Herneitä nenässä ja syvällä onkin

Tänä aamuna heräsin tapani mukaan hyvällä tuulella. Heräsin ennen miestäni, ja aloin googlettamaan brunssipaikkoja. Mietin kovasti, että mitäpä jos käytäisiin syömässä aamupala jossain stadissa. Itse olen siis lomalla ja  miehen työvuoro alkaisi vasta iltapäivällä, joten ehdittäisiin hyvin. Voi ajatus kuulosti niin hyvältä. Kun itselläni on keliakia, joudun usein miettimään etukäteen paikat, joissa tämä otetaan huomioon. Jos haluan olla varma, että homma hoituu teen etukäteisvalmisteluita eli a) joko valitsen tutun paikan tai b) soitan etukäteen ja varmistan asian.

Tällä kertaa ajattelin, että valitsen tuon a) -vaihtoehdon. Sanoin miehelle, että mennään Cafe Caruselliin, että sieltä varmasti löytyy, koska on aiemminkin löytynyt.  Näin siis luulin.

thumb_IMG_7754

Lähdettiin siis hyvillä mielin ajelemaan Pohjois-Helsingistä kohti kaivopuiston rantaa. Nälkäkin jo oli, koska eihän sitä nyt kotona syöty aamupalaa, koska olimme menossa aamupalalle.

Katselin vitriiniä toiveikkaana ja gluteenittomia merkintöjä ei ollut missään. Koitin huhuilla vitriinin takaa keittiöön päin, kukaan ei kuullut. Lopulta sain erääseen henkilökuntaan kuuluvaan kontaktin. Iloisesti yritin huikata, että ”hei voisitko tulla auttamaan ja kertomaan, että mitä voisin valita. Kerroin, että haluaisin aamiaista ja minulla on keliakia”. Henkilökuntaan kuuluva totesi, että ”jos sulla on keliakia, niin voin sanoa sulle, että ei ole mitään, mitä voisin sinulle  suositella”.  Olin kyllä ihan huuli pyöreän, että mitä? Koitin kysellä, että mitä, että miten niin? Onhan teillä gluteenitonta? Kyselin, että valmistatteko tuotteet puhtailla työvälineillä, puhtailla pöydillä? Kuulemma kyllä, mutta ei vaan voi suositella mitään, koska he käsittelevät myös tuotteita, joissa on vehnää.

Yritin vielä vänkätä, että kyllähän monissa muissakin paikoissa käsitellään ja eihän keliaakikko voisi ikinä syödä missään mitään, jos joutuisi jättämään kaikki paikat väliin, joissa käsitellään myös gluteenia sisältäviä raaka-aineita. Yritin sanoa, että usein se riittää, että jos sanotaan, että huolehditaan ympäristön ja työvälineiden puhtaudesta valmistusvaiheessa, mutta henkilökuntaan kuuluvalta ei kuitenkaan suosituksia tullut.

No siinä vaiheessa oli mieheni jo kerännyt omalle tarjottimelleen omaa aamupalaansa ja huikkasin, että ”kuulehan ukkoseni, nyt sitten vaihdetaan mestaa”.  Tarjotin jäi siihen ja me lähdettiin.

Miksi olin siis pöyristynyt? Oli se, että mulle ei ole koskaan vielä sanottu missään, jossa on ollut gluteenittomia tuotteita, että ”ei voi suositella mitään”. Jos itse olisin töissä kyseisessä paikassa, niin miettisin, että ”hei mä voin hoitaa, että sulle tehdään ”puhtaasti” aamupalaa, että tässä nyt menee pieni hetki”.  En vaan käsitä sitä, että sanotaan, että en voi myydä sulle mitään. Mielestäni jos on halua, niin asiakasta myös palvellaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pitkään aikaan mua ei ole kiukuttanut niin paljon kun lähdin tuolta pois. Yritin niellä  kiukkuni ja jatkaa matkaani. Ajattelin pois lähtiessäni, että pitäkää tunkkinne. Mulle ei edes riittänyt se kun henkilökuntaan kuuluva sanoi perääni, että ”sori”. Sori ei vaan riitä tällaisessa tapauksessa.

Siirryimme kohti Kauppahallia ja lauantaina löytämääni Mari’s Smoothie Cafe -kahvilaa. Tiesin, että siellä minuakin palvellaan keliakiastani huolimatta.

maris smoothie cafe - 1

Nyt oli vaan pakko avautua, koska lähtökohtaisesti toivoisin, että jokaista ihmistä edes yritettäisiin palvella sairaudestakin riippumatta. Tämä oli taas oiva esimerkki siitä, että aina ei ole helppoa keliakian kanssa, varsinkaan jos yrityksillä ei ole halua palvella.  Hyvästä päivästä tuli huono päivä ihan vaan siitä syystä, että minua ei suostuttu palvelemaan.

Olen joskus sanonut, että positiiviselle ihmiselle annettiin keliakia, jotta hän voi kokea joskus negatiivisia tunteita. Tänään on herneet nenässä ja syvällä onkin.

Iloa kuitenkin tästäkin huolimatta teidän päiväänne.

Maiju

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Aaarggh ja vielä tuttu Carusel ja Kaivarissa, Helsingin parasta seutua, niin ravintolassa pitäisi löytyä kaikille. Eniten itseäni suututtaa, jos vaikka jonkin ruoakaineen vaihto ei onnistu toiseen jne, eli lause, ”ei onnistu”. Oliko siellä joku kesäapulainen, kauheaa syyttää heitä. Ravintolassa pitäisi aina sanoa, ”hei menee vähän kauemmin, toivottavasti ei haittaa, MUTTA KYLLÄ ONNISTUU!” Nyt ette saaneet brunssiakaan. Kuten tiedät olen kamala nälkäisenä, joten nälkäinen minäni pahoitti nyt mielensä puolestasi. <3

    • 1.1

      sanoo

      Ei ollut kesäapulainen. Minä arvostaisin juuri tuollaista palvelua, että ”hei odota, me valmistamme sinulle”. Se on sitä palvelua ja jos joku toinenkin ravintola pystyy, niin miksi ei hekin?

  2. 2

    sanoo

    No jopas. Toivottavasti ko.puljun väki lukaisee sun postauksen ja miettii pariin kertaan miten jatkossa toimitaan. Itse olisin ihan samalla tavalla kääntynyt kannoillani enkä tiedä tulisiko itse kovinkaan hanakasti samaan paikkaan uudelleen mentyä – enkä nyt tämän kokemuksen luettuani välttämättä ei-keliaakikkonakaan paikkaan tulisi valinneeksi ykkösmestaksi..

    • 2.1

      sanoo

      No mun ei tarvitse sinne mennä enää uudestaan. Hyvä on varoittaa myös muita keliaakikkoja, jotta tietävät että sieltä eivät saa mitään.

  3. 3

    Merja sanoo

    Onneksi olkoon Maiju!
    Saattoi olla, että sait kyseiseltä henkilöltä parasta palvelua aikoihin.

    Ravintolalle tietenkin huonoa mainosta, mutta ihan oikein luultavasti niille.
    Monissa ravintoloissa allergioihin ja erityisruokavalioihin suhtaudutaan penseän negatiivisesti ja vähät välitetään puhtaista työlaudoista ja hanskoista.
    On hyvin yleistä, että salihenkilökuntaa hävettää myydä asiakkaille ravintolan tarjoamia tuotteita, joita keittiö valmistaa/käsittelee.
    Ja jos salihenkilö menee pyytämään keittiöltä erityisannosta, saa hän vihat niskaansa ja annoksen josta tietää, että ei ole soveliasta tarjoilla kyseiselle asiakkaalle.

    En tietenkään tiedä mitä paikanpäällä tapahtui, mutta toivon, että kyseessä oli urhea pieni tarjoilija, joka kertoi sinulle totuuden 🙂

    Sanaa pitää tietenkin saada eteenpäin, jotta röyhkeät laiskottelijat saadaan pois keittiöistä ja tilalle ammattiylpeitä asiakaspalvelijoita, jotka nauttivat työstään.

    Aurinkoista viikkoa sinulle

    • 3.1

      sanoo

      Harmi kun heillä on tilanne muuttunut, ennen palvelivat myös keliaakikkoja. En tiedä, että miten tilanne on näin muuttunut. Lähtökohtaisesti ole sitä mieltä, että kaikkia pitäisi yrittää palvella. Hyvää asiakaspalvelua olisi tietysti ollut se, että olisivat valmistaneet minulle jotain jossain keittiön puhtaassa nurkassa (jos heillä olisi sellainen sattunut olemaa). Mutta tiedän jatkossa kiertää kaukaa.

  4. 4

    sanoo

    ARGH, no jopas oli taas. Ei olisi ollut kovin vaikeaa keksiä ja tehdä sulle jotain omaa. Todella erikoista, että kyseessä oli vielä paikka, jossa olet ennenkin syönyt. 😮

    • 4.1

      sanoo

      Niinpä. Jotain luulisi keksivät aina. En voi tajuta, etteikö mitään olisi tarjota. Tänään mua ketuttaa ja huomenna olen jo unohtanut koko paikan olemassa olon.

  5. 5

    sanoo

    Harmi, että Caruselissa on vajottu noin alas. Luulisi jokaisen asiakkaan tuomat eurot kelpaavan. Hyvää gluteenitonta brunssia on saanut aiemmin ainakin Factorysta ja Cultural Cafesta, Stoasta, mutta nämä ovat vain viikonloppuisin.

    Ihan loistava hotelliaamiainen taas löytyy Cumulus Meilahdesta, siellä meille keliaakikoille on oma kaappi seinällä, missä turvallisesti piilossa kaikki meille sopivat tuotteet 🙂

    Onko kenelläkään kokemusta Kiilasta Kalevankadulla? Oon käynyt siellä itse viimeksi, kun en vielä noudattanut gluteenitonta ruokavaliota, joten en osaa sanoa yhtään. Mutta aikoinaan ainakin aamupala siellä oli loistava.

    Ps. Mun blogissa on jonkin verran juttua gluteenittomista paikoista, saa käydä vilkaisemassa ja kommentoimassa.

    • 5.1

      sanoo

      Kiitti ihan kauheasti noista vinkeistä. Mä nostan esiin mielelläni hyviä paikkoja. Joten kaikki vinkit otan kiitollisuudella vastaan. Käyn katsomassa sun vinkkejäsi. Luulisi, että ravintola järjestäisi aina jotain. Eihän se voi olla niin, että ”sori, ei pysty sua palvelemaan”.

  6. 6

    Tuikku sanoo

    En ymmärrä, miksi rähjäät. Halusit gluteenitonta, heillä ei ollut, minkä kertoivat kun kysyit. Iso ja kiireinen paikka ei pysty palvelemaan kuten fine dining-paikka. Erikoisruokavalioita on niin monia, ettei joka kuppila pysty kaikkia palvelemaan. Etsi sellainen, joka pystyy äläkä rieku.

    • 6.1

      sanoo

      Jos luit postaukseni, niin huomasitkin, että minähän etsin ja löysin 😉 Aurinkoa myös sinun päivääsi 🙂

    • 7.1

      sanoo

      Ehkä enemmänkin ajattelemattomuutta. Heillä on gluteenitonta, mutta he eivät voi palvella gluteenittomasti. Siitä oli kysymys. Varmastii vaan sitten ”säätöä” vaille olisi. Jos on halua, niin niin homma hoituu. En ymmärrä, kun ei tätä ongelmaa aiemmin ole ollut heillä, mutta mistä se on nyt tullut ongelmaksi.

  7. 8

    sanoo

    Empä ois uskonut että Carusellissa noin, olen mieltänyt sen laadukkaaksi ja tasokkaaksikin? Hyvä että sait aamupalaa kaikenta huolimatta ja ehkä Carusellissakin tästä vahingosta viisastutaan!

    • 8.1

      sanoo

      Itselleni tuli yllätykseksi, koska aiemmin ei ole koskaan tällaista tullut vastaan. Tuotteita olisi, mutta niitä ei kuitenkaan ole. Luulisi keittiöstä löytyvän joku nurkkaus, jossa voisi mulle jonkun jogurttiannoksen pienine lisukkeineen valmistaa. No hyvä, että tämäkin tuli selväksi. Hernesaari on aika lähellä ja sieltäkin saa jotain, mutta aamiaisesta en ole varma. Ihanaa päivää sulle.

  8. 9

    sanoo

    Olipa tosiaan harmi ja yllättävää. Minusta vaikuttaa, että keliakia on nykyään yleistymässä, tiedän myös ihmisiä, jotka ovat gluteenittomaan vaihtaneet ihan ilman vaivojakin. Minäkin olen jokusen kerran Carusellissa käynyt ja olisin olettanut heiltä löytyvän.

    • 9.1

      sanoo

      Keliakia on todellakin yleistymässä. Vain murto-osa sairastuneista on diagnisoitu. Noin 70.000 suomalaista sairastaa keliakiaa tietämättään. Kyllä gluteenitonta heiltä löytyi, mutta ei kuulemma puhdasta. Caruselin tuotteet ovat mielestäni upeita ja niitä olisi ollut ilo kuvatakin. Nyt jää se homma muille 😉

  9. 10

    sanoo

    Minä kävin aika usein ko. paikassa kahvilla silloin kun asuin niillä nurkilla pari-kolme vuotta sitten. Palvelu ei ollut mielestäni kovin hyvää silloinkaan. Aina oli kiireen tuntua ja liukuhihnameininkiä, että tunsi itsensä jonkinlaiseksi välttämättömäksi pahaksi. Näin oli joka kerta, ei vain yksi tai kaksi kertaa. Käyn paljon kahviloissa mieheni kanssa ja menemme tietysti mieluummin paikkoihin, joissa koemme olevamme tervetulleita. Ja kokemuksemme mukaan niissä kahviloissa yleensä myös kahvileivät yms. ovat hyviä.

    • 10.1

      sanoo

      Kauhean monelta on tuota negatiivista palautetta tullut. Minä olin aiemmin kyllä ihan tyytyväinen. Tekivät upean näköisiä ja makuisia tuotteita… Siis silloin kun vielä niitä keliaakikoillekin mainostivat (viime kesänä).

  10. 11

    Jassu sanoo

    Jos eivät voineet taata puhtautta, eikö ollut parempi että myönsivät tämän suoraan kuin tarjota ruokaa joka olisi voinut aiheuttaa oireita? Suurimalle osalle gluteenittoman ruokavalion noudattajista se on oma valinta ja pieni jauhohippunen ”melkein gluteenittomassa”ei aiheuta terveysongelmia. Näinhän ei kai ole keliakassa asian laita vaan täydellinen puhtaus täytyy kai taata?

    Niin kiva kuin olisikin,että kaikki voisivat palvella kaikkia, se ei ole aina taloudellisesti kannattavaa. Eihän moni muunkaan alan yritys pysy kaikkien tarpeita täydellisesti palvelemaan. Täydellisen viljattoman puhtauden takaaminen vie aikaa keittiössä ja aikahan on tunnetusti rahaa. Täydellinen gluteenittomuus ei taas ole vaihtoehto useimmille ”yleisravintoloille”. Siksi onkin hyvä, että on paikkoja, jotka tarjoavat vain gluteenitonta ja muita erikoisruokavaliota niille, joille ruokavalion ehdottomuus on tärkeää. Ja onneksi tiedät sellaisia paikkoja, jotka ovat ottaneet nämä liikeideakseen. Aurinkoa siis löytyi päivääsi.

    • 11.1

      sanoo

      Heidän ehkä pitäisi mainostaa tätä selkeästi, että ”tuotteemme ei sovi keliaakikoille”. Sitten ei tulisi tällaisia pettymyksiä, kun aiemmin ovat mainostaneet tuotteitaan meidän gluteenittomassa ryhmässäkin. Siksi tämä tieto tuli nyt vähän puskasta.

      No onneksi tällä kertaa löysin 3 kilometrin päästä toisen paikan. Sinne kelpasi rahani ja saivat kivasti myös näkyvyyttä tuotteilleen kanavissani.

  11. 12

    Kia sanoo

    Caruselista löytyy edelleen iso valikoima vehnättömiä tuotteita, niin suolaisia kuin makeitakin! Eivät vain saa käyttää sanaa gluteeniton koska tuotteet valmistetaan samassa keittiössä vehnätuotteiden kanssa. Eu- asetusten mukaan tuotteessa saa ollaa gluteenia enintään 20mg/kg jotta sitä saisi kutsua gluteenittomaksi.

    • 12.1

      sanoo

      Ihania tuotteita löytyykin. Harmi kun ylittävät arvoiltaan vaaditun. Joten ikävä kun ei sinne ole enää asiaa. Taitaa kohta olla edessä muidenkin kahviloiden kanssa sama juttu.

  12. 13

    Kia sanoo

    En tiedä mikä sinun tilanteesi on, mutta tämä ns. ”piilogluteeni” mikä saatta löytyä tuotteista aiheuttaa kuitenkin vain erittäin herkille keliakikoille oireita.

    • 13.1

      sanoo

      Mulla on keliakia eli ei saa ylittää 20 mg/kg se määrä. Keliakiassa on oltava ehdottoman tarkka. Välttis ei anna oireita, mutta suolinukka voi tuhoutua pienestäkin määrästä.

  13. 14

    sanoo

    Hei Maiju,
    muistan keskustelumme Caruselin vitriinien kohdalla muutama päivä sitten ja annoit ymmärtää että sinulla on vaikea keliakia. Koska olin huolissani sinun terveydentilastasi ja koska työskentelemme kahvilassa jossa leivotaan paljon vehnätuotteita halusin olla varma että ymmärrät minkä riskin otat jos syöt meidän vehnättömiä tuotteita. Gluteiiniton sanaahan ei saa enää säädöksien vuoksi käyttää.
    Meiltä saa edelleen vehnättömiä (Eila-Mari-leipomon ) sämpylöitä joita täytetään asiakkaan toivomusten mukaan, vehnättömiä itseleivottuja feta-pinaatti sekä kinkkupiirakoita,jotka ovat hurjan suosittuja,
    Greenstreetin raakasuklaakakkuja, hedelmäjugurttia viljattomalla granolalla, viljavapaatapizzaa sekä salaatteja.
    Mikään ei ole muuttunut sitten edelliskertaisen käyntisi jälkeen paitsi että olemme lisänneet vehnätöntä tarjontaa koska sitä kysytään jatkuvasti enemmän, milloin sairauden tai sitten elämäntapamuutosten vuoksi.
    Itse olen myös vehnäallergikko ja pyrin henkilökohtaisten ruokatottumustenkin takia suosimaan vehnättömiä tuotteita.
    Hauskaa kesää sinullekin

    • 14.1

      sanoo

      Hei Ari. Keliakiassa ei ole vaikeusasteita, en koskaan käytä sanaa, että minulla olisi vaikea keliakia. Sanoin, että monilla on keliakia, että mitä voisit suositella minulle. Sanoit, että et voi suositella mitään, koska minulla on keliakia. Ihmettelin vain kovasti kun vuosi sitten keittiöpäällikkönne oli keliakiaryhmässä ja hän suositteli meille ravintolaanne. Hänellä oli myös halu oppia miten tuotteita tulisi valmistaa riskittömästi. Harmittihan mua kovasti kun nälissäni sinne tulimme ja mies jäin mun takia myös ilman aamupalaa. Nyt kuitenkin tiedän politiikkamme ja se on tärkeintä minulle. Hyvää kesää ja kaikesta huolimatta olen ennen tykännyt tuotteistanne.

  14. 15

    Petra sanoo

    Ymmärsitkö että kahvilan tuotteet ovat edellen niitä samoja, joita ilmeisesti olet ennekin syönyt? Sen sijaan, että he käyttäisivät tuotteista nimikettä gluteeniton niistä käytetään nimeä vehnätön. Eli olisit aivan varmasti voinut syödä jotain. Jos se, että ravintolan tai kahvilan tuotteet saattavat sisältää mikroskooppisen vähän vehnää on peruste sille miten valitset missä käyt tarkoittaisi se sitä, että et voisi syödä missään paikassa missä valmistetaan vehnää sisältäviä tuotteita. Oli vain reilua, että sinulle kerrottiin että caruselissa valmistetaan myös vehnätuotteita. Monet ravintolat kun valitsevat vain sanoa että tuote on gluteeniton vaikka se ylittää raja arvot ja siitä tulisi käyttää nimeä vehnätön.
    Toivottavasti tämä sai sinut ymmärtämään asian vähän paremmin!

    • 15.1

      sanoo

      Jotakuinkin varmaankin näin. Aiemmin on sanottu sopivan keliaakikolle ja nyt ei. Juuri niin, että käytännössä ei pystyisi syömään missään, jos ei voisi syödä keittiön tuotteita, joissa käsitellään gluteenipitoisia tuotteita. Sanon aina, että käytännössä mun pitää vain luottaa, jos sanotaan, että tehdään puhtaasti. Nyt jäi vahva epäilys, että en voi syödä tuotteita. Siksi uskoin henkilökuntaan. Nyt kuitenkin itselleni tällä ei ole mitään väliä, koska etsin toisen mestan. Aurinkoa päivääsi.

  15. 16

    Kaisa sanoo

    Tiedän tunteen kanamuna, kala ja pähkinä allergisena. Suututtaa paljon jos henkilökunta ei edes yritä saada sopivaa syömistä. Menin kerran erääseen ravintolaan ja kerroin allergiani, tarjoilija sanoi että kaikki paistetaan samalla parilalla, ja suositteli sen jälkeen minulle _pelkkää_salaattia kurkulla ja tomaatilla. Meinas itku päästä paikan päällä. Kun koko seurueeni sanoi että ei tilata sitten mitään, meni tarjoilija vielä keittiöön ja palasi sieltä kysymään että mitä otan ja kertoi erikoisannoksen tekemisessä kestävän kauemmin. Sain listan ruuan lopulta yli tunnin odottelun jälkeen, vaikka myöhemmin tilanneet pöydät saivat ruuat ennen meidän pöytää. Jäi kyllä niin paha maku suuhun salin/keittiön henkilökunnalta että ruuastakaan ei pystynyt nauttimaan kunnolla. Missään vaiheessa iltaa ei pahoiteltu asiaa vaikka ei varmasti jäänyt huomaamatta että minua harmitti.
    Luen silloin tällöin blogiasi ja pidän siitä kovasti 😊 Hyvää kesän jatkoa.

    • 16.1

      sanoo

      Voi Kaisa, voin tuntea myötätuntoa sinua kohtaan. Jo se, että on tällainen rajoite on kova juttu, jos vielä sen kanssa joutuu kokemaan tällaista, voi ja varmasti tuntuukin todella pahalta. Halauksia. Ihana kun olet löytänyt blogini <3

  16. 17

    Ullis sanoo

    Kiva että kommenteissa kerrankin uskalletaan olla edes osittain eri mieltä bloggaajan kanssa, nimittäin siitä syntyy keskustelua! Voisi melkein luulla, että kommentit menevät jonkinlaisen sensuurin läpi, niin kovasti kommenttipalsta välillä muistuttaa ”Keisarin uudet vaatteet”-tarinaa. Mitä tulee itse postauksen aiheeseen, niin itsekin ravintolassa töissä olleena en uskaltaisi suositella keliaakikolle mitään, minkä en tietäisi olevan täysin puhdasta. Siksikin iso punainen ruksi Carusel-kuvan päällä oli mielestäni turhaa.

    • 17.1

      sanoo

      Ruksi oli siksi, että minut tunnetaan siitä, että suosittelen vain keliaakikoille sopivia tuotteita. Olen aina kehunut kyseistä paikkaa ja se että se ei sovi keliaakikolle ei tee siitä huonoa,vaan vain sopimattoman mulle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *