Olen istunut selkäni pilalle

Olen tehnyt toimistotöitä vuodesta 1983 saakka. Olen istunut ensimmäiset 30 vuotta töitä tehden. Selkäni alkoi jossain vaiheessa temppuilemaan, eikä istuminen enää ole ollut mahdollista. Selkäni alkoi oireilemaan enemmän vuonna 2012 ja siitä lähtien se on oireillut niin, että kipu on läsnä viikottain ja joudun miettimään, että mikä selkääni auttaa ja mikä pahentaa. Sanon aina, että olen istunut selkäni pilalle yli 30 vuotta kestäneen toimistotyöurani aikana.

Olen koittanut miettiä myös sitä, että millaiset työasennot on selälle parhaita ja mitä mun pitää välttää. Viime vuoden maaliskuusta eli yli 10 kuukautta olen tehnyt töitäni suurelta osin seisten. Aiemmin tein puoli päivää seisten ja puoli päivää satulatuolilla istuen. Nykyään en pysty istumaan enää edes satulatuolilla. Olen istunut 10 kuukauden aikana kaksi kertaa pari tuntia satulatuolilla.

Onneksi meillä on töissä sähköpöydät, jotka mahdollistavat seisten työskentelyn. Kun seison yritän vaihtaa asentoa moneen kertaan. Välillä seison kokolattiamatolla ilman kenkiä, välillä tossujen kanssa. Välillä laitan jalkojeni alle jonkun pehmusteen ja välillä seison tasapainolaudan kanssa. Seisomisessakin pitää muistaa, että sekin on pitkällä tähtäimellä varmasti yhtä pahasta kuin istuminen.

toimistotyota-seisten-1-3

Itse kiinnitän huomiota hyvin paljon työergonomiaan, koska kärsin vuosia myös käsiongelmien kanssa. Työfyssari käveli joku aika sitten työpisteeni ohi ja hihkaisi ohi mennen, että ”täydellinen työasento”. Hän tietää mun ongelmani, koska on teippaillut aina välistä mun selkääni ja olkapäitäni.

toimistotyota-seisten-1

Korkokengätkin on saaneet töissä jäädä. Nykyään mulla on erilaisia tossuja tai jarrusukkia, koska ne on ainoat, jotka soveltuvat parhaiten mielestäni seisomiseen.

toimistotyota-seisten-1-5

Nuorille kollegoille sanon aina, että muistakaa, että älkää aina istuko, että työasentoa pitää vaihtaa monta kertaa päivässä. Nuorena sitä ei ajattele, mutta tässä iässä alkaa jo tajuamaan, että monet asiat vaikuttavat vasta tässä iässä.

Muistakaa pitää itsestänne huolta ja kiinnittää työasentoihinne huomiota. Itse yritän vielä noin 11 vuotta sinnitellä työelämässä ja siksi erityisesti pitää kuunnella elimistöään ja miettiä, että mikä on parasta.

Olen miettinyt ”kotitoimistooni” myös seisontapöydän hankkimista. En ole vielä löytänyt sopivaa pöytää bloggauspöydäksi, mutta etsintä jatkuu.

Maiju

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Istuminen lyhentää elinaikaa ja istumatyö lihottaa. Istuessa on aina suolet solmussa ja tulee vatsakipuja. Voi niin ihanat nuo tossukat <3

    • 1.1

      sanoo

      Näinhän se tekee. Ei sitä silloin yli 30 vuotta sitten näistä asioista puhuttu. Tossut on ihanat 🙂

  2. 2

    sanoo

    Itselläkin alkaa selässä tuntumaan mikäli koko päivän joutuu istumaan. Onneksi myös meille hankittiin uusiin tiloihin muuton myötä sähköpöydät, joka omalla kohdallani on todella ahkerassa käytössä 🙂

  3. 3

    Moona sanoo

    Itse olen 16-vuotias, lukion ekalla oleva tyttö, jolla selkä on aivan rikki liiasta istumisesta (ja makaamisesta). Yleensä nää vaivat tulee vanhempana, mulla jo nyt! Sanon kaikille, että oikeasti pitäkää huolta kehostanne vaikkei vielä mitään oireita olekaan. Liikkukaa sopivasti (ei liikaa koska sillon riskit on isompia kun hyöty, ei myöskään liian vähän!) ja miettikää missä asennoissa olette: seisotte, istutte, makaatte jne.) Ja annan peukun tälle tekstille, i feel u. 😊

    • 3.1

      sanoo

      Voi todella ikävää, kun joudut jo noin nuorena kärsimään näistä ongelmista. Hienoa on se, että osaat valistaa muita. Muistutetaan yhdessä toinen toisiamme aiheesta.

  4. 4

    sanoo

    Maiju, istuminen tappaa! Olen alkanut lukea maakuulta, mutta minulla on kiinteä työkone ja siinä tämä blogin takia istuminen. Kun laitan blogin lainehille, yksi syy on se, että en halua enää istua, istua…Kävely on parasta mitä tiedän. Miten ikävää, että mulla on sama juttu korkokenkien kanssa, mutta nyt on menossa selän ja oikean polven vahvistus, että jos soskus edes vähän…niitä korkkareita.

    <3

    • 4.1

      sanoo

      Istuminen tappaa ja nyt taistellaan vastaan. Yritetään valistaa, jotta ihmiset tajuavat, että mistä puhutaan.

  5. 5

    sanoo

    Upeaa, että työpaikallasi on panostettu työergonomiaan.
    Meillä pidettiin kurssi oikeista työasennoista, nostoissa pitää minun työssäni olla varovainen.
    Ihanaa viikonloppua Maiju <3

    • 5.1

      sanoo

      Ihan ehdottomasti tämä on hyvä asia. Alkuun oli vain sihteereillä, mutta onneksi sitten on vaihdettu pöydät kaikille.

  6. 6

    Kikka sanoo

    Olen joutunut vaihtamaan toiselle osastolle töihin, jossa esimies ei tippaakaan välitä ergonomiasta, sähköpöydät on hommattu mutta samatyötuoli ei sitten sovellukkaan kaikille ihmisille, sekin on henkilökohtainen, mutta kun esimies tietää paremmin. Edellisellä osastolla oli kaikki ergonomia kohillaan, siellä esimies satsasi työhyvinvointiin. Seisontamattojakaan ei ole hankittu, eikä ole saatu työfyssaria paikalle pyytää. Ole onnellinen työergonomiastasi. Se on yksi melko hyvä syy työmotivaatioon – eikö?

    • 6.1

      sanoo

      Kunpa esimiehet tajuaisivat sen, että mitä yrittävät säästää työergonomia-asioissa, sen joutuvat maksamaan mahdollisesti moninkertaisesti pitkistä sairaslomista. Työergonomia on tärkeä asia. Meilläkään ei ole seisomamattoja, saisin sen varmaan työfyssarin lähetteellä. Pitänee katsoa. Minä arvostan työergonomiaa ja olen aina toitottanut sitä muillekin. Se ei ole itsestäänselvyys, vaikka pitäisi.

  7. 7

    Kirsi sanoo

    Heippa Maiju!
    Oletko käynyt hyvällä jalkaterapeutilla? Itselläni ei ole ainakaan vielä ollut ihan noin pahoja selkäongelmia, mutta hyvään seisoma-/kävelyasentoon korjaavat pohjalliset sekä fysioterapeuttin ohjaama pilates kaksi kertaa viikossa on ollut mun pelastus. Mulla on ollut jo useammat Think- merkkiset kengät ( tms, josta voi ottaa kengän oman pohjallisen pois), johon pohjalliset kiinnittyvät päkiätarralla. Nuo työkengät kuljetan päivittäin kotiinkin ja käytän pitempään seisoessani. Toiset pohjalliset olen teetättänyt ulkokenkiin, niitä sitten vaihtelen säälle sopiviin kenkiin.

    Yksi ihana jalkaterapeutin ehdottama löytö on ollut nk. duopallo, jossa kaksi kovaa palloa on yhdistetty ( itselläni Intersportista ostettu Energiticsin sininen palloyhdistelmä). Tällä duopallolla kun hieroo jalkapohjat vuorotellen ( saa hierottua myös jalkapohjan reunat, kun tämä pallo ei karkaa jalan alta niin kuin yksittäinen pallo), niin se tuntuu niin makeankipeältä, että kotiintulomatkalla jo odotan pääseväni hierotuttamaan jalkojani.
    T Kirsi

    • 7.1

      sanoo

      Musta tuntuu, että mun selkäongelmani ei ole jaloista kiinni, vaan selästä eli siellä on välilevyt laskeutuneet ja ranka rappeutunut siitä istumisesta. Mulle on tehty jotkut pohjalliset joskus sellaisella laitteella. Yksi mikä mua voisi auttaa varmasti on kiropratikko.

  8. 8

    sanoo

    Ihanaa, että jaksat seistä! Oon hieman kateellinen sulle ja mun miehelle. Silläkin on töissä sähköpöytä ja kuulemma istuu töissä vain asiakastapaamisissa, joita on harvakseltaan. Mä työskentelen kaupan kassalla ja tuoli vaihtelee kassan mukaan, mutta tuolit on surkeita. Niitä saa aina olla säätämässä ja jo puolen tunnin päästä joku homma ei tuolissa toimi ja pitäis alkaa tuolia muka säätää kesken töiden? Yritän toki seistä, mutta jostain kumman syystä käsi vetää aina jossain välissä tuolin siihen peban alle, miksi?! Sitä paitsi huomaan, että istuessa vatsa menee solmuun, kun työhousut kiristää istuessa just jostain ilkeästä kohdasta. Haluaisin kunnon satulatuolin tai jonkun hyvän tavan, jolla oikeasti vain seisoisin siinä kassalla… Hmm.

    • 8.1

      sanoo

      Kassoilla varmasti on välistä työergonomia kaukana. Voi kun kauppiaatkin ymmärtäisivät panostaa työergonomiaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *