassa eli löydämme kyllä ne palvelun tuottajat, jotka osoittavat olevansa ihan meitä varten.

    Ja mitä tulee matkoihin, niin emme todellakaan tarvitse niitä varten mainoksia: Me teemme matkamme itse niin alpeille, safareille kuin kaupunkilomille ja kas kummaa: Siellä jossakin on toinen maa, jossa korkoni piiskaavat katuja, punainen ponchoni leikkii tuulessa ja olen takuulla kaikkea muuta kuin näkymätön! Nauran tuuleen…

    • 11.1

      hannasumari sanoo

      Leena!
      Me ollaan tästä niin samaa mieltä! Minusta tuntuu, että elän todellakin elämäni parasta aikaa!
      Kiitos viestistäsi
      Hanna

  9. 12

    anni tammisto sanoo

    Hanna, ihan vain tiedoksi, että meissä 55++ ihmisissä on iso joukko niitä, jotka eivät voi pienellä eläkkeellä ostaa hulluna kosmetiikkaa, puhumattakaan Mersuista…Ihan sama, suunnataanko niitä mainoksia meille vai ei.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *