Yksityistämisen uskonto

Yksityinen sektori pystyy hoitamaan kaiken kuntien palvelutuotannon, jolloin kuntien työntekijät jäävät tarpeettomiksi ja syntyy säästöjä. Näin kunta lopulta ulkoistaa koko olemassaolonsa perustan ja sisällön, mutta sisällön katoaminen on kansantaloudellisesti edullista. Jäljelle jäävät kuoret hoitavat kuitenkin veronmaksajien rahojen siirtämisen yksityisille palveluntuottajille.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Maarit Lindström ei kirjoittanut näin päivän Helsingin Sanomien yleisönosastossa. Hän sanoi saman asian kolmen palstan mittaisessa konsulttikielisessä kirjoituksessaan.

Hänen mukaansa on tärkeää, että hallinnon uudistamisen ohella politiikalla edistetään myös monipuolisia palvelujen tuottamistapoja ja hyödynnetään yritysten ja kilpailun mukanaan tuomia tehokkuusetuja. Laatu ei kärsi, kun palvelun asiakastarpeet on huolella määritelty. Kuntalaisten vahvempi rooli asiakkaina tuo palveluihin lähikontrollia ja avaa uusia markkinoita pk-yrityksille. Markkinoiden laajempi avaaminen yksityisille on tärkeä alueiden kilpailukykyä ja elinvoimaisuutta lisäävä tekijä.

Teksti on samaa ympäripyöreää hölynpölyä, jota kuntien päättäjille on tuputettu jo vuosia. Löytyy siitä kuitenkin se todellinen syy vuodatukseen. Kuntayhteisöjen palvelutuotanto vastaa noin 14 prosenttia Suomen kokonaistuotannosta ja työllistää lähes viidenneksen kaikista työntekijöistä. Tähän pottiin pitäisi yksityisen sektorin ehdottomasti päästä käsiksi.

Yksityisen sektorin tehokkuudesta ja laadusta voin kertoa oikein hyvän esimerkin. Kotikuntani yksityisti reilu vuosi sitten koko terveydenhoidon yhdelle maan suurimmista toimijoista. Pk-yrityksillä ei tietenkään ollut mitään mahdollisuuksia menestyä kilpailussa, kuten ei yleensäkään ole. Alle vuodessa selvisi, että ainoa yrityksen toimiva osa oli laskutus. Kaikki sovitut palvelut olivat ihan mitä sattui. Kunta purki sopimuksen seitsemän kuukauden kärsimyksen jälkeen ja jatkaa nyt käräjöintiä ties kuinka kauan. Palvelut tilattiin pikavauhtia toiselta suurelta toimijalta.

Kukaan näistä yksityistämisuskovaisista ei ole koskaan pystynyt vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin. Heidän mukaansa julkinen sektori on automaattisesti kelvoton toimimaan millään alalla. Kuitenkaan he eivät pysty selittämään, miten saman toiminnan järjestäminen voittoa tuottavana yritystoimintana voisi olla halvempaa kuin voittoa tuottamattomana julkisena palveluna. Jokaisen yrityksen tarkoitus on jo lain mukaan tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen.

Fanaattisten uskovaisten kanssa ei voi keskustella, koska he vastaavat kysymyksiin uskonkappaleilla. Yksityistäjien uskonkappale on, että julkisen sektorin tarkoitus on siirtää verovaroja yksityisille toimijoille, koska asia on näin.

Kommentit
  1. 1

    ALFAville sanoo

    Kerron esimerkin minäkin. Olin Sosiaali- ja terveyslautakunnassa päättämässä koululaisten iltapäivähoidon ulkoistamisesta. Kunta oli palkannut sitä varten kaksi lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajan. Talousnerot laskivat, että ulkoistamalla sääsetään 500 000 FIM/v., joten ulkoistettiin.

    Tilalle tuli yksityinen toimija samoihin tiloihin. Jotta vanhemmat olisivat laittaneet lapsensa sinne, piti kunnan subventoida tilavuokraa ja hoitomaksuja. Ilman kunnan tukea kuukausimaksu olisi ollut liian suuri. Laskettua säästöä ei sen sijaan saatu, koska yrittäjää piti tukea eikä kunnan palkkalistoila olleita henkilöitä voitu irtisanoa.

    Hyvää asiassa oli se, että toiminta monipuolistui ja asiakkaat olivat tyytyväisiä. Turha sanoakaan, että nykyään tuo toiminta on paikallisen alakoulun omana toimintana (kouluavustajat vetävät sitä, näin heille saatiin lähes täysi työpäivä ja hoitajien saatavuus on parempi kuin lyhyemmällä työajalla olisi).

  2. 2

    Nimetön sanoo

    Juuan kunnassa osataan vaeta kaikista kiusallisista sotkuista ja itse aiheutetuista ristiriitatilanteista. Missähan vaiheessa tuon yksipuolisesti irtisanotun sopimuksen selvittely, ja yhdessä yössä tilalle haetun toisen yrityksen valintamuodollisuuksien juridinen selvittely mahtaa olla? Onkohan kunnalle vaarassa tulla isojakin maksuvelvoitteita, yksityinen sektori kun myös rahastustaidoissaan on kuntaa juonikkaampi vastapeluri, sopimustaidoistaan nyt puhumattakaan. Juuka on osoittanut osaamisensa tason niin sopankeittäjän kuin aitatolppien sorvaajan suhteen. Lääkärifirmoilla voi olla tarjolla näitäkin tehokkaammat hengenahdistusta aiheuttavat matolääkkeet niin päättäjille kuin vastuullisille virkamiehille. Kun oikein huonosti käy, jokainen ohikulkija rahastaa kuntaa yksityistämisen ah niin ihanan huuman varjolla.