Tee edes tämä liike – hartiajumeille kyytiä!

Jokainen päivä on mahdollisuus ottaa vastuu omasta hyvinvoinnista. Tehdä pieniä arjen valintoja, joka päivä. Ei ole olemassa saavutettuja etuja, keho tarvitsee liikettä ja huoltoa jatkuvasti. Ainakin 50 tällä puolella. Onneksi liikkumisen ei tarvitse olla vaikeaa tai hurjasti aikaa vievää. Ei aina tartte vaihtaa jumppavaatteisiin ja mennä kuntosalille jumppiin. Kotona ja työpaikalla, arjen lomassa, useasti päivän mittaan tehtävät elvyttävät ja pumppaavat liikkeet ovat pitkässä juoksussa tehokkaampia kuin pari kertaa viikossa raju rykäisy salilla. Toki lihaskuntoa kasvattaa treeniä tarvitaan, samoin aerobista kuntoa. Mutta kehon toimintakyvyn ja liikkuvuuden kannalta oleellista on arki. Istutko paikallasi tuntitolkulla vai annatko keholle liikettä säännöllisin välein. Venytätkö itseäsi kuin kissa, vai vajoatko enemmän ja enemmän kasaan?

Tee päivän kuluessa edes tämä helppo ja elvyttävä liike, vaikket takamustasi saisi ylös tuolista. Lupaan, että hartia-ja niskavaivat helpottuvat jo tällä. Aikaa kuluu muutama minuutti kerrallaan, mutta olotila kohenee.

Vie käsi vastakkaisen jalan yli, anna yläselän pyöristyä. Hengitä sisään.

Vie käsi vastakkaisen jalan yli, anna yläselän pyöristyä. Hengitä sisään.

 

Uloshengityksellä tuo käsi takaisin ja vie se olkapään yli, avaten rintakehää. Katse seuraa mukana

Uloshengityksellä tuo käsi takaisin ja vie se olkapään yli, avaten rintakehää. Katse seuraa mukana.

Toista tämä muutamia kertoja molemmin puolin.

Toinen ihana liike, joka vetreyttää ja avaa istumisesta tukkoista lonkankoukistajaa ja kuvetta:

Istu tuolille sivuttain, toisella kankulla. Vie toinen jalka taakse. Työnnä sen puolen pakaralla lonkankoukistajaa auki, nosta saman puoleinen käsi ja vie se pään yläpuolelle, venytä kuvetta nautinnollisesti sisäänhengituksen kanssa, palauta ja rentouta uloshengityksellä. Toista muutama kerta molemmin puolin.

Istu tuolille sivuttain, toisella kankulla. Vie toinen jalka taakse. Työnnä sen puolen pakaralla lonkankoukistajaa auki, nosta saman puoleinen käsi ja vie se pään yläpuolelle, venytä kuvetta nautinnollisesti sisäänhengituksen kanssa, palauta ja rentouta uloshengityksellä. Toista muutama kerta molemmin puolin.

 

Vietin tänään ihanan päivän Mäkelänrinteen uimahallissa Myfame-hyvinvointi-tapahtumassa. Luentoja ja jumppia, ytimenä terveydelle olennainen liikunta ja liikkuvuus. Paljon työkaluja ja vahvistusta kehon hallintaan, monesta näkökulmasta. Jäi voimaantunut olo. Ja taas muistan, että jokaisella on omat kommervenkkinsä ja taakkansa, kukaan ei selviä elämästään ilman haasteita. Tavalla tai toisella. Mutta kuten huikea ballerina Minna Tervamäki totesi, paras opettaja ymmärrykselle omasta kehosta ja sen rajoista ovat olleet loukkaantumiset ja eri vaivat. Niiden kautta on ollut pakko omaksua ja löytää syyt ja seuraukset ja houkutella ja maanitella kroppa suostumaan yhteistyöhön. Ja mieli hyväksymään omat rajat.

Kehonhuoltoa FasciaMethodilla

Kehonhuoltoa FasciaMethodilla

Mikäli faskioiden eli lihaskalvojen tärkeä rooli liikehallinassa, voimantuotossa sekä liikkeen siirrossa kiinnostaa, voit tutustua teemaan lisää:

FasciaMethod

 

Päivän ohjaajat ja luennoitsijat: Viivi Kettukangas/ FasciaMethod, BailaMama, Anne Puranen/FasciaMEthod, päivän MC Raisa Varsta, Minna Tervamäki/Minnan metodi ja meikä.

Päivän ohjaajat ja luennoitsijat: Viivi Kettukangas/ FasciaMethod, BailaMama, Anne Puranen/FasciaMEthod, päivän MC Raisa Varsta, Minna Tervamäki/Minnan metodi ja meikä.

 

Voit myös käydä lataamassa ilmaisen treeniohjelman myfame.fi

 

Pienillä jutuilla on merkitystä hyvinvoinnin kannalta. Kaikilla on sen verran aikaa!

  • Raakel
Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *