Nuorissa on tulevaisuus

Kellarissa, vanhojen tiiliholvien suojassa on viileää. Lämpötila on juuri sopiva viinien säilytykselle. Kellari sijaitsee Helsingin Mannerheimintiellä, ravintola Carelian alapuolella.

Viininharrastaja Petteri Piipponen on ollut muutaman vuoden kellarissa häkkivuokralaisena, mikä tarkoittaa sitä, että hän säilyttää verkkohäkissä viinejään.

Erinomaisen hyvin viinit tunteva Petteri ei ole nyt kuitenkaan tarinan pääroolissa, vaan 1980-luvun lopulla syntyneet Eerik Rusanen ja Tommi Lehtonen (Petteri on tosin Eerikin kummisetä, ja siksi mukana juonessa).

Eerik Rusanen ja Tommi Lehtonen keksivät nerokkaan bisnesidean.

Eerik Rusanen ja Tommi Lehtonen keksivät nerokkaan bisnesidean.

Sotkamosta kotoisin oleva Eerik ja lahtelainen Tommi tutustuivat toisiinsa Helsingissä ammattikorkeakoulussa, jossa he opiskelivat matkailualaa. Kaverukset päätyivät opintojensa puolivälissä neljäksi kuukaudeksi vaihtoon kaikista maailman paikoista Barbadokselle (ei huono työharjoittelupaikka!). Siellä syntyi kuolematon idea.

Eerik ja Tommi perustivat vuonna 2014 startup-yrityksen Villadan, joka välittää vuokrahuviloita jo kahdeksasta Euroopan maasta – myös Suomesta.

-Näimme markkinaraon suomalaisten matkailutottumusten muutoksessa ja teknologian hyödyntämisessä, Tommi kertoo.

Villada Travel Group Oy:n ensimmäisen vuoden matkustajamäärä oli 400, ennuste tälle vuodelle on jo 1500, jonka myötä myös liikevaihto kasvaa vauhdilla. Tieto huvilavuokrauksesta ja laadukkaasta palvelusta on levinnyt huviloita vuokranneiden asiakkaiden ja netin kautta.

-Varmistamme aina, että huvilan todellinen taso on sitä, mitä luvataan. Kun Valtteri Bottas seurueineen vuokrasi yhden huvilan, tuli selvä piikki asiakasmäärien nousussa, Eerik sanoo.

Ei pidä kuitenkaan luulla, että huviloita vuokraavat vain Bottaksen kaltaiset rikkaat julkkikset tai yritykset. Aivan tavalliset suomalaiset perheet viettävät yhdessä suvun ja ystäviensä kanssa lomia huviloissa, joihin mahtuu koosta riippuen 10-12 henkeä. Kun hinta jaetaan useamman perheen kesken, ei viikko maksa maltaita.

Suosittuja kohteita ovat muun muassa Kroatia ja Italia, josta tietenkin suosituin on Toscana, ja Portugali on nyt kovassa nousussa.

Yritysmalli on nerokas. Ihme, ettei kukaan ole sellaista ennen Eerikkiä ja Tommia keksinyt. Siksi nostan maljan rohkeille, ennakkoluulottomille nuorukaisille, tällaista uutta yrittämistä Suomessa tarvitaan. Menneestä voidaan ottaa oppia, mutta menneeseen ei pidä juuttua!

Petteri Piipponen tuntee viinit ja osaa kertoa niistä monta tarinaa.

Petteri Piipponen tuntee viinit ja osaa kertoa niistä monta tarinaa.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *