Vitamiinia purkeista – välillä vaan on ihan pakko

Keliakia on sellainen sairaus, että jos joskus ruokavalio pettää, niin suolinukka tuhoutuu. Silloin voi seurauksena olla se, että vitamiinit eikä hivenaineet imeydy elmisitössä niin kuin ”normi-ihmisillä”. Sitten tulee erilaisia ongelmia. Mulle on käynyt pari kertaa tämän kevään aikana niin, että itsestäni riippumattomista syistä on ruokavalioni pettänyt. Itse olen ruokavalioni kanssa hyvin tarkka ja varmistelen ja varmistelen ja varmistelen. Silti joskus ammatti-ihmisellekin käy vahinkoja. Sitten mulla alkaa ongelmat pitkäksi aikaa. Olen joskus kertonutkin, että jos ruokavalio pettää, niin se ongelma mitä keliaakikolle voi tulla 50 milligramman määrästä gluteenia voi kestää pahimmillaan puoli vuotta – vuoden.

Keväällä jouduin siis turvautumaan itsekin taas vitamiinipurkkeihin.
Tuo PH-balance tarttui mun matkaani siitä syystä, että mulla todettiin ravintoainemittauksissa se hapan elimistö, johon ei ruokavaliollakaan olla saatu ihan toivottua tulosta. Siitä syystä kävin hakemassa Lifen myymälästä tuon PH-Balancen. Kovasti mietin sitä, että minkä tuotteen valitsen, kun oli useita vaihtoehtoja. Nyt kuitenkin valitsin tämän. 
RegulatPro
Bio lähti testiin sen takia, että luin sen valmistusaineet ja se on
valmistettu luomuvihanneksista, -pähkinöistä ja -hedelmistä. Se kuulosti
juuri siltä, että sopii mun ruokavaliooni tuosta syystä.  Lisäksi se
sisältää paljon C-vitamiinia. 
Vaikka
syönkin paljon marjoja ja hedelmiä, oli myös C-vitamiini arvoni jossain
vaiheessa matalat. Käsittääkseni myös tuosta imeytymisongelmasta
johtuen.  
Tätä ainetta suosittellaan otettavan 1 rkl aamuisin ja suositus on, että sitä purskuteltaisiin jonkin aikaa suussa ennen nielaisemista. Se on tuon aineen ehkä vaikein osa. Maku on sellainen, että tekisi mieli heti vaan nielaista, eikä maistella sitä. 

Sitten kun mulla on selän kanssa ongelmaa ja ravinto-ainemittaus näytti D ja K vitamiineissäkin vajautta. Päädyin myös tähän vitamiinin. 
Kovasti on mietityttänyt, että jos on osteoporoosiin viittaavaa, mutta se onneksi poissuljettiin viikolla.
Osteoporoosi on keliakikoilla yleistä, juuri noiden vitamiinien ja hivenaineiden imeytymisen takia.
Onneksi mulla oli kuitenkin normilöydökset. Näytti, että kalsium imeytyy ja sitä oli elimistössä riittävästi.

Viime syksystä saakka olen myös käyttänyt näitä vitamiineja. 
Nämä ovat suihkeita ja niitä suositellaan nimenomaan keliaakikoille,
koska ne imeytyvät nestemäisinä paremmin kuin tabletit.
Näiden helppoudesta mä tykkään. Pari suihkausta ja se on siinä. 
Normaalioloissahan ei tarvitsi purkeille mennä, 
mutta keliakian takia tarvitsee.  
Usein siis normi-ihmisille riittää terveellinen ruokavalio ja siitä saa
vitamiinit. Sitten kuin on näitä sairauksia, joissa elimistö ei toimi
ihan niin kuin muilla, niin otetaan avuksi purkit. 
Maiju
Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Heti tulin katsoon mitä nautiskelet.On hyvä että huolehdit itsestäsi.Ikävä sairaus tuo keliakia ei sitä olisi kyllä juolahtanut mieleenkään ,että on noin vakavasta asiasta kysymys ellen olisi kauttasi päässyt asiasta jyvälle.Varmaan ei tekisi pahaa muillekin joskus ottaa vitamiinikuuri silloin tällöin.Mukavaa pirtsakkaa lomaa ja lepoakin vähän.

    • 1.1

      sanoo

      Monet luulevat, että tulee vain vatsa pieneksi ajaksi kipeäksi gluteenista. Siksi yritän valoittaa, että mitä se on oikeasti ja mitä seuraa… Jotta ei tarvitse kuunnella huokailuja, kun kyselee ruokien valmistustavoista yms.

    • 2.1

      sanoo

      Keliakia on opettanut mua todella paljon. Sen kanssa olen joutunut käymään myös ravintoterapeutin puheilla ja tämä aihe mua kiinnostaa myös itseni hyvin voinnin takia. 😉

  2. 3

    Anonyymi sanoo

    Olipa hyvä aihe ja mullekin ihan uutta tietoa vaikka olen ollut keliaakikko jo 6 vuotta. En muista, että olisin koskaan kuullut, että juuri keliaakikon pitää olla vitamiinien suhteen tarkkana. Mutta tämän jutun jälkeen tuo on ihan looginen asia. Iso kiitos sinulle tästä!
    Ja minä kun olen kaikki nämä vuodet syyttänyt hektistä työtahtia ja jatkuvia muutoksia töissä, tästä omasta vetämättömästä olostani ( joka ei helpota edes lomalla…). Nyt pitää kyllä ottaa uudet apukeinot, niin ehkä pääsisi liikunnan harrastamisenkin suhteen vihdoinkin vauhtiin. Mitä liikuntaa sinä muuten harrastat viikottain – olisiko hyviä vinkkejä aloittelijalle? T. Anniina

    • 3.1

      sanoo

      Mä harrastan liikuntaa 3 x viikossa kuntosali, koitan kävellä niin paljon kuin vaan ehdin. Jos en muuten,niin vähintään 13.000 askelta päivässä hyötykävellen, vesijuoksen ja joskus pelailen sulkista. Sitten kesällä tulee myös polkupyöräilyt ym. Suosittelen aloittelijalle vaikka kävelylenkkejä. Äkkiä siitä tulee tapa. Tsemppiä sulle Anniina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *