Naura, tanssi, rakasta!

Kaupallinen yhteistyö: Vaasan / Kaurasydän

Kolesteroli on tarpeellista, mutta väärässä mittasuhteessa riskitekijä. Olen mittauttanut kolesteroli-arvoni suht säännöllisesti. Kertaakaan ei ole ollut mitään varsinaista häikkää. Edes mittavien ylipainovuosien aikana. Vaikka perimäni tällä osastolla on suorastaan järkky. Mutta koskaan ei kannata tuudittautua ja kuvitella, että terveys olisi jokin pysyvä tila. Sen eteen on tehtävä valintoja ja nähtävä sopivasti myös vaivaa. Fiksut, terveelliset ja sopivan rennot ruokatavat sekä liikunta. Riittävä lepo, palautuminen ja uni. Mielekäs, sopivasti haastava työ, ulkoilmaa, aikaa perheelle ja ystäville. Positiivinen, antelias, empaattinen  ja kiitollinen elämänasenne. Naurua ja itkua, kaikkea ajallaan. Näitä tekijöitä todella moni blogini lukijakilpailuun osallistunut myös painotti. Tulipa hienoja, koskettavia vastauksia kysymykseen: Mistä saat virtaa arkeesi? Tuhannesti kiitos jokaiselle vastanneelle! Sain itse virtaa teiltä! Blogin lopussa kilpailun voittaja sekä hänen vastaksensa.

Ajattelen, että terveys ei ole mikään irrallinen, fysiologinen juttu. Kaikki liittyy kaikkeen. Mutta kyllä on haastavaa nähdä omalla kohdalla sitä isoa kuvaa, kun tulee vaivoja ja kremppoja. Ja ymmärrän lääkärin ammatin haasteellisuuden. Ihmisen kokonaisvaltainen hoito on takuulla lähes ylivoimainen homma. Vastuu omasta hyvinvoinnista on viimekädessä meistä jokaisella itsellä. Siksi kannattaa ajoittain tarkastella tilannettaan ja tehdä pieniä korjausliikkeitä. Varsinkin niitä liikkeitä. Ei liene ainoaakaan vaivaa, johon oikeanlainen liikunta ei olisi joko lääke tai toisi ainakin helpotusta ja hyvää oloa. Itse en tiedä, miten pärjäisin ilman liikunnan tuomaa onnea. Leikkaus-toipilaana se otti kovimmille. Mutta oikeaan aikaan oikeanlaista liikettä. Välillä varsin lempeää ja maltillista, välillä oksat pois ja apinanraivolla. Kaikelleon aikansa ja paikkansa. Nyt on meikäläisellä lempeän ja sitkeän, vähän tylsänkin vahvistavan jumpan aika elämässä. Mutta teen sen, jotta seuraavassa vaiheessa saisin taas nauttia eri lajeista vapaammin. Varsinkin haluan pystyä tanssimaan! Tanssissa yhdistyy kaikki: kehollisuus, naiseus, rytmi, musiikki ja tunneilmaisu.

Tiettyjä juttuja on helppo mitata labrakokeilla. Kolesteroli on yksi niistä. Ja miten helppoa jopa ennaltaehkäistä mahdollisia kohoavia lukuja syömällä 3 Kaurasydän-leipäviipaletta päivässä. Ne sisältävät kauran luontaista beetaglukaanikuitua, joka estää ravinnosta tulevaa kolesterolia imeytymistä ja poistaa hieman jo elimistöön kertynyttä kolesterolia. Täsmäase siis! Variointi-mahdollisuudet leivän käyttöön ovat rajattomat. Jumpan ja ulkoilun perään tein kasvispommin. Hummusta, avocadoa, retiisiä, valkolupiinin versoja, marinoitua punasipulia. Ravitsevaa, herkullista ja sopivasti täyttävää.

Kasvisleipä

Kasvisleipä

Valkolupiinin verso on itselleni uusi tuttavuus. Ihanan maukas, raikas ja rapsakka suussa!

Valkolupiinin verso

Valkolupiinin verso

Puolison nälkä on usein itseäni isompi. Tässä nopea, mutta reilusti ruokaisampi versio leipä-välipalasta. Väliin kalkkunaa, juustoa, mieleisiä kasviksia, viipaleet päällekkäin ja pannulle tilkka oliiviöljyä. Kääntele puolia vaihdellen pariin kertaan, kunnes sisusjuusto alkaa sulaa. Leikkaa puoliksi ja kokoa herkku-keko. Vieläruokaisampaa tulisi lisäämällä väliin kananmuna. Tänään kuitenkin näin.

Perusvoikkarit

Perusvoikkarit

Pannulla

Pannulla

Pannuleipä

Pannuleipä-keko

Illalla tykkään nauttia hiilaripitoisen iltapalan. Silloin nukun parhaiten. Tässä eilisen illan Kaurasydän-versio. Raejuustoa, omenaa, banaania, mustikkaa, karpaloa, timjamia, ripaus kanelia ja pari saksanpähkinää. Iso muki höyryävää teetä kaveriksi. Nam!

Marjaleipä

Marjaleipä

Mustikat mökin metsästä

Mustikat mökin metsästä

 

Pitäkää rakkaat ihmiset itsestänne huolta! Naurakaa, laulakaa ja tanssikaa! Ja tietenkin se kaikkein suurin ja tärkein: Rakkaus! Itseen, läheisiin, elämään, ympäristöön. Särkynyt sydän on lääketieteellinenkin tosiasia. Ei aiheuteta sellaisia toisillemme syyttä suotta. Ei isosti eikä pienesti. Eiköhän meille kliseinenkin sitaatti ” Kohtele lähimmäistäsi, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan ” ole erinomainen kompassi.

Viime viikolla kysyin,  mistä saatte virtaa arkeen. Sain niin lukuisia ja upeita vastauksia, että tuskaisaa oli päättää, kenelle palkinto, Polarin aktiivisuusranneke lähtee. Ratkaisin homman kannustusmielessä. Täälät tulee Hannalle zemppiä ja iloa jokaiseen, lisääntyvään askeleeseen! Onnea Hanna! Tässä  kilpailun voittanut  Hannan kommentti:

”Aurinko ja lämpö antavat minulle ehdottomasti eniten energiaa, iloa ja virtaa elämään!

Kun siihen lisätään elämäni läheisimmät ihmiset sekä se, että kaikki perusasiat ovat kunnossa ja tasapainossa niin hyvin, kun ne kulloisenkin tilanteen mukaan vaan voivat olla.

Edellä mainittujen avulla jaksan tsempata itseni ja ruokavalion kanssa. Vuosikymmenet olen lihonut ja laihtunut…ensin mainittua aina hieman enemmän.. pääsemättä koskaan tasapainoon tämän asian kanssa. Viikko sitten olen jälleen kerran saanut otteen itsestäni, ryhdistäytynyt ruokailudeni kanssa ja haluan vahvasti tällä kertaa löytää itselleni sopivan terveellisen tavan aterioida ja sen myötä hiljalleen löytää myös liikunnallisemman tavan elää. Nämä 35-40 kiloa ylimääräistä on hyvin raskasta kantaa mukana joka paikkaan ja koittaa saada survottua vaatteisiin.

Kevätaurinko on herättänyt minut taas eloon ja kannustaa hyvään elämään!”

 

Kiitos kaikille aktiivisuudestanne ja viisaista sanoistanne!

– Raakel

 

 

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Hieno juttu ja hyviä vinkkejä. Tosin olen ajatellut että turhaan kolesterolia lähdetään liikaa seuraamaan jos on muuten terveelliset elämäntavat. Välillä voi syödä kananmunaakin jos vaan ei mene mässäilyksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *