Aitoa päätöksentekoa?

Sanomalehti Karjalaisen mukaan Juuan kunnanjohtaja Pekka Pietiäinen kaipaa valtion normiohjauksen vähentämistä. Hänen mukaansa kunnissa saataisiin ihmeitä aikaan, jos voitaisiin päättää aidosti itse.

Kyllä se aidosti ja jopa persoonallisesti päättäminen onnistuu Juuassa normiohjauksesta huolimattakin. Otetaanpa esimerkiksi suora lainaus tarkastuslutakunnan pöytäkirjasta 13.12.2011. Lautakunta kritisoi talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelua näin:

Tarkastuslautakunta toteaa, että talouden täsmällisempään suunnitteluun tulisi kiinnittää huomiota. Suunnitelma tulee tehdä huomattavasti pitemmälle aikavälille kuin vuoteen 2012 saakka, koska taloudellinen tilanne vaatii ehdottomasti pidemmän ajan suunnittelua. Taloussuunnitelmaa vuosille 2013-2014 ei ole asianmukaisesti suunniteltu. Talousvuoden 2013 luvut on jäljennetty vuoden 2012 luvuista ja vuoden 2014 luvut puuttuvat suurimmasta osasta taulukoista kokonaan.

Kuntalain ehdottomasti kuntia sitova 65 § määrää asiasta näin:

”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena, jos talousarvion laatimisvuoden taseeseen ei arvioida kertyvän ylijäämää. Jos taseen alijäämää ei saada katetuksi suunnittelukautena, taloussuunnitelman yhteydessä on päätettävä yksilöidyistä toimenpiteistä (toimenpideohjelma), joilla kattamaton alijäämä katetaan valtuuston erikseen päättämänä kattamiskautena (alijäämän kattamisvelvollisuus).”

Nyt on siis käynyt niin, että lainsäädännöstä piittaamatta kunnassa on oikeasti suunniteltu taloutta vain vuodelle 2012. Vuoden 2013 luvut ovat suora kopio vuoden 2012 luvuista ja vuosi 2014 puuttuu suunnitelmista lähes kokonaan. Ensi vuoden talousarvioehdotus on 300 000 euroa alijäämäinen, joten lain mukaan talous pitäisi tasapainottaa suunnitelmakautena. Vaihtoehtoisesti pitäisi päättää yksilöidyistä toimenpiteistä alijäämän kattamiseksi. Mitään tällaisia suunnitelmia ei näytä olevan tulossa päätettäväksi.

Tämä on aika erikoista valmistelua kunnassa, jossa useista samankokoisista kunnista poiketen on kunnankamreeri. Yleensä kamreerin virkaa ei pienissä kunnissa erikseen ole, vaan taloutta hoitavat kunnanjohtaja ja hallintojohtaja/kunnansihteeri yhdessä.

Loput johtopäätökset jätän kokonaan lukijan tehtäväksi. Muistutan vain vielä kerran salaperäisestä käyttötalouden investointirahastosta, josta maksetaan kunnan energiatehokkuushankkeen kustannukset. Kukaan ei ole vieläkään kertonut, mikä sellainen rahasto on tai edes voi olla. Ehkä se on sitä kunnanjohtajan peräänkuuluttamaa aitoa päätöksentekoa, jossa valtion normiohjaus ei häiritse.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Ihana lukea tarinoitasi miten vastuunkantajat tekee töitään ja Suomi on rehellinen maa.
    Ei todellakaan tämä maa on täynnä paskaa paskaa paskaa ja epäpäteviä ihmisiä hoitamaan perus asioita.
    Lappeenrannan Yliopisto on muista paras missä ei tajuta yhtään mitään lusikka-anna-syötä syteemiä ja sen jälkeen Sonera/TeliaSonera/Ptl-Tele jossa aivan järkyttävä määrä ollut päättäjiä tekemettä työtään ei mistään.
    Listan kolmoseksi laitan Etelä-Karjalan kunnat joita imetty kuin vanhaa pässiä munista rahallisesti ja asiantuntijat kuvittelee olevansa jotain eli suomeksi täyttä paskaa kusetusta.

  2. 2

    joonas sanoo

    että noin voi asioiden hoidon taso olla ei ole yllätys, ainakaan blokistille, jolla on omakohtaiset kokemukset siitä, mitä normiohjauksista välittämättä kunnassanne tehdään. Mitäköhän mahtavat vastailla oikomisvaateillesi, se onkin mielenkiintoista seurattavaa. Tämä taloussuunnitteluhan ei ole niitä tärkeimpiä juttuja joten eipä siihen kannattane sen enemmälti vähiä voimiaan tuhlailla 😉 Näin lie teillä päättäjät ja esittelijät arvioineet, kun copy-näppäimillä kuittaavat vakavia asioita.

  3. 3

    sanoo

    Huh, tuo pitkän aikavälin suunnitelma kyllä pitäisi olla vaikka sitä ei vaadittaisikaan. Siis täytyyhän olla joku selvyys siitä mihin mennään.

    Ellen väärin ymmärtänyt, tuo keskeneräinen esitys tuli vasta nyt tarkastuslautakunnalle?

    Sen mitä minä armeijassa opin, kuka hyvänsä osaa marssia, järjestäytyä riviin jne. Ainut että sitä piti harjoitella noin kolme – viisi kertaa. Siispä jos tuollainen talous suunnitelma, jota pitäisin hiukan vaikeampana kuin ryömimistä, halutaan kolme kertaa repiä kappaleiksi ja aloittaa alusta, pahoin pelkään että suunnitelman laatijalle tulee kiire.

    Olisikohan viisainta toimittaa ensimmäinen harjoituskappale kesäkuussa että kerkeää saada valmiiksi sen kolmannen ennen vuoden vaihdetta niin ettei mene joulu pilalle? No, uskoakseni laatija oppii tuon vankilassa. Siis jos kerran suunnitelman laatija joutuu vankilaan ellei paperia ole hyväksytty määrä aikaan mennessä?

    Vinkkinä kuntapäättäjille.

    Monesti virkamiehet pyrkivät kaappaamaan valtaa hyvin tehdyllä valmistelulla. Repikää ne paperit silti ja teettäkää uusi. Ihan vaan siksi että siitä niille maksetaan ja poliitikot päättävät, virkamiehet palvelevat. Kunhan ne oppivat tuon, teillä on edessä kolme erilaista pitkän aikavälin suunnitelmaa joista voitte valita parhaan.

  4. 4

    Kamreerin kaima sanoo

    Vaikuttaa aika ilmeiseltä, että Juuan kunta elää totaalisessa kaaoksessa ja kunnanjohtaja on kuin lumiukko, joka seisoo paikallaan mutta siinä sitten kaikki. Kunnanjohtajan jos kenen tulee johtaa kuntaa mm taloussuunnittelun kautta ja jos edes Kuntalain velvoitteita ei täytetä eikä ymmärretä täyttää, mitä ihmeen virkaa sellaisella virkamiehellä kunnassa on. Kuntalaki on tässä suhteessa ehdoton ja kunnanjohtajan vastuu pläkkiselvä talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelijana ja esittelijänä. Hänen esityksensä on kunnanhallituksen käsittelyn pohjana. Ei liene toista kuntaa, jossa tarkastuslautakunta soittaa hälytyskelloja jo talousarvion ja – suunnitelman valmisteluvaiheessa. Eikä aiheetta. Järkyttävä tilanne kuntalaisten kannalta. Mahtaako valtuusto ymmärtää, mitä sille nyt tarjoillaan. Sattumasoppaa!