Valtuustojen häiriköt

Juuassa on pidetty häirikköinä ja veneen keikuttajina sellaisia yksittäisiä valtuutettuja, jotka ovat jossain asiassa eri mieltä enemmistön kanssa. Heidän näkemyksensä on niin vahva, että he mielipiteensä kanssa yksin jäätyään valittavat päätöksestä. Tällaista menettelyä on paheksuttu jopa paikallislehden pääkirjoituksissa.

Ei tämmöinen mitään häiriköintiä ole, vaan kertoo yksittäiseen asiaan paneutumisesta ja vankkumattomasta mielipiteestä. Saattaa se kertoa jääräpäisyydestäkin, mutta sen ei yksittäisten asioiden kohdalla pitäisi häiritä ketään.

Joensuun kaupungivaltuustossa sen sijaan on ihan oikea häirikkö, jonka toiminta on jo suorastaan työpaikkakiusaamista. Tämä perussuomalaisten listalta sitoutumattomana valittu riitaantui tai oikeastaan lopetti puhumisen oman ryhmänsä kanssa heti alkuun ja erosi omaksi yhden miehen ryhmäkseen. Perussuomalaisten ainoa vika oli hyväksyä hänet ehdokaslistalleen, ja sitä he ovat ihan julkisestikin harmitelleet.

Tämä valtuutettu tekee järjestelmällisesti kiusaa käyttämällä laillisia menettelytapoja. Hän aloittaa kokouksen alussa, kun valitaan työjärjestyksen mukaisesti pöytäkirjantarkastajia. Jatkuvasti kiertävästä vuorolistasta huolimatta hän esittää tehtävään aina itseään ja vaatii asiasta suljettua lippuäänestystä. Sama toistuu kaikissa henkilövaaleissa ihan tehtävästä riippumatta.

Lähes jokaiseen esityslistan asiaan hänellä on pitkien puheiden jälkeen vastaehdotus. Jos hän saa jollekin ehdotukselleen kannatusta, seuraa tietenkin äänestys. Ellei kannatusta tule, hän pitkittää kokousta lisää puheillaan ja vaatii kirjattavaksi eriävän mielipiteensä. Kaikki tapahtuu täysin lain ja valtuuston työjärjestyksen mukaisesti, joten muodollinen puoli on kunnossa. Terve järki vain puuttuu.

Motiivejaan hän ei koskaan selittele julkisuudessa useista kyselyistä huolimatta. Jo ulkopuolisen silmin tällainen kiusanteko vaikuttaa demokratian väärinkäytöltä, mutta eniten siitä kärsivät asiallisesti käyttäytyvät valtuutetut. He ovat jo ruvenneet pelkäämään kokouksia, koska ne menevät aina yöhön asti kestäväksi pelleilyksi.

Pitäisikö hänelle sitten mahtaa mitään? Ei siihen ole mitään tarvetta, koska hän toimii lain määrämuotoja noudattaen. Äänestäjien toivoisin kuitenkin ensi syksynä vähän ajattelevan, kenelle äänensä antavat. Valtuusto on kuitenkin tarkoitettu päätöksentekoa varten, ei se mikään mielenosoituspaikka ole.

Kommentit
  1. 1

    Nimetön sanoo

    Olisikohan niin, että varsinaisia kunnallishallinnon häirikköjä ja savottakielellä sanottuna tuhkamunia ovat ne päättäjät, jotka eivät osaa tehdä oikeita päätöksiä eikä edes oikeassa järjestyksessä. Mennään tuppisuina enemmistön mukana kun muuhunkaan ei pystytä. Teille Juukaan niitä taitaa olla pesiytynyt melkoinen joukko. Jokainen päätös, joka valitusten tai oikaisuvaatimusten takia muuttuu, kertoo päätöksenteon surkeudesta. Ja siitähän teillä alkaa olla jo Suomen ennätys! Valltuuston 26 ”hyväntekijää” on kaadettu jopa yhden toisinajettelijan ( so asiansa oikein ymmärtäneen ) äänellä. Sellaista ”joukkovoimaa” löytyy vain Juuasta. Tätä yhtä leimattua valtuutettua on syytä kunnioittaa asiansa osaamisesta ja suoraselkäisyydestään. Katsottavaksi jää, milloin valtuusto herää horrosunestaan ja ymmärtää murahtaa surkealle asioiden valmistelulle ja päättäjien holhoamiselle. Tarkastuslautakunta sitä yritti, mutta sisäpiiri hiljensi joukkonsa. Ennen pitkää edessä on umpikuja, siitä ei ole epäilystäkään.
    Tilanne Joensuussa on vallan toinen. Siellä valmistelu pelaa ja valtuustolla on kanttia tehdä omat ratkaisunsa. Jos joku valtuutettu ei kulje mukana, se on hänen häpeänsä. Valittaa aina voi, mutta jos valitukset yksi toisensa jälkeen kaatuvat, uskottavuus valtuutettuun on mennyttä. Juuassa tilanne on juuri päinvastoin. Usko päätöksentekoon on enemmän kuin koetuksella, alkaen hallituksesta ja päätyen valtuustoon. Hallitus on valtuustoa enemmän vastuussa päätöksenteosta yksin senkin vuoksi että se tekee päätöksensä kunnanjohtajan esittelystä. Valtuusto on sitten sen varassa, mitä hallitus sille katsoo sopivaksi kertoa ja esittää.
    Häiriköinti on pahasta, suoraselkäisyys hyvästä!

  2. 2

    Nimetön sanoo

    Kyseinen Joensuun kunnanvaltuutettu jatkaa edelleen samalla linjalla, jolla hän toimi Ilomantsin kunnanvaltuustossakin. Valitettavasti olen joutunut seuraamaan tätä show´ta kummassakin kunnassa asuessani, ja toivonkin kovasti, että nyt myös joensuulaiset äänestäjät ajattelevat hiukan tarkemmin ketä äänestävät seuraavissa kunnallisvaaleissa. Tosin uskoisin, että tulevissa kunnallisvaaleissa tämä kunnallisvaltuutettu jää ulkopuolelle kaikista puolueista, ja yksin on kampanjaa raskas käydä.

    Joensuussa, kuten Ilomantsissakin, olen kokenut, että valtuusto hoitaa hommansa kunnan parasta ajatellen. Harmi vaan, että päätöksenteko on hidasta, ja tällaisen työrauhan häiriöinnin ansiosta luultavasti moni kunnallispolitiikasta kiinnostunut ja valtuustoon pääsyä haluava jättäytyykin pois vaaleista tai jättää homman sikseen. Raskaat on vuodet, jotka valtuustossa istutaan, jos päätöksentekoa häiritään tahallisesti.