Vitamiinia purkeista – välillä vaan on ihan pakko

Keliakia on sellainen sairaus, että jos joskus ruokavalio pettää, niin suolinukka tuhoutuu. Silloin voi seurauksena olla se, että vitamiinit eikä hivenaineet imeydy elmisitössä niin kuin ”normi-ihmisillä”. Sitten tulee erilaisia ongelmia. Mulle on käynyt pari kertaa tämän kevään aikana niin, että itsestäni riippumattomista syistä on ruokavalioni pettänyt. Itse olen ruokavalioni kanssa hyvin tarkka ja varmistelen ja varmistelen ja varmistelen. Silti joskus ammatti-ihmisellekin käy vahinkoja. Sitten mulla alkaa ongelmat pitkäksi aikaa. Olen joskus kertonutkin, että jos ruokavalio pettää, niin se ongelma mitä keliaakikolle voi tulla 50 milligramman määrästä gluteenia voi kestää pahimmillaan puoli vuotta – vuoden.

Keväällä jouduin siis turvautumaan itsekin taas vitamiinipurkkeihin.
Tuo PH-balance tarttui mun matkaani siitä syystä, että mulla todettiin ravintoainemittauksissa se hapan elimistö, johon ei ruokavaliollakaan olla saatu ihan toivottua tulosta. Siitä syystä kävin hakemassa Lifen myymälästä tuon PH-Balancen. Kovasti mietin sitä, että minkä tuotteen valitsen, kun oli useita vaihtoehtoja. Nyt kuitenkin valitsin tämän. 
RegulatPro
Bio lähti testiin sen takia, että luin sen valmistusaineet ja se on
valmistettu luomuvihanneksista, -pähkinöistä ja -hedelmistä. Se kuulosti
juuri siltä, että sopii mun ruokavaliooni tuosta syystä.  Lisäksi se
sisältää paljon C-vitamiinia. 
Vaikka
syönkin paljon marjoja ja hedelmiä, oli myös C-vitamiini arvoni jossain
vaiheessa matalat. Käsittääkseni myös tuosta imeytymisongelmasta
johtuen.  
Tätä ainetta suosittellaan otettavan 1 rkl aamuisin ja suositus on, että sitä purskuteltaisiin jonkin aikaa suussa ennen nielaisemista. Se on tuon aineen ehkä vaikein osa. Maku on sellainen, että tekisi mieli heti vaan nielaista, eikä maistella sitä. 

Sitten kun mulla on selän kanssa ongelmaa ja ravinto-ainemittaus näytti D ja K vitamiineissäkin vajautta. Päädyin myös tähän vitamiinin. 
Kovasti on mietityttänyt, että jos on osteoporoosiin viittaavaa, mutta se onneksi poissuljettiin viikolla.
Osteoporoosi on keliakikoilla yleistä, juuri noiden vitamiinien ja hivenaineiden imeytymisen takia.
Onneksi mulla oli kuitenkin normilöydökset. Näytti, että kalsium imeytyy ja sitä oli elimistössä riittävästi.

Viime syksystä saakka olen myös käyttänyt näitä vitamiineja. 
Nämä ovat suihkeita ja niitä suositellaan nimenomaan keliaakikoille,
koska ne imeytyvät nestemäisinä paremmin kuin tabletit.
Näiden helppoudesta mä tykkään. Pari suihkausta ja se on siinä. 
Normaalioloissahan ei tarvitsi purkeille mennä, 
mutta keliakian takia tarvitsee.  
Usein siis normi-ihmisille riittää terveellinen ruokavalio ja siitä saa
vitamiinit. Sitten kuin on näitä sairauksia, joissa elimistö ei toimi
ihan niin kuin muilla, niin otetaan avuksi purkit. 
Maiju

Ruokavaliolla veriarvot kuntoon

Kaikkihan sen tietää, että mulla on erikoisruokavalio (keliakia, gluteeniton). Sen myötä olen muutenkin jo parin vuoden ajan muuttanut ruokavaliotani terveellisempään suuntaan. Olen ruokavaliotani säätänyt viimeisen puolen vuoden ajan vielä terveellisempään suuntaan. Viimeisin muutos oli se, että lisäsin ruokavaliooni lisää marjoja, vihreitä kasviksia ja vähensin maitoa. Olin syönyt noita aineksia jo aiemminkin, mutta nyt siis lisäsin niitä vieläkin enemmän.

Viime viikolla sain verikokeiden tuloksia, joita multa otetaan keliakian ja muiden sukurasitteiden takia säännöllisesti. Aiemmin ollaan menty aika samoilla arvoilla jo pidempään. Nyt kuitenkin olin positiivisesti  yllättynyt siitä, että pähkinöiden, avokadon ja varmasti myös lisäämieni superfoodien ansiosta oli monet arvot parantuneet entisestään. Oli mukava kuulla lääkärin äänestäkin  ylpeyttä, että jotain oli tapahtunut. Itsekin olin iloisesti yllättänyt. Oli kiva huomata, että jotain siis tapahtuu. Tehdyillä ruokavaliomuutoksilla on siis merkitystä.

Lehtikaali, pinaatti ja avokado ovat muun muassa tulleet mun päivittäiseen ruokavaliooni. Joskus vain harmittaa, että lehtikaali on sellainen, että sitä saa välillä vain kausittain. 
 

 
Valkoiset sokerit olen vaihtanut hunajaan ja agavesiirappiin.  

Syön päivittäin pähkinöitä ja manteleita. Näitä lisään muun muassa maustamattoman jogurtin tai smoothien joukkoon.

Hedelmät ja tuoreet marjat ovat myös ruokavaliossani suuressa määrin.  

Olen saanut mun miehenikin koukuttumaan näihin välipaloihini. 
On kiva huomata, että tulee hänen suunnaltaan toivomuksia, että voitko tehdä taas jonkun
sun spesiaalin. Minähän sitten teen. 

Täytyy sanoa, että nämä asiat ovat tuoneet mulle viimeisen puolen vuoden aikana ihanaa lisäenergiaa. Näiden avulla olen saanut jopa olkapääkipuni (nivelrikko) ojentumaan. 
Sanoinkin joku päivä sitten jollekin, että koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä elämäntapamuutosta. 
Suosittelen kokeilemaan myös ruokavaliomuutosta jos on ongelmia oman terveyden kanssa.
Maiju

Kukkaistyttö ja kirjaprojektia

Viimeiseen työpäivään ennen kesälomaani lähdin eilen aamulla näin kukkaisella mekolla. Oli sen verran jo kesän fiilistä, että päätin viettää työpäiväni näin kukikkaassa mekossa. Aamun asukuvat napattiin jo ennen kello kuutta etupihalla. Olin meinaan menossa vielä aamusta ennen työhän menoani kuntosalille. Näin oli hyvä aloittaa tämä viimeinen työpäivä.

Aamun aloitin eilenkin vihersmoothien voimin. Sillä oli hyvä lähteä viimeiseen työpäivään 
ja sai hieman lisäpuhtia päivään.
Vasta kello 14.45 alkoi ensimmäistä kertaa tuntua siltä, että voin vihdoinkin jäädä lomalle. 
Aiemmin koko ajan mietin, että ehdinkö tehdä kaiken sen mitä pitkin. 
Edellisenä päivänä tuntui, että en ehdi tekemään kaikkea mitä olisi pakko tehdä.
Lopulta sitten suljin työpaikan oven hyvin levollisin mielin (mikään ei jäänyt kaivelemaan).
Tänään sitten vielä meillä oli kuitenkin tulevan kirjamme ensimmäinen kuvauspäivä.
Tällaisen mahtavan tiimin kanssa mulla on kunnia tehdä tämä tuleva projektini.
Täytyy sanoa, että tässä on NIIN mahtava tiimi. 
Hanna, Aino ja Monna, mahtava tiimi ja meillä ei tule koskaan tylsää.

 

Tästä tulee niin hyvä kesä ja loma.
Loppusyksystä sitten kerromme, että mitä teemme.
Maiju