Ravitsemusterapeutti ehdottaa hulluja juttuja – älä usko höpinöitä!

Helsingin Sanomat julkaisi ravitsemusterapeutti Hanna Partasen haastattelun, jossa Partanen on sitä mieltä, ettei ruuan aina tarvitse olla hyvää. Hänestä suuri syy suomalaisten ylipainoon on helposti saatavilla oleva herkkuruoka. Hän tapaa vastaanotollaan ihmisiä, jotka ovat niin taitavia kokkeja, että eivät malta jättää syömistä yhteen lautaselliseen. Tähän ravitsemusterapeutti ehdottaa parannuskeinoksi siirtymistä tankkaukseen huonommalla perusjees-ruualla, jota on hänen mukaansa esimerkiksi valmisruoka.

IMG_0313

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

resizedimage600338-P1011241

Kyllä meni meikämandoliinilla kahvit väärään kurkkuun. Partasen mielipiteissä tuntuvat olevan puurot ja vellit iloisesti sekaisin. Toki on totta, ettei rasvaisia ja raskaita ruokia pidä syödä päivittäin. Totta on sekin, että ei ole hyvä syödä liikaa. Mutta kuinka ammatti-ihminen voi ehdottaa parannuskeinoksi asiaan ruuan maun huonontamista? Syö hei vähän huonompaa ruokaa, niin et liho ja pysyt terveempänä? Älä nyt ainakaan joka päivä nauti ruokahetkestä! Syö valmisruokaa!!! Voisi kuvitella, että huippukokeille ja ruuanvalmistusta harrastaville ihmisille voisi antaa paremman neuvon. Esimerkiksi että suuntaa se harrastus toisentyyppisiin resepteihin.

En ole alan kouluja käynyt mutta tämän Hannan (siis minun) ohjeet ruuan kautta tulevaan hyvinvointiin tulevat tässä:

Nauti ruuasta ja hyvän ruuan tuomasta mielihyvästä ja hyvästä olosta joka päivä. Meillä on siihen mahdollisuus, toisin kuin monessa maailman kolkassa.

😀

Syö 5-6 kertaa päivässä. Aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Siten verensokeri ei pääse laskemaan ja on helppoa olla ahmimatta liikaa ruokaa päivällispöydässä, eikä tule ottaneeksi välipalaksi suklaata, karkkia tai leivonnaisia. Niihin tulee himo, kun ei syö nälkään ruokaa.

😀

Tiheään ruokarytmiin voi aluksi olla vaikeaa tottua. Laita muistutus puhelimeen ja mene syömään vaikka kovaa nälkää ei vielä olisi. Pysyt pirteänä ja energisenä! Etkä syö liikaa. Lupaan sen!

😀

Syö päivällisellä ja lounaalla riisiä, pastaa tai perunaa desin verran ja lihaa, kanaa, kanamunaa tai kalaa noin kämmenesi kokoinen pala. Täytä vatsaa herkullisilla kasviksilla.

😀

Syö välipalaksi hedelmä, rahkaa, marjoja tai vastaavaa. (Kaupasta saa yhtä hyvin ostettua omenan tai mansikoita kuin suklaapatukan)

😀

Juo vettä pari litraa päivässä.

😀

Vältä kastikkeita. Tee ruuasta niin herkullista ja mehukasta, ettei niitä tarvita. Tai tee kylmiä kastikkeita turkkilaisesta jugurtista ja yrteistä.

😀

Opettele tilamaan ravintolassa ruokaa, joka on sinulle hyväksi. Vaihda ranskalaiset kasviksiin, pyydä kastike erikseen tai jätä pois. Jos keiton nimi alkaa sanalla ”kermainen” älä tilaa sitä.

😀

Älä juo kaloreita.

😀

Älä juo alkoholia joka päivä.

😀

Opettele tekemään ruokaa ilman kermaa, voita ja rasvaisia lisukkeita kuten juustoa.

😀

Opettele tekemään nautinnollisia, herkullisia kasvislisukkeita, joita haluat syödä. Niin että kasvikset ovat ilosi, ei pakkopullasi. (Niitä totisesti voi valmistaa muutenkin kuin keittämällä ylikypsiksi tai raastaa tai kuorruttaa juustolla)

😀

Vältä valmisruokia. Niissä on usein turhaa rasvaa ja suolaa, eikä makua nimeksikään.

😀

Lue tuoteselosteet kaikesta mitä ostat. Huomaat pian, että esimerkiksi kekseissä on 25% rasvaa. Siis neljäsosa!!!

😀

Älä syö energiapatukoita. Ne ovat lähes aina sokeripommeja samoin kuin myslit. Jos rakastat hyvää ruokaa, opettele tekemään niitä itse. (Minulta saa reseptejä)

😀

Suosi kokojyväviljaa, -riisä ja -pastaa

😀

Rauhoita ruokahetki, jos voit. Nauti hyvästä ruuasta ja hyvästä olosta.

😀

Vältä sokeria, suolaa ja kovia rasvoja. Sokerin voi jättää kokonaan pois arjesta. Se on usein helpompaa kuin kohtuullisuus joka ensinnäkin on todella pieni määrä ja lisäksi se ryöstäytyy helposti käsistä. Sokerin voi korvata hedelmillä ja marjoilla.

😀

Älä syö marja- ja hedelmä jugurtteja. Ne kylpevät sokerissa. Ota maustamatonta jugurttia ja lisää siihen marjoja tai hedelmäpaloja.

😀

Tottuminen uuteen ruokavalioon vie tovin. Älä lannistu, pian et halua sitä oloa, jonka raskas ja rasvainen ruoka tekee. Uusi tapa syödä ja valmistaa vihanneksia ottaa sekin aikansa. Opettele vaikka yksi uusi herkullinen kasvislisäke viikossa. Se maksaa vaivan. Pääset uusiin maailmoihin ja siitä tulee intohimo!

😀

Muista seisovassa pöydässä, että herkut eivät maailmasta syömällä lopu. Tulee uusi tilaisuus maistaa jotakin.

😀

Jaa jälkiruoka jonkun kanssa, niin saat maistaa, mutta et syö itsellesi pahaa oloa.

😀

Jos tulee karkkihimo, osta viisi irtokarkkia. Ota parhaat, joita rakastat eniten. Viisi riittää, sen jälkeen ei enää maista eikä nauti. Sitä vaan syö pussin tyhjäksi ja itselleen pahan olon.

😀

Tee elämästä juhla ja nauti joka päivä hyvästä ruuasta ja hyvästä olosta!

❤️

Rakkaudella Hanna (Sumari)

❤️

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Pöyristyin itsekin noin elämänilottomasta ohjeesta. Ruoka on paitsi energiaa, myös nautinto! Hyvä ruoka nostaa elämänlaatua, eikä hyvän synonyymi ole epäterveellinen. Oma neuvoni on jo ruokaa valmistaessa miettiä annoksen koko eikä tehdä liikaa. Keitetään sitä riisiä, pasta tai perunaa vain vähän tai korvataan kokonaan vihanneksilla ja/tai salaatilla

    • 1.1

      hannasumari sanoo

      Ja valmistetaan vihannekset niin että niistä tulee rakkasuruokaa!

      Hyvää kesää!
      Hanna

  2. 2

    Antti sanoo

    Kuinka väärin voi asian ymmärtää? Ravitsemusterapeuteilla on aika hyvä kuva siitä, mitä perussuomalainen lautaselleen laittaa. Jos joka päivä palkitsee itseään herkkuruoilla, joiden määrää ei pysty säätelemään, lihoo. Kannattaisi joskus käydä oman kuplan ulkopuolella katsomassa vaikkapa tavallisen kansan työpaikkaruokaloissa miten siellä valitaan aina se herkullisin vaihtoehto ja kansa sen kun lihoo.

  3. 3

    Pumpumkatti sanoo

    Mun silmiin teidän molempien ohjeet näyttää aika samalta. Hassua, ettet itse huomaa esim. näitä yhtäläisyyksiä:

    Syö päivällisellä ja lounaalla riisiä, pastaa tai perunaa desin verran ja lihaa, kanaa, kanamunaa tai kalaa noin kämmenesi kokoinen pala. Täytä vatsaa herkullisilla kasviksilla. = Älä tee niin hyvää ruokaa, ette pysty pysymään järkevässä annoskoossa.

    Syö välipalaksi hedelmä, rahkaa, marjoja tai vastaavaa. = Välipalan ei tarvitse olla täyden kympin makuinen vaan perus 8+ riittää.

    Vältä kastikkeita. Tee ruuasta niin herkullista ja mehukasta, ettei niitä tarvita. Tai tee kylmiä kastikkeita turkkilaisesta jugurtista ja yrteistä. = Vältä tekemästä ruuasta supermaukasta.

    Opettele tilamaan ravintolassa ruokaa, joka on sinulle hyväksi. Vaihda ranskalaiset kasviksiin, pyydä kastike erikseen tai jätä pois. Jos keiton nimi alkaa sanalla ”kermainen” älä tilaa sitä. = Vaihda kympin ranujen tilalle 8+ kasvikset. Älä tilaa herkullista keittoa.

    Opettele tekemään ruokaa ilman kermaa, voita ja rasvaisia lisukkeita kuten juustoa. = Opettele tekemään vähemmän herkullista ruokaa.

    • 3.1

      hanna sumari sanoo

      Pumpumkatti – toivottavasti kommenttisi on sarkasmia!

      Yhtäläisyysmerkit noiden asioiden välillä on sama kuin mustan ja valkoisen välillä…

      Iloa päivääsi
      Hanna

  4. 4

    Kirsi sanoo

    Kiitos Hanna!

    Hyvät ja helpot ohjeet, aionpa ne tuosta tulostaa itselleni ohjenuoraksi 🙂
    Aurinkoista kesää sinulle!

    • 4.1

      hannasumari sanoo

      Kiitos samoin sinullekin ihanaa kesää ja herkuuhetkiä myös – terveellä tavalla!

  5. 5

    Iina - Fustra personal trainer Tampereelta sanoo

    Olen samoilla linjoilla kanssasi Hanna! Ruuasta saa ja pitää nauttia! Kun syö usein ja monipuolisesti ei tule ylilyöntejä niin helposti ja verensokeri pysyy tasaisempaan + vatsa kiittää. 🙂 Sen verran vielä hormoneista että jos kortisoli eli stressihormoni kohtaa kehossa insuliinin (insuliini tasot nousee kun syö ruokaa) niin näiden kahden cocktail aiheuttaa sen että keho alkaa varastoimaan ja se rasva jää lanteille ja vyötärölle. Silloin kun keho on stressitön, kiireetön ja ruokailutilanteesta ja ruuasta nauttii, menee syöty ruoka ns. paremmin kehon käyttöön. Tämä puoltaa myös sitä, että ruoka saa myös maistua hyvältä! 🙂

    • 5.1

      hannasumari sanoo

      Peukku tälle!
      Siksi ruokapöydässä ei saisi yöskään riidellä eikä puhua ikävistä asioista. Se hetki saisi olla onnellinen niin hyvin kuin mahdollista. Mä huomaan sen itsestäni tosi selvästi. Jos joku alkaa riidella tai puhua ikävistä asioista ruokapöydässä, musta tuntuu ettei ruoka sula. Eikä se edes oikein tahdo mennä alas.
      Iloa kesään ja ruokapöytän Iina!

      Hanna

  6. 6

    Katja sanoo

    Hei Hanna!

    Kiitos hyvä juttu ja just näin nämä ohjeet toimii!!!! Kevyempi ruokavalio tuo niin paljon energiaa ja intoa elämään……vaikka se oikein syöminen onkin välillä kamppailua, eteenkin ateria rytmin pitäminen. Kevyempi ruoka ei ole pahaa, vaan tosi hyvää….paljon kasviksia ja vihanneksia ja tosiaan maltillisesti pastaa, riisiä tai jopa perunaa……. Nyt jo näillä ohjeilla miltein 20 kg lähtenyt, joten toimii tosiaan. Pitää vain muistaa, ettei elämä ole niin vakavaa ja joskus saa herkutella ja näin kesällä syödä jopa sen jätskin 🙂 kunhan ei liian usein, eikä kerma jäätelöä 😀

    Ihanaa kesää Hanna!

    Katja 🙂

    • 6.1

      hannasumari sanoo

      Hei Katja!
      Ihanaa (jäätelö)kesää sinulle myös!
      Kevyempi ruoka on just parasta!
      Hanna

  7. 7

    Minna sanoo

    Upeaa, että kirjoitit tämän vastauksen rohkealla otsikoinnilla. Ei ole ensimmäinen Hanna Partasen ohjeista, joista ei ole hyotyä, suorastaan jopa haittaa. On vaan fakta, että nyky-yhteiskunnassa Ruoasta on tullut yksi ihmisen tärkeimmistä nautinnoista. Miksi rankaista itseään, eikä nauttia aidosti hyvänmakuisesta aidosti terveellisestä ruoasta. Ylempänä kommentoinut Antti on joko sarkasmilla liikenteessä, tai hän raukka ei oikeasti ole syonyt terveellistä, hyvin maustettua ruokaa. ” Vaihda kympin ranujen tilalle 8+ kasvikset” voih Antti, toivon että todella laajennat rajoittunutta makumailmaasi, joka kokee vain suolalla ja rasvalla maistuvat perunatikut kympin ruoaksi!

    • 7.1

      hannasumari sanoo

      Hei!
      Mä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ja kympin ruokaa aina. Mutta se on muuten niin että jonkun mielestä raejuusto ja mansikat eivät ole kympin ruokaa, ei ne olleet minustakaan ennen, mutta nykyään on. Ja vähän tuoretta minttua silputtuna joukkoon. Nam nam!

      Hanna

  8. 8

    Suvi sanoo

    Muuten bueno, mutta me nimenomaan tarvitsemme voita! Pois margariinit ja kaikenmaailman kasvirasvat! Verisuonikirurgi Taija Sompin Parantavat rasvat kirja kannattaa lukea.

    • 8.1

      hannasumari sanoo

      Voita vähän -öljyä enemmän, on mun mielipide. Mutta siis molempia ja kohtuudella kuitenkin.
      Hanna

  9. 10

    Matti Valle sanoo

    Ongelmahan on liikasyönti välipalojen limsojen ym juonti, janoon puhdas vesi ei enään kelpaa.
    Eli syödään enemmän kuin kulutetaan ja aikaa kulutetaan sohvalla istumiseen, kun seuraan muita ihmisiä niin ei voi kuin ihmetellä ylipainoisten määrää.
    Ruoka pitää olla itsevalmistettua ja hyvää, mutta sitä ei saa syödä liikaa.

    • 10.1

      hannasumari sanoo

      No juuri näin! Ja kun syö usein sopivia annoksia pysyy se ahmimishimo poissa.
      Iloa kesään
      Hanna

  10. 11

    Johanna sanoo

    Olen lukenut Partasen Hannan ohjeita suht kriittisesti sen jälikeen kun hän eräässä tv-ohjelmassa valmisti pienille lapsille ”terveellisemmän” jälkiruokavaihtoehdon käyttäen makeutusainetta (ei steviaa vaan tätä muuta ainetta).
    Hyviäkin ohjeita kyllä häneltä löytyy, mutta tämä että ruoka ei saa maistua liian hyvältä on taas epäilyttävä.

    • 11.1

      hannasumari sanoo

      Aika epäilyttävää kyllä minunkin mielestäni suositella valmisruokia vaihtoehdoski heille, joita ruuan laitto kiinnostaa ja on intohimona hyvä ruoka. Tuskin toimivat sellaiset neuvot!
      Iloa päivääsi
      Hanna

  11. 13

    M-A sanoo

    Ihmettelin myös tätä ravitsemusterapeutin lausuntoa. Hienoa, että otit tähän kantaa. Ruoka-asiat tuntuvat monelle olevan sellaisia, että mitään muita kuin oma mielipide otetaan huomioon ja kaikki muut ovat väärässä. Valmisruokia en syö, koska itse teen maistuvampaa ja terveellisempää ruokaa. Enkä silti syö sitä liikaa.

  12. 14

    Seijahannele sanoo

    Perusjees-ruualla, jota Partasen mukaan on esimerkiksi valmisruoka. Siis prosessoitu mauton mutta usein turhan suolainen valmisruoka. Huh huh. Mihin me näitä ”asiantuntijoita” tarvitsemme?
    – Sh
    PS Kirjoituksesi oli kiva ja asiallinen.

  13. 15

    Janna sanoo

    Ihana kirjoitus sinulta Hanna. Olisiko sinulla vihjeitä miten tehdä hyviä kasvisruokia? Kirjaa?
    Ihanaa kesää! Se alkaa ihan just loma :))

  14. 16

    Minttu sanoo

    Onneksi maailmassa on niitäkin ihmisiä jotka osaa katsoa asioita hieman toisesta näkökulmasta (kuin siitä omasta).
    Onko koskaan käynyt mielessä, että Partanen ehkä haluaakin saada ihmiset miettimään ruokaa myös siitä toisesta näkökulmasta, kuin makujen täydellisestä harmoniasta ja esteettisistä asetelmista? 🙂
    Sinun neuvosi toki ovat hyviä (samoja, jotka lukee vähintään joka toisessa samaan aiheeseen liittyvissä ohjeissa), sitä en kiellä.
    Oletko koskaan miettinyt, että laihduttajan on vaikea tietää mikä on sopiva annoskoko, jos vaakaa ei halua ottaa käyttöön? Terveellistä ja ravitsevaakin ruokaa voi syödä liikaa, vaikka kuinka noudattaisi sinun ohjeita -> ongelma (lihavuus) ei poistu. Partanen ehdottaa einesruokien syömistä juurikin tähän (annoskoko) ongelmaan.
    Toivon, että olet todellisuudessa ajatellut Partasen tekstiä näistäkin näkökulmista ja haluat vain saada nostettua omaa kantaasi korkeammalle jalustalle.

    • 16.1

      hanna sumari sanoo

      Hei Minttu,
      Kiitos kommentistasi.
      Blogikirjoituksessani tuon tietenkin esiin oman näkökulmani asiaan. Osaan kyllä myös asettua toisen ihmisen asemaan toivoakseni tarpeen vaatiessa.
      Mielestäni ravintoterapeutin ohje syödä laadullisesti huonompaa ruokaa laihtuakseen, on huono. Ymmärrän ajatuksen siitä, että välillä voi syödä vain elääkseen, eikä elää syödäkseen. Itsekin teen niin.
      Jos ylipainoisen ihmisen harrastus on ruuanlaitto, en ukso, että hän ryhtyy syömään eineksiä. Sen sijaan toivoisin, että ammatti-ihminen osaisi neuvoa tällaiselle henkilölle inspiroivamman tavan hoitaa asia. Esimerkiksi että tämä suuntaisi kiinnostuksensa terveellisten ruokien herkullisten reseptien luomiseen. Kasviksie ei käytännössä pysty syömään niin paljon että niistä lihoo.
      Omissa ohjeissani annan helpon vinkin annoskokooon. Huomaat sen jos luet nuo neuvot uudelleen. Siihen ei vaakaa tarvita. (..ei halua ottaa vaakaa käyttöön – haluaako laihtua?)
      Mielestäni Partsen mielipiteet olivat sekavia, epäammattimaisia ja epätervellisiä.

      Ystävällisin terveisin
      Hanna Sumari

  15. 17

    Likka Hämeestä sanoo

    Kyllä siinä helposti käy niin, että maksalaatikon kuorruttaa hillolla tai jää kaipaamaan sitä mielelle hyvää ruokaa einesruuan jälkeen. Ja katsoo ansainneensa esim lisäksi jotain hyvää. En siis harrasta eineksiä.

    Hyvä tuo kommenttisi, että kyllä sieltä kaupasta saa omenankin sen karkkipussin sijaan! Itse kuulun niihin onnettomiin, joka karauttaa nälkäisenä kotiin kaupan kautta ja ahmii kotimatkalla pienen karkkipussin ensi nälkään! Sitten on huono omatunto ja taas tavoitepaino isomman työn takana!

    Mitä kasviksiin tulee, olen huomannut, että ei kannata aina syödä niitä kylmänä. Se on raskasta vatsalle. Mutta paistapa tomaattia hetki pannulla tai uunissa, lisää yrttejä ja raejuustoa, niin saat makunautinnon. Ja marjojen ostoon pitää vain ylittää se henkinen kynnys, että antaa itselleen ”luvan” ostaa niitä, suht kalliita kun ovat. Sen päätöksen jälkeen on ollut helpompaa tehdä sekin ostos.

    Kiitos raikkaasta ja hyvin koostetusta ohjelistastasi, Hanna. Ihan tekisi mieli printata se keittiön kaapin oveen .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *