Elämäni kuntoon -projekti

Päätin jo jokunen vuosi sitten, että sitten kun täytän 50-vuotta, niin olen kondiksessa. Olin ajatellut, että annan itselleni 1,5 vuotta aikaa tuohon kuntoon saattamiseen. Kunnes sitten vuoden 2011 marraskuussa tajusin, että apua se hetki on jo vuoden päästä. Työkaverini kanssa marssimme Salmisaaren Elixiaan ja otimme kuukausikortit. Aloimme reippaina käymään salilla 3 kertaa viikossa.

Sitten selkäni alkoi kiukuttelemaan oikein kunnolla joulukuun lopulla 2011. Ajattelin, että edes tuossa tilanteessa ei saa luovuttaa. Tiesin itsekin, että joudun entistä enemmän keskittymään tuolla hetkellä syvien selkä- ja vatsalihasten kuntoon laittamiseen. Tammikuussa 2012 palkkasin itselleni avuksi Personal Trainerin, ensisijainen ajatukseni oli, että saan häneltä apua tuon selkäni kanssa. Lopulta sitten sain treeneihin muutenkin niin paljon enemmän tehoa PT:n kanssa, että päätin jatkaa kerta viikkoon treenejä hänen kanssaan.  Lisäsin tuossa vaiheessa treenikerrat neljään. Tosin syksyllä 2012 palasin taas tuohon kolmeen kertaan viikossa.

Nämä kuvat on otettu toukokuussa 2012 (harmi, kun en ottanut aloituskuvia silloin kun oikeasti aloitin).  Tarkoituksella on kuviin valittu ”tiukka” t-paita, ajattelin, että totuutta ei saa peitellä.

Tämä sivuttainen kuva kyllä lensi tietokoneen roskikseen kun sen näin, mutta kaivoin en jossain vaiheessa takaisin. Mitä sitä tosiasioita peittelemään. Kyllä tuossa keskivartalossa on hiomista ollut tuossakin vaiheessa (vaikka on vieläkin). 
Tänä aamuna on otettu sitten tämän hetkisestä tilanteesta kuvat. Vielä on matkaa jäljellä. Painoa on tippunut vain -10 kiloa, mutta senttejä on ehkä lähtenyt treenien avulla ihan hyvin. Päätin vuoden vaihteessa, että lopetan painon junnaamisesta stressaamisen ja keskityn nyt vain senttien alentamiseen. Peilikuva on mulle nyt tärkeintä ja jos paino sitten tippuu niin hyvä, mutta jos ei niin ei voi mitään. Stressiä ei oteta.

Sanoin helmikuussa mun PT:lle, että tuo keskivartalon ongelmat voitaisiin yrittää selättää seuraavaksi. Yläkroppaan olen suhteellisen tyytyväinen. Tässä iässä ei tarvitse enää olla niin laiha, että -5 kiloa voisi riittää mulle.

Itseäni on hieman hidastanut tämän projektin aikana puhjennut keliakia sekä tuo selkäongelmani. Mietin silloin keliakiadiagnoosin saatuani, että mikä on mulle tärkeintä ja päätin, että se on keliakiaruokavalion opetteleminen. Kohta on sen kanssa vuosi harjoiteltu, joten ehkä mä kohta taas alan enemmän tsemppaamaan tätä painonhallintapuoltani.  Päätin, että ei ole väliä sillä, että kuinka nopeasti tämän teen, kunhan tämän vain teen.
Olen kiitollinen kahdelle PT:lleni, jotka ovat olleet mukana tässä projektissani, ovat ymmärtäneet mun huonoja vitsejäni ja tsempanneet. Niin paljon tietoa olen myös näiltä kahdelta PT:ltä saanut matkan varrella. Tiedän, että mitä harjoittelussa tein ennen toisin ja miten treenejä on saatu tehokkaammiksi. 
Toukokuussa 2012 otettiin vähän mittanauhalla mittoja. Otin uudet mitat maaliskuussa ja näin ne olivat muuttuneet:
Hartia – 6 cm
Rinta -12 cm
Vyötärö -11 cm
Lantio -7 cm
Tästä on hyvä jatkaa.
Maiju
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Mielettömän hieno muutos! Kasvotkin ovat niin kovasti kaventuneet:) Ison homman olet tehnyt,tsemppiä jatkoon edelleen!

    • 1.1

      sanoo

      Kiitos Nanna… Välistä tuntuu, että muutosta ei ole tapahtunut, mutta sitten toisaalta kun katsoo valokuvia, niin helposti se näkyy sitten 😉
      Onneksi on noita valokuvia kone täynnä. Ennen kun otettiin kuvia niin tuntui, että joutui ottamaan 100 ennen kuin yksi onnistui, nykyään selviää paljon pienemmällä otosmäärällä;)

  2. 2

    sanoo

    Upeaa Maiju, uurastus on tuottanut tulosta ja muutos on todella suuri,näyttää suuremmalta pudotukselta tosiaankin kuin 10 kg, eli kyllä sillä liikunnalla ja treenillä on merkitystä. Näytät vielä nätimmälle kuin ennen, onnea!
    Itsellä on nyt projekti vierähtänyt käyntiin tammikuun lopulla, vasta -4 kg on nujerrettu ja 10 kg ainakin vielä pudotettavaa, sitten katsotaan, haluanko jatkaa vai viihdynkö sellaisenaan 🙂 KOvaa työtä se on, itse en käy kuntosalilla, vaan teen kotireenejä ja aerobista. Alussa söin liian vähän, ensin paino tippui pari kiloa ja sitten paino jumitti kolme viikkoa, mutta nyt hyppäsin kalorilaskuri.fi kelkkaan ja sain lisää syötäviä kaloreita ja paino alkoi taas tippumaan. Tästä on siis hyvä jatkaa, molempien 🙂

    • 2.1

      sanoo

      Hieno tulos on jo sullakin. Oletko sä muuten jo meidän Kadonneen vartalon metsästäjät ryhmässä facessa? Jos et niin tule sinne… me tsempataan siellä toisiamme… Mä olen päättänyt, että ei ole mitään väliä sillä, että meneekö tähän vuosi vai kaksi… tai kolmekin… Pääasia, että mennään alaspäin.

    • 2.2

      sanoo

      Kitos. Enpä muuten ole vielä, menenpä ryhmää etsimään :)Minä ajattelin myös, että pää-asia, kun paino laskee, ei se, kuinka nopeasti, sillä eikös se niin mene, että pysyvämpiä tuloksia saadaan, kun pudotusvauhti on maltillinen.

  3. 3

    sanoo

    Onnittelut Maiju! Olet todellakin hoikistunut! Ehkä minäkin olen 50v. tuossa kunnossa. 😉 Mut olet kyllä oikeasti antanut mullekin tosi paljon tsemppiä ja itseluottamuksen siihen että vielä minustakin saadaan ihan ok vartaloinen.

    • 3.1

      sanoo

      Voi kiitos Arja. Kiva, että tsemppiä olen voinut antaa. Kunhan muistaa, että on itselleen armollinen, eikä vaadi itseltään liikoja. Hitaasti hyvä tulee 😉

  4. 4

    MarLi sanoo

    Hyvä Kaima, kyllä muutosta näkyy selvästi 🙂 tsemppiä loppurutistukseen! Varmasti myös verikokeiden tulokset kertoisi muutosta, jos olisit ne ottanut alkuunkin 🙂

    Silloin kun mä karpaten hoidin suolistoani ja siinä sivussa laidoin päälle perikytkiloa, niin lääkäri ei olis uskonut verikokeiden tuloksia, sanoi, ettei uskois jos ei itse näkis että on sama nainen kyseessä 🙂 Hyvät ja huonot kolesterolit oli heittäneet häränpyllyä 😉

    • 4.1

      sanoo

      Kyllä multa onneksi otetaan noita verikokeita säännöllisesti. Vaikka sokerit ja kaikki oli jo alkuun hyviä, niin niissäkin oli parannusta tapahtunut. Viime syksynä jo sain kehuja lääkäriltä 🙂

  5. 7

    sanoo

    Mahtavasti olet edennyt kuntorempassasi! Mielummin sitä painoa kannattaakin pudottaa noin pikkuhiljaa. Mukavaa lauantaita!

  6. 8

    sanoo

    Mahtava saavutus. Mulla on kans ollu suurin piirtein sama projekti. En tosin ottanut alkukuvia, harmillista.
    Mutta kaikki vaatteet ovat menneet uusiksi, hyvä ja huono juttu!

    • 8.1

      sanoo

      Mä olen kaikille nyt sanonut, jotka aloittavat, että aloituskuvat ja -mitat pitäisi ottaa. Jos paino ei laskekaan, niin voi nauttia menetetyistä mitoista. Itsellekin mitat ovat ollet tärkeämpi motivaatio kuin menetetyt kilot. Hienoa Tuija sun saavutuksesta.

    • 9.1

      sanoo

      Olisin varmaan saanut enemmänkin, jos olisin ollut tiukempi ruokailun suhteen, mutta en ole halunnut olla itselleni liian tiukka.

  7. 10

    sanoo

    Hienoa Maiju. Ja sulla on niin kiinteät käsivarret, että huoletta voit käyttää lyhythihaisia puseroita. Ei allin allia näkyvissä =D. Tuossa on mullakin tavoitetta, ostin city dealista kuntosalikortin, jossa myös ryhmäliikuntatunteja, 35e 3kk. Tiistaina olen menossa ekaa kertaa. En niinkään tällä hetkellä ajattele laihtumista, vaan sitä että paikat kiinteytyisi ja tulisi parempi kunto. Laihdutus tulee sitten kun on sen aika, jos tulee. En ota paineita. Olen oppinut olemaan hieman armollisempi itselleni. Kun oli viime vuosi niin vaikea ja syksyllä-tammikuussa olin ihan rikki ja ahdistunut, mutta nyt näkyy valoa jo vähän enemmän. Pikkuaskelin eteenpäin. Oletko muuten tulossa Puistolan askartelutapaamiseen. Ja vaikka mulla kauheat allit, niin meinaan silti pokkana pitää lyhythihaisia puseroita ja mekkoa kesällä =)

    • 10.1

      sanoo

      Kiitos… Kyllähän mun käsivarret on aika on… jotenkin sitä vaan aina niitä haluaa kuitenkin piilotella… Ehkä ensi kesänä yllätän ja helteisenä päivänä vedän hihattoman paidan päälleni.
      Tsemppiä vaan sullekin salille. Stressiä ei näistä asioista kannata ottaa, pitääkin olla armollinen itselleen.
      Enkä ole ilmoittautuntu sinne Puistolaan, jotenkin ei vaan ole intoa tullut tuohon puoleen takaisin niin paljoa kuin pitäisi. Ehkä mä vielä palaan 😉

  8. 12

    sanoo

    No jo on muodonmuutos! WAU! Onnea ja tsemppiä pitää kuntoa yllä! Vaikka se aloituskuva teki pahaa sinulle sillä hetkellä, nyt voit ylpeänä katsoa sitä uudemman kerran ja ajatella, että "minä onnistuin". Ja muistella herkkuhimon iskiessä, että "no way". 🙂

  9. 13

    Mervi K sanoo

    Upeaa Maiju, itselläni olisi reilusti pudotettavaa…työstressi ja kaikki sellainen jotenkin vienyt voimia ja painonhallintaprojektini siirtyy ja siirtyy…mutta kun noita kuvia katsoo, sain kyllä tsemppiä…sinulla jo niin upea vyötärö, minä en edes tiedä mihin kohtaan se minulla asettuisi. Kun nyt saisin itseäni niskasta kiinni…tekosyitähän kaikki on, mutta….joopajoo

    • 13.1

      sanoo

      Usein nämä muiden onnistumiset tsemppaavat muita aloittamaan. Toivon sulle tsemppiä tehdä se aloituspäätös.

  10. 16

    Tarja M sanoo

    Upeaa, Maiju! Ja kiitos, kun uskalsit laittaa nuo ennen- ja nyt-kuvat. Niistä saa aina sellaista tsemppiä vähän itsellekin. Itsellä nyt tämän vuoden helmikuun alusta tähän (taas jälleen kerran) pudotettu -4,2 kg. On tämä tälläistä jojoilua, mutta oikealla tiellä ollaan taasen. Ja olen ajatellut, että jos laihtuu 100 g viikossa, niin se on 5 kg vuodessa ja 200 g viikossa on 10 kg vuodessa. Pienin askelin eteenpäin 🙂

    • 16.1

      sanoo

      Juuri näin, mielummin hitaasti alas, itse olen sitä mieltä, että ei ole väliä sillä että kuinka hitaasti tulee tuloksia. Pääasia että tukee. Pitkään on ollut mielessä että nämä jälkeen kuvat otan. Vihdoinkin sain sen twhtyä.

  11. 17

    sanoo

    Upeaa, Maiju, upeaa!
    Muistan kun sanoit että ota ne mitat
    ja miehän en niitä ottanut ja nyt harmittaa!!
    Tässä ollaan elämäntapa remonttia tehty viime syksystä alkaen jossa kyllä jalan takia vajaa 2kk tauko
    mutta rintaliiveissä sen huomaa, miten voikaan ihmisellä kuppikoko pienentyä??
    Jalat ja reidet/pepa, oi miten vanhat housut tippuvat jaloista…
    EN vain uskonut itseeni, en…

    • 17.1

      sanoo

      Upeaa Marika. Mä yritän kaikille muutosta haluaville toitottaa tuota mittojen ottamista syystä, että jos painon lasku syystä tai toisesta jossain vaiheessa stoppaa niin motivaatiota voi saada kadonneista sentistä. Itse lopetin jossain vaiheessa joka päiväyksen vaa'alla juoksemisen ja päätin etten stressaa paikallaan junnaavasta painosta.

  12. 19

    sanoo

    Hyvä Maijuuuu!!!!
    Olet kyllä upea esimerkki siitä miten elämäntapamuutos kannattaa!

    Kun itse aloitin kaksi vuotta sitten, luulin olevani ihan ok kunnossa, eikä paino-ongelmiakaan ollut, ainoana motivaattorina oli hankala verenpainetauti.
    No, painoa putosi vajaassa vuodessa 10 kg, suurimmaksi osaksi juuri keskivartalosta, verenpainelääkkeistä pääsin kokonaan eroon jo puolen vuoden jälkeen, ja mikä parasta yleinen jaksaminen on noin miljoona kertaa parempi!

    Iloista Pääsiäistä!

    • 19.1

      sanoo

      Kiitos Sari… Muistan kun sä koitit mua tsempata eri lajeihin varmaan tuohon aikaan, kun mun selkäni alkoi temppuilemaan. Kiitos siis tuestasi. Hyvin on sulla kyllä mennyt.

  13. 20

    sanoo

    Vau, sun projektihan on edennyt todella hienosti! Hiljaa hyvä tulee, ja tuloksia näkyy, ja varmaan ennen kaikkea tuntuu.

  14. 22

    sanoo

    Maiju, onnittelut huikeasta saavutuksesta jo nyt! Hienon 50 vuotislahjan päätit itsellesi antaa. Kuten kirjoitat, matka vielä jatkuu. Ole kuitenkin ylpeä, mitä olet jo tähän mennessä saavuttanut. Arvostan myös, että päätit tämän kanssamme jakaa. Tsemppaamassa mukana! Tiina

    • 22.1

      sanoo

      Kiitos Tiina. Facebookiin olen perustanut sellaisen tsemppausryhmän,jossa tsempataan toisiamme tässä asiassa. Siellä on monta kertaa puhuttu, että ennen ja jälkeen kuvat julkaistaan. Tämä asia on ollut jo pitkään mielessä ja nyt vasta saimme nuo jälkeen kuvat otettua. Perästä kuuluu jossain vaiheessa… Olen kuitenkin onnellinen jo tästäkin saavutuksesta, mitä on tähän mennessä saavutettu. Kiitos tuestasi.

  15. 23

    sanoo

    Hienoa tulosta olet saannut aikaan. Juuri luin Patrik Borgin kirjasta, että hidas, jopa alle puoli kiloa viikossa tapahtuva painonpudotus on paras tapa laihtua pysyvästi.

    • 23.1

      sanoo

      Mulla on mennyt nyt aika pitkään, että paino ei ole pudonnut. Tosin rasvaa on sulanut lihasmassa on kasvanut eli suunta on oikea. Olen tyytyväinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *