Terveellistä elämää

Mullahan on tuon mun elämänmuutoksen aloittamisesta kulunut jo noin puolitoista vuotta.  Käytän sanontaa, että en kiellä itseltäni mitään. Jos haluan syödä muffinssin, niin mä syön sen. Pääasia on se, että ei syö niitä joka päivä. Kun olen viikot töissä niin mä elän hyvinkin kurinalaista elämää. Viikonloppuisin sitten tulee syötä sellaista normikotiruokaa, kun pitää tehdä miehellekin ruokaa. Viikolla syön usein päivällä tyyliin keitettyjä kasviksia ja broileria tai kasviksia ja tonnikalaa eli käytännössä siis kasviksia ja proteiinia.

Olen tässä elämänmuutoksessani keskittynyt siihen, että söisin suhteellisen säännöllisesti. Ateriat olen rytmittänyt niin, että syön aamiaisen klo 8, lounaan klo 12, välipalan klo 14.30, päivällisen klo 17 ja mahdollisesti vielä pienen iltapalan klo 20. Käytännössä siis yritän syödä 4-5 ateriaa joka päivä. Saliaamuina kun lähden klo 5.30 kotoa juon usein lasillisen smoothieta ennen treeniä.

Mun normikauppalistaani kuuluu nykyään tällaiset tuotteet ja näiden lisäksi usein ostan banaania ja myös sokeroimatonta mehukeittoa, mikä on oiva lisä tuon rahkan kanssa. Rahkaa saatan kyllä käyttää myös marjojen kanssa, jolloin laitan hieman Stevia-makeutusainetta joukkoon. Stevia makeutusaineena on täysin luontainen ja mun ravintoterapeutti antoi sen käytölle siunauksensa.

Smoothien raaka-aineina käytän yleensä pakastemarjoja tai hedelmämixejä. Koitan nyt kiinnittää huomiota noiden pakastemarjojen kotimaisuuteen, koska niistä ulkomaalaisista marjoista Evirakin varoitteli jokunen viikko sitten (eli niitä ei pitäisi kuumentamatta käyttää nyt ollenkaan). Mun pitäisi olla erityisen varovainen tuon keliakian takia. Pikkasen olen tästä luistanut noiden smoothie-hedelmämixien kanssa, koska niissä nuo marjat eivät ole kotimaisia. En kuitenkaan osta niitä usein. 
Näistä aineista syntyy hyvä smoothie eli mansikkaa, banaania ja mustikkaa sekä pullo tuota Vitalinean 0%:sta jugurttia.
Parasta smoothiet on juuri sekoitettuna. Itse teen tuon smoothien sauvasekoittimen avulla.
Mun ehdoton suosikkini on tällä hetkellä mustaherukasta, mansikasta, banaanista ja Vitalinea-jugurtista tehty smoothie.

Keliaakikkona joudun itse kiinnittämään erityishuomiota kuidun saantiin, koska kuidunsaanti on  usein keliaakoilla huonompi kuin ”normi-ihmisillä”. Käytän tuota Lepicol-kuitulisää, mitä mun ravintoterapeutti mulle suositteli. Olen ollut tosi tyytyväinen tuohon kuitulisään. Kuitu sotketaan smoothien joukkoon ja nautitaan heti sekoittamisen jälkeen. Eikä siitä tule edes mitään sivumakuja juomaan.

Joku ihme ”piristyminen” mulle on tullut sen jälkeen kun aloin päivittäin nauttimaan näitä smoothie-juomia. Juon usein aamulla yhden ja iltapäivällä toisen smoothien.  Kun aiemmin olen syönyt tosi paljon marjoja toukokuusta syyskuuhun, niin tämä smoothiella sain sille aikakaudelle ikään kuin jatkumon. Toinen asia mitä olen huomannut on se, että kasvojen iho on voinut paremmin.
Suosittelen kokeilemaan, josta sinäkin saisit piristystä näillä vitamiinipommeilla elämääsi.

Maiju
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Olen myös haksahtanut smootjieihin. Koko talven olen hautonut pakastemarjojani ja nyt olen vedellyt mustikkaa ja mansikkaa lähes päivittäin. Mukaan reilunkaupan banaania ja viinirypäle-omenamehua. Sauvasekoittimella sekaisin ja namskis!

    • 1.1

      sanoo

      Varmasti nämä tekevät sulle nyt tosi hyvää. Nämä ovat koukuttavia. Vitamiinia elämääsi Säde 😉

    • 2.1

      sanoo

      Se on ja ihan oikeasti on niin hyvää… tuo mustaherukka auttaa aamuisin ainakin avaamaan silmät. Niin kovasti on C-vitamiinia juomassa. Se on jo aika paljon, että mun mies haluaa kanssa juoda näitä juomia.

  2. 3

    sanoo

    Näyttää pitkälti samanlaiselta kuin meikäläiselläkin. Rahkani on nykyisin Profeel.Lemppariksi on muodostunut tällainen välipala: 1/2 prk Profeelrahkaa kippoon ja päälle jotain mehukeittoa,marjoja pakastimesta (meillä vielä omaa satoa viime syksyltä),vähän inkkarisokeria ja soijarouhetta. En sekoittele kun en tykkää ruokasotkuista, vaan siitä lusikoin naamariin.Olen ihan addiktoitunut tähän. Välillä vielä puolikas banaania mukaan.
    Olen jo vuosia syönyt mielestäni aika terveellisesti ja nyt juoksua treenatessa on pitänyt vielä tarkistella asioita ja ruuan haluan olevan lähiruokaa ja mielellään luomua, mutta sitä ei aina ole tarjolla.
    Aivan järkyttävän paha ja vetelä olo tulee kun syön vaikkapa jonkun kebab-annoksen, pitsan tms. Mitkään einekset eivät myöskään kuulu ruokavaliooni.Mitään leivonnaisia, leipää lukuunottamatta en osta valmiina ja leipääkin osittain leivon itse.
    Olen syönyt toisinkin ja voin kokemuksesta kertoa, että on tosi iso merkitys sillä minkälaatuista (ja tietysti miten paljon)suuhunsa työntää.Esimerkiksi aika pahat nivelvaivani ovat tyystin kadonneet ruokatottumuksia muuttamalla.Puhumattakaan hyvää ja virkeää yleisolotilaa.
    Jaksaisin puhua "oikean" ruuan puolesta vaikka päivän, mutta ei nyt enempää tällä kertaa 🙂

    • 3.1

      sanoo

      Sä olet Arja kyllä niin terveyden perikuva. Mä aina ihailen sun ryhdikkyyttäsi, iloisuuttasi ja näkee, että pidät itsestäsi huolta. Olet tyylikäs nainen. I like.

    • 3.2

      sanoo

      Kiitos Maiju!
      Jäi vielä lisäämättä sellainenkin,että olen ikäni kärsinyt psoriasiksesta kaikkine vivahteineen. En kovin pahanlaatuisesta mutta kuitenkin.Myös nuo vaivat ovat kadonneet terveellisen ruokavalion myötä. Näin ainakin oletan, koska muita ihmeempiä muutoksia ei ole tapahtunut.Kotimaiset marjat on kyllä niin upea lisä ruokaan ja kaikenkukkuraksi ne eivät viljeltyinäkään paljon mitään maksa ja luonnosta sen kun poimit vaan.

    • 3.3

      sanoo

      Ensi syksynä mä aion NIIN hoitaa nämä marja-asiat toisella tapaa kuin viimeiset vuodet olen laiskuuttanut tehnyt.

    • 4.1

      sanoo

      Mä olen niin ihmeissäni, millaisen olotilan olen saanut noilla marjoilla. Elinvoimaa on tullut lisää x 100…

  3. 5

    sanoo

    Mulla kuului smoothie aamupalaan, kunnes omat marjat loppui. Kaupasta en täällä uskalla ostaa pakastemarjoja. Mulla taas on must kaalisalaatti joka päivä. Muut salaatit toimii kesällä itse kasvatettuna. Käyn kaupassa korkeintaan kerran viikossa ja kaali säilyy hyvin.
    Mahtavia tuloksia olet saanut aikaiseksi, kummarraan ja pokkaan. Itse olen jo hiukan liikuntarajoitteinen ja olen hiukan kade sun likkumisesta.
    Hyvää alkavaa kevättä!

    • 5.1

      sanoo

      Mä tiedän, että mitä teen ensi syksynä toisin… Eli vaikka olisi kuinka kiireinen, niin syksyllä täytän marjat kotimaisilla marjoilla.
      Mä yritän taistella tuota liikuntarjoitteisuutta vastaan. Katsotaan, että miten tässä onnistutaan… Ainakin on jo puolessatoista vuodessa tapahtunut paljon edistystä.

  4. 6

    sanoo

    Juu, mäkin olen ostanut pakkaseen sekä luomumarjasekoitusta, että Pakkasmarjan mansikoita, jotka on suomalaisia. Jossain vaiheessa tein smoothieita joka päivä. Olen juonut monta vuotta viherjuomaa, eli jauhetta, jossa on 49 eri orasta, kasvien osaa, ituja ja lehtiä ja joka vastaa ravintosisällöltään (1 mitallinen jauhetta litraan vettä) kiloa kasviksia. Ja siinä myös siis paljon kuituja, joten vatsa toimii kyllä hyvin joskus jopa 2-3kertaa päivässä. Ja siitä olen saanut myös lisää energiaa, se alkalisoi ja puhdistaa sekä suolistoa, että koko kehoa. Olen päässyt eroon allergialääkkeistä (otan niitä nykyään harvakseltaan), se parantaa atooppista ihoa, nivelet toimii paremmin jne. Nyt kun on suurin ahdistuskausi takana, niin alan kiinnittämään enemmän huomiota siihen mitä laitan suuhuni. Eli vaikka vielä syön usein epäterveellisesti, niin pikkuhiljaa hyvät tuotteet lisääntyy. Uskon pienten muutosten voimaan niin, ettei kaikkea tarvitse muuttaa kerralla. Katsotaan nyt miten käy, ja toivotaan, että ahdistus pysyy hallinnassa. Joka tapauksessa innostat esimerkilläsi =)

    • 6.1

      sanoo

      Kiitos Fairytale kommentistasi. On kiva jos pystyn esimerkilläni innostamaan ja silloin tunnen itsekin onnistuneeni. Itse tajusin tuossa jokunen viikko sitten, että mua 25 vuotta vaivannut jännityspäänsärkyni on gluteenittoman ruokavalion johdosta häipynyt mua kiusaamasta. Sekin on ns. aineenvaihdunnallinen ongelma ja olen siitä niin iloinen, että sitä ei enää ole.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *