Mikä on hevosihmisen paras ystävä? – Auto!

Kaupallinen yhteistyö: Mekonomen autohuolto

Kopin kanssa on viisasta kulkea varoen.

Kopin kanssa on viisasta kulkea varoen.

YHTEISTYÖSSÄ: Mekonomen autohuolto

Satunnaisesti tulee vertailtua ajettuja kilometrejä muiden espoolaisten perheenäitien kanssa. Vaikka lapsi olisi kuinka harrastavainen, harvalla tulee kilsoja niin kuin meikällä. Niitä tulee nyt, kun talli on 20 km:n päässä, noin 30 000 vuodessa. Kun talli sijaitsi 40 km:n päässä, en mennyt sinne aivan yhtä tiheästi, mutta 40 000 km tuli vuodessa täyteen. Millään – korostan – MILLÄÄN muulla pelillä en tallille pääsisi kuin yksityisautolla. Toisaalta, pidän reilusti mieluummin hevostani maaseudulla kuin lähiössä.

Aikanaan innostuin hevoshommista niin, että ostin kunnon vetoauton. Se oli G-Mersu, valtava alus, jolla saattoi nykäistä traktorinkin pellosta. Valitettavasti tuolloin elettiin 2000-luvun alkua ja auto oli vuodelta 1985, joten pikkuvikaa alkoi ilmestyä liian tiuhaan. Vaihdoin uudempaan, ostin Toyota RAV4:n. Sillä veti ihan kivasti, mutta bensankulutus oli aika messevää. Totesin, ettei vetämiseni ollut niin tiivistä, että voisin aivan hyvin ajaa maantieajot pikkudieselillä ja lainatan/vuokrata auton sitten erikseen vetohommiin. Niinpä perheeseen tuli Toyota Auris. Se oli ehkä paras auto mitä on – ei ikinä rikki. Pieneksi se kävi jossain vaiheessa ja vaihdoin Toyota Priukseen – ja mikäli mahdollista, parempaan. Kulutus aivan minimaalinen ja vero vieläkin minimaalisempi. Mutta mikä hienointa, autoni ei ole koskaan rikki.

Jouko <3

Jouko <3

– Eihän auto menekään rikki jos sitä huoltaa silloin kun asiaan kuuluu, lausuu Mekonomen-autohuollon Jouko Koskinen tiskinsä takaa.

Olen varannut Joukolta Priukselle huollon nettilomakkeella. Unohdin varata sijaisauton ja soitan kohteeseen. Selitän asiani topakasti ja toisesta päästä kuuluu tyrskähdys: ”Älä tuo autoasi tänne. Tämä on Mekonomenin varasto,” sanoo miesääni luurissa. ”Ahaa, no kuule sovitaan niin” sanon minä ja kysyn mihin kannattaisi sitten soittaa. Ja niin soitan Joukolle ja selitän saman asian. Ja mitä sanoo Jouko?

– Mä varasin sulle jo sijaisauton!

Jouko <3

Vein siis Pripan (autoni nimi) ansaitsemaansa määräaikaishuoltoon, kun sillä oli ajettu n. 181 000 kilsaa. Näillä kilsamäärillä Pripa pitää huoltaa kaksi kertaa vuodessa. Sen tekee mielellään, jos se sitä vastaan ei jätä minua keskelle metsää, joka siis käsittää koko matkan tallilta kotiin. Eikä mitään katuvaloja yhtään liikaa. Peuroja sitäkin enemmän. Ja kettuja.

Sinne Pripa kohta ajetaan kilttien setien hoitoon.

Sinne Pripa kohta ajetaan kilttien setien hoitoon.

Mitä Pripalle sitten tehdään vuosi/perushuollossa? Öljyt vaihdetaan ja suodattimet tarkistetaan. Jos niistä luistaa, saattaa tulla kulman takaa moottorivaurio, ja se on pojat kallista se. Ilmastointi pitäisi myös huoltaa (tiedän, ette ole kuullutkaan, en minäkään ollut) kahden vuoden välein, sillä kylmä aine kerää kosteutta ja niin muodoin kompressori saattaa leikata kiinni -> kallista.

IMG_4231

Ei ole pakko ottaa sijaisAUTOA.

Aina puhutaan siitä, kuinka pitää säästää kaikesta muusta paitsi hevosen vehkeistä. Itse en uskalla säästää auton kohdalla, sillä silloin en edes pääse koko kopukan luokse. Merkkihuollot ovat kalliissa maineessa, mutta eivät korvaamattomia. Mekonomenilla takuu säilyy, oli huollettavan auton merkki mikä hyvänsä. Ja muutenkin Mekonomenilla onnistuu kaikkien autojen huolto. Varaosilla on KOLMEN VUODEN TAKUU! Ja jos varaosat tai remppa äityvät hirveän kalliiksi, täällä voi maksaa erissäkin. Melko kiva. Silti ylivoimaisesti kivintä oli se, että tiskin takana on maailman mukavin mies, joka vastailee kysymyksiini iloisesti ja ystävällisesti.

Tässä meikän kysymyspatteri:

Jouko kuule, mitkä riskit trailerin vetämisessä piilee?

– Jos vetoauton jarrut ei riitä, käy ohraisesti. Rekisteriotteessa näkyy millaista massaa saa vetää, ja sitä kannattaa uskoa. Jos autoa ei ole huollettu asianmukaisesti, sen jarrut saattavat tehdä tepposet.

Onko manuaali parempi vetoauto kuin automaatti?

– Nykyään sillä ei ole väliä, sillä molemmat on tosi hyviä. Enemmänkin riippuu kuskista. Huono kuski saa hajoitettua hyvänkin auton. Hyvä kuski ei rasita autoa eikä kyyditettäväkään kärsi.

Lopuksi Jouko sanoi vielä, että auto KANNATTAA PESTÄ AINA VÄLILLÄ, sillä likainen auto ruostuu herkemmin. (En ymmärtänyt tätä kohtaa ollenkaan.)

Nyt on täydet saumat päästä Joukon asiakkaaksi, sillä tässä linkki, johon sinä kerrot omat kokemuksesi Mekonomen-huollosta. Kertomuksesi avulla palvelua kehitetään koko ajan, ja lisäksi voit voittaa MÄÄRÄAIKAISHUOLLON PIKKU KULLANMURULLESI! (AUTOLLE)

Jos et ole vielä huollattanut autoasi Mekonomenilla, voit varata ajan täältä  http://www.mekonomen.fi/. Ai missä pajassa Jouko on? Mekonomen Airportissa <3

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *