Isot tytöt vaatekaupassa ja mediassa

Mies sanoi: meiltä saa vaatteita isoillekin tytöille. Isoille tytöille!?

Kuinka voinkaan inhota tuota sanaparia tässä yhteydessä! Se juuttuu kurkkuuni, kuin liian suuri kuiva leivän pala. Vaatekokoon viitattaessa paino on sanalla isoille.

Mitä ovat ”isot työt”? Tyttö on naispuolinen lapsi tai nuori. Nainen on nainen. Aivan kuin sanaparin käyttäjä koettaisi lepytellä asiakasta, joka on oikeastaan hänen mielestään liian suuri, liian vääränlainen, normeihin sopimaton erikoisuus ja kummajainen.

Miksi vaatekoot ylipäätään eivät vain jatku tarpeeksi pitkälle, jotta kaikki voisivat nauttia ihanista vaatteista, kuten haluavat? Miksi vaatteet loppuvat kokoon XL tai 42 ja sen jälkeen alkavat erilaiset mallistot? Yleensä ankeat, ei muodikkaat ja varmasti yleisin väri niissä malleissa on musta.

Miksi joku kuvittelee, että tietyn kokonumeron jälkeen naisen maku, toiveet ja mieltymykset muuttuvat ja muoti lakkaa kiinnostamasta. Värit ja muodot loppuvat yhtäkkiä, kun mittanauha siirtyy jonkun mielestä punaiselle alueelle. Miksi joku kuvittelee, että nainen haluaa tulla kutsuksi isoksi tytöksi?

Myös muotilehtien käyttämien mallien koko puhuttaa ihmisiä ja mietityttää minuakin. Olen pohtinut sitä miksi mallien halutaan olevan niin kovin laihoja, kun vaatteet näyttävät heidän päällään aivan toisenlaisilta, kuin aitojen käyttäjien yllä.

Muotilehdet vastaavat valituksiin kertomalla, että kuvauksiin saatavissa olevien vaatteiden koot, määrittelevät käytettävien valokuvamallien koon.

Miksi vaatteiden mallikoot ovat niin pieniä? Koska muotisuunnittelijat rakastavat sitä miltä heidän luomuksensa näyttävät superlaihojen naisten yllä. He ovat taitelijoita, guruja, muodinluojia. Käyttömuotia suunnittelevat designerit ehkä kopioivat guruja, vaikka käyttömuoti ja massojen valmisvaatteet ovat kaukana siitä maailmasta, jossa Karl Lagerfeldit tekevät työtään.

Kuka uskaltaa olla erilainen? Kun maailman huippusuunnittelijat marssittavat catwalkilla tikkulaihoja, rinnattomia, lantiottomia naisia, joista on tehty upeita luomuksia vaatteissaan, meikeissään ja kampauksissaan, kuka on se päätoimittaja, joka uskaltaa olla asiasta eri mieltä? Suurimpien muotilehtien päätoimittajat, muotitoimittajat ja stylistit ovat superjulkkiksia, jotka istuvat näytösten eturivissä. Heitä palvotaan, pelätään, kadehditaan, kopioidaan ja lahjotaan. Normaali tai normien mukaan ylipainokseksi määritelty nainen ei ole heistä houkutteleva. Miksi? Sitä en tiedä. Meistä muista normaali, pyöreä ja mehevä on upea siinä missä muutkin. Upeus ei korreloi koon kanssa. Upea on upea. Kaunis ja hehkeä on sitä koosta riippumatta.

Myös Raakel Lignell kirjoittaa tästä samasta aiheesta ja kritisoi vaatteiden ”rotuerottelua”

Kirjoitin aiheesta tänään Facebook päivityksen aamulla. Siihen tuli välittömästi valtavasti kommentteja, voit käydä lukemassa niistä täällä.

 

Hanna

 

 

Kommentit
  1. 1

    Terve Tuloa sanoo

    Okkei.

    Sanon sitten seuraavalla kerralla: Meiltä saa vaatteita vanhoillekin ämmille.

    Kelepaako?

    • 1.1

      Lento sanoo

      Asiakaspalvelua parhaimmillaan, mutta tavallaan tiivistää ongelman: mitä hiton tekemistä iällä ja koolla on toistensa kanssa? Olisiko ylimaallisen vaikeaa kohdella kaikkia ihmisiä asiallisesti painosta ja iästä riippumatta?

      En osta vaatteita yhdestäkään liikkeestä, jossa jokin muoto ilmaisusta ”isoille tytöille” on esillä. Annan asiasta palautetta ja palaan ostoksille sitten, kun asia korjaantuu. Olen ylipainostani huolimatta täysi-ikäinen ja -valtainen ihminen, en lapsi.

      Kyseessä ei ole rakettitiede. Jos isommat koot halutaan erottaa, ne voi merkitä kirjoittamalla lappuun esimerkiksi ”Naisten koot 46-56” tai ”Isot koot”.

    • 1.2

      hannasumari sanoo

      Hei!
      Ei juolahtais mieleenikään ostaa vanhojen ämmien vaatteita. Mitä ne vanhat ämmät on? Satuolentoja?

      Hip hei!
      Hanna

  2. 2

    Heidi sanoo

    USA:ssa Christian Siriano on ottanut tätä asiaa ”niskasta kiinni” ja suunnittelee hyvännäköisiä vaatteita myös isomman kokoisille. Hänellä on oma fashion line Lane Bryant -ketjulla. Pikku hiljaa asenteet alkaa ehkä muuttumaan.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *