Hermot menee

On harvoja asioita, jotka kuumottaa meikäläistä yhtä paljon kuin ikuisesti kestävät ja venyvät tietyömaat. Miten on mahdollista, että joka helkutin kerta, kun ensin jonotettuani ikuisuuden tietyömaan aiheuttaman liikennejärjestelyn solmukohtaan ja sitten matelen autolla kävelyvauhtiakin hitaammin työmaan ohi, paikalla seisoskelee arviolta kymmenkunta ukkoa ja akkaa vetämässä kessua joko nojaillen lapioihin tai paikalla oleviin koneisiin. Ja niitä työmaakoneitakin on aina käsittämätön rivistö makaamassa viikkotolkulla. Mahdotonta sanoa, koska niitä käytetään. Ei ainakaan ikinä silloin, kun osun kohdalle. ja jos joskus yksi viidestä koneesta olisikin käytössä, niin se vaatii kyllä 10 nojailijaa sitä ihmettelemään. Onhan tietty 8 tunnin työpäivä lakisääteisine taukoineen sen verran repaleinen, ettei siinä jouda koneita käynnistelemään…

Harvinaista tehokkuutta, jopa 30% aktiivisina

Harvinaista tehokkuutta, jopa 30% aktiivisina

Jos jotenkin ihmeen kautta urakka saadaan muutaman kuukauden viiveen jälkeen pulkkaan, niin satavarmasti paikka revitään viimeistään seuraavana kesänä auki uudelleen. Mitä keskeisempi paikka, sen kauemmin fiilistellään toteutuksessa.

Kuka näitä hommia suunnittelee? Kukaan ei ainakaan valvo toteutusta, eikä ainakaan vaadi minkään asteen tehokkuutta. Tähän kohtaa monta ärräpäätä!

Raakel-täti on nyt hyvin vihainen!

  • Raakel
Kommentit
  1. 1

    Mieti ennen julkaisua sanoo

    Oletko todella tosissasi?!? Vai esitätkö tyhmää noin hyvin?? Inhoan itsekin niissä jonoissa odottelua mutta jokainen normijärjellä varustettu tajuaa että tietöissä on paljon eri vaiheita eivätkä kaikki voi heilua samaan aikaan. Ihan sama kaikissa muissakin töissä, vai oletko sinällään melko tyhjänpäiväisessä ja merkityksettömässä – tietöiden infran parannukseen verrattuna – tv-työssäsi kovinkin tehokas jos huudatte yhtä aikaa päällekkäin toimittajakollegasi kanssa? Pitäisikö postauksestasi päätellä että kun ei ole kauhalla annettu ei voi pikkulusikallista enempää vaatia. :-\ Loppuun vielä, halpahintainen myönnän, huomautus että jos vertaat omaa fysiikkaasi tietyömaiden ihmisten fysiikkaan, näyttääkö siltä ettei ole töitä tehty? Että kumpi vaikuttaa tehokkaammalta ja työteliäämmältä. 😛

  2. 2

    Johanna sanoo

    Että miten meni, noin niin kuin omasta mielestä? Leimaat yhtä ammattikuntaa aika reippaasti, ja nolon heppoisin perustein vielä. Kuten yllä oleva kommentoijakin, perään tietotasoasi siitä että miten työvaiheet tietöissä kulkevat.

    Tämän kertainen mielipideoksennus olisi kyllä saanut jättää julkaisematta, ei se postauksen väärti ollut, saati millään mittareilla ammattimaista ja palkkaahan sinulle tästä maksetaan eikö?

  3. 3

    Pirjo sanoo

    Ai hyvänen aika mitkä kommentit!!! Raakel, minä olen kanssasi pitkälti samaa mieltä, ihmetellyt vuosia näitä tietöiden ihmeellisyyksiä. Satun asumaan tulevan Länsimetron alueella, fillarilla kuljen suurimman osan vuodesta töihin. Ja monen vuoden ajan on tienoot olleet myllerryksessä, ihan kauheeta kun ei aina tiedä mistä pitäisi mennä, kun on niin huonosti opastejutut hoidettu. Mä en kyllä näe toimettomia työmiehiä koskaan nojailemassa johonkin. Syynä, että ei koskaan ole kukaan tekemässä yhtään mitään missään, myöhään alkaa työpäivä ja aikaisin loppuu näemmä. Ja toi on niin totta, just kun on saatu joku pätkä valmiiksi, niin annas olla, kuukauden kahden kuluttua taas revitään auki, varmaan siihen on syynsä, mutta ihmeelliseltä tuntuu.

  4. 4

    Marikki sanoo

    Rakensimme talon reilu 10 vuotta sitten vanhalle asuinalueelle kaupungin reunalle. Katuvaloja eikä laajakaistaa vielä ollut. Kolme kesää oli kaivuri tiellä; ensimmäisenä sähköyhtiö veti piuhat maan alle ja korjasi asfalttirikkeet murskeella. Seuraavana kesänä kunta kavoi samat kohdat auki ja laittoi katuvalot ja kolmantena kesänä sonera kaivoi taas samat kohdat ja veti sinne laajakaista kaapelit. Kunnan miesten kaivaessa toisena kesänä samoja kohtia kävin heiltä kyselemässä, että miksi kaikkea ei tehdä samalla kertaa, niin vastaus oli, että kunta ja yritykset eivät voi tehdä yhdessä (rahoitus) eikä ne myöskään kysele/neuvottele aikataluistaan. JOkainen tekee silloin kun haluaa. Aivan älytöntä tuhlausta ja asukkaiden häirintää, mutta toisaalta niin ymmärrettävää byrokratian yms. seurausta.

    Ps. Kun vuonna 2015 tiemme (yksityistie, jonka varrella on yli 30 taloa) kunnossapito siirtyi tiehoitokunnan hoidettavaksi, kunta uhkasi purkaa pois katuvalot, jos tiehoitokunta ei suostu itse maksamaan valojen tuomia kustannuksia. Kait siitä päästiin sopuun, kun valot edelleen on 🙂

  5. 5

    Ansku sanoo

    Ollanpas täällä pipot kireinä juhannuksen alla. Raakelilta ihan hyvä huomio, enkä mä ainakaan lukenut hänen niinkään arvostelevan niitä työmiehiä, vaan systeemiä..

    ”Mieti ennen julkaisua” -nimimerkin mies taitaa olla asfalttitöissä? :))

    Hyvää keskikesän juhlaa Raakel ja muut iloiset ihmiset!

  6. 6

    Mieti ennen julkaisua sanoo

    Mieheni työskentelee aivan eri alalla, asiantuntijana muttei se estä puolustamasta kovaa fyysistä työtä tekeviä ammattilaisia. Itse asiassa en ole ikinä puhunutkaan yhdenkään tietyöhenkilön kanssa! 😀

    Edelleen seison sanojeni takana, myös loppukaneetin. Olisi varmasti monella tapaa terveellistä itse kunkin joskus kokeilla moisia töitä, Raakelin työkokemukset (puutumiseen asti tunteista ja tuntemuksista) puhuvana, tuottavana ja syövänä(ruokaohjelma) päänä, viulun soitto sekä muutaman kuukauden tanssahtelu tuskin pätevöittää päivystäväksi asiantuntijaksi, leimaaviin postauksiin.

    Aurinkoista ja kevyttä juhannusta! Tietyöt sujukoot hyvin häiriöttä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *