Saako kalasta riittävästi omega3-öljyä?

Kaupallinen yhteistyö: Lysi Omega3

Kesäkausi on meillä kala-aikaa. Varsinkin lohta kuluu kaikissa mahdollisissa muodoissa.Usein Bromarvin lohta paikallisen nais-kalastajan pyydystämänä. Luulisi omega3-öljyjen saannin olevan kohdillaan. Paitsi ettei välttämättä ole. Nimittäin Itämeren kasviplankton on köyhtynyt saastumisen ja lämpenemisen myötä ja näinollen kalojen ravinto on heikompi laatuista eli kalojen omega-pitoisuudet ovat laskeneet roimasti. Altaissa kasvatetutuissa kaloissa tasot ovat vielä huonommat. Varmistan siis myös kesäisin riittävän omega3:n saannin kapselina tai mieluiten öljy-muodossa.

Mitä omega3-öljy on? Se on solukalvojen ainesosa, jota tarvitaan solun eri toiminnoissa, omega3 notkistaa solukalvoja, mikä edistää sydän-ja verisuoniterveyttä. Ne myös tehostavat lihasten hapen ja ravintoaineiden saantia.

Omega3 Lemon Oil

Omega3 Lemon Oil

Mihin omega3-öljyjä tarvitaan? Ne vahvistavat vastustuskykyä, edistävät rasva-aineenvaihduntaa, hillitsevät kehon tulehdusreaktiota erityisesti kehon kovassa fyysisessä rasituksessa sekä edistävät monien ravintoaineiden imeytymistä. Itselleni ehkä tärkein vaikutus-alue ovat aivot. Ne tarvitsevat hyvänlaatuisia rasvoja pysyäkseen kunnossa. Mieli siis pysyy myös vireänä!

Millainen on hyvä omega3-vamiste? Se siältää riittävästi EPA-ja DHA-rasvahappoja, mitä suupempi EPAn osuus, sen puhtaampi öljy. Terveysvaikutusten tulee olla dokumentoitu, valmisteen oltava laadukas ja puhdas, laatujärjestelmät näkyvillä. Valmistavan yrityksen pitää olla myös sitoutunut kestävän kalastuksen periaatteisiin.

Lysi-tuotteet tulevat Islannin syvistä, kylmistä vesistä. Lysin kalaöljyt alittavat EU:n asettamat ympärisötjäämä-raja-arvot yli kymmenkertaisesti.

Tässä linkki, josta löydät koko Lysi-tuoteperheen sekä lisää tietoa: http://www.lysiproducts.com/fi/fi/

Hinta-laatusuhdetta tarkastellessa kannattaa kiinnittää huomio myös voimakkuuteen. Esim oma lempi-tuotteeni Lysi Omega Lemon Oil on niin vahvaa, että t-lusikallinen päivässä antaa saman tehon kuin monen muun valmistajan 6 kpl kapseleita. Eikä tarvitse niellä kalvo-aineita. Lähes joka aamu teen smoothien. Niistä kasviksista, marjoista ja hedelmistä, joita kaapista löytyy. Aina kuitenkin tuoretta inkivääriä ja Omega Lemon Oilia loraus.

 

omega-smoothie, tyrni, appelsiini, inkivääri, viherjauhe

omega-smoothie, tyrni, appelsiini, inkivääri, viherjauhe

 

valmis smoothie, selleri-pillillä

valmis smoothie, selleri-pillillä

 

Mikä osa-alue on Sinulle tärkein omega3-öljyjen vaikuttavuudessa?

Vastaa kommentti-kenttään ja kirjoita myös oma mail-osoitteesi. Vastanneiden kesken arvon 2 Lysi Omega3 Lemon Oil pakkausta.

  • Raakel

 

 

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Hei ! Minä tarvitsisin omega3 koska haluaisin ,että muisti pelaisi vielä vanhempanakin.
    Myöskin Omega olisi hyvää myös verekierroleni kun jotenkin tuntuu,että on vähän kankeaa
    tuo käveleminenkin.Vaikka mieli tekisi mennä lujaa mutta tuntuu että olen jäykistynyt jotenkin..
    Luin nuo tekstit niin niissä kehuttiin kovin tuota omega3 niin kyllä se sitten olis varmaankin hyvä!
    ter.Anja

  2. 2

    Tarja Ronkanen sanoo

    Hei ! En ole koskaan kokeillut Omega 3 mutta uskoisin että siitä saattaisi olla apua pysähtyneeseen aineenvaihduntaan, jatkuviin tulehduksiin ja ” aivosumuun” . Terv Tarja

  3. 3

    Annikki sanoo

    Se, että omega edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.
    Ja maku tietysti, että ei ole pahan makuista : )

  4. 6

    Pirjo sanoo

    Erittäin hyvä iholle ja aivoille, tarvitsen juuri tätä kiireisen työn ja kuivan ihon vuoksi 🙂
    Ihmetyttää vain tuo annostus? Riittääkö oikeasti vain teelusikallinen päivässä?
    Ei ollut kirjoitusvirhettä ja olikin ruokalusikallinen?

    • 6.1

      raakellignell sanoo

      Pirjo, tosiaan teelusikallinen riittää! Siksi onkin niin yliveto-tuote!
      – Raakel

  5. 7

    Tarja Tuulikki sanoo

    Kalaöljy olisi tarpeen aineenvaihdunnan avuksi ja vastustuskyvyn tueksi. Juurikin tätä Lysin tuotetta ravitsemusterapeuttikin minulle suositteli 🙂

  6. 8

    Pike sanoo

    Syön Omegaa rasvahappojen takia. Olisi kiva kokeilla tuota öljyä; nyt on käytössä kapselit.

  7. 9

    sanoo

    Kaikki terveysvaikutukset ovat tärkeitä <3 Ihoni on kuiva, rasva-aineenvaihdunta hidas ja flunssa yrittää puskea päälle, joten kyllä Lysi Omega3 Lemon Oil:ille käyttöä löytyy 🙂

    En tiennytkään että Lysi Omega3 Lemon Oil-öljyä voi laittaa smoothien sekaan. Täytyypä joskus kokeilla, niin herkulliselta smoothiesi näytti.

  8. 10

    raakellignell sanoo

    Onnea Anja ja Sirpa, arpaonni suosi teitä!

    Kiitos kaikille vastaajille <3

    – Raakel

  9. 11

    Henrik sanoo

    Yksi parhaimmista omega 3 lähteistä on pellavansiemen. Sitä olisi hyvä syödä pari ruokalusikallista päivässä, mieluiten murskattuna. Kalaöljyllä voi olla huonoja vaikutuksia, kts. mm nämä:

    A. W. Turunen, A. Jula, A. L. Suominen, S. Männistö, J. Marniemi, H. Kiviranta, P. Tiittanen, H. Karanko, L. Moilanen, M. S. Nieminen, Y. A. Kesäniemi, M. Kähönen, P. K. Verkasalo. Fish consumption, omega-3 fatty acids, and environmental contaminants in relation to low-grade inflammation and early atherosclerosis. Environ. Res. 2013 120(NA):43 – 54.

    E. J. H. Lewis. Omega-3 Fatty Acid Supplementation and Cardiovascular Disease Events. JAMA 2013 309(1):27 – 27.

    C. J. Shepherd, A. J. Jackson. Global fishmeal and fish-oil supply: Inputs, outputs and markets. J. Fish Biol. 2013 83(4):1046 – 1066.

    M. L. Burr. Secondary prevention of CHD in UK men: The Diet and Reinfarction Trial and its sequel. Proc Nutr Soc 2007 66(1):9 – 15.

    M. L. Burr, P. A. L. Ashfield-Watt, F. D. J. Dunstan, A. M. Fehily, P. Breay, T. Ashton, P. C. Zotos, N. A. A. Haboubi, P. C. Elwood. Lack of benefit of dietary advice to men with angina: Results of a controlled trial. European journal of clinical nutrition 2003 57(2):193 – 200.

    S. M. Kwak, S.-K. Myung, Y. J. Lee, H. G. Seo. Efficacy of omega-3 fatty acid supplements (eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid) in the secondary prevention of cardiovascular disease: A meta-analysis of randomized, double-blind, placebo-controlled trials. Arch. Intern. Med. 2012 172(9):686 – 694.

    F. B. Hu, J. E. Manson. Omega-3 fatty acids and secondary prevention of cardiovascular disease-is it just a fish tale? Arch. Intern. Med. 2012 172(9):694 – 696.

    M. L. Burr, A. M. Fehily, J. F. Gilbert, S. Rogers, R. M. Holliday, P. M. Sweetnam, P. C. Elwood, N. M. Deadman. Effects of changes in fat, fish, and fibre intakes on death and myocardial reinfarction: Diet and reinfarction trial (DART). Lancet 1989 2(8666):757 – 761.

    P. M. Kris-Etherton, W. S. Harris, L. J. Appel. Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease. Arterioscler. Thromb. Vasc. Biol. 2003 23(2):e20 – 30.

    E. C. Rizos, E. E. Ntzani, E. Bika, M. S. Kostapanos, M. S. Elisaf. Association between omega-3 fatty acid supplementation and risk of major cardiovascular disease events: A systematic review and meta-analysis. JAMA 2012 308(10):1024 – 1033.

    C. J. Shepherd, A. J. Jackson. Global fishmeal and fish-oil supply: Inputs, outputs and markets. J. Fish Biol. 2013 83(4):1046 – 1066.

    Smith DA. Review: omega-3 polyunsaturated fatty acid supplements do not reduce major cardiovascular events in adults. Ann Intern Med. 2012 Dec 18;157(12):JC6-5.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *