Laatuosaamista

Juuan kunnan hallintoelinten esityslistojen ja pöytäkirjojen lukeminen pistää joskus epäilemään, että kuntaan on valittu virkamiehiksi ja päättäjiksi tiheällä seulalla kaikkein osaamattomimmat. Seuraava esimerkki saattaa aiheuttaa kunnallisalan lainsäädäntöä ja oikeita menettelytapoja vähänkään tunteville puistatusta.

Kyseessä on kehitysvammaisten palvelukeskuksen kosteusvaurioista kärsineen kiinteistön korjaaminen. Viime kesänä korjaustyöt alkoivat yllättäen ilman minkään hallintoelimen päätöstä. Päätöksen oli tehnyt luultavasti tekninen johtaja ylittäen toimivaltansa. Kun asia huomattiin, tuotiin asia tekninen lautakunta ohittaen suoraan kunnanhallituksen käsiteltäväksi. Kunnanhallitus hyväksyi hankkeen ja pyysi valtuustolta lisämäärärahaa. Valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi.

Nyt tekninen lautakunta päätti hyväksyä hankken suunnitelmat ja niiden pohjalta laaditun kustannusarvion. Joitain lautakunnan jäseniä hiukan häiritsi se, että ”suunnitelmien pohjalta” laadittu kustannusarvio oli kuukauden vanhempi kuin itse suunnitelma. Kiire oli kuitenkin kova, joten asia runnottiin eteenpäin.

Kunnanhallitus päätti merkitä lautakunnan päätöksen tiedoksi ja ilmoittaa valtuustolle, että asia on kunnossa. Valtuustolla ei olisikaan asiassa mitään päätettävää. Viikkoa myöhemmin kunnanhallitus käytti kuitenkin otto-oikeuttaan, kumosi lautakunnan päätöksen ja palautti asian lautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi. Tällä kertaa käskettiin ottaa huomioon myös sisäilmamittauksen tulokset.

Lautakunta totesi, että sisäilmamittausten perusteella kiinteistö on korjauskelpoinen ja esitti kunnanhallitukselle, että valtuustolta pyydettäisiin hankkeeseen lisämäärärahaa. Kunnanhallitus hyväksyi esityksen.

Kunnanhallituksen kokoukseen oli eksynyt kuitenkin kiusallinen paperi. Työterveyslääkäri oli lausunnossaan todennut, että tilojen kelvollisuutta työtiloina voidaan arvioida vasta korjausten valmistuttua. Tätä lausuntoa ei lautakunnalle näytetty eikä siitä hiiskuttu sanaakaan, vaikka se oli annettu jo viikkoa ennen lautakuntakäsittelyä. Lausunto toimitettiin kunnanhallituksen jäsenille esityslistan mukana, mutta kunnan verkkosivujen esityslistalla sitä ei näkynyt. Asiakirjaa ei kuulemma ehditty digitoimaan kokousjärjestelmään.

Yksi kunnanhallituksen jäsen olisi halunnut palauttaa asian lautakunnalle puutteellisen valmistelun takia, mutta ehdotus raukesi kannattamattomana ja vaihtui eriäväksi mielipiteeksi. Nyt siis valtuusto saa käsiinsä koko moneen kertaan sidotun ja puretun paketin.

Enpä viitsi kommentoida asiaa ollenkaan. Totean vain, että tässä olisi täydellinen oikeustapaus analysoitavaksi oikeustieteellisen tiedekunnan hallinto-oikeuden tentissä.

Kommentit
  1. 1

    Sibelius Savolainen sanoo

    Saku on herrasmies: puhuu laatuosaamisesta. Tyhmempi sanoisi, että typeryys huipussaan. Mutta Juuassa kun ollaan, edes sellaisesta ei liene kysymys. Pohjilla mennään. Pyykinpesupäivä lähestyy.

  2. 2

    LÖYTYYKÖ PESIJÖITÄ? sanoo

    ja huuhtelijoitakaan kun kaikki kerta on samaa lajia, ainakin kirjotuksen mukaan.On sattunut silmiini seurannassa sekin,että arvio voi pitää pääpiirteissään paikkaansa kun huomioi lukuisat jopa oikeusasteisiin viedyt valitukset ja päätösten uusinnat monessakin asiassa.vähän vaikuttaa kokeillaan ja korjataan systeemiltä. onnistuuhan se niinkin mutta miten mahtaa asiat edetä ja muuttuakin jatkuvissa päätösmuutosviidakossa. Järjestäskö plokinpitäjä kotikunnassaan sen alkeiskurssin päättäjille ja esityksen tekijöille jotta joutas nuo pyykinpesuennusteet roskiin? toisaalta, ei sittenkään,sillä täältä kauempaa seurattaessa ja ulkopuolisena ollessa on vain lisämielenkiintoa antaa jatkua ja seurata moneenko umpisolmuun mukin asia voidaan saada ennekuin aika on ajanut koko asian ohi. Olisiko sitä nautilloisinta vahingoniloa tämäkin?

  3. 3

    pyykkiä varmaankin löytyis sanoo

    jos oikein muistan sen,miten kuntanne taisi vetäytyi vaateistaan Puljonki-prosessissa ilman jotta vaati mitään kulukorvauksia syytetyiltä ja nyt ekassa asteessa syylliseksi todetuilta. Pupukohan se pöksyihin pomppas, jos todetaan aiheutuneeen vahinkoa ja kuluja eikä niitä sitten uskalleta vaatia? Menikö nekin eurot valtion taskuun,mitkä joutuu maksamaan päätöksen mukaan. Ois voinu olla kunnallekin ihan tarpeen,ei taida enää niitä sukanvarisseteiltä niin paljon teilläkään olla. Toivottavasti kestää jos joku vesiasiakas alkaa peräämään oikeuksiaan ja maksujaan jottei joutus ponsoroimaan yrityksiä ilmantahtoisesti. Jutun voittajiksi tais tulla nuo mammuttimaiset kulut saavat asianajajat, tuskin muut.

  4. 4

    Laatuahan se on sekundakin sanoo

    Minun mielestäni ex-kunnanjohtaja kuuluu Puljonkisotkun voittajiin. Hänethän mustamaalattiin lehdistössä, nettisivuilla, juukalaisten yrittäjien puheissa, kunnan johtavien päättäjien toimesta ja paikallisen yrittäjärjestön toimesta sen takia, että hän pani lopun Puljongin kunnalle aiheuttamille rasvaongelmille uhkaamalla sulkea veden jakelun, jollei yhtiö ryhdy toimenpiteisiin vahinkoa aiheuttavien jätevesiensä takia. Hän sentään valvoi kunnan ja veronmaksajien etuja, myös kiusalliseksi koettujen Puljongin poislähtö uhkausten edessä, vaikka se herätti ankaraa henkilöön kohdistunutta arvostelua. Ei näkynyt häntä silloin puolustamassa valtuuston puheenjohtajaa eikä hallituksen puheenjohtajaa, joíden normaalisti kuuluisi olla eturintamassa.
    Nyt kun tuomiot on luettu, kunnanjohtajan suoraselkäisyys nousee arvoonsa. Hän sai oikeuden päätöksellä julkisen kunnian palautuksen. Kunnan tiukat vaatimukset olivat olleet aivan oikein. Ymmärretäänköhän asia Juuan kunnanhallituksessa, jonka omat sormet ollivat Puljonki-sotkuissa lähellä palamista? Kun lukee kunnan jatkuvista sekoiluista, varmuudella voi sanoa, että eipä taideta ymmärtää . Juuassa kun yrittäjät ovat aina oikeassa ja kunta aina väärässä. Laatuosaamista sekin, tosin sekundalaatua. On jotenkin irvokasta, että asiassa kuin asiassa kunnan laatuosaaminen on osoittautumassa kuvatun kaltaiseksi. Voisi epäillä, ettei kysymys ole tahdon puutteesta vaan ymmärtämättömyydestä ja taitamattomuudesta jopa yksinkertaisissa hallinnon perusasioissa, joita kutsutaan rutiineiksi. Surullista mutta niin juukalaista. Eipä siksi mikään ihme, että kunta kuihtuu kuihtumistaan ja Uuninpankkopojan blogeissa päivästä toiseen kuvataan kotikuntansa ihmeellisistä seikkailuista hallinnon avarassa viidakossa.

  5. 5

    meillä hoidettas sanoo

    asiaa niin,että kaupungin tarkastusltk ottaisi sille kuuluvalla tavalla asian esiin ja laittaisi kaupunginhallituksen vastuuseen omalla kukkarollaan töppäilyistään,ja teidän tapauksessa yrityksen taustapuolen nuolemisesta kuntalaisten kustannuksella. Tosiin harvassa kaupungissa on asiansa osaavaa ja sitä valtaa käyttävää sekä sitä nimenomaista tehtävää hoitavaa ,mikä sille tarkastuslautakuntana kuuluu. Miten lie teillä,löytyykö selkärankaa vai ovatko samanlaisia luusereita? Jos on noin kuin edellä on kuvattu, on hyvä että edes joku taho kunnassa on voittajiiin lukeutuva,olkoonkin että jo poistunut johtajanne. Toivottavasti yritykset ymmärtävät roolinsa eivätkä ala johtamaan kaupunkianne kummisetinä,kun on noin myötäileviä päättäjiä ja esittelijöitä. Mutta omatpa on murheenne teillä.