Ravinto-viidakko

Kaupallinen yhteistyö: Valio ProFeel

Rennosta, normaalista ruokailusta on tehty kamalan vaikeaa. Viralliset ravitsemussuositukset tiedetään. Niiden rinnalle tai niitä vastaan on noussut suuri ”kokemus-asiantuntijoiden” tai asiantuntijoina itseään pitävien joukko. Tämä sakki hallitsee somea. Tiedetutkimusten lukeminen, tulkinta ja ymmärtäminen vaatii myös ihan omaa ammattitaitoansa. Se viidakko on haastavaa jopa tutkijoille, tiedetoimittajille, saati sitten meille tavallisille pulliaisille. Miten helposti sitä klikkaa raflaavaa otsikkoa, uskoo alla olevan referenssin johonkin hienolta kuullostavaan tutkimukseen ja sitten lukiessa alkaa nielemään väittämiä. Milloin mikäkin raaka-aine demonisoidaan. Syntyy varsin fanaattisia ryhmittymiä – ruoka-uskovaisia. Milloin tappaa maito, milloin sokeri tai vilja. Rasvasodasta puhumattakaan. Perustelepa heille jokin asia metatutkimukseen nojaten. Eihän se mene perille, koska tutkimuksilla ei heille ole merkitystä. He uskovat sen minkä haluavat. Koska se tuntuu heistä oikealta. Mikäs siinä. Saahan jokainen elää kuten parhaaksi näkee. Mutta muille ei tartteis tuputtaa omaa totuuttaan. Tähän ikään olen jo oppinut, että omat tuntemuksetkin saattavat valehdella, ainakin jonkin aikaa. Maltti on valttia ja määrä tekee myrkyn. Kaikessa!

Ruokakaupassa

Ruokakaupassa

Itse pyrin syömään monipuolisesti, joustavasti ja arkeeni sopivasti. Päivän vireystila kertoo, onko ruokailu mennyt ok edellisenä päivänä. Pysyn sopivimman kylläisenä ja tasaisena ilman liikoja nopeita hiilareita. Hiilareita syön enemmän ilta-painotteisesti. Ne  ramaisevat sopivasti. Muulloin pääosin proteiinia, paljon kasviksia, juureksia, hedelmiä ja vähän pähkinöitä ja öljyjä. Maltillisesti riisiä, bataattia, perunaa.

Kiire on monelle arjen tutuin seuralainen. Ei ehdi/jaksa huolehtia ruoka-ajoista ja fiksuista aterian koostumuksista. Houkutus höttö-herkkuihin tai mättö-ruokaan kasvaa. ProFeel-heraproteiini-jauhe on kätevä lisä kiireessä.

ProFeel-hera-proteiinilisät. Ensimmäiset kotimaiset!

ProFeel-hera-proteiinilisät. Ensimmäiset kotimaiset!

Lennossa ennen jumppaa sheikkeriin, puolet autossa mennessä, puolet kotimatkalla. Silloin jaksaa treenata ja kotona ei iske liian kova heikotus ja nälkä, joten jaksaa tehdä järkevää syömistä.

Jumppakaveri kun on jo vähän nälkä ennen treeniä

Jumppakaveri kun on jo vähän nälkä ennen treeniä

Smoothien seassa ehdoton ainesosa!

Smoothiet, aamujen palastajat! Usein kaikkea vihreää, tällä kertaa mustikkaa, omenaa, ananasta, mansikkaa. Osassa kivennöivettä, osassa luonnonjugurttia. Seassa maustamatonta heraproteiinia tai mansikan makuista.

Smoothiet, aamujen palastajat! Usein kaikkea vihreää, tällä kertaa mustikkaa, omenaa, ananasta,banaania, mansikkaa. Osassa kivennäisvettä, osassa luonnonjugurttia. Seassa maustamatonta heraproteiinia tai mansikan makuista. 

Protskujauhe on myös mainio lisä  leivonnassa, puuroissa ja myös herkutellessa. Sen avulla saa ravintoarvoja heivattua terveellisempään suuntaan. Itselleni on ainakin riittävä proteiinin saanti päivittäin välillä haasteellista. Kun ujuttaa heraproteiinia vähän sinne ja tänne, protskun saanti hoituu kuin itsestään. Ja huom, mitään älyttömiä määriä ei proteiiniakaan kukaan tarvitse. Ellei ole huippu-urheilija. Voit laskea oman päivittäisen proteiinin tarpeesi täällä: http://www.valio.fi/ravitsemus/laskuri/proteiinilaskuri/

Tässä 3 proteiini-rikkaammaksi tuunattua herkku-reseptiä:

Mango-keitto skumpalla tai ilman

Mango-jogurttikeitto skumpalla tai ilman

2 kypsää mangoa tai 300g pakastekuutioita sulatettuna, 3dl maustamatonta jogurttia, 1 limetin mehu, 1rkl raastettua inkivääriä, 1-2rkl hunajaa, 1dl maustamatonta heraproteiini-jauhetta, ripaus suolaa, ripaus kardemummaa. Sekoita tehosekoittimessa. Lisää 1dl sitruunalimonadia tai kuohuviiniä. Ihana, keveä jälkiruoka! Sulje silmät ja maista kesä!

Mustikkapiiras manteli-sitruuna-heraprotsku-pohjalla

Mustikkapiiras manteli-sitruuna-heraprotsku-pohjalla

100g pehmeää voita, 2,5dl mantelijauhoja, reilu 1 dl maustamatonta heraproteiinijauhetta, 1 sitruunan raastettu kuori ja mehu, 1,5dl ruokosokeria. Sekoita ainekset, taikin ahetkeksi jääkaappiin. 400g mustikoita, 2rkl perunajauhoja, 2rkl ruokosokeria sekoitetaan. Painele taikina vuoan pohjalle. Kaada päälle mustikka-seos. Paista 220° uunissa noin 30min. Nauti sellaisenaan!

 

Hekumallinen suklaajuoma

Hekumallinen suklaajuoma

3 dl maitoa, 2dl suklaanmakuista heraproteiinijauhetta, muutama pala tummaa suklaata, ripaus cayanne-pippuria, kardemummaa ja kanelia. Kuumenna maito, lisää suklaapalat, proteiinijauhe ja mausteet koko ajan sekoittaen. Päälle lusikallinen stevialla makeutettua kuohukerma-rahka-seosta. Kaamos loittonee!

Keskitytään oikeanlaisten, suurten linjojen ylläpitoon. Kun lautasen koostumus ja ruokarytmi on 80% kunnossa, voi loput 20% olla joustavaa ja rentoa poikkeusta. Silloin jää tilaa myös herkuttelulle ja juhlille.

Mukavaa pikkujoulu-kautta!

  • Raakel

 

 

 

Kommentit
  1. 1

    Tiina sanoo

    Uudessa Kaunistavat smoothiet kirjassa on kuulemma uusinta tietoa smoothieista. Sen mainostekstissä sanotaan näin: ”Pelkkä hyvien ainesosien käyttäminen ei riitä. Sinun pitää tietää, ettet voi laittaa samaan smoothieen omenaa, marjoja, proteiinijauhetta ja avocadoa.
    Tuossa smoothiessa olisi kyllä hyvät ainesosat, mutta lopputuloksena tukit ruuansulatuksesi proteiinijauheen ja avocadon yhdistelmällä. Omena ja marjat fermentoituvat vatsassasi ja pilaavat koko smoothien, jolloin elimistösi kieltäytyy käyttämästä hyväkseen pilaantunutta ruokaa. Sinulle jää siis raskas ruuansulatus sekä ravinneköyhä energiapaketti.”

    Itsekin tungin ennen marjat ja hedelmät samaan smoothieen ja nyt harmittaa, jos vaivalla kerätyt mustikat ovatkin menneet hukkaan. Olen nyt monesta paikasta lukenut siitä, kuinka ei pidä mennä sotkemaan hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Tästä aiheesta olisi kiva kuulla myös muilta asiantuntijoilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *