Yhä paranee

Juuan kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan piti eilen esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että kunnan hallintosääntöä muutetaan poistamalla siitä kokonaan yksi kohta. Siinä kohdassa määrätään, että tahdosta riippumatonta huoltoa koskevissa asioissa päätöksen tekee sosiaalijohtaja. Tämän muutoksen tarkoitus oli tehdä vailla ammatillista pätevyyttä olevasta johtajasta pätevä, koska nykyinen sijainen ei lain mukaan epäpätevänä voi näitä päätöksiä tehdä.

Päivän aikana esityslista oli kuitenkin kokenut muodonmuutoksen, eikä minulla vielä ole tietoa siitä, tehtiinkö päätös uuden esityksen mukaisesti. Lähden siitä olettamasta, että tehtiin.

Korjatulla esityslistalla todetaan edelleen ihan oikein, että tahdosta riippumatonta huoltoa koskevaa päätöstä (lastensuojelulaki 38 §, 39 § ja 63 § ja päihdehuoltolaki 12 §) ei voi delegoida sosiaalihuoltolain 12 §:n nojalla lautakunnalta viranhaltijalle. Sitten väitetään, että lautakunta voi lastensuojelulain 13 § 2 momentin ja päihdehuoltolain 12 §:n mukaan delegoida valtaansa alaiselleen viranhaltijalle, jolla on sosiaalityöntekijän pätevyys. Kun ei näköjään kukaan halua vieläkään lukea lakikirjaa oikein, niin kopion lainkohdan tähän.

LastensuojeluL 13 § 2 mom: Kunnan johtosäännön mukaan määräytyvä sosiaalihuollon johtava viranhaltija, jolla on sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain 10 § 1 momentin mukainen kelpoisuus, tai johtavan viranhaltijan määräämä muu viranhaltija, jolla on mainitun lain 10 §:n 1 tai 2 momentin tai 3 §:n mukainen kelpoisuus, tekee päätöksen asioissa, jotka koskevat tämän lain 38 §:n 3 momentissa tarkoitettua kiireellisen sijoituksen jatkamista, 43 § 1 momentissa tarkoitettua huostaanottoa ja siihen liityvää sijaishuoltoa, 43 § 3 momentissa tarkoitettua huostaanoton tai kiireellisen sijoituksen aikana tehtävää sijaishuoltopaikan muuttamista ja 47 §:ssä tarkoitettua huostassapidon lopettamista.

Missä tässä lainkohdassa sanotaan, että lautakunta voi yksittäispäätöksellä delegoida omaa valtaansa alaiselleen viranhaltijalle, jolla on sosiaalityöntekijän pätevyys? Aivan oikein, ei missään. Tässä säädetään nimenomaan, että päätökset näissä asioissa tekee johtosäännössä eli hallintosäännössä määrätty ammatillisesti pätevä johtava viranhaltija tai hänen määräämänsä muu pätevä viranhaltija. Silti juuri tällä lainkohdalla  perustellaan ehdotusta lautakunnan päätökseksi.

Ja sitten lautakunnan vauhdilla muutettu päätösehdotus: Lautakunta päättää, että lautakunnan päätösvaltaa siirretään lastensuojelulain 38, 39 ja 63 § 2 momentin sekä päihdehuoltolain 12 §:n mukaisissa  henkilön tahdosta riippumatonta huoltoa koskevissa asioissa kulloinkin kunnan viroissa oleville, sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain 3 §:n mukaisen pätevyyden omaavalle sosiaali- ja terveysjohtajalle ja kolmelle sosiaalityöntekijälle.

Lautakunta onnistui päätöksellään rikkomaan sekä lakia että kunnan omaa hallintosääntöä. Siteeratun lainkohdan mukaan lautakunta ei saa itse delegoida omaa valtaansa, vaan delegoinnin on tapahduttava johto- eli hallintosäännön kautta. Voimassa olevan hallintosäännön mukaan – jota siis ei esitetäkään muutettavaksi – näistä asioista päättää kuitenkin sosiaali- ja terveysjohtaja, eikä kukaan muu.

Hallintosääntö on valtuuston hyväksymä, eikä lautakunta saa tehdä sen vastaisia päätöksiä varsinkaan vastoin voimassaolevaa lakia. Nyt kuitenkin näin tehtiin. Pikavauhdilla saatiin aikaan mukava umpisolmu, jonka avaaminen voi olla tuskallista.

Kommentit
  1. 1

    Marja sanoo

    Onko edelliset sos.johtajat olleet päteviä, tiedätkö?

  2. 2

    Lieksalainen sanoo

    Marjalle kysymys: Miksi epäilet sitä? Onko sinulla parempaa tietoa? Eikö viran vakinainen haltija Kaisa Tanskanen olekaan pätevä? Kun Tanskanen haki sosiaalijohtajaksi tänne Lieksaan, hänet todettiin tuolloin viran ainoaksi PÄTEVÄKSI hakijaksi. Minulla on kysymys Pielisen vastarannalle Juukaan: mikä teillä siellä oikein mättää, kun tällaisia sotkuja saatte aikaan.Luotan enemmän Uuninpankkopojan antamaan informaatioon kuin kunnan viralliseen tiedottamiseen, josta ei tiedä itkeä vai nauraa. Esitätte suurta näytelmää, jota on pakko seurata. Toivottavasti Uuninpankkopoika pitää meidät toispaikkakuntalaiset ajantasalla uusista käänteistä, joita varmaan vielä tulee.

  3. 3

    sakutimonen sanoo

    Uuninpankkopoika lupaa seurata tätä farssia ihan loppuun asti ja kertoa kaikki uusimmat käänteet.

  4. 4

    RPA sanoo

    Kolmasjatko-osa varmaan vielä tulee kun Saku huomaa, että lautakunta veti pari hankalaa esitystään kesken kokouksen pois asialistalta, hallintosääntöä ei sitten esitetty muutettavaksi tällä kertaa.
    Ongelma tällä teolla tuskin muuta kuin mutkistui entisestää. Odotellaan viisaanpien näkemystä asiasta.
    Kyllä se sieltä Kalakukko kaupungista aikanaan tulee.
    Mielenkiintoisia asiota nämä päätöksenteot, läheltä seurannut.

  5. 5

    W.Tell sanoo

    Jo vain on tekemisen tuntua! Kohta varmaan Juuka tekee päätöksen,että muutetaanpas vuorostaan noita lakipykäliä,niin saadaan tämä kaikista pätevin epäpätevä päteväksi epäämään holtittomien juopottelut ja kelvottomien vanhempien lastensa hoitokoitokset! Mielenkiinnolla olen odotellut sitä, milloin Juuan kunnanhallitus saa kutsun tammipöydän taakse vastaamaan asiantuntijoitten kiperiin kysymyksiin.Tällä menolla ei sitä kyllä tarvinne kauaakaan odotella,kun huseerataan ilman minkäänlaista johdonmukaisuutta.Eikä yksin tässä Vanikan pestauksessa,vaan lähes kaikissa päätöksissä esityslistamuutteluineen. Lakitekstin lukeminen varmaan onnistuu,kun oikein pinnistelette, mutta sen ymmärtämiseen ei näytä resurssit riittävän. Menestystä kuitenkin (oikeus)prosesseihinne sinne pohjolan Pariisiin!

  6. 6

    Marja sanoo

    En tiedä sosiaalijohtajien pätevyyksistä, siksi itsekin sitä kysyin. Oliko Kaisa Tanskasen seuraajalla Rautiolla sama pätevyys kun Kaisalla? Eikös olisi mahdollista että nämä huostaanotto yms. asiat hoitaisi sosiaalityöntekijä jolla on pätevyys siihen? Hallintosääntö ei vain taida olla ajantasalla koskaan. Salaisia asioita on tavallisen ulkopuolisen kansalaisen vaikea tutkia.

  7. 7

    Eihan patevyys ole salainen asia sanoo

    Marjalle. Jos et tieda sosiaalijohtajan patevyyksista, sitä kannattaisi kysya Juuassa valintapaatoksen tekijaltä ja kunnanhallitukselta, jotka täman asian ovat ratkaisseet. Niiden se pitaisi tietaa, nailla blogisivuilla asiasta voidaan olla mita mielta tahansa ja mistapa me lukijat sen tietaisimme, mita nyt on kuultu ja nahty lehdista.Taitaa kunnanhallituksen poytakirjakin kunnan verkkosivuilla jotain asiasta kertoa. Blogisivun pitaja kirjoitti aiemmassa blogissaan, etta tuskin asia jaa kunnan itsensa tulkintojen varaan. Muutoinkin han on meille lukijoille kertonut, millainen koulutus, ja patevyys sosiaalijohtajan sijaisella pitaa olla. Eli piti olla kun valittiin. Hallintosaannon eestaas-veivaamisella asiaa ei saada korjatuksi ja kuten Karjalainen kertoi avin sektorijohtajan sanoneen, sijaisella ei ole hallintosaannon tehtavien edellyttamaa patevyytta. Eika ilmeisesti sosiaalijohtajalta lain mukaan vaadittavaa yleispatevyytta. Olennaisempaa tassa suurta julkisuutta saaneessa tapahtumassa on, onko valitulla patevyytta sijaiseksi kuin mika sen patevyyden pitaisi olla, jota Marja kysyy. Jos tuo Rautio on se henkilo,joka tuli tanne Keski-Suomeen sosiaalijohtajaksi, lienee han ollut pateva siella Juuassakin. Mutta mitapa silla on valia, nyt kysymys on henkilosta Vainikka.

  8. 8

    Marja sanoo

    Tarkoitin tuolla lauseellani että salaisia asioita on vaikea tutkia sitä että ei näi kuten muita ns. yleisiä päätöksiä kuka esim. on lastensuojelupäätöksiä tehnyt. Mutta selvitän pätevyysasian kunhan sopiva tilaisuus tulee.

  9. 9

    Eihan patevyys ole salainen asia sanoo

    Eihan niita tarvitse tutkia, sen kun kysyy sosiaalitoimen viranhaltijoilta. Sen he ovat velvolliset kertomaan, kuka niita paatoksia on tehnyt ja tekee, mutta se tietenkin on salaista, kenesta ja minkalaisia paatoksia on tehty. Toimivalta-asiat pitaisi olla kaikkien tiedossa, mutta asiakkuuksista ja paatoksista ei saa tietaa kuin ao viranomaistahot. Onko kunnalla vastuullista tarkastajaa? Hankin lienee vastuussa sen selvittamisesta, onko kunnan paatokset tehty lakien ja saadetyn toimivallan mukaan. Toivottavasti joku ymmartaa sellaiselle henkilolle kertoa, etta kaikki ei taida siella Juukan kunnassa kohdillaan. Ainakin Uuninpankkopoika un kuvannut asiat tavalla, jotka ovat hyvin uskottavia asiantuntemustakin osoittavia. Kunnan selityksista, selittelyista ja muustakin kayttaytymisesta saa hyvin oudon ja jopa uskomattoman typeran kuvan. Tatako teilla on hallinto.

  10. 10

    Marja sanoo

    Selvitän kun ehdin ja informoin täällä tai voittehan te kuka tahansa kysyä esim. sähköpostilla johon on vastattava. Kunta ostaa tarkastuspalvelut tällä hetkellä Audiator Oy:ltä ja Juuan kunnan tilintarkastaja on JHTT tilintarkastaja Tuomo Pikkarainen. Lisäksi on 5 jäseninen tarkastuslautakunta, jolle tosin ei varsinainen tarkastaminen kuulu. Tarkastuslautakunnan tärkein tehtävä on valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen seuranta. Olen varma että mm. tarkastuslautakunnan puheenjohtaja seuraa tätä mielenkiintoista blogia kuten moni muukin, mutta ei halua kommentoida.