Vexi Salmi: Keihäsmatkojen alku

Helsingin Sanomissa oli torstaina 23. heinäkuuta ilmoitus: Ulla ja Eeles Landström viettävät timanttihääpäiväänsä eli ovat olleet 60 vuotta naimisissa.

Toijalan Vauhtia edustanut Eeles Landström oli yksi Suomen suosituimmista yleisurheilijoista. Hän voitti seiväshypyssä olympiapronssia, kaksi Euroopan mestaruutta jalukuisan määrän Suomen mestaruuksia. Urheilu-uran jälkeen hän toimi kansanedustajana ja Veikkauksen johtajistossa.

 

Vuonna 1954 järjestettiin Bernissä yleisurheilun EM-kilpailut, ja suomalaiset toivoivat ja uskoivat Eeleksen tuovan meille mitalin.

Moni suomalainen, varsinkin hämäläinen, olisi halunnut matkustaa Sveitsiin kannustamaan suosikkiaan, mutta matkustaminen ei ollut yhtä yksinkertaista kuin nykyään. Suoria lentoja ei ollut ja Suomen Pankki säännösteli matkavaluutan määrää. Lyhyin yhteys olisi ollut Tukholman kautta joko omalla autolla tai junalla.

Nuori Kalevi Keihänen työskenteli SVUL:n Hämeen piirin toimistossa ja vastasi useisiin tiedusteluihin, kuinka Berniin pääsisi Landströmin tueksi.

Keihänen mietti asiaa ja sai kuningasajatuksen. Hän järjesti bussimatkan Sveitsiin. Ilmoittautujia tuli niin paljon että halukkaat eivät sopineet yhteen linja-autoon. Niitä lähti matkaan kaksi.

 

Kilpailut sujuivat hienosti. Eeles voitti seiväshypyn kultaa ja Jukka Piiroinen pronssia. Lisäksi kultaa toi maratoonari Veikko Karvonen, tosin onnen avustamana.

Neuvostoliittolainen Ivan Filin saapui stadionille ensimmäisenä, mutta lähti kiertämään rataa väärään suuntaan. Ennen kuin hän huomasi virheensä, oli Karvonen jo ehtinyt maalisuoralle.

Jury mietti tulosta iltamyöhään ja julisti Veikko Karvosen voittajaksi. Hopeaan yltivät pitkissä aidoissa Oswald Mildh, sileällä kierroksella Voitto Hellsten ja kymmenottelussa Torbjörn Lassenius. Pronssia kahmivat Soini Nikkinen keihäässä ja miesten 4 x 400 metrin viestijoukkue. Tulos yllätti ennakkoveikkaukset, ja kaksi bussilastillista suomalaisia palasi kotimaahan iloisilla mielillä.

 

Samaan aikaan minä leikkasin sanomalehdistä urheilu-uutisia ja liimasin niitä kansioihin. Vuosien varrella kansioita kertyi viisi. Ne ovat edelleen tallella. Suomen Urheilulehti kirjoitti seiväshypystä: ”Landström: Yhden kortin varaan!”

Kalevi Keihäselläkin oli syytä iloon. Bussimatkat oli vat taloudellinen menestys. Se tuotti enemmän kuin hän olisi osannut uneksia.

Kalevi vaihtoi autovuokraamonsa matkatoimistoon ja alkoi järjestää linja-automatkoja Gotlantiin Ruotsiin. Niistäkin tuli menestys. Suomalaisten oppaiden seurassa oli turvallista matkustaa outoon ympäristöön ja ihailla Visbyn ruusuista idylliä.

Vähitellen matkavalikoima laajeni ja seuraavan vuosikymmenen puolivälissä bussit vaihtuivat lentokoneisiin. Espanja, Kreikka ja Italia olivat jokaisen ulottuvilla. Ujoista ja hiljaisista suomalaisista oli tullut seuramatkailijoita.

Näin Eeles Landström tietämättään muutti suomalaisia tottumuksia. Enää lomamatkat eivät suuntautuneet Tukholmaan tai Jäämerelle, josta palattiin poronsarvet auton katolla. Suomalaiset nousivat siiville ja lensivät eksoottisempiin kohteisiin.

 

1970-luvun alussa tutustuin Kalevi Keihäseen, vierailin usein hänen Espoon kodissaan ja hän perheineen luonamme.

Sain nauttia itsekin Keihäsmatkojen matkakohteista. Niiden ansiosta syntyi monia lauluja, muun muassa Irwinin Las Palmas.

 

Vexi Salmi

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *