Markkinointi vanhuksille saatava kuriin!!!!!

Menin sunnuntaina pikaisesti käymään äitini luona (88 vee). Hän istui keittiön ääressä ja tuijotti tyhjennein silmin jotain papereita. Sitten hän aloitti ”en ole nukkunut viime yönä ollenkaan”, taisin taas tehdä jotain mitä en ymmärtänyt”.  Hän oli itkusilmässä ja kysyi, että voitko peruuttaa tämän” ja osoitti minulle paperia edessään. Näin heti, että kyseessä oli Vantaan Energian sähkönmyyntisopimus.

Kaikkihan me tiedämme, että jokaisen kaupan edessä kaupitellaan sähkönmyyntisopimuksia. Olen kauhulla katsellut kun vanhoja ihmisiä pysäytellään ja heitä yritetään käännyttää tekemään milloin mitäkin sopimuksia. Usein he eivät ymmärrä, että mitä ovat tekemässä. Olen kuunnellut ihan tarpeeksi näitä äidin ”mummokavereiden” kertomuksia siitä, että mitä ovat tehneet tietämättään ja millaisia sopimuksia heidän kanssaan on tehty. Usein he ovat tajunneet tekonsa vasta kun lapset tai lapsenlapset ovat heitä valistaneet. Pahimmillaan he ovat sitoutuneet kahden vuoden sopimuksella palveluun, jota eivät edes tarvitse (esim. nettiliittymään, vaikka eivät omista edes nettiä).

Vantaan Energia - 1 (1)

Olen itsekin peruuttanut viimeisen 10 vuoden aikana äidin jäljiltä ”euron puhelimia”, omega-rasvahappokapseleita, karvanpoistoteriä ja mitä milloinkin. Joskus olen joutunut vääntämään sopimusten irtisanomisten kanssa niin, että olen mennyt johtoportaaseen saakka asian kanssa. Aina kuitenkin sopimukset on lopulta peruutettu. Viimeisten vuosien aikana äitini ei ole tehnyt enää sopimuksia. Olen tehnyt hänelle kaiken maailman suoramarkkiointikiellot ja estot, jotta näitä ”vahinkoja” ei sattuisi.

Monta kertaa olen sanonut, että kaikilla ei ole sellaista lähimmäistä, joka näitä peruutuksia heille tekisi tai kertoisi, että nyt maksat turhasta.

Mietin, että eikö sopimusten tekijöillä ole ollenkaan tajua, että kenen kanssa tehdään näitä sopimuksia? Tiedän, että joku 90 vuotias voi olla hyvinkin skarppi. Varmasti myös äitini on sitä hetkittäin, mutta jos hänen kanssaan juttelee hetken, niin varmasti huomaa, että muisti ei pelaa. Ihmettelin äidilleni, että ”oletko oikeasti muistanut sosiaaliturvatunnuksesi ja osoitteesi kun olet sopimusta tehnyt”. Hän sanoi, että jotain tietoja tarkisteltiin papereista, kun hän ei muistanut.  Yleensä hän ei muista niitä ja varmasti jo siitä pitäisi alkaa tajuamaan, että kyseessä on muistisairas ihminen. Tällaisen ihmisen kanssa ei tulisi tehdä minkäänlaisia sopimuksia. Jos itse tekisin tuollaista työtä, minun etiikkani ei antaisi myöden tehdä sopimusta ihmisen kanssa, joka ei tajua mistä on kyse.

Sitten sähkösopimukseen

Otin äidiltäni paperit ja sanoin äidilleni, joka oli itkusilmässä ”äiti, ei mitään hätää, minä hoidan tämän”. Yritin olla rauhallinen, vaikka itsellänikin tuli itku silmään äitini takia. Hän ei ollut nukkunut ja itki asiaa keittiön pöydän ääressä. Kun lähdin hänen äänensä värisi ja hän oli ikään kuin häpeissään. Sanoin äidilleni vielä ovella,  että ”älä hätäile, asia hoituu”.

Vantaan Energia - 1

Tällä kertaa minulla on oli onnea sillä, Vantaan Energian esitteen takasivulle oli kirjoitettu sopimuksen tehneen ihmisen nimi ja puhelinnumero. Näin helposti tiesin, että kenen minun pitää ottaa yhteyttä. Vaikka oli sunnuntai, päätin soittaa. Numeroon ei vastattu, mutta tämä sopimuksen tehnyt ”tyttö” soitti minulle myöhemmin takaisin. Kerroin hänelle, että äitini oli tehnyt hänen kanssaan eilen sähkösopimuksen ja että äitini on 88 vuotias, muistisairas ihminen. Kerroin, että nyt pitäisi purkaa sopimus. Olin ihan ihmeissäni, kun sopimus suostuttiin purkamaan ilman mitään mutinoita. Koskaan aiemmin en ole päässyt näin helpolla, usein olen joutunut käyttämään liki 10 tuntia aikaani. Sopimus luvattiin purkaa heti kun tämä työntekijä menee työpaikalle. Pisteet tällä kertaa tuosta Vantaan Energian työntekijälle.

Te, jotka työskentelette aloilla, joissa sopimuksia tehdään kauppakeskusten käytävillä, pyydän, että mietitte, että kenen kanssa olette valmiita tekemään sopimuksia. Miettikää, että myös omille isovanhemmillenne voi käydä köpelösti. Miettikää, että onko eetteisesti oikein tehdä sopimuksia ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä mitä tekevät.

Kun soitin äidilleni, että sopimus puretaan, kuulin hänen äänestään, että hän oli helpottunut ja silti ääni värisi vieläkin. En halua oman äitini menettävän yöuniaan tällaisten asioiden takia. Haluan omalle äidilleni vanhuuden, jossa hänen ei tarvitse yöuniaan menettää tällaisten asioiden kanssa.

Sovitaako siis, että jätetään nämä vanhukset rauhaan? Jookos. Yritysten johtoportaille terkkuja, että miettikää vähän, että mikä on eettisesti oikein ja että kauppaa ei tule tehdä vain kaupan takia. Muistetaan vanhojen ja sairaiden ihmisten kunnioitus.  Jos sopimuksia edelleenkin tehdään, niin voisiko yritykset liittää vanhusten osalta sopimukseen kysymyksen, että ”onko sinulla mahdollisesti joku sairaus, joka estää sopimuksen tekemisen”? Jos äidiltänikin olisi asiaa kysytty, hän olisi osannut vastata, että hänellä on muistisairaus, mutta ei hän sairauden nimeä olisi muistanut.

Maiju

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Toivottavasti yritykset ottavat myös sen huomioon, että tuolla tavalla saavat äärettömän huonoa mainosta ja ketkä heidän tyylistään toimia kuulevat eivät taatusti itse asiakkaaksi heille halua.

  2. 2

    Julia sanoo

    Ihana paikka joka purki sopimuksen heti!

    Rahastahan on kyse. Maan politiikkaa ajanut ihmiset ikäänkuin nurkkaan.
    On niitä jotka tekevät ymmärtämättömyyttään mutta myös niitä jotka käyttävät tilanteen häikäilemättömästi hyväksi.

    Nuorille tulisi lisää opettaa ja valistaa. Myyjien pitäisi saada bunuksen sijaan sanktio jos myy jonkun tietyn ikärajan yli – jotka ovat tottuneet että ne sopimukset tehdään pöydän ääressä sähkö tms. yhtiöllä. EI puhelimesssa, EI ovella, EI kaupan käytävillä.

    • 2.1

      sanoo

      Itse en tee mitään sopimuksia tällaisissa paikoissa, en tee puhelimessakaan. Haluan nähdä sopimuksen ja nähdä selkästi mitä tilaan.

  3. 3

    sanoo

    Niin naulan kantaan! Asiateksti. Toivottavasti tämän jälkeen maailma oli hivenen parempi paikka vanhuksille. 🙂 Hyvä, Maiju! 🙂

  4. 4

    sanoo

    Tää on oikeasti niin järkyttävää, hyvä, että kirjoitit tästä. Siis eihän noissa hommissa ole etiikalla enää mitään tekemistä, ihmiset tekevät henkihieverissä noita soppareita, vaikka sen pelikoneen kanssa siinä käytävällä, että saavat provikat, eikä tule kenkää. Joten tässä tapauksessa korostaisin myös sen työnantajan osuutta ja etiikkaa, että ohjeistaisivat työntekijöitä, että tällaista ei meidän firmassa sallita. Mitäs luulet, tekevätkö niin, kunhan rahaa juoksee, vaikka sitten muistisairaiden vanhuksien kustannuksella. :/

    • 4.1

      sanoo

      Toivon, että johtotaso miettii ja tekee yrityksen arvoille jotain. Johan tällainen toiminta vahingoittaa yrityskuvaakin. Siksi olisi tärkeää, että johto miettii arvonsa uudelleen, jos on aiemmin tällaisen sallinut.

  5. 5

    sanoo

    Aivan törkeätä tuo puhelinmyynti ja tuo kauppakeskusmyynti. Itsekään en välttämättä tiedä, mitä ostaisin, jos joku mulle jotain myis, saati sitten vanhukset.

    Puhut kyllä asiaa Maiju, toivottavasti tämä tekstisi tavoittaa monet asioista päättävät, ja he harkitsevat etiikkansa uudelleen.

    • 5.1

      sanoo

      Näinhän se on, että jos emme itsekään ostaisi, niin ei vanhustenkaan pitäisi. Ikävä on kun he eivät itse ymmärrä, että mikä on heidän parastaan. Tuskinpa nuo kauppiaat ajattelevat vanhusten parasta, vaan vain tehtyä kauppaa.

      • 6.1.1

        sanoo

        Siitä huolimatta tällaista ei olisi saanut päästä alun alkaen tapahtumaan. Kaikilla ei ole omaista, joka auttamaan purkamaan sopimukset! Ja vanhuksilla jos keillä on harvoin ylimääräistä rahaa käytössään, joten tällaiset turhat rahanmenot voivat kostautua heille todella suurina talousongelmina.

        Kiitos kirjoituksestasi, Maiju!

  6. 7

    Ulpu sanoo

    No hyvä että asian sai noin helposti yhdellä puhelinsoitolla puretuksi. Ehkäpä heillä siellä on ollut takaraivossa että ei tainnut mennä homma ihan putkeen kun ovat äitisi kanssa kauppaa hieroneet.

    Kun oma muistisairas äitini oli sairautensa alkutaipaleella, hänelle oli onnistuttu myymään puhelimitse kaksi Seura lehden tilausta. Ihmettelin kun samaa numeroa lehteä oli kaksi ja laskujakin oli sitten kaksin kappalein. Tämän asian peruminen onnistui minulta puhelimitse heti ensimmäisellä soitolla ja antoipa virkailija vielä numeronkin, josta voi tehdä eston, että puhelinmyyjät eivät saa soittaa kyseiseen numeroon.

    Tosiaan, on paljon vanhuksia- ja miksei nuorempiakin – joilla ei ole omaisia jotka näitä asioita hoitavat.

  7. 8

    Ansku sanoo

    Oliko hän yksin kauppakeskuksessa? Se on ehkä yhtä arveluttavaa kuin sopimuksen tyrkyttäminenkin…

    • 8.1

      sanoo

      Se, että hän ei pysty hahmottamaan paperiasioita enää niin kuin ennen, eikä muista ihmisten nimiä ei tee hänestä vielä vankia kotiin. Niin kauan kuin hän tietää kuka hän on ja osaa kotiin, emme rajoita hänen ulkonaliikkumistaan. Johan siinä kärsisi elämänlaatu vielä enemmän, kuin nyt.

  8. 9

    Ansku sanoo

    hienoa, että löytää vielä kotiin vaikka ei muista osoitettaan. Ja muistaa ottaa avaimetkin jne. mukaansa.

    • 9.1

      sanoo

      Yleensä muistaa avaimetkin. Joskus voi tulla lipsahduksia. Kyllä hän kotiin osaa, vaikka päästä unohtuu katujen nimet tai muut nimet. Ehkä näitä asioita oppii ymmärtämään, kun sattuu lähelle.

  9. 10

    sanoo

    Luojalle kiitos tuo purku oli nyt varsin nopea homma. Kyllä niin paljon ihmisiä nykyään ”huijataan” kaikilla sopimuksilla, että välillä pistää ihan vihaksi. Halaus äidillesi <3

    • 10.1

      sanoo

      Tässä oli todella tuo huippua. Olen joskus käyttänyt energiani todella paljon jonkun sopparin purkamiseen.

  10. 11

    Nanni sanoo

    Ihanaa Maiju, olet oikea aarre. Tuollainen kaupustelu on ahdistavaa hommaa, koitan aina pakoillen mennä niiden ohi kun niin ottaa aivoon niiden tyrkyttäminen joten ymmrrän täysin että vanhukset menevät todella helposti nalkkiin tuossa touhussa. Ihanaa kun sait hoidettua äitisi asian.

    • 11.1

      sanoo

      Vanhukset usein uskovat kaiken mitä heille sanotaan. Itse osaa kuitenkin vähän epäillä ja kyseenalaistaa.

  11. 12

    Otus sanoo

    Inhottavintahan tässä on se, että yleensä nuo myyjät ovat osittain provikkapalkalla ja alalla ei pysy jos ei kovetu.

  12. 13

    Anne sanoo

    Voi Kiitos Maiju tään tärkeen asian postauksesta 💐
    Mun iaä on 70v ja hänelle oli muös myyty jotain kuppisarjaa puhelimessa. Oli väitetty että tulee vain ne yhdet kupit…kuinkas sitten kävikään. Onneksi sen sai peruutettua. 🤔 Minuakin pistää niin vihaksi tuollainen vanhusten hyväksikäyttö. Eikö ihmisillä ole nykyään enää lainkaan kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan? Eikö omatunto lainkaan kolkuttele jos näkee ettei toinen ymmärrä ja pitää vaan väkiste myydä? Ihan hävytöntä mun mielestä. Sen myyjän ois pitäny olla se joka menettää yöunet ei sun äidin 😡

    • 13.1

      sanoo

      Kaikkien vanhusten ja niiden puolesta, jotka eivät osaa, eikä ymmärrä asioiden hoitamista. Varmasti näistä oppii, kun näitä tekee, toivotaan, että äiti ensi kerralla muistaa kertoa, että on muistisairas.

  13. 14

    Heppu sanoo

    Itsellä oli samantyylinen tapaus juuri toissapäivänä:
    Isälleni 77v oli myyty elisa viihdepaketti ”samaan hintaan” kuin vanha adsl sopimus.
    No, tiesin ettei viihteen TV puolelle olisi mitään käyttöä ja hintaa olisi 39.90€/kk kun taas vanha sopimus oli 24€/kk.
    Elisalla pientä nikoittelua perumisesta, mutta olin sopinut että saan nauhoittaa puhelun ja kysyinkin ovatko sitä mieltä että myyntitapa kestää lähemmän tutkiskelun, niin peruutus onnistui.

    Jotenkin jäi maku että vanhukset ovat ”helppoa riistaa” noille aulamyyjille.

    • 14.1

      sanoo

      Olen usein katsellut ohimennen liittymäkauppiaita, kuinka he juttelevat vanhusten kanssa. Silloin on tehnyt mieli mennä väliin kysymään, että ”anteeksi, mutta ymmärrättekö, että mitä olette sopimassa”?

  14. 15

    Kikka sanoo

    Hieno kirjoitus. Valitettavasti tämä ei tunnu muuttuvan mihinkään. Olen itse ollut Maihin tilanteessa 15-20 vuotta sitten, kun peruuttaminen muistisääntö mummini ”ostoksia”. Silloin ei edes ollut tätä face-ro-face-pakkomyyntiä. Oli VAIN puhelinmyyntiä.

    Toinen samanlainen asiakasperheelle puhelimessa ovat alaikäiset. He tietävät kyllä mitä tilaavat, mutta heillä ei siihen ole oikeuksia. Kyllä myyjän pitää tajuta puhuvansa esim. 10-vuotiaan kanssa.

    • 15.1

      sanoo

      Pitää pitää ääntä. Yrityksetkin voisivat miettiä, että heidän oma yrityskuvansa vääristyy tällaisella kaupanteolla.

  15. 16

    Pekka sanoo

    Itsekin paljon sähkösopimuksia ständillä myyneenä voin sanoa, että äitisi sai tässä erittäin todennäköisesti halvemman sähkösopimuksen. Ei sitä olisi kannattanut perua, vaan kirjoittajan olisi kannattanut verrata uutta sopimusta vanhaan. Myyjät eivät yleensä myy kalliimpaa sopimusta asiakkaalle.

    Mitä tulee eettisyyteen – kauppa on kauppaa, eikä myyjä välttämättä ole varma, ymmärtääkö asiakas mitä on tekemässä. Epäselvissä tilanteissa kaupat yleensä runnotaan läpi. Myynti on kovaa puuhaa, missä ei turhalla hidastelulla menesty.

    • 16.1

      sanoo

      Tiedän, että myynti on kovaa hommaa, välistä tunnen jopa empatiaa myyntitehtävissä olevia kohtaan. Toivoisin kuitenkin, että myynnit suoritetaan nuorempien ihmisten kanssa, jotka tajuavat, että mistä on kyse. Äitini tahdon mukaisesti sopimus purettiin, kun hän alkoi miettimään, että mihin nimensä oli laittanut, vaikka ei tilannetta ymmärtänyt. Tsemppiä myyntihommiin, tiedän, että helppoa ei välttämättä ole myyminen.

      • 16.1.1

        Antero Pönni sanoo

        Aulamyynnissä kyllä myydään kaikenlaista rääsää. Sitten valitettavasti nämä hyvät kaupat rinnastetaan samaan rääsään.
        Kyllä äitisi ymmärtäisi jos kertoisi, että teki nyt hyvän sopimuksen. Siis jos tuo Vantaan energian sopimus oli edullisempi, kuin oma voimassa oleva sopimus.
        Sähkösopimukset voi myös tehdä netissä. Sieltä on helppo etsiä edullisin sopimus. Sitten kun on määräaikainen sopimus, niin saa vastattua kauppiaille että on jo sopimus. Puhelu tai aulamyynti loppuu sitten siihen.
        Vanhenmissa omakotitalossa asuvia pommittavat puheluillaan kaiken maailman remontoijat.
        Valehtelematta voin sanoa, että putkiremppaa on kaupannut 14-15 yritystä puhelimitse! Eikö ne ymmärrä että asiakas itse määritelee, koska teettää sen rempan? Ei sitä puhelimella tarvitse tyrkyttää. Sama katon ulkovuorauksen, piipun, ikkunoiden, ovien, ilmalämpöpumpun ym. suhteen.
        Lisäksi nämä puhelimessa kauppaavat ovat julmetun kalliita. 40-150 prosenttia kalliinpia kun yritykset mistä itse pyytää tarjouksia.
        Puhelut ovat loppuneet lyhyeen, kun tärkeimmät rempat on tehty viimeisen kymmenen vuoden sisään. Piippua lukuunottamatta.

        • 16.1.1.1

          sanoo

          Äitini ymmärsi ainakin sen, että ei olisi tullut tehdä sopimusta ja se oli hyvä, että ymmärsi oman tahtonsa. Muut tahot eivät varmasti ole puolueettomia tekemään tätä toisen puolesta. 🙂

  16. 17

    sanoo

    Tärkeään asiaan puutuit taas kerran, Maiju – kiitos!
    Oman äitini muisti pelaa onneksi vielä ja hän on kyllä tarkkaakin tarkempi sopimusten ja tilausten suhteen. Toisin kuin tyttärensä, joka juuri kuukausi sitten meni ja tilasi jotain, jota ei todellakaan ollut tarkoitus tehdä;)

  17. 18

    Antero Pönni sanoo

    Onneksi osa myyjistä on pelkällä tuntipalkalla. Sen huomaa siitä etteivät he puoliväkisin tai väkisin tyrkytä tuotteitaan.
    Sonera ja Vantaan energia ovat ainakin näitä.
    Itse aloitin kaupan käynnin kauppatorilla 14 vuotiaana oman maan tuotteita myyden. 16 vuotiaasta asti sitten myin täysin itsenäisesti, kun isä kuoli sinä vuonna. 27 vuotiaana menin sitten rautakauppaan töihin ja jäin sieltä eläkkeelle 65 vuotiaana.
    Joten itsellä ei ole kokemusta puhelin, eikä aulamyynnistä. Joten ei pelkoa, en kauppaa sitä kautta mitään 🙂

    • 18.1

      sanoo

      Enemmän pitäisi olla kuukausipalkkalaisia. Provikka pistää varmasti tekemään paljon enemmän näitä pakkomyyntitilanteita. Minä ohitan sujuvasti aulamyyjät. Haluan rauhassa tutustua ehtoihin yms. eli teen sopimukset jossain muualla kuin äkkiseltään aulassa.

  18. 19

    Aimo sanoo

    Tämähän on sitä porvarihallitusten suosimaa ja hyväksymää markkinataloutta.

  19. 20

    Kai sanoo

    Tämänkin linkin avattuani tuli pakkosyöttönä A-lehtien mainos, jolta ei näyttänyt olevan poispääsyä muuten kuin poistumalla koko sivustolta. On käsittämätöntä, että samalle vanhukselle tulee useampi kappale samaa lehteä laskuineen. Pankissa sanottiin, että he eivät voi puuttua asiaan, vaikka näkevät samanlaiset laskut ja tuntevat asiakkaansa jo vuosien takaa. Kuoleman jälkeen he kyllä sanoivat ihmetelleensä, mutta… Erilaiset ”arpajaiset” olivat myös jatkuva riesa. Kerrankin vanhus kertoi puhelimitse kysyneensä, että tuodaanko palkintoauto hänelle kun on niin huonojalkainen. että ei pääse hakemaan. Palkinto oli luvattu toimittaa, mutta eipä näkynyt!

  20. 21

    sanoo

    Pankki ei varmasti voikaan puuttua asiaan. Lehtien peruutuksen pitää tehdä aina lehtitaloille suoraan. Vanhuksilla pitäisi olla joku, joka osaa auttaa tällaisten tilanteiden sattuessa. Kaikilla ei ikävä kyllä ole auttajia.

  21. 22

    Tuttuaon sanoo

    Nyt tosiaan pistetty koko armeija kiertämään omakotitaloja ja mitä vanhempia ihmisiä,sitä sitkeämmin , jopa pakottaen tehdäänmarkinointia . Kerotaan että tehdään , mukamas tarjous ja sihen vaaditaan allekirjoitus ,paperi osottautuu tilaukseksi. !
    Näitä on ovi – ikkuna ,putkiremontti , hormi ja katto ” asiantuntijoita ” tekemässä tosiaan bisnestä , hinnat tosiaan 40 – 150 prosenttia kalliimpia kuin paikalisten tekijöiden ?
    Toinen ala on tuo puh ja s postitarjoukset ,ei noudate mitään markinointi säänöksiä , ilmais tarjoukset muuttuu vuosi sopimukseksi
    Viellä kun lisätään nuo pankki kortti varkaudet ,jopa saadaa lähimaksu kortin tiedot ,jopa parin metrin päästä ,johonkin laitteeseen .
    Poliisikin on voimaton useasti , ainoastaan meidän on tuotava asiat esille joukkovoimalla ,saadaan harhaanjohtavaa markinointia hillittyä.

    • 22.1

      sanoo

      Voi kun opittaisiin kunnioittamaan vanhoja ihmisiä, eikä tehtäisi kauppaa hinnalla millä tahansa <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *