Ruokavaliolla veriarvot kuntoon

Kaikkihan sen tietää, että mulla on erikoisruokavalio (keliakia, gluteeniton). Sen myötä olen muutenkin jo parin vuoden ajan muuttanut ruokavaliotani terveellisempään suuntaan. Olen ruokavaliotani säätänyt viimeisen puolen vuoden ajan vielä terveellisempään suuntaan. Viimeisin muutos oli se, että lisäsin ruokavaliooni lisää marjoja, vihreitä kasviksia ja vähensin maitoa. Olin syönyt noita aineksia jo aiemminkin, mutta nyt siis lisäsin niitä vieläkin enemmän.

Viime viikolla sain verikokeiden tuloksia, joita multa otetaan keliakian ja muiden sukurasitteiden takia säännöllisesti. Aiemmin ollaan menty aika samoilla arvoilla jo pidempään. Nyt kuitenkin olin positiivisesti  yllättynyt siitä, että pähkinöiden, avokadon ja varmasti myös lisäämieni superfoodien ansiosta oli monet arvot parantuneet entisestään. Oli mukava kuulla lääkärin äänestäkin  ylpeyttä, että jotain oli tapahtunut. Itsekin olin iloisesti yllättänyt. Oli kiva huomata, että jotain siis tapahtuu. Tehdyillä ruokavaliomuutoksilla on siis merkitystä.

Lehtikaali, pinaatti ja avokado ovat muun muassa tulleet mun päivittäiseen ruokavaliooni. Joskus vain harmittaa, että lehtikaali on sellainen, että sitä saa välillä vain kausittain. 
 

 
Valkoiset sokerit olen vaihtanut hunajaan ja agavesiirappiin.  

Syön päivittäin pähkinöitä ja manteleita. Näitä lisään muun muassa maustamattoman jogurtin tai smoothien joukkoon.

Hedelmät ja tuoreet marjat ovat myös ruokavaliossani suuressa määrin.  

Olen saanut mun miehenikin koukuttumaan näihin välipaloihini. 
On kiva huomata, että tulee hänen suunnaltaan toivomuksia, että voitko tehdä taas jonkun
sun spesiaalin. Minähän sitten teen. 

Täytyy sanoa, että nämä asiat ovat tuoneet mulle viimeisen puolen vuoden aikana ihanaa lisäenergiaa. Näiden avulla olen saanut jopa olkapääkipuni (nivelrikko) ojentumaan. 
Sanoinkin joku päivä sitten jollekin, että koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä elämäntapamuutosta. 
Suosittelen kokeilemaan myös ruokavaliomuutosta jos on ongelmia oman terveyden kanssa.
Maiju
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Hyvältä näyttää, mutta tulee varmaan melko kalliiksi, toki on sen arvoistakin. Mä lopetin hetkeksi pähkinöiden syönnin, kokeilen taas sitten kun tuo sappi on poistettu. Ihan pieniä määriä olen syönyt mutta en enää päivittäin. Lehtikaalia ei saa edes joka paikasta ja jos saa niin se on loppu usein.

    • 1.1

      sanoo

      En tiedä, että tuleeko sitten loppupeleissä paljon kalliimmaksi kuin muukaan ruokavalio… Tässä jää muun muassa levät yms. vähemmälle. Tosin syön mä leipää pari viipaletta päivässä… Kyllä tuo isäntä kerran sanoi kun talvella ostin tuoreita marjoja, että onhan ne kalliita…Sanoin, että kun mä en käytä alkoholia, enkä syö sitä ja tätä… niin mä suon itselleni nämä kalliit marjat talvellakin… ei ole enää sanonut marjojen hinnoista mitään 😉

  2. 2

    sanoo

    Kyllä – ruokavaliolla on valtava merkitys. Ja marjoja ja hedelmiä pitäisi itsenikin lisätä vielä ruokavalioon, samoin vihreää. Pähkinät ovat jo kondiksessa – minä pidän pähkinöitä töissäkin työpöydän laatikossa välipalaksi;)
    Ja hienoa, että sinulla on tuo ruokavalio myös auttanut noihin veriarvoihin.

    • 2.1

      sanoo

      Joo kolestroliarvoissa tapahtui suuri muutos. Vähän pelotti, että miten kookosöljyn lisääminen ruokavalioon muuttaisi arvoja, mutta oli muuttanut vain positiivisesti.

  3. 3

    Anonyymi sanoo

    Näyttää tosi hyvältä! Onkohan munkin olkapäässä nivelrikko kun ei meinaa mennä treenillä kuntoon…. Mitkä veriarvot erityisesti parani? Muuten näyttää ateriat hyviltä, mutta jotenkin ei vatsa kestä maitotuotteita kovinkaan hyvin, paitsi juustoja. Olisipa kiva jutella näistä asioista enemmänkin 🙂 Terv.ingrid

    • 3.1

      sanoo

      Kannattaa tutkituttaa olkapää. Itselläni on leikattu molempia olkapäitä ja käsiä yhteensä neljä kertaa. Viisi vuota meni hyvin ja nyt viime syksynä todettiin tuo nivelrikko, kun käsi oli niin kipeä, että ei saanut öitään nukuttua. Jos ei meinaa rauhoittua kannattaa pyytää magneettikuvat. Jos ei elimistö kestä maitoa, kokeilepa soijamaito tuotteita. Itse käytän niitä monesti tuon jogurtin sijasta. Maidot olen vaihtanut myös manteli-, ja kauramaitoon. Itselläni auttoi kipuihin se, kun todettiin, että mun elimistöni on hapan ja muutin ruoka-aineita sellaisiksi, jota muuttaisivat elimistöä enemmän emäksisempään suuntaan. En olisi uskonut, mutta alkoi auttamaan vähitellen. En enää heräillyt öisin sen jälkeen kipuun.

  4. 4

    sanoo

    Pari vuotta sitten olin kaupassa tuttavan kanssa. Hän osti samoja ruokia kuin minä ja limua, sipsejä, karkkia ja pullaa. Minä ostin hedelmiä, pähkiöitä, vihanneksia ja juureksia. Meidän laskut olivat melkein samat.

    Mielummin ostan terveellisen tuotteen. Talvella teen usein ratatoulea johon lisään kasviksia, sitten kanaa kaveriksi lautaselle niin tulee varmasti maha täyteen.

    • 4.2

      sanoo

      Ruoka on kallista osti sitten mitä vaan. En ostele limua, sipsiä, enkä pullaa…karkkia kyllä välillä. Vihanneksia on aina pakko saada. Kyllä on eri fiilis kun syö vihanneksia eikä mitään einesmössjä, onneks ukko alkaa tajuta ettei osta mulle niitä enää.

  5. 5

    sanoo

    Olen huomannut, että syöt tosi terveellisesti. Sulla näyttää olevan monenlaista superfoodia käytössä. Smoothiet joita teet näyttää tosi hyviltä. Ei oo ihme, että voit hyvin ja veriarvosi on parantuneet. Kivaa iltaa sulle 🙂

    • 5.1

      sanoo

      Instagramissa varmasti tämä mun terveellinen ruokavalioni näkyy parhaiten 😉 Mä voisin hehkuttaa tätä oloani koko ajan ja myös terveellisen elämän puolesta 😉

  6. 6

    Anonyymi sanoo

    Mun tekisi myös mieli enemmän vihreää; pinaattia, lehtikaalia yms. mutta hankaluutena on miehen marevan-lääkitys johon noi vaikuttaa. Eikä oikein innosta eri ruokien kokkailu. Siitäkin on kokemusta kun olin muutaman vuoden kasvisruokavaliolla ja lapsille laitoin lihaakin. Marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä olen kyllä lisännyt omaan jogurttiin ja rahkaan. Raakasuklaasta kerran kirjoitit. Sain maistaa sitä äskettäin ja mun suussa maistui pahalle. Enkä saattaisi sen makuun tottuakaan kun syön muutenkin tosi harvoin suklaata. En taida sitä itse edes ostaa…Ihanan energistä kesää sinulle 🙂 Päivi

    • 6.1

      sanoo

      Meillä mies syö välillä näitä mun sössöjä ja välillä ei. Itse olen kiireinen ja delegoin miehelle omien ruokien tekemisen. Raakasuklaa on hyvää, jos se on tehty hyvin ja hyvistä aineista. Mä en ennen tykännyt tummasta suklaastakaan ja nyt tykkään. Maku muuttuu 🙂

  7. 9

    Anonyymi sanoo

    moi, mie oon kans syöny pähkinöitä,tehny aamupalaksi smoothieta, syöny macaa ja cian siemeniä ym,vehnäjauhot pois jnejne
    odotan todellakin mielenkiinnolla mitä seuraavat verikokeet sanovat!
    mielenkiintoinen blogi sulla,kiitos siitä.
    ja jaksat vielä niin usein postailla,se on mukavaa!
    terkuin tiina

    • 9.1

      sanoo

      Toivotaan, että verikokeet näyttävät muuttuneen positiiviseen suuntaan. Se palkitsee. Kiva, että tykkäät blogista. Mä yritän postata joka päivä, jos aika antaa myöden.

  8. 10

    Anonyymi sanoo

    Kävin itse juuri ravintoterapeutilla ja sen perusteella ruokavaliosi on aika sokeripainotteinen, söin jokseenkin kuten sinä ja terapeutti sanoi: SYÖT EDELLEEN VÄÄRIN. Huoh, mitäs nyt sitten suuhun ?
    Grillimakkaraako…heh heh heeee

    • 10.1

      sanoo

      Tässähän ei tietenkäännäy kokonaan mun syömiset. Nämä on aamupaloja ja välipaloja. Itse olen joutunut keliakian takia käymään ravintoterapeutilla. Ollaan katsottu, että syömiset on kunnossa. Mun ravintoterapeutti taasen kannusti marjojen ja hedelmien syömiseen. Näitä on niin monenlaisia näitä terapeutteja. Sun terapeutin olisi kuulunut kertoa sulle, että miten sun pitäisi syödä, jos ei ole tyytyväinen sun syömisiin. En usko, että marjojen ja hedelmien sokereissa on ongelmaa, jos ei ole ongelmaa verensokerin kanssa. Mulle eräs ravinto-ohjaaja sanoi kun kysyin, että onko ongelmaa kun syö paljon hedelmiä… että ei ole ongelmaa, että harvemmin ihmiset lihottavat itseään hedelmillä… Mä syön näiden lisäksi kalaa, broileria, gluteenitonta leipää… Joten menepä uudestaan sinne ravintoterapeutille ja pyydä häntä kertomaan, että mitä on väärää ja mitä pitää lisätä.

    • 10.2

      Anonyymi sanoo

      Näin on, ravintoterapeutteja on monenlaisia, henkilö, jonka luona kävin, työskentelee terveydenhoitoalalla, joten jokseenkin tietenkin häneen "uskoin". Sanoi minulle aivan päin vastoin kuin sinulle, minulle kertoi, että hedelmiä pitää vähentää radikaalisti, sillä syön niitä tosi paljon, erilaisia, joka päivä. En tiennytkään, että hedelmät ovat pannassa fruktoosinsa takia, kuulemani mukaan sokeri mikä sokeri. Grrrrrr….

    • 10.3

      sanoo

      Nää luin myös jossain vaiheessa tuosta, että hedelmiä ei saisi niin paljon syödä niiden sisältämän sokerin vuoksi. Vältin niitä pitkään, kunnes juttelin erään asiantuntijan kanssa, joka sanoi höpö höpö. Sitten lisäsin niitä ja aloin voimaan paremmin

  9. 11

    sanoo

    Näyttää kyllä niin terveelliseltä ja ihan varmasti vaikuttaa mielialaan. Olen koettanut minäkin keventää syömistä. Meillä onnea on marjastusta ja sienestystä rakastava anoppi, joka jaksaa poimia noita uudelleen ja uudelleen. Joten pakkanen on täynnä koko ajan (heillä on isot arkkupakastimet, joten tuodaan joka reissulla niin paljon kun vaan pakkaseen mahtuu). Minä en tosin lehtikaalista välitä, mutta pinaattia voisin syödä vaikka kuinka. Onneksi noista kasviksista, juureksista, hedelmistä ja marjoista löytyy varmasti jokaiselle oma suosikkinsa, ei tartte samoja syödä kaikkien 🙂

    • 11.1

      sanoo

      Ihanaa kun on tuollainen anoppi. Säästyy pitkä penni. Meilläkin pitäisi olla iso pakastin, jotta mahtuisi. Nyt ei mahdu kauhean paljoa, joten joutuu sitten ostamaan pakastettuja.

  10. 12

    sanoo

    Varsin tutunnäköistä safkaa! Olin viime joulukuussa monenlaisissa verikokeissa ja kaikki oli aika kohdallaan, paitsi kolestrolin suhteen pientä viilaamista. Joulukuussa sitten taas kontrolli ja katsotaan olenko saanut jotain aikaiseksi.
    Olen/olemme vuosikaudet syöneet suht terveellisesti, mutta nyt on vielä petrattu. Superfoodeja käytetään ja erilaisia marjoja ja hedelmiä tosi paljon. Kala ja kalkkuna tai broileri kuuluvat ruokapöytään ja punaista lihaa vain tosi harvoin, sianlihaa ei käytännössä ollenkaan. Mies syö noita kaikkia siinä kuin minäkin. Hänellä on Marevan-lääkitys ja pientä rajoitusta pidetään esim. lehtikaalin ja pinaatin käytössä hänen ruokalautasellaan, mutta muuten kaikkia vihanneksia voi syödä vapaasti kunhan annokset pysyvät aika vakioina päivästä toiseen. Lehtikaalia kasvaa nyt omassa puutarhassa kun sitä todellakin on aika vaikea löytää kaupoista.
    Nivelvaivani ovat kadonneet, samoin ihottuma ja puhtia riittää ja siitä kiitän terveellistä ruokavaliota. Sokeria sisältävät herkut ovat minimissä.
    Kyllä ihminen on sitä mitä syö. Saattavat pikkasen kalliimmaksi tulla nykyisin ruokaostokset ja superfoodit, mutta jospa lääkäri- ja lääkekuluissa säästyisi ja hyvässä olossa tuntuisi.

    • 12.1

      sanoo

      Näin se Arja on, samoilla linjoilla siis mennään ja samannäköisellä ruokavaliolla. On se niin, että loppupeleissä vaikka maksaisikin vähän enemmän, niin terveydessä ja hyvässä olossa saadana kaikki takaisin.

  11. 13

    Anonyymi sanoo

    Hei!

    Voitko suositella jotain ravitsemusterapeuttia sieltä Helsingin seudulta? Tätini on kärsinyt vuosikymmeniä erilaisista vatsa- ja imeytymisongelmista ja on nyt todella huonossa kunnossa. Nyt hän on ilmeisesti vihdoin saamassa gluteiinittoman ruokavalion.

    Tuo mainitsemasi elimistön happamuus kiinnostaa myös kovasti, sillä
    äidilläni on todella paljon nivelrikkokipuja ja hän valittaa suunsa maistuvan ertyisesti aamuisin todella happamalle. Onko Sinulla tai jollain blogin lukijalla vinkkiä hyvästä ravitsemusterapeutista Oulun läänissä? Kirsi

    • 13.1

      sanoo

      Voi kun ikävä kuulla tätisi tilanteesta. Itse olen käynyt työterveyshuollossa Terveystalossa hoitamassa omaa asiaani. Ainoa kokemus ravintoterapeutista on sieltä. Itse tykkäsin Ruoholahden terveystalon ravintoterapeutista (nyt en muista hänen nimeään), kun edellisestä käynnistäni on jo puolitoista vuotta. Itse olen käynyt kahdella eri ravintoasiantuntijalla ja ne ovat molemmat täältä Helsingistä… Katsopa tuo toinen postaukseni eiliseltä, jossa kerron tuosta PH-Balancesta. Pitäisköhän mun kirjoittaa vielä yksi postaus aiheena happamuus elimistössä… Siinä voisin kertoa, että mitkä ovat itselleni auttaneet. Voi kun mä voin tuntea melkein sun äitisi tilanteen… nii paha oli omani viime syksynä.
      Jos jokus blogiini eksynyt lukija tietää Oulusta ravintoterapeutteja yms…niin voiko kertoa Kirsille.

    • 13.2

      sanoo

      Minä ainakin lukisin mielelläni postauksen happamuudesta elimistössä ja mitkä ovat sinulla auttaneet 🙂

    • 13.4

      Anonyymi sanoo

      Samoin minä toivoisin kuulevani asiasta lisää. Äidillä asian tekee ongelmalliseksi munuaisten vajaatoiminta eli ruokavalio pitäisi miettiä niin, etteivät munuaiset rasitu lisää. Itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen monenlaisia kipuja, voisi auttaa siihenkin. Lääkärini on suositellut myös gluteiinitonta ruokavaliota helpottamaan kilpirauhasoireita. Kirsi

    • 13.5

      sanoo

      Äitisi varmaan kannattaisi todellakin päästä ravintoterapeutin vastaanotolle, koska heillä on kokemusta eri sairauksien ruokavaliohoidoista. Ehdottomasti siis pistäisi päästä. Olen kuullut, että usein kilppariongelmaisen oireet helpottuvat myös gluteenittomalla ruokavaliolla. Tiedät varmaan, että soijatuotteita pitäisi välttää?

    • 13.6

      Anonyymi sanoo

      ähh, miksi soijatuotteita pitää välttää, olen yrittänyt emäksöityä 🙂 ja juon esim. tuota pascoeta (myös närästykseen), mutta maitotuotteet ei sovi, ja toisinaan käytän esim. soijamaitoa. terv.ingrid

    • 13.7

      sanoo

      Jos on kilpirauhasongelmaa, niin silloin ei välttämättä soijatuotteet sovi, jos ei ongelmaa, niin sitten se on varmaan ihan ok käyttää.

  12. 14

    sanoo

    Maiju, tykkään ehdottomasti lukea myös näitä postauksia ja kivasti kannustaa meitä muitakin. Meille ostettiin viime kesänä isompi pakastin, jotta saan pakastettua marjoja talven varalle. Olen nimittäin intohimoinen marjan poimija : )

    • 14.1

      sanoo

      Ehkä pitää taas listätä tätä mulle rakkaan aiheen parissa kirjoittamista, koska aihe on itsellenikin niin rakas.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *