Chia-siemeniä puuroon

Olen tiedostanut jo aikaa sitten, että syön välistä vähän liian proteiinia. Tästä syystä olen nyt koittanut tsempata sen kanssa. Jos juon smoothien välipalana, olen alkanut lisäämään sekaan riisiproteiinia tai chia-siemeniä. Niistä saa kivasti sen tarvittavan annoksen proteiinia.

Eilen aamulla olin lähdössä matkamessuille ja päätin syödä puuroa, koska tarvitsin aamupalan, joka pitäisi mun nälkääni vähän pidempään. Päätin lisätä puuronkin joukkoon chia-siemeniä. Vinkiksi siis muillekin, joille proteiinin saanti on vähäistä. Lisätkää chiaa tai riisiproteiinia välipaloihinne.

Tein puuroni niin, että laitoin chia-siemenet likoamaan veteen noin 5 minuutiksi.

chia-siemenet - 1

Chia-siement turpoavat vedessä. Chia on hyvä liottaa aina ennen syömistä, koska se turpoaa 8-kertaiseksi ja on parempi, että se turpoaa muualla kuin ruokatorvessa.

chia-siemenet - 1 (1)

Keitin puuron normaalisti ja keittämisen loppuvaiheessa lisäsin liotetut chia-siemenet puuron sekaan.

chia-kaurapuuro - 1 (1)

Lisään usein myös mysliä puuron päälle.

chia-kaurapuuro - 1 (2)

Sitten puuro onkin valmis syötäväksi. Minä en koskaan kyllästy syömään puuroa. Varsinkin kun sen koristelee näin kauniisti.

chia-kaurapuuro - 1 (3)

Mulla on mielessä pari muutakin proteiinivinkkiä ja niistä myöhemmin lisää. Tiedän, että en ole yksin tämän proteiiniongelmani kanssa.

Maiju

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Heitän aina chian siemeniä tuorepuuron joukkoon, ne antavat myös rakennetta puuroon. En pidä niiden hyytelömäisestä rakenteesta sellaisenaan, mutta ajan puuron marjoineen ja yön yli turvonneine chioneineen tasaiseksi sauvasekoittimella, koostumuksesta tulee täydellinen.

    • 1.1

      sanoo

      Tehosekoitin on hyvä keino todellakin hajottaa se hyytelömäinen vaikutelma. Monet kokevat chian liotettuna jotenkin ikäväksi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *