Pääkirjoitus: Rattijuoppous tappaa nuoria miehiä

Rattijuoppouden synkkä pilvi ei ota poistuakseen. Tieturvallisuudessa on sinänsä tapahtunut hyvää: tiekuolemien määrä on pudonnut kymmenessä vuodessa kolmanneksella ja loukkaantuneiden määrä lähes puolittunut. Pitkäjänteinen, onnettomuuksien syihin ja väärinkäyttöihin tiukemmin puuttuva työ on tuonut edistystä. Urho Kekkosen pitäessä aiheesta uudenvuodenpuheen 1973 liikenteessä kuoli vuosittain yli 1000 ihmistä, 2016 sama luku oli 253. Vaikka liikenne kasvaa, teillämme on entistä turvallisempaa.

Samuli Isola
Samuli Isola

Yksi porukka jatkaa kuitenkin synkkää menoaan: rattijuopot, joiden vastuulla on viidennes tieliikennekuolemista. Yhdeksän kymmenestä näin kuolleesta on kovaa ydintä: miehiä, erityisesti nuoria miehiä. Kuolleista on kuskeja 71 prosenttia, viidesosa heidän matkustajiaan. Näistä kuolemista tapahtuu taajamien ulkopuolella 86 prosenttia, ja kuolleista tai luokkantuneista yli kolmannes on 15–24-vuotiaita.
Vaarallisin hetki onkin, kun kortti on uusi, juoma ja seura kutsuvat, ja kauas on pitkä matka. Liian usein uutisissa kuullaan, että matkaan lähdettiin renkaat ulvoen, päässä viinaa, ja nuori elämä katkesi puunrunkoihin.
#Rohkee-kampanja kohdistaakin viestinsä autoileville nuorille. Liikenneturvan tuoreen tutkimuksen mukaan myös kynnys ilmiantaa rattijuoppo on noussut huippulukemiin. Kyse on yhteisestä vastuusta ja välittämisestä.
Joka huikka tien päällä on liikaa. Ei päästetä kännikaveria rattiin.

Lue lisää: ”Enää en tartu humalassa rattiin”

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *