Syö värikkäästi ja voi paremmin

Alkuvalmennuksen paras juttu itselleni on se, että saan päättää, että mitä syön.  Tässä ei ole valmiita ruokalistoja, vaan itse kokoan ruokani niistä aineista, joita tykkää syödä. Kukaan ei määrittele minulle etukäteen mitä minun pitäisi syödä. Tämä tapa toimii minulla täydellisesti. Kirjoitin eilen aiheesta Pieniä tekoja ruokavaliossa ja sen postauksen voi lukea täältä. Itse uskon siihen, että mitä värikkäämmin syömme, sitä paremmin voimme. Olen värikäs ihminen syömisineen kaikkineen.

Haen vaihtelua aamupalaani, jotta en kyllästyisi yhteen ja samaan. Aamuisin olen aiemmin usein syönyt gluteenitonta leipää, mutta se on nyt pannassa ja on pitänyt hakea vähän vaihtelua. Ajattelin, että mulle olisi vaikeaa leivän pois jättäminen, mutta olen selviytynyt siitä ihmeen helpolla.

Tämä ensimmäinen aamupalani ei ollut täydellinen, koska siitä puuttui proteiini. Riisikakun päälle olisi voinut lisätä kananmunaa tai vaikka broileria. Tällä kertaa päädyin avokadoon. Alkuviikosta huomasin, että proteiini on se missä mun tulee tsempata. Loppuviikkoa kohden aloin jo onnistumaan paremmin.

avokadoa ja riisikakkua - 1

Vihersmoothiet on hyviä aamupaloja tai iltapaloja.

smoothie - 1

Kaivoin myös mehulinkoni kaapista esiin ja olen tehnyt mehuja. Edelleenkin paras mehu syntyy mielestäni lehtikaalista, pinaatista, inkivääristä, omenasta ja sellerinvarresta.

vihermehua - 1

Kaivoin esiin myös Katin ja minun Supersmoothiet – mangosta mustikkaan -kirjamme. Selasin kirjaa ja katselin, että sieltähän löytyy hyviä vinkkejä smoothieihin ja mehuihin.

vihermehua - 1 (2)

Parina päivänä tein evääksi chia-vanukasta, joka maistui granaattiomenan kanssa.

chiavanukasta - 1

Yhtenä iltana hurautin mustaherukkasmoothien. Smoothien sekaan laitoin mantelimaitoa, soijajogurttia, riisiproteiinijauhetta, chian siemeniä, mustaherukoita. Päälle laitoin mustikoita ja hieman gluteenitona mysliä.

terveellistä ruokaa - 1 (5)

Noudan helppoa tapaa tehdä ruokaa. Wokkivihanneksia ja broileria. Siinä ei muuta kaivattu.

broileria ja kasviksia - 1

Hyvää oli myös keitetyt kukka- ja parsakaalit ja niiden kanssa paistijauhelihaa. Maistui muuten todella hyvältä.

terveellistä ruokaa - 1 (4)

 

Parina iltana olen keittänyt iltapalaksi puuroa. Mikään ei ole parempaa kuin hyvä gluteeniton puuro kera marjojen.

gluteeniton puuro - 1

Mustaherukkaraakapuuro maistui ihan mahtavalta. Raakapuuroihin saa vaihtelua vaihtamalla eri marjoja puuroon. Silloin puuroon ei kyllästy.

mustaherukkaraakapuuro - 1

Smoothiet voi syödä myös lusikoiden. Itse rakastan syödä niin, että annos olisi myös houkuttelevan näköinen. Ruuan ulkonäkö on puoli ruokaa. Vihersmoothien päälle viipaloin lohkon omenaa ja muutaman pakastevadelman ja ripauksen gluteenitonta mysliä.

Vihersmoothie ja vadelmia - 1

Eilen tuli mieleeni, että myös meidän 2015 ilmestynyt Välipalat – virtaa superfoodeista kirjamme sopii täydellisesti tähän ruokavalioon. Jos on ongelmia keksiä syötäviä ruokia, niin tämä on hyvä apu siihen.

välipalat virtaa superfoodeista - 1

Hienosti on mennyt tämä eka viikko. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa viikkoa. Lisää vinkkejä on tulossa muillekin.

Olen ollut todella onnellinen, että löysin tämän innon uudelleen, hetken se oli kadoksissa. Tämä on NIIN mun juttuni.

Maiju

 

Kommentit
  1. 1

    Arja L sanoo

    Ihan ekaksi kehun sitä, että ottamasi kuvat ovat todella kauniita ja herkullisia 🙂
    Toiseksi haluan huomauttaa chian-siemeniin liittyen seuraavaa:Carolinas Medical Centerissä Amerikassa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka chia-siemenet turpoavat elimistössä. Tulosten mukaan chian siemen voi turvota painoltaan peräti 27-kertaiseksi nesteessä. Chia-siementen turpoavaa ominaisuutta on pidetty edullisena siksi, että ne vievät pois näläntunteen turvotessaan mahalaukussa. Pitää aina muistaa liottaa niitä, ettei turpoaminen tapahdu matkalla suusta mahalaukkuun!!!
    Itse teen muutaman päivän satsin mantelimaidosta ja chian-siemenistä, säilytän jääkaapissa ja sekoitan smoothien joukkoon.
    Terveellistä alkavaa viikkoa 🙂

    • 1.1

      sanoo

      Kiitos Arja. Todellakin jossain vaiheessa itsekin tuota asiaa toitotin, että muistakaahan, että Chia on aina liotettava. Mulla itselläni oli joskus kauhea kipu ruokatorvessa. Kaverit kiusasivat, että sulla on varmaan chiapallo ruokatorvessa. Sitä aloin melkein jo pelkäämään. Chia on kyllä mun herkkuvälipalani. Terveellistä viikkoa myös sulle.

  2. 2

    Ulpu sanoo

    Jestas miten ihanan värikkäitä kuvia!
    Ruokahalu herää ja onneksi nimenomaan kaikkeen värikkääseen ja terveelliseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *