Päivän kaktuksen saa VR – ihan heittämällä (matkustajan ulos)

Perille pääsy on pääasia – konnarin voin kohdata bonuksena

Tämän päivän Hesarissa on raastava mielipidekirjoitus VR:n toiminnasta (toimimattomuudesta). 13-vuotias poika matkusti ensimmäistä kertaa yksin tätinsä luota Helsingistä kotiinsa Hyvinkäälle. Täti ei käytä junaa ja poika taas on matkannut saman reissun useasti vanhempiensa tai siskonsa kanssa, jolloin vanhemmat ovat hankkineet lipun netistä tai junasta.

Tieto VR:n lipunmyyntiuudistuksesta ei ollut tavoittanut tätiä eikä poikaa ja lopputuloksena konduktööri käski poikaa poistumaan junasta Järvenpäässä, josta tämän tulisi ostaa lippu ja jatkaa matkaa seuraavalla junalla kotiin Hyvinkäälle. No mahdoton paikka. Nuorella pojalla ei ole maksukorttia, ainoastaan käteistä lipunostoa varten ja asemarakennus Järvenpäässä on suljettu. Onneksi puhelimessa on akkua ja poika voi soittaa kotiin.

Kuka on tarinan syyllinen? Mielestäni taho, joka tämän uudistuksen on tehnyt. Konnari on välikappale ja poika toivottavasti sankari. Jospa tämän järkyttävän, mutta onneksi onnellisesti päättyneet tarinan ansiosta VR:n lipunmyyntiuudistusta viilataan, kun koko maan matkustajat jatkuvasti moittivat sitä ja selvästi nähdään, että se aivan toimimaton ja susi jo syntyessään.

On niin sanoinkuvaamattoman raivostuttavaa, kun asioita vaan tehdään ja tunaroidaan, eikä niitä korjata. Ei välitetä käyttäjistä, ihmisistä. Kaikki levittelevät vain käsiään.

Onhan tämä slogan nyt aivan vitsi:

”Konduktöörit lähijunissamme eivät enää myy lippuja, vaan keskittyvät palvelemaan teitä.”

Mikähän olisi se tärkeämpi palvelu, kuin että matkustaja saisi matkustaa sillä junalla laillisesti lippu kourassa? Sekö on palvelua, että pikkupoika laitetaan ulos junasta? Oikeasti ainoa palvelu mitä minä haluaisin junassa, on päästä perille.

Näin kirjoitettiin, kun uudistus oli alkamassa:

IS 19.06.2017

Millaista asiakaspalvelua junissa oikein tarjotaan maanantaista lähtien, viestinnän asiantuntija Janna Veisterä?

Konduktöörejä on aina kaksi. He liikkuvat pareittain ja kiertävät koko junan, kun aiemmin konduktööri on ollut vain lipunmyyntivaunussa. Jatkossa he kohtaavat yhdessä kiertäen kahdeksansataa asiakasta sadan asiakkaan sijaan. Kun lipunmyynti jää pois, on konduktööreillä enemmän aikaa asiakaspalvelulle ja asiakkaiden kohtaamiselle. He neuvovat ja opastavat niin junissa kuin laitureilla, esimerkiksi vaihtoyhteyksissä. Samalla he katsovat liput junassa ollessaan ja neuvovat varsinkin alkuun eri tapoja ostaa lippu jatkossa. Noin 75 prosentissa junissa on maanantaista alkaen konduktööri. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

Kyllä tuntuu pahasti siltä, että pääasia on unohtunut. On menty tähän höpölöö juttuun kohtaamisista. Juna halutaan inhimillistää. Kuinka inhimillistä on pistää asiakas ulos junasta odottamaan seuraavaa ja etsimään tapaa saada se pirun lippu hankittua? Kun jo lipun ostosta on selkeästi saatu aikaan ongelma, kuinka matkustusmukavuutta voidaan kuvitella kohennettavan sillä, että asiakas kohtaa konnarin? Mitenkään heidän ammattikuntaansa väheksymättä. Enimmäkseen ovat olleet hauskaa joukkoa.

Voin jotenkin kuvitella sen presentaation, jossa tästä kohtaamisesta on kauniisti puhuttu ja esitelty kuinka helppoa on ostaa lippu netistä tai automaatista tietyistä paikoista. Se on näyttänyt varmaan hienolta siinä kaaviokuvassa. Mutta kun automaatit eivät toimikaan ja nettisivut kaatuvat. Mitä sitten tapahtuu? Konnari kohtaa tyhjän junan. Mä oikeesti vihaan tällaista soopaa.

Grrrrrrr – tämmönen niin nyppii!

Hanna

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kiitos kirjoituksesta. Olemme pahoillamme tapahtuneesta, pojan poistaminen junasta oli selvä virhe VR:ltä.

    Olemme olleet heti yhteydessä pojan äitiin ja olemme käyneet tapahtuneet läpi hänen kanssaan. Olemme tietysti pyytäneet myös anteeksi virhettämme.

    Liputtoman matkustajan poistaminen on äärimmäinen toimenpide. Näin nuoren henkilön kohdalla siihen ei pidä ryhtyä lainkaan. Otamme tapauksesta opiksi.

    • 1.1

      Riitta Ora sanoo

      Konduktöörin pitäisi ainakin tietää,missä on vaihtamisasemalla raide.
      Sitä ei osannut kertoa puolisokealle Kerava -Lahti-Kouvola -linjalla.
      Että siinä se palvelu.
      Miettikää nyt hiukkasen.
      Kuka tämän eilippumyyntiäkeksinnön on oikein alullepannut?
      Siis rahalla et voi matkustaa.
      Ja vielä ulos junasta!
      Suomi 100 -Haloo!
      Ei kaikilla matkustajilla ole mahdollisuutta nettiin,puhelimeen -eikä kaikilta asemilta saa edes lippuja.

      Ei kun bussiin.

      • 1.1.1

        sanoo

        Harmillista kuulla, että konduktöörimme ei ole osannut auttaa sinua.

        Matkalippujen myynnin loppuminen HSL-alueen lähijunissa perustuu HSL:n hallituksen jo vuonna 2014 tekemään päätökseen – voimaan päätös tuli nyt kesäkuussa. HSL vastaa oman alueensa lipunmyynnistä ja sen järjestelyistä. VR liikennöi HSL-lähiliikennealueen junia HSL:n tilauksesta. Sama lippujärjestelmä on otettu käyttöön myös HSL-alueen ulkopuolella eli Siuntioon, Tampereelle ja Lahteen kulkevissa VR:n lähijunissa, näin järjestelmä ei vaihdu matkustajalle kesken matkaa. VR:n kaukojunissa lipunmyynti jatkuu.

        VR:n lippuja voi automaatin lisäksi ostaa kaikilta R-kioskeilta, uudistuvasta verkkokaupasta (beta.vr.fi), mobiilikaupasta, puhelinpalvelusta, useasta Matkahuollosta tai matkatoimistoista. HSL on kehittänyt omia ostomahdollisuuksiaan ja VR omiaan. HSL-alueen matkoja voi ostaa matkakortilla, VR Lähijunat-mobiilisovelluksella, automaatilla, kioskista ja kaupoista sekä HSL:n ja kuntien palvelupisteistä.

    • 1.2

      Mia Perta sanoo

      Olen nähnyt vastaavaa tapahtuvan kyllä, joten ei luene äärimmäinen, vaan ainoa keino. Kun lippua ei voi ostaa konduktööriltä eikä liputta saa matkustaa, niin ulos junasta. Itse kohtasin myös vastaavan tilanteen yöjunassa. Mobiililippu latautui pitkään ja konduktööri päästi laiturilta junaan etten myöhästy junasta. Seuraava juna menisi vasta tunnin päästä. Lopulta puhelimeen tuli ilmoitus ettei lippua voitu ladata järjestelmähäiriön vuoksi. Jätin sen puhelimeen näkyville tarkastajien varalta, koska juna ehti lähteä matkaan. Tarkastajan tullessa näytin viestin hänelle. Yllätyksekseni se ei kelpaa että järjestelmähäiriön vuoksi en saa lippua ostettua. Lipun hankkiminen on matkustajan vastuulla js jos se ei edellä mainitusta syystä onnistu, niin en voi matkustaa junalla. Minun olisi siis pitänyt häiriön vuoksi hypätä pois seuraavalla asemalla ja ottaa taksi kotiin. Satuin mainitsemaan, että kk-lippuni meni juuri klo 24 umpeen, minkö vuoksi olin lippua ostamassa. Tarkastaja pyysi kortin ja ilmoitti että se on voimassa viimeiseen junavuoroon vaikka vuorokausi vaihtuikin. Tämä ei ollut tiedossani. Pääsin siis perille junalla, mutta ilman tuota kk-korttia olisin lentänyt pihalla klo 2 yöllä, koska järjestelmähäiriö.
      Inhimillistä? Asiakaspalvelua? Ei ninusta.

  2. 2

    Matti Mattila sanoo

    Ikävä tapaus, mutta Hannalle kiitos että otti esille myös yhden juurisyyn – kesäkuun lopussa tapahtuneen ”lähijunauudistuksen”.

  3. 3

    Greta sanoo

    Ihan hyvä ettei lähdetty konnareita syyttelemään, voi vaan kuvitella sitä ketutusta joka heillä tällä hetkellä on kun heistä tehdään eestaas patsastelevia ääliöitä vailla järkeviä työtehtäviä!! Kuka sellaista kohdalleen haluaisi, ei kukaan.

    Ilman foliohattuakin jokainen normijärkinen tajuaa että sekä Postissa että VR:llä tehdään nyt – ja vielä naurettavan tökerösti! – tahallista alasajoa älyvapailla ”uudistuksilla” jolla sitten perustella yksityistäminen. Mutta kun molemmat ovat toimineet loistavasti vuosikymmeniä loistavalla sitoutuneella henkilökunnalla, hyvin kohtuullisilla palkkakustannuksilla. Surullista millaisilla kepulikonsteilla ”juhlitaan” satavuotiasta maatamme, josta niin haluaisi olla ylpeä… Julkisilla palveluilla on välttämätön paikkansa pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, miten hirveää jos sen upeasti yhteistyöllä rakentanut sodanjälkeinen sukupolvi joutuisi näkemään sen lyhytnäköisen, ahneen alasajon!

Vastaa käyttäjälle Greta Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *