Syömällä kuntoon

Meillä on jo pitkään ollut tuolla facebookin puolella sellainen ”Kadonneen vartalon metsästys” ryhmä. Perustin ryhmän aikanaan syystä, että aloin säälimään mun facebook-kavereitani, koska he joutuivat tahtomattaan jatkuvasti kuuntelelemaan vuodatuksiani milloin mistäkin siihen liittyvistä hehkutuksistani. Olen puolentoista vuoden ajan kiinnittänyt erityistä huomiota mun ruokavaliooni.

Ryhmässä sitten puhutaan syömisestä, liikunnasta, treenivaatteista ja
milloin mistäkin tähän liittyvästä. Se on hyvä ryhmä, jossa tsempataan
toisiamme aina hetkinä, kun jollain tuntuu epätoivoiselta päästä
eteenpäin omissa tavoitteissaan.  Itselläni tämä projekti on jo
muuttunut elämäntaparemontiksi, joten en ajattele tätä mitenkään
”laihdutuskuurina”, vaan loppuelämän kestävänä projektina. Hitaasti,
mutta varmasti olen menossa kohti päämäärääni. Se, että olenko päämäärässäni vuoden vai kahden päästä on mulle ihan sama, pääasia, että jonain päivänä voin sanoa olevani kondiksessa.

Ryhmässä sitten jatkuvasti kysellään, että mitä kukin syö ja milloin. Itsehän
olen keliaakikko ja joutunut sen myötä muuttamaan muutenkin
ruokavaliotani terveellisempään suuntaan. Mun mottoni syömisissä
on kuitenkin se, että en kiellä itseltäni mitään. Jos mun tekee joskus
mieli gluteenitonta leivonnaista, niin mä syön sen. Pääasia on se, että
en syö niitä joka päivä ja pyrin pysymään ruodussa.

Tällaisilla jutuilla muun muassa täytän meidän jääkaappia.

Yritän syödä periaatteessa kaikkea, mikä ei ole muuten kiellettyä mun keliakian takia. Syön viisi kertaa päivässä ja säännöllisin väliajoin. Nyt olen alkanut opettelemaan veden juomista, sillä olen aina saanut pyyhkeitä kehonkoostumusmittauksissa, että kehossani on liian vähän nestettä. Itse suunnittelen syömiseni aina jo edellisenä päivänä.

Aamupalani syön kahdessa osassa. Lasi smoothieta ennen kuin lähden töihin ja töissä sitten toinen osa eli sämpylä ja kuppi kahvia. Smoothien joukkoon Lepicol kuitua, koska keliaakikkona joudun kiinnittämään erityishuomiota kuidun saantiin.

Tämän siis nautin ennen lähtöni (klo 5.40 tai 6.40 riippuu vähän aamusta):
Tämän kahvin kera töihin saavuttuani (klo 8.10): 

 Lounas (klo 12.00). Lounaaksi syön usein salaattia. Salaatti sisältää rapsakkaa keräsalaattia, luumutomaattia, kurkkua, paprikaa, 100 g broileria, raejuustoa ja mahdollisesti 1 tl öljyä (öljyä jos päivän rasva-annos ei muuten tule täyteen).  Saatan joskus lisätä salaatin sekaan muutaman cashew pähkinän ja mansikoita. Broilerin saatan vaihtaa tonnikalaan tai savusiikaan.

Välipala (klo 14.30).  Rahkaa ja mansikoita tai muita marjoja. Vaihtoehtoisesti saatan syödä rahkan myös sokerittoman marjakiisselin tai ananaksen kanssa. 
Päivällinen (klo 17.15). Työpäivän jälkeinen päivällinen on mulle se vaikein noudatettava, koska olen niin liikkuvaa sorttia, Välistä joudun sen korvaamaan kahvi-sämpylä annoksella, jos en tule suoraan kotiin. Nyt olen yrittänyt syödä joko sosekeittoa tai salaattiannoksen päivällisellä. Leivän päälle laitan levitettä, vaikka se tästä kuvasta puuttuikin.
Illalliseksi klo 20.00 olen ottanut vielä usein toisen smoothien kuitulisällä. Käsittääkseni tämä ei ole paras vaihtoehto elimistölle yötä vasten, mutta tällä mä olen mennyt siitäkin huolimatta.
Tuossa siis oli mun päivän syömiset arkipäivisin. Arkisin syön aika usein saman kaavan mukaisesti. Viikoloppuisin sitten tulee useammin vähän joustettua ja syötyä usein ihan normiruokaakin, varsinkin jos mies ei ole viikonloppuja töissä.

 Tässä vähän vaihtoehtoja mun syömisille. Saatan joskus viikonloppuisin korvata tuon muun aamupalan gluteenittomalla puuroannoksella.

Salaattivaihtoehtoja:
Savusiikasalaatti:
Broilersalaattia kera mansikoiden: 
Tonnikalasalaattia:

Saatan joskus laittaa salaatin sekaan muutaman leipäjuustokuution.
 
Rahkavälipalan saatan joskus korvata tällä:
Lounasvaihtona voin syödä joskus myös muitakin keittoja:
 
 Maiju
Kommentit
    • 1.1

      sanoo

      Hi hii…. Noi salaattiannokset töissä on NIIN hyviä, että alkoi itseänikin nälättämään pelkät kuvien katselut 😉

    • 1.2

      sanoo

      Hyvältä näyttää eikä vaan näytä vaan on! Terveelliset ruokailutavat ovat hyväksi meille kaikille. Myös tasaisin välein ateriointi, että verensokeri pysyy tasaisena. Kaunis kattaus on myös osana sitä, siten maistuu vieläkin paremmalta:) Lisäksi liikunta ja muutenkin tervelliset elämäntavat kauniine ajatuksineen ja tekoineen.
      Kaunista päivää Sinulle!

    • 1.3

      sanoo

      Kiitos Sirkka. Jos sitä ei muuta opi tähän ikään mennessä, niin oppii sen, että mitä pitää tehdä, jotta jaksaisi vielä 85 vuotiaana kävellä korkokengät jalassa…niin kuin mä olen uhonnut tekeväni.
      Mulla on viimeisen puolentoista vuoden aikana makuaistit heränneet ihan toisella tavalla henkiin kuin ennen. Rakastan makuja, joita tulee noista terveellisistä asioista. Jotenkin se on vaan on ollut niin outoa havaita tämä asia 😉
      Kaunista päivää myös sinulle.

  1. 2

    Anonyymi sanoo

    Kiitos vinkeistä. Sitä usein itsekin miettii, että miten saisi itsestään irti aloittaa. Ruokavaliosi näyttää tosi hyvältä. Kiitos blogistasi, josta sain ystävältäni vinkin ja luin sen viikko sitten alusta alkaen ja koukutuin. Aurinkoa sunkin päivään.
    Lillan

  2. 3

    sanoo

    Kiitos Lillan. Toivotaan, että se puhti sieltä vielä kaivaituu esiin. Itse hauduttelin asiaa pitkään ja sitten kun olin täysin varma aloitin.

  3. 4

    sanoo

    Herkullisia ruoka-annoksia. Itseni pitäisi myös juoda vettä enenmmän. Miten sen aina niin helposti unohtuukin?

  4. 5

    sanoo

    Näyttää terveelliseltä ja hyvältä ruokavaliolta. Minunkin pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota siihen, mitä syön.

    • 5.1

      sanoo

      Mä olen saanut kyllä viimeisen puolen vuoden aikana aivan lisää puhtia ja elinvoimaa… Marjat on varmaan se mun hyvänolon salaisuus. Suosittelen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *