Pätevä vai sopiva?

”Tule Juuan kuntaan hoitamaan sosiaali- ja terveystoimen talouspäällikön sijaisuutta. Sinua odottaa haasteellinen työ ja mukava työyhteisö. Sijaisuus voi alkaa heti ja on todennäköisesti pitkäaikainen. Odotamme sinulta taloushallinnon osaamista ja kunnallisen alan tuntemusta. Sosiaali- ja terveysalan tuntemus on eduksi.”

Tällainen ilmoitus oli tämän päivän Karjalaisessa. Aivan oikein, kyseessä on juuri se sama viransijaisuus, jonka täyttämisen kiemuroista olen aiemmin kirjoittanut esimerkiksi jutussani kylakarajat

Kesällä viransijaisuuden täyttäminen tyssäsi siihen, ettei kunnanhallitus myöntänyt viransijaisuuden täyttölupaa. Täyttölupa ei koskaan ollut edes esityslistalla, vaan täyttökielto oli epävirallisten keskustelujen tulos. Tarjottu kiistattoman pätevä sijainen ei miellyttänyt.

Edes täyttöluvan puuttuminen ei olisi estänyt palkkaamista, koska hallintosäännön mukaan viransijaisten ottamisesta päättää kunnanjohtaja yksin. Nykyinen sosiaali- ja terveysjohtajakin on viransijainen kunnanjohtajan päätöksellä.

Ihan sama aiotaan tehdä nytkin. Enempää sosiaali- ja terveyslautakunnan kuin kunnanhallituksenkaan esityslistalla ei ole ollut asiasta minkäänlaista mainintaa. Päätös on syntynyt joidenkin keskeisten henkilöiden neuvonpidon tuloksena ja lehti-ilmoitus on varmasti yllätys monelle päättäjällekin. Todennäköisesti samat junailijat ovat jo valinneet tehtävään sopivan henkilön ja hakukierros on pelkkä julkisivun ylläpidon vaatima muodollisuus.

Tästä kielii jo ilmoituksen ympäripyöreä sanamuoto. Valittavalta edellytetään vain epämääräistä taloushallinnon osaamista ja kunnallisalan tuntemusta. Edes sosiaali- ja terveysalan tuntemusta ei vaadita, mutta se on eduksi. Nämä edellytyksethän täyttää vaikkapa jokainen tilitoimistossa työskentelevä merkonomi, jonka puoliso on kunnan luottamushenkilö. Eläkkeelle lähiaikoina jäävällä viran vakinaisella haltijalla on korkeakoulututkinto. Koska hallintosääntö ei aseta mitään kelpoisuusvaatimuksia, voidaan päätös tehdä muodollisesti oikein totutulla tavalla kavereiden kesken.

Tietenkin aion hakea tehtävään. Haluan nähdä, millä perusteilla tällä kertaa sivuutetaan kaksi korkeakoulututkintoani, kahden vuoden kokemus toisen kunnan kamreerina, noin viidentoista vuoden muu kunnallisalan kokemukseni mm. Helsingin apulaiskaupunginsihteerinä ja kaikki juridinen osaamiseni.

Kommentit
  1. 2

    mielenkiintoista sanoo

    seurata täyttöprosessia, ja muutoinkin. Enpä ole ennen moista toimenhakuilmoitusta tavannut, vaikka olin ennen eläköitymistä lähes 40 v julkishallinnossa mukana! Toimi voi alkaa vaikka heti, mutta kestosta ei ole kuin voi-olla-pitkäkin arvio. Kuka jossain työsuhteessa oleva osaaja mahtaa tohtia tuon perusteella leikkin ryhtyä,tuksin kukaan, lyhimmillään homma voi olla katkolla kahden viikon irtisanomisajalla. Taitaa olla samaa sarjaa kuin aluevastaavan valintakin, yhtä hämärää ja Sakunkin arvoimana kenties muodollisuus tuo ilmoitus. Jostain olin kuulevinani että ihanpa kolmeksi kuukaudeksi olis lupa heltynyt täytölle, ja siinä ajassa jonkun pitäs hommat saada kuntoon, kun ne on nykyisten valio-osaajien toimesta saatu sivuraiteille jopa niin,ettei edes talouden toteutumasta ole minkäänlaista hajua! Sakulle tsemppiä ja menestystä tulevaan vaaliin, jään mielenkiinnolla kanssasi oottamaan, mitkä tulevat olemaan hylkäämisperusteesi, ja ennen kaikkea sitä, kun sen jälkeen alkaa hallintovalituskierros. Taas kerran Juuassa näin…

  2. 4

    Niin tyypillistä juukalaisuutta sanoo

    Ah niin tyypillistä juukalaista säheltämistä, jossa mieluinen lopputulos on tärkeämpi kuin hyvän hallinnon luominen ja osaavien, oikeasti pätevien ihmisten saaminen kunnan palvelukseen asiansa erinomaisesti hoitaneiden ja rivistä poistuneiden huippuosaajien tilalle. Sitä nyt jatkunut jonkin aikaa, ja jäljet ovat sen mukaiset. Taitaa jälleen kerran polttaa korkein johto sormensa ja osoittaa ns. osaamisensa. Pistähän Saku paperit pöytään, jotta ei aivan harakoille mene tämäkin asia. Perustuslaissa on oivat perusteet torpedoida päättäjien löysä harkintavalta, jota pahimmillaan voi mielivallaksikin epäillä. Vuosikymmeniä sitten rautakaupan myyjäksi haettiin ekonomi-merkonomi-merkantti tai muutoin reipas nuori mies, nyt ei Juuassa vastuulliselle ammattilaisen paikalle edellytetä edes reippautta, kunhan on muutoin päättäjien ja kunnanjohtajan mieleen. Ei taida silla asiat tulla hoidetuksi, eikä talousasioiden hallinta tippaakaan parantua, vaikka vähäiselläkin osaamisella kunnan osaamisen taso nousisi enemmän kuin paljon. PS: Mitähän se sosiaali- ja terveysjohtaja tekee, hänethän valittiin suureksi sanotun osaamisensa vuoksi vastaamaan koko sosiaali-ja terveystoimesta. Eikö edes kustannusten seuranta ole hyppysissä? A´vot kun Juualle menee hyvin, kunhan ei katsele , miten sillä oikeasti menee. Niinkö? Jos ei ymmärrä, ei osaa olla edes huolissaan. Sijaisen valintakin edellyttää, että pätevin ja riitävän pätevä tulee valituksia. Kaikki muu johtaa kunnan valituskierteeseen, joka on sille suureksi häpeäksi. Kunniaa kun kunnalla ei ole.

  3. 5

    kirsti era sanoo

    uskaltaisinkohan esittää olettamuksen siitä, kenelle tuo muotoilu on mittatilattu… ehkä jollekulle insinöörille, jolla on yrittäjä- ja kunnalliskokemusta? En nyt yhtään keksi ketään semmoista Juuan tienoilta mutta kauempaa saattaisi vaikka löytyäkin.
    Anteeksi vaan, mutta taidat jäädä toiseksi, eihän sinulla ole kunnallis- vaan Helsinki-kokemusta, ja se ei toimi Juuassa. Kiitos mielenkiinnosta, valintamme osui nyt toiseen henkilöön!

  4. 6

    Miksi sijaista tarvitaan sanoo

    Muistaakseni Juuan kamreeri tuli tehtäväänsä jostain terveyskeskuskuntayhtymän talouspäällikön tehtävästä. Ovatko taidot jo unohtuneet, kun kukaan Juuan kunnassa ei tunnu hallitsevan ilman uutta työntekijää terveyskeskuksen talousasiota. Voi olettaa, että ulkopuolinen sijainen istuu sormi suussa pitkän tovin ja se ei taida paljon sotkujen selvittämisessä auttaa.