Arvoitukselliset kulut

Pohjoiskarjalaisen Juuan kunnan sosiaali- ja terveysmenojen tilanne on poikkeuksellisen epäselvä, kirjoittaa päivän Karjalainen. Ensimmäisen puolen vuoden ajalta palvelujen toimintakate ennakoi jopa 850 000 euron ylitystä talousarvioon nähden, mutta toisaalta kunnankamreerin arviolaskelmat viittaavat vain 100 000 euron ylitykseen. Joka tapauksessa toimintakate kasvoi vuoden 2010 lukuihin verrattuna 500 000 euroa.

Tässä tilanteessa sote-lautakunta ei aio esittää mitään, vaan jää sormi suussa odottamaan kesän yli ulottuvia talouslukuja. Oman lisänsä arvoituksellisiin kuluihin tuo yksityistämisessä tapahtunut jättimunaus. Ensin koko terveyskeskus yksityistettiin yhdelle firmalle, sitten sopimus irtisanottiin yllättäen ja palvelut ostettiin toiselta. Oikeusprosessin tämänhetkisestä tilanteesta ei julkisuudessa kerrota.

Sosiaali- ja terveystoimen talousarvion kokonaissumma on noin 9 miljoonaa euroa. Kun puolen vuoden luvut ovat tiedossa  eikä loppuvuotta osata arvioida tämän tarkemmin, on jossain jotain pahasti vialla.

Se vika on ollut päättäjien tiedossa jo kauan. Sosiaali- ja terveystoimen komisenkymmentä vuotta virassa ollu talousjohtaja on ollut ja luultavasti tulee olemaan pitkäaikaisella virkavapaalla. Syyt ovat pätevät, joten vika ei ole hänen. Vika on päättäjien kyvyttömyydessä järjestää hänen sijaisuutensa. Kaikkein suurin vika on  ollut tavassa jättää olennainen asiantuntijatehtävä pelkästään yhden ammattitaitoisen henkilön varaan.

Nyt työt on hajautettu ties minne ja niitä tekee kuka milloinkin ennättää. Suurin osa tehtävistä on siirtynyt vasta viime vuodenvaihteessa aloittaneelle sosiaali- ja terveysjohtajan viransijaiselle, jonka kunnallistalouden osaaminen perustuu lyhyeen valtuusto- ja kunnanhallituskokemukseen. Osan töistä hoitaa kunnankamreeri omien tehtäviensä ohella ja osan johtava hoitaja.

Sote-johtajalla oli jo alkukesällä hyvä ratkaisuehdotus. Hän olisi halunnut palkata talousjohtajan sijaiseksi pätevän henkilön, mutta päättäjät kauhistuivat ajatusta. Tämä henkilö näet sattuu olemaan melkoisen suorapuheisena tunnettu juristi, jolla on myös kunnallisalan tutkinto ja pitkä työkokemus kunta-alalta. Tarkkaavaiset lukijat ehkä arvaavatkin, ketä tarkoitan.

Koko kesän jatkunut farssi on ihan oman juttunsa arvoinen. Tarina on ollut valmiina jo pari kuukautta ja julkaisen sen lähiaikoina.

Tällainen tyyppi ei siis missään tapauksessa sovi tehtävään. Niinpä lautakunta päätyi ehdottamaan, että palkataan kahden vuoden ajaksi taloussihteeri helpottamaan työpainetta. Hänen pätevyysvaatimuksistaan ei vielä ole tietoa, mutta korkeakoulutukintoa häneltä tuskin edellytetään.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan tulevaa henkilövalintaa. Ehkä jonkun päättäjän lähisukulainen on sopivasti töitä vailla juuri nyt.

Kommentit (3)
  1. Pauli Alaja
    8.9.2011, 14:09

    Koskahan Suomeen putkahtaa se maan kattava terveydenhuoltojärjestelmä, jota on vuosikymmenet pakerrettu kuin Iisakinkirkkoa? Etteivät vaan asian edistämisen pahimmat kannot kaskessa olisi IT-palveluntarjoajien ja “vastuullisten tahojen” keskeiset henkilökohtaiset lehmäkaupat, jotka ovat saaneet aikaan kymmenittäin toisiinsa yhteensopimattomia kenkälaatikkojärjestelmiä…

    Koskahan “raha rupeaa palamaan” oikeiden asioiden aikaansaamiseksi eikä valu “tuhmien” ja omanhyödyntavoittelijoiden tileille? Jos Veikko Huovinen vielä eläisi, tekisi aiheesta varmaan kirjan!

  2. Tuleva kriisikuntako?
    9.9.2011, 00:11

    Juukan kunta on niin pieni ja kutistuva kunta, että luulisi sosiaali- ja terveystoimen taloudenpidon olevan hanskassa, vaikka terveyskeskuksen talouspäällikkö on poissa rivista. On kunnanjohtaja, on hallintojohtaja, on sosiaali- ja tervystoimen vs.päälliköksi valittu kylläkin hyvin kiistanalainen henkilö, joka on korostanut pätevyyttään sosiaalijohtajan virkaan olemalla joskus takavuosina terveyskeskuksen talouspäällikkönä, on kunnankamreeri, jonka taustat ovat terveyskeskuskuntayhtymässä, on johtava hoitaja, jonka tekemisistä ei hirveästi tiedetä, on terveyskeskuksen taloustoimiston henkilökunta ja on koko kunnanvirasto täynänsä väkeä. Jos tuo komppania ei kykene hoitamaan ja selvittämään sosiaali- ja terveydenhuollon taloudenpitoa talouspäällikön ollessa poissa, kysymys lienee jo henkilöstön kyvyttömyydestä ja osaamattomuudesta. Mitä virkaa on esimerkiksi vs.sosiaali- ja terveysjohtajalla, jos hän ei yksinkertaisia työhönsä liittyviä talouden perusasioita pysty hoitamaan. Hänhän on ilmoittanut, ettei hän tee sosiaalijohtajan perinteisiä tehtäviä vaan toimii hallinnollisena ja kehittämisjohtajana. Siihen sisältyy vastuu terveyskeskuksen taloudesta ja hallinnosta. Ei taida onnistua tuokaan tehtäväkuva , kun kunnanhallitus miettii “korvaamattomalle” talousmiehelle ulkopuolista sijaista, joka pelastaisi sosiaali- ja terveystoimen leivissä olevat ja alkaisi tekemään kehittämistyötä. Neuvojia ja ideoijia näyttäisi olevan pilvin pimein, mutta kun se ainoa tekijä onkin nyt virkavapaalla ! Vs. johtajalla ei ole nyt neuvojaa. Tai kunnanjohtajalla, jonka tulee aina omata käsitys kunnan taloudesta ja sen päivittäisestä tilanteesta. Jos kaksi ei kykene, kamreerillakin lienee joku vastuu. Mutta kuten toistuvasti olemme saaneet lukea, mikäs se Juukan kunnassa menisi ns normaalisti.
    Siinä Saku on oikeassa, että jos olemassa oleva henkilöstö ei selviydy heille kuuluvista tavanomaisista tehtävistä, jostain siihen on ratkaisu haettava. Jos niin tehdään, samalla on ryhdyttävä toimenpiteisiin sen vuoksi, että suuretkaan päälliköt eivät saa asioita kuntoon ilman uutta henkilöstöä. Se Juukassa lienee suurempi ongelma kuin terveyskeskuksen talouspäällikön virkavapaus.
    Veronmaksajille talousarvion roimat ylitykset kertovat heikosta johtamisesta ja huonosta vastuunottamisesta. Asiat menevät omalla painollaan, ja laskuja maksetaan talousarvion raamista välittämättä. On turha odottaa, että luottamushallinto siihen puuttuisi. On paljon mukavampi olla tekemättä mitään, kuin leimaantua ihmisten silmissä kehityksen jarrumiehiksi.

Kommentointi suljettu.