Tampereen hotellit gluteenittomasti

Ylläpidän facebookissa keliaakikko-Suvin kanssa yhdessä Gluteenittomat tuotteet ja ruokapaikat ryhmää. Siellä nousee esiin usein keskustelut hotellien gluteenittomista aamupaloista.Siellä suositellaan toisillemme hotelleja, joissa homma pelittää ja monet valitsevat hotellin toisen gluteenittoman ihmisen suositusten perusteella. Ryhmä on meille gluteenittomille tärkeä, sillä sieltä saa parhaimmat vinkit kohtalotovereilta. Ryhmässä on yli 6.500 henkilöä ja tieto kulkee siellä hyvin.

Kun Tampereella vietettiin Gluteeniton elämä messut, sain kuningasajatuksen, että kun meitä gluteenittomia ihmisiä oli kaupungin hotellit pullollaan, että jospa vähän katsastaisimme hotellien gluteenitonta tarjontaa. Nyt en osaa sanoa, että kuinka ”rehellinen” arvio on, koska epäilen, että jossain hotelleissa saatettiin panostaa tapahtuman takia aamupalatarjontaan enemmän kuin normaalisti. Onko näin hyvin hommat myös silloin kun emme ole näin sankoin joukoin liikenteessä. Tiedän, että hotelleja oli varmasti vähän varoitettu gluteenittomien ihmisten määrästä.

Mukaan lupautuneista gluteenittomista oli hotelli Tornin aamiaista arvioimassa useita henkilöitä, mutta siinäkin sai vähän erilaisia kokemuksia sama hotelli. Sain arviot Tampereen hotelleista Torni, Ilves, Kauppi ja itse arvioin Holiday Inn Centren. Pyysin hotellin arvioijia kiinnittämään huomiota leipävaihtoehtoihin, makeisiin vaihtoehtoihin, merkintöihin, myslitarjontaan ja vähän vertaamaan gluteenitonta suhteeseen normiruokavalioisten vaihtoehtoihin. Tahdoin tietää, että tuntuiko, että olisi jäänyt jotain vaille suhteessa normiruokavalioisiin. Se on minulle tärkeintä, että olet ikään kuin samalla viivalla.

Gluteenittomat aamupalat Tampereen hotelleissa

Ensimmäiseksi arvioidaan Hotelli Torni, joista sain  neljä arviota (hotelli Villan asiakkaat syövät myös aamupalan Hotelli Tornissa). Hotellin Tornia arvioivat Suvi, Meri, Marja ja Minna.

Tornissa oli neljää erilaista gluteenitonta leipävaihtoehtoa, oma paahdin  ja oma levite gluteenittomille leiville oikeaoppisesti. Leivät olivat Rollfoodsin niitä perinteisiä pussileipiä, joiden laadusta voi olla montaa mieltä, mutta itse paahdin viipaleleivän ja lämpimänä ei valittamista (kertoo Suvi). Lämpimissä ruoissa oli merkitty gluteenittomuus, kylmissä ei (kylmät tosin selkeitä, leikkeleitä, hedelmää jne). Tarjolla olisi ollut myös suolaisia piirakoita.

hotelli-torni

Tänne kannattaa suunnata jos tahtoo aamiaisella herkutella makeasti. Makea gluteeniton tarjonta oli aika hulppean näköinen.

hotelli-torni2

Tornissa oli yhtä lajia mysliä.

hotelli-torni-myslit

Valikoima saattaa aina vähän vaihdella eri päivinä. Toisena päivänä oli aamupalalla kello 7.30 kahta leipävaihtoehtoa ja molemmat leivät oli kuuleman mukaan jäässä. Paikan päällä oli mikro, mutta vieraalla mikrolla sai kuulemma aikaan liian kuumia leipiä. Kritiikkiä tuli tästä hotellivieraalta. Vähän myöhemmin sitten taisi tilanne olla jo taas parempi.

Hotelli Torni sai miinuksia jäisistä leivistä ja siitä, että laskutilaa ei ollut lautaselle. Pääsääntöisesti arvioijat antoivat enemmän kiitosta.

hotelli-torni-1

Hotelli Holiday Inn Centre oli allekirjoittaneen valitsema hotelli. Valitsin tämän hotellin syystä, että olin onnistunut Helsingissä saamaan kyseisen ketjun hotellista hyvän aamiaisen, riskillä siis valitsin tämän hotellin tietämättä, että mitä saan. Usein en ota riskejä, vaan valitsen paikan, josta olen kuullut kehuja etukäteen.

Ainakin näin Gluteeniton elämä messujen aikaan leipävalikoima oli runsas. Täälläkin oli valikoima Rollfoodsia, jotkut heidän leivät ovat maistuvia ja jotkut eivät. Onneksi itse tiedän nykyään jo tarkkaan, että mitä itse valitsen.

hotelli-holiday-inn-1-2

Makeat tuotteet myös samalta valmistajalta (varmaan on helpoin tapa valita kaikki yhdeltä valmistajalta, mutta aina ei ole paras vaihtoehto). Onneksi tarjolla oli  useaa sorttia. Itse valitsin tästä valikoimasta muita kuin pullia. Tuo cookie on sairaan hyvää ja myös piirakka.

hotelli-holiday-inn-1

Valikoimista löytyi mysliä ja aamaishiutaleita. Kirjoitin juuri gluteenittomista mysleistä, että muistuttavatko ne liikaa aamiaishiutaleita? Provenan puuron vaihtaisin mielummin keittiön puolelta keitettävään puuroon, jos vain mahdollista. Kaikki tietävät, että jos joutuu itse tekemään hotelliaamiaisella mikropuuroa, niin hohtohan siitä menee. No sanoisin varmaan, että ehkä se on tyhjää parempi.

hotelli-holiday-inn-1-4

Tuolloin kuitenkin oli tarjolla gluteenitonta tattaripuuroa. Kyselin, että onko gluteenitonta puuroa aina saatavilla, niin kuulemma ei ole. Nyt oli erikoistilanne. Kuulemma voi aina kuitenkin toivoa etukäteen, niin hotelli yrittää toteuttaa toivomukset, jos tieto tulee hyvissä ajoin.

hotelli-holiday-inn-1-5

Itse olin tyytyväinen gluteenittomaan aamupalaan. Sanotaan, että tässä aamupalassa oli kaikki elementit kohdillaan. Tällä tiedolla ja kokemuksella voisin valita uudelleen Holiday Inn hotellin Tampereella.

hotelli-holiday-inn-1-9

Hotelli Ilves ja arvioitsijana Elisa.

Elisa kertoi, että aamupala oli perinteinen gluteeniton aamupala pussileipineen ja pullineen.  Kuuleman mukaan valikoima oli hiemen laajempi ja valikoimia oli useampia kuin yleensä on tottunut.  Maikeita oli muffinssia kahta eri makua, kanelipullaa ja keksiä, myöhemmin tuli myös setsuurileipää viipaloituna. Gluteenittomille oli omat levitteet. Myslit ja murot olivat kannettomissa astioissa. Puurosta ei ollut mainintaa, joten jäi epäselväksi, että olisiko ollut mahdollisuutta saada gluteenitonta puuroa. Tarjolla olevat tuotteet oli hyvin merkitty.

hotelli-ilves-1

Avonaisissa astioissa olevat myslit.

hotelli-ilves-1-1

hotelli-ilves-1-2

Pääsääntöisesti siis Ilves aamiainen oli ihan OK. Jostain syystä näyttää monet hotellit käyttävät rollsfoodsin tuotteita (Maijun huomautus). Niissäkin on paljon eroa, joten kannattaa miettiä, että onko parempi, että suurin osa on saman tuottajan valikoimaa, vai voisiko yrittää etsiä myös muiden valmistajien vaihtoehtoja?

hotelli-ilves

Christan yöpymispaikkana oli Hotelli Kauppi. Merkintöjä ei ollut esillä. Gluteenittomille leiville levitteen sai pyynnöstä. Valikoima oli ollut hyvin suppea gluteenittomana. Gluteenittomaksi puuroksi ehdotettiin luomu-kaurapuuroa, mutta Christa kertoi, että ei käy gluteenittomille ja olisivat olleet valmiita keittämään hänelle gluteenittomista hiutaleista. Gluteenittomat murot ja myslit olivat loppu tarjoiluastioista, mutta niitä oli sittemmin täytetty. Leipä oli ollut kuivaa (kuten ikävä kyllä usein on itsellenikin tapahtunut).

hotelli-kauppi

Gluteenittomille ihmisille annan muutaman vinkin:

  • ilmoittakaa hotellille aina etukäteen, että tarvitsette erikoisruokavalion
  • esittäkää myös etukäteen, jos teillä on jotain erityistoiveita (kysyn itse usein, että onko mahdollista saada puuroa tms).
  • jos homma ei pelitä, kertokaa se henkilökunnalle heti, jotta he voivat mahdollisesti paikata tilanteen heti paikan päällä

Hotelleille pari vinkkiä

  • muistakaa, että aina paras tie ei ole se, että mennään sieltä missä aita on matalin
  • paras asiakas on tyytyväinen asiakas, joka palaa yleensä takaisin
  • kuuntele myös erikoisruokavalioisen asiakkaan toiveita
  • valitse maistuvia tuotteita myös erikoisruokavalioiselle (eikä vain sitä jotain)
  • jos gluteenittomat tuotteet eivät ole esillä, esittele ne asiakkaalle jollain tavalla; anna hänelle mahdollisuus valita tuotteet mitä syö (älä valitse asiakkaan puolesta)

Miten gluteenittomat ihmiset valitsevat hotellin?

Jos minä nyt valitsisin hotellin näiden arvioiden perusteella, minulla olisi kaksi vaihtoehtoa, joko valitsisin Tornin tai Holiday Inn hotellin. Kyllä se vaan kuulkaa on niin, että se gluteeniton ihminen päättää sen, että missä hotellissa yövytään. Gluteeniton ihminen valitsee hotellin yleensä sen mukaan, että miten hänet huomioidaan. Jos hotelli menee sieltä mistä aita on matalin, niin asiakas varmasti jättää sen hotellin valitsematta. Jos asiakas tuntee, että olevansa rajoitteistaankin huolimatta tervetullut ja näytätte, että myös hän on teille tärkeä asiakas (perheineen ja ystävineen), niin hän majoittuu varmasti teidän hotellissa.

Vinkkinä hotelleille, että olkaa kiinnostuneita gluteenittomista tuotteista. Ottakaa selvää, että millaisia uutuustuotteita markkinoilla liikkuu, niin asiakkaat varmasti haluavat palata juuri teidän hotelliin.

Näin siis tällä kertaa ja katsotaan, että millaisia tarjoiluja on seuraavassa hotellissa. Minä olen hyvin vaativat asiakas. En vaadi kuuta taivaalta, vaan sen, että mitä syön on oltava hyvää. Kohtuullinen ei minulle riitä.

Maiju

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *