Kuluttajan onnea

Kehittäminen tarkoittaa nykyisin palvelun tai tuotteen huonontamista. Siihen on jo totuttu, että reikäleivän reikä suurenee ja kodinkoneet tehdään kestämään vain pari vuotta. Kun tuotteen kuitenkin näkee kaupassa, on ainakin periaatteessa valinnanvaraa. Ohjelmistopäivitysten virheet näkee vasta sitten, kun on ladannut koko höskän koneelleen.

Minulla on elisan mobiililaajakaista. Pari viikkoa sitten tietokone tyrkytti näytille ikkunaa, jossa kehotettiin päivittämään laajakaista välittömästi. Tein työtä käskettyä, mutta ei olisi kannattanut. Nyt kone potkaisee 3G -verkosta ryömintäkaistalle 2G -verkkoon varoittamatta ja vähän väliä. Uudessa versiossa ei nimittäin enää ole verkon lukitusmahdollisuutta, joka aiemmin piti koneen väkisin 3G:ssä. Kiitos tästä huononnuksesta.

Ilmaispalveluista ei pitäisi valittaa, mutta ei niitäkään sentään tarvitsisi huonommiksi päivittää. Käytän Firefox-selainta, joka on toiminut tähän asti erinomaisesti. Siksipä en osannut varoa, kun tarjottiin uutta 5.0 -versiota. Sen seurauksena facebook muuttui englanninkieliseksi ja mukaan tuli oikeinkirjoituksen tarkistus. Senhän arvaa, että enganninkielisessä oikoluvussa suomenkielisen tekstin jokainen sana saa alleen punaista sahaviivaa. Myös gmail-sähköposti sai koristeeksi saman punavärin.

Tämä oli helposti korjattavissa uudella suomenkielisen version lataamisella. Pientä vaivaa siitä kuitenkin oli ja ihan vain sen takia, että joku sai päähänsä tarjota suomenkieliselle käyttäjälle engalanninkielistä versiota oletusarvona.

Tämä oli pikkujuttu, mutta ikävämpi uutuus on selaimen jatkuva jumittaminen. Varsinkin fb:n nopeassa sivunvaihdossa selain jämähtää paikoilleen liian helposti eikä reagoi mihinkään käskyihin. Vika ei korjaannu muuten kuin poistumalla fb:stä ja sulkemalla hetkeksi mobiililaajakaista. Joskus on sammutettava koko tietokone. Kun tähän lystiin yhdistyy verkon jatkuva pomppiminen hitaammalle, ovat kirosanat yllättävän herkässä ja tulee miettineeksi, olisiko polkupyörällä ajeleminen järkevämpää.

Tässä jutussa ei paljon ole yhteiskunnallista näkökulmaa, kun en aina jaksa sitä pohtia. Ehkä kuitenkin sen verran, että tietotekniikka lienee ainoa ala, joka voi sysätä puolivalmiin tuotteen markkinoille. Kaikki muut tuotteen huonontajat ottavat sen pienen riskin, että kuluttajat huomaavat virheen etukäteen.

Kommentit (1)
  1. Ovatko ilmaiset ohjelmat “tuotteita”? Mitä “kuluttaja” voi vaatia ilmaiselta tuotteelta – no, tietenkin sen hinnan verran…

Kommentointi suljettu.