Kauhujen yö takana 5+1 keinoa nukahtamiseen

Unettomuus – se pirulainen, johon pitäisi suhtautua rakkaudella.

Aaaargghhhhh - antakaa mulle unta!

Aaaargghhhhh – antakaa mulle unta!

Synnyin aamuvirkkuna ja illan torkkuna. Pikkuhiljaa aamut ovat aikaistuneet siihen malliin, että voi puhua unettomuudesta. Haluaisin ottaa sen käsittelyyn, hakata tohjoksi, piestä, polkea, hyppiä sen päällä ja vaan yksinkertaisesti tappaa sen. Siis unettomuuden. Mutta annas olla, jos uneton hermostuu – e-ei! Samalla hetkellä peli on pelattu ja sinä hävisit. Peruuttamattomasti. Ellet sitten ala parkua ja lopulta nukahda itkuusi.

Toissayö oli surkein pitkään aikaan. Heräsin kolmen aikaan. Se on pahin hetki. Tein kaikki keinot, että nukahtaisin uudelleen, mutta valvoin. Sudenhetken mustat mietteet valtasivat ajatukset ja huolten valtameri vyöryi ylitseni antamatta rauhaa. Kuta enemmän mietin, sen pahempaa oli kaikki. Huolet kasvavat ja onni katoaa. Lopulta kuuden aikaan päätin katsoa telkkaria. Mutta kas mikä mainio yhteensattuma – kanavapaikat olivat muuttuneet yöllä. Aloin parkua lohduttomasti ja tungin pääni tyynyyn. (Mieheni on matkoilla – tietysti juuri, kun tämä maailman lopun ongelma kohtasi minut.) Lopulta silmät punaisina, silmän aluset mustina luovutin. Seitsemältä piti lähteä viemään tytärtä satamaan. Yhdeksältä olisi hieronta, ehkä nukkuisin siinä, ajattelin.

Kun palasin satamasta sain hierojalta viestin, että aika on peruttava sairaustapauksen tähden. Ajoin kotiin, kömmin petiin ja nukuin tunnin ja vartin! Jippiiii!!! (ja siis todellakin vartit lasketaan tässä sodassa. Joka minuutti on kullan arvoinen) Päivä sujui mallikkaasti, mutta illalla olin tarkka. En antanut nukkumaan menon venyä, vaan painoin pään tyynyyn (se oli kuivunut kyynelistä – kiitos) kymmeneltä. Otin myös ensikertaa elämässäni melatoniinia. Heräsin 7.28 Huippeeeeeee! En aio ottaa sitä ensi yönä. Mutta oli se ihan nastaa nukkua hyvä yö. Ehkä otan melatoniinin mukaan yhdeksi kohdaksi nukkumista helpottaviin konsteihini.

Olen siis oppinut elämään aika hyvin sen faktan kanssa, että saatan herätä neljältä joka aamu. Minulla on keinoja, joilla houkuttelen unen luokseni. Onneni on se, että olen yksityisyrittäjä eikä minun välttämättä tarvitse olla aamuvahaisella missään. Jos valvoo pari tuntia yöllä, saattaa aamulla nukkua hilkun verran pitempään – toivottavasti.

Hypnoosivideot – tämä on paras keino. Haen puhelimella You Tubesta hypnoosivideon, laitan napit korviini ja menen sänkyyn. Niitä kuunnellessa nukahdan nopeasti ja nukun hyvin monta tuntia lisää.Laitan blogin loppuun muutaman linkin, joista pidän eniten.

Lämpö – olen huomannut, että villapaita, villasukat ja mikrossa lämmitetty viljatyyny selän alla saattavat auttaa nukahtamaan.

Kylmyys – joskus auttaa ikkunan avaaminen niin, että huoneesta tulee aivan kylmä. Peitto täytyy vetää tiukasti kaulan ympärille niin, että vain pää on poissa peiton alta.

Valvominen herättyä – Jos herätessäni mieltä painaa joku tekemätön työ alan tehdä sitä. Siihen väsyy aika nopeasti ja tunnin kuluttua saattaa jo uni maistua. Ajatus on, että on typerää pyöriä unettomana sängyssä. Jos  en nuku, voin tehdä jotain hyödyllistä. On tärkeää säilyttää hyvä fiilis.

Lukeminen –  Luen kirjaa, jossa on paljon tietoa. Kouluajoista sen jo muistaa, uni tulee pian.

Tärkeintä on koettaa pitää yllä rento ja hyvä fiilis. Jos taistelee, häviää aina. Jos ei nuku, niin kannattaa tehdä jotain mikä on nastaa tai tarpeellista. Sängyssä pyöriminen on aivan turhaa touhua.

Sleep hypnosis  

Guided Sleep Meditation for Insomnia (Sleep, Relaxation, Calm your Mind)

Hyviä unia pallerot!

♥️

Hanna

Kommentit
  1. 1

    Teija sanoo

    Täällä myös lähes kaikki keinot kokeiltu ja usein huonot unet liittyy joko stressiin tai heikkoon syömiseen, jolloin todennäköisesti nälkä herättää aamuyöllä. Itselläni parhaiten unen laatuun auttaa iltapuuron syöminen. Kuuntelen myös usein nappikuulokkeilla ”white noise”-kohinaa, siihen yleensä nukahtaa melko nopeasti. Niin ja pimennysverhot ovat hyvä apu myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *