Lupa posotella

Talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan ja heti alkoi marmatus siitä, kuinka tarpeettomia ja huonoja ne ovat. Tiellä pitää saada posotella vähintään kesänopeuksilla ihan kelistä riippumatta. Onhan alla hyvä, kallis ja turvalliseksi tutkittu auto ja ratin takana istuu keskivertoa parempi kuljettaja, jolla lisäksi on kiire ehdottoman tärkeille asioilleen. Nopeusrajoitusten mukaan ajelevat kuppaajat, mämmijät ja nynneröijät pitäisi saada häädettyä pois oikeilla asioilla liikkuvien kiireisten ja tärkeiden oikeiden ihmisten tieltä.

Näin eduskuntavaalien alla ei ratkaisuvaihtoehtoja puutu. Liikenneministeri Anu Vehviläinen kiirehti ehdottamaan, että kaikki päätiet pitäisi varustaa kelin mukaan vaihtuvilla nopeusrajoituksilla. Ehdotuksen toteuttaminen vaatisi noin 200 miljoonan euron investoinnit elektroniseen liikenteenohjausjärjestelmään. Se raha olisi tietenkin pois teiden kunnossapidosta, joka ainakin minun mielestäni on jo nyt varsinkin pääväylien ulkopuolella melkoisen kehnosti hoidettua.

Vielä paremmaksi pisti Karjalaisen yleisönosastossa juukalainen eduskuntavaaliehdokas, taksiautoilija Jarmo A. Tolvanen (Sd). Hänen mukaansa olisi järkevää luoda halki Suomen Hangosta Utsjoelle leveitä liikenteen pääväyliä, joissa olisi riittävästi ohituskaistoja, hitaan liikenteen omia kaistoja ja levikkeitä. Ruuhkat tulisi poistaa nopean liikenteen kaistoilla ja saada liikenne virtaamaan reippaasti. Näin pitäisi tehdä siksi, että ihmiset ovat kerta kaikkiaan väsyneitä ja ärtyneitä liikenteen sujumattomuuteen ja jatkuvaan autoilijoiden kiusaamiseen ja holhoamiseen.

Tästä tuli mieleeni erään kaverini vuosia sitten miettimä liikennejärjestely, jonka mukaan kiireisille, hyvän auton omistaville, rahakkaille hyville kuljettajille pitäisi rakentaa oma tieverkko, eräänlaiset posotuskaistat.

Joka härjillä kyntää, se härjistä puhuu. Ammatikseen tien päällä liikkuja näkee varmasti liikenteen eri tavalla kuin muut. Hänen silmiinsä pistävät hidastelijat, mopoautot, raskaat ajoneuvoyhdistelmät ja muut tientukot, mutta kustannuksista ei Tolvanen maininnut sanaakaan. Ei hänen ehdotuksensa hintaa varmaan kukaan ihan äkkiä pysty laskemaankaan, mutta ainakin asfalttia saataisiin rutkasti lisää.

Minä edustan sitä noin viittä prosenttia miesautoilijoista, joka ei kuvittele olevansa keskivertoa parempi kuljettaja. Näin siitä huolimatta, että minulla on voimassaoleva henkilöauton ammattiajolupa muistona nuoruuden taksikuskikokeilusta. Minun mielestäni talvinopeusrajoitukset eivät ole kiusantekoa, vaan järjen ja turvallisuuden sanelema maltillinen ratkaisu. Kaavamaisia ne tietenkin ovat, koska kieltämättä usein talvellakin pääteillä vallitsee kesäkeli.

Talvinopeudet eivät kuitenkaan ole vain lumen ja liukkauden takia säädettyjä. Alkutalvi on pimeää, märkää ja loskaista aikaa, jolloin näkyvyys on aina huono. Hämärää kestää suunnilleen koko päivän eivätkä hyvätkään valot silloin auta mitään. Lisäksi varsinkin syksyllä hirvet liikkuvat paljon ja voivat yllättäen pompata eteen milloin tahansa.

Olosuhteiden mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset olisivat tietenkin hyvä ja käytännöllinen ratkaisu. Kun rahaa ei kuitenkaan riitä joka paikkaan, haluaisin senkin 200 miljoonaa käytettäväksi ihan vaikkapa sivuteiden auraamiseen. Valtaväyliä myöten ei pääse ihan kaikkialle.