Muutoksen tuulet

Pohjoiskarjalaisen Juuan kunnanvaltuuston puheenjohtaja kirjoitti paikallislehdessä tiukkaa tekstiä kunnan päätöksenteon salaperäisyydestä. Vapaasti tulkiten hän sanoi suunnilleen, että päätöksiä turataan pimeässä eikä valmisteilla olevista asioista kerrota aina edes johtaville luottamushenkilöille.

Lopullisesti puheenjohtaja oli hermostunut kuultuaan paikallisradion uutisista, että Juuan kunta aikoo korottaa veroprosenttia. Vain pari päivää aiemmin luottamushenkilöille oli järjestetty salainen talousseminaari, jossa asiasta ei oltu hiiskuttu sanaakaan.

Uutinen osoittautui ankaksi, koska toimittaja oli tehnyt jutun loppukesällä tekemiensä haastattelujen perusteella. Silloin kunnanjohtaja oli pohdiskellut ääneen valtion säästötoimien aiheuttamia pahimpia uhkakuvia. Korotusta ei siis ole tulossa, mutta ainakin kunnan virallisen protokollan ykkösjohtaja sai pontta jo aiemmin esittämilleen vaatimuksille.

Hän on puhunut avoimuudesta ennenkin ja ehdottanut mm. valtuuston epävirallisten varjokokousten lopettamista. Häntä on kuulemma kuitenkin varoitettu liiallisesta avoimuudesta. Jos lehdistö pääsee vapaasti seuraamaan päätöksentekoa, seuraa kuulemma väärinkäsityksiä ja virheellistä uutisointia.

Niinpä niin. Kunnan päättäjille pitäisi lukea kovalla äänellä kuntalain 29 §. Siellä sanotaan näin:

Kunnan on tiedotettava asukkailleen kunnassa vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Kunnan on laadittava tarvittaessa katsauksia kunnan palveluja, taloutta, ympäristönsuojelua ja maankäyttöä koskevista asioista. Asukkaille on myös tiedotettava, millä tavoin asioista voi esittää kysymyksiä ja mielipiteitä valmistelijoille ja päättäjille.

Tiedottamattomuus se vasta vaarallista onkin. Kun tietoa ei anneta, alkavat huhut liikkua. Siitä meillä on hyvänä esimerkkinä vaikkapa juuri tuo paikallisradion toimittajan virhe.

Tehoaakohan puheenjohtajan sana? Ainakin sosiaali- ja terveyslautakunnan 25.10. pidettävän kokouksen esityslista on periaatteessa kunnan verkkosivulla. Asioiden otsikot näkyvät oikein hyvin, mutta itse listatekstit eivät aukea.

Kommentit
  1. 1

    Hyvä että valtuuston puheenjohtaja on herännyt todellisuuteen sanoo

    Juuan kunta on oikein etevä pimittämään jopa normaalia päätöksentekoa tulevaisuuden suunnitelmista puhumattakaan. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esityslistoja ei ole ollut nykyisen vs. sosiaali- ja terveysjohtajan aikana ennakolta ollenkaan kunnan verkkosivuilla ja pöytäkirjatkin ovat olleet luettavissa vasta viikkojen päästä. Ja entäs kunnanhallituksen esityslistat; muutamalla rivillä esiteltyjä asioita, joista on todella vaikea ymmärtää, mistä kulloinkin on kysymys. Katsokaahan päätökset: Ei lainkaan perusteluja, vaikka laki edellyttää, että päätökset on perusteltava. Liekoköhän laiskuutta, ymmärtämättömyyttä vaiko osaamattomuutta? Vaiko kaikki näitä?
    Kunnanvaltuuston puheenjohtaja on oikealla asialla peräänkuuluttaessaan reilumpaa peliä ja avointa toimintaa. Jokohan kunnanhallituksen puheenjohtajakin ymmärtäisi, mitä hallinnolta edellytetään. Hallitus ja kunnanjohtaja toimivat hänen johdollaan! Lyhyesti sanottuna sellainen hallitus, millainen puheenjohtaja. Niin se on kaikissa organisaatioissa. Nähtäväksi jää, ymmärtääkö valtuusto puheenjohtajansa tavoin vaatia hallitukselta ja virkamiehiltä hyvien hallintotapojen noudattamista. Avoimuuus, huolellinen valmistelu ja keskustelevuus on siinä ydinasioita.

  2. 2

    AlfaVille sanoo

    Pöytäkirjojen laitosta nettiin:

    Niitä ei voi laittaa näkyville, ennen kuin ne on tarkastettu. Tarkastajilla taas ei välttämättä ole joka hetki aikaa poikkeilla niitä lukemassa. Itselläkin menee joskus kaksi viikkoa, ennen kuin saan säädettyä itseni kaupungintalolle, se kun on auki klo 8.00-15.45 ja kahtena arki-iltana klo 17.00-19.00. Jos noihin aikoihin ei sovi, se on voivoi. Ihmisten kun pitäisi käydä töissä ja sitten toisilla on iltamenojakin.

  3. 3

    Ollaan tietokoneajassa sanoo

    Jos asiat luistavat, pöytäkirja on valmis kokouksen päättyessä, ja sen voi samoin tein tarkistaa. Jos taas asiat eivät luista, voihan sitä pöytäkirjan valmistumista pitkittää maailman tappiin. Jos asiat halutaan ja osataan hoitaa, avoimelle tiedottamiselle ei ole muita esteitä kuin välinpitämättömyys. Juuan kunnanvaltuuston puheenjohtajalla näyttää olevan oikea käsitys siitä, mitä sisäänpäin lämpiävästä hallinnosta seuraa.

  4. 4

    mutta onko sanoo

    merkitystä vaikka oliskin valtuuston pj? jos isoin osa muusta porukasta on toista mieltä ja halliltsee myötäilijöinä olevia untuvikko-päättäjiäkin. Jos ruorissa olis riittävän jämäkkä johtajuus, ei tuollaista piilovaltuustoa oli koskaan ollutkaan. Ellei menettely muutu pj:n haluamaan suuntaan lähiaikana, muuttuu se siinä vaiheessa, kun kuntanne on yksi etä-lähiö Joensuu-nimisessä kunnassa. Tällöin ette saa tietää mitään ennen kuin on asiat jo päätetty ;–))

  5. 5

    Johtajuus pahan kerran hukassa sanoo

    Juukan kunnassa johtajuus on ilmeisen pahoin hukassa. Kunnanjohtaja tekee mitä tekee, ymmärtää jos ymmärtää. Kunnanhallituksen pj on suurelle yleisölle täysin tuntematon ja näkymätön päinvastoin kuin kunnissa yleensä ja ainoat kommentoinnit kunnan tilasta antaa kunnanvaltuuston pj, jolla on yritystä, mutta isännän ääni puuttuu häneltäkin. Liekö kokemattomuutta vaikka on annettu asema kunnan ykköseksi. Takavuosiin nähden Juuka on ajautunut johtajuuden kriisiin, joka taitaa kaataa koko kunnan. Pari kolme seuraavaa vuotta ovat kunnan etsikkoaikaa nousta polvilleen, saa nähdä miten sille käy. Tällä hetkellä meno on kohti entistä Juukan kuntaa.