Nukahda – seitsemän keinoa saada unen päästä kiinni

14795850_10202011411803519_45639651_o-1

Nukkumisen vaikeus on kuin räiskäleen kääntö heittämällä – siitä ei tule mitään, jos sitä jännittää.

Tärkein sääntö univaikeuksien voittamisessa itselläni on ollut, etten ota asiasta mitään paineita. Jos ei nukuta, en yritä väkisin nukahtaa. Sängyssä hikisenä pyöriminen ja samaa rataa hyrräävien ajatusten kanssa painiminen on pelkkää ajan haaskausta. Minulle tuttuja unettomuuden laatuja on kahta lajia.

Uni ei tule illalla – on vaikeaa saada unen päästä kiinni

Odotan vartin, jos unella ei ole aikomustakaan saapua, nousen ylös ja menen katsomaan telkkaria tai lukemaan kirjaa. En ole iltaihmisiä, joten energiaa ei ole mihinkään muuhun tekemiseen. Mietin myös onko minulla nälkä. Nälkää ei oikeastaan aina huomaa. Mutta joskus voileipä tai iltapuuro toimii unilääkkeen tavoin. Oikeastaan puuroa pitäisikin syödä iltaisin. Hiilihydraatit väsyttävät. Kun alkaa väsyttää palaan vällyjen väliin ja uni tulee mukavasti.

Älä pakota

Ole kylläinen

Aamuyön suden hetket – kun herään kesken unien

Aamuyön virkeät hetket ovat minulle kovin kovin tuttuja. Saatan herätä kuukausi kaupalla neljältä aamulla, vaikka olisin oikeasti väsynyt. Aiemmin tein niin, että nousin ylös ja aloin puuhata jotain hiljaista. Tein töitä, kirjanpitoa, luin ja vastaavaa. Parin tunnin päästä väsyin ja menin takaisin nukkumaan kuuden aikaan. Kaikille se ei sovi, kun on silloin jo noustava ylös. Mutta ei kannata väheksyä edes kahdenkymmenen minuutin tupluureja. Jos on pienikin hetki aikaa vielä aamulla torkahtaa, sekin uni kannattaa kokemukseni mukaan napata talteen.

Nyt minulla on kuitenkin uusia tehokkaita tapoja saada uudelleen unta.

Paras niksi on uni- ja hypnoosivideot You Tubessa. Katson iltaisin, että löydän yöllä helposti puhelimeni ja korvanappikuulokkeet. Puhelimen nettiselaimessa on valmiina tai helposti löydettävissä suosikkivideoni. Panen videon pyörimään, korvanapit korviin ja kipitän takaisin sänkyyn. Usein en ehdi kuunnella videota loppuun, kun jo nukun. Joskus nukahdan vasta, kun video loppuu ja jo luulen etten nukahdakaan. Minä kuuntelen videoita suomeksi ja englanniksi. Jokaisen on etsittävä omat suosikkinsa, koska henkilökohtaiset mieltymykset merkitsevät paljon. Minulle lukijan ääni on hyvin tärkeä. Jos se etoo, unen sijaista saakin kaverikseen kevyen raivon. Se ei toimi! Tämänhetkinen suosikkini löytyy täältä

Joskus kuuntelen musiikkia, sen laadulla ei ole minulle väliä, voin kuunnelle vaikka rockia tuutulauluna. You Tubessta löytyy myös vaikka aaltojen pauhua ja tietysti meditaatiomusiikkia. Oman suosikin löytämiseen täytyy käyttää hetki aikaa ja se kannattaa tietysti tehdä päivällä. Vaikka voihan sen tehdä yölläkin, jos ei nukuta. Kunhan ei stressaa.

Sopiva nukkumislämpötila auttaa nukahtamaan. Minä olen enemmän palelevaa, kuin hikoilevaa sorttia. Kun palaan vuoteeseen laitan päälleni villatakin. Olen huomannut, että sen suloisessa sylissä on nukahtaa helposti. Jotkut hikoilevat ja märät lakanat eivät ilahduta. Kirjoitin täällä aiemmin teknisestä materiaalista valmistetuista lakanoista. Nukumme niissä edelleen. Voit lukea jutun täältä.

Yksi keino on se, ettei välitä. Olen opetellut toteamaan että, ahaa – heräsin. Mutta taidanpa nukkua vielä. Ja vain laitan silmät kiinni, enkä hievahdakaan. Se toimii joskus. Mutta jos ajatukset pyörivät liikaa, uni ei tule.

Yksi keinoistani on suunnitelmat. Alan suunnitella jotain, mikä ei oikeasti ole tapahtumassa. Kuinka sisustaisin unelmieni kesämökin? Millaisen tarjoilun tekisin johonkin juhlaan.

Minulle on unen kannalta tärkeää tehdä päivällä kaikki ikävät, stressiä aiheuttavat työt ja asiat. Ikävimmät pois ensimmäisenä. Ja jos niin ei syystä tai toisesta voi tehdä, työt kannattaa kirjoitta paperille listaksi. Silloin niitä ei tarvitse pohtia. Jos tekemättömät työt pyörivät mielessä, ne tuntuvat usein suuremmilta, vaikeammilta ja lukuisammilta, kuin ne todellisuudessa ovat. Paperilla oleva lista kertoo paremmin, että selviän hommistani leikiten!

Nauti pienestäkin unesta

Kuuntele hypnoosivideo tai musiikkia

Kääriydy villatakkiin

Suunnittele unelma

Kirjoita työt paperille

 

Energiaa päiviin ja kauniita unia öihin

Hanna

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *