Lain kuollut kirjain

Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.

Näin kuuluu kaikkea viranomaistoimintaa ohjaavan Hallintolain 8 §, joka ainakin sosiaalitoimessa on jäänyt pelkäksi kauniiksi sananhelinäksi. Uutisten mukaan noin puolet toimeentulotukeen oikeutetuista ei hae sitä ja kunnilta ”säästyy” jopa 600 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä säästö ansaitsee lainausmerkit siksi, että se on väärää säästämistä. Toimeentulotuen perusosa on näet sellainen etuus, joka on maksettava edellytysten täyttyessä, vaikka kunnalla ei olisi budjetoituna siihen yhtään rahaa.

Syyt hakematta jättämiseen ovat tietysti monenlaiset. Joillain iäkkäimmillä ihmisillä syynä on tuen hakemisen kokeminen nöyryyttäväksi ihan vanhasta muistista. Yhä enemmän on kuitenkin niitä, jotka eivät osaa tai jaksa täyttää hakemusta. Erityisen hankalaksi koetaan monenlaisten liitteiden kerääminen ja toimittaminen päättäjille.

Varsinkin suurimmat kunnat ovat siirtyneet toimeentulotuen myöntämisessä pääosin kirjalliseen menettelyyn. Tuki perustuu pelkkiin laskelmiin ja siitä päättää etuuskäsittelijä, jolla useimmiten ei ole sosiaalityöntekijän koulutusta. Asiakas ei välttämättä koskaan edes tapaa sosiaalityöntekijää, jolle voisi selittää elämäntilanteensa omin sanoin.

Kirjallisen haun tarkoitus on nopeuttaa käsittelyä, mutta usein se hidastaa sitä. Siitä liitepinosta kun kuitenkin puuttuu jokin välttämätön paperi, joka on ehdottomasti toimitettava ennen kuin tuki voidaan myöntää. Tämä pidentää hakemuksen käsittelyaikaa, vaikka näin ei saisi käydä. Vähän aikaa sitten Eduskunnan oikeusasiamies teki linjapäätöksen, jonka mukaan lisäselvitysten pyytäminen ei saa pidentää laissa säädettyä seitsemän päivän käsittelyaikaa yhtään. Tätä ei kunnissa ole joko huomattu tai sitten toivotaan, että asiakkaat eivät sitä huomaa.

Jossain asiakas saattaa tietenkin ihan oikeasti saada neuvontaa, mutta se on resurssikysymys. Ei ole ketään sellaista, jolla olisi aikaa ja halua neuvoa saati sitten etsiä käsiinsä tukeen oikeutettuja. Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria kyllä etsitään ympäri kyliä palvelujen piiriin, mutta niitä palveluja kipeimmin kaipaavat joutuvat selviämään ilman apua.

Tässä olisi kolmannelle sektorille erinomainen työkohde. Jokin yhdistys tai kansalaisliike voisi ruveta auttamaan erilaisten sosiaalisten etuuksien hakemisessa. Lisäksi asiakkaat voisivat vaatia, että Hallintolakia on noudatettava ja neuvoja on annettava. Tämä vaatimus on kuitenkin tehtävä rauhallisesti, ettei päädy putkaan aggressiivisena ja uhkaavana asiakkaana.

Kommentit
  1. 1

    Juha Kovanen sanoo

    Viranomainen on ennen kaikkea saatava antamaan asiakkaalle apua lain hengen ja kirjaimen mukaan. Koska neuvomattomuuden kulttuuri on syvällä, vaaditaan monenlaista painostusta sen muuttamiseksi. Kolmannen sektorin ei pidä tehdä viranomaisen tehtäviä muuten kuin tuossa painostuksen mielessä.

  2. 2

    Stacy sanoo

    Seitsemän päivän käsittelyaika on vitsi. Kun hain toimeentulotukea, kului aikaa kaksi viikkoa, eikä tapahtunut mitään. Sitten tuli lappu, jossa vaadittiin veroilmoitusta, vuokrasopimusta ja lisää tiliotteita (kuu oli ehtinyt vaihtua tässä välissä) ja se oli ovelasti päivätty viikon käsittelyajan sisälle. Posti toi lisäselvityspyynnön toisella viikolla, taas oli viikonloppu ehtinyt kulumaan ja iltapäivällä, sosiaalitoimi on auki vain aamupäivällä.

    Ja kaiken kukkuraksi sosiaalitoimi tuskin tekee helmikuun toimeentulotuen suhteen mitään viime vuoden veroilmoituksella.

  3. 3

    Anni sanoo

    Lain hengen ja kirjaimen toteutuminen sosiaallitoimen osalta on jo pelkkä vitsi. Esimerkiksi toimeentulotuelle joutuneiden opiskelijoiden asema on täysin järjetön jos opinnot ovat kestäneet kauemmin kuin opintotuki. Monissa kunnissa opiskelijoiden toimeentulotukea alennetaan automaattisesti 20% sillä perusteella, että asiakas ei enää kuulu ensisijaisten etuuksiensa eli opintotuen piiriin. Tai vastaavasti perustellaan alentamista sillä, että opiskelija on omalla laiminlyönnillään aiheuttanut opintojen viivästymistä ja joutunut toimeentulotuelle vaikka opinnot olisivat edenneet täysin rajattujen opintoaikojen mukaan. Myös muutamissa kunnissa opiskelijaa vaaditaan etsimään itselleen osa-aikaisia töitä, muuten toimeentulotukea alennetaan jälleen, vaikka käsittääkseni päätoiminen opiskelija ei kuulu työvoimapoliittisten toimenpiteiden piiriin. Asiakasta ei tietenkään informoida kunnolla tällaisista seikoista, perustelut ovat ontuvia ja sosiaalivirkailijoiden käytös ylimielistä. Ei riitä, että tässä maassa ei auteta kunnolla niitä, jotka apua tarvitsevat vaan lisäksi vielä syytellään, aliarvioidaan ja yritetään viilata avun tarvitsijoita linssiin ihan jatkuvasti kaikin mahdollisin keinoin.

  4. 4

    Marko sanoo

    Aiheellinen ja ajankohtainen kirjoitus. Jostain luin nettikeskustelusta tai muualta, että hallintolaki ja perustuslaki ovat niitä lakeja joille esim. työvoimatoimistossa nauretaan. Siellä lain noudattaminen koskee vain työttömyysturvalakia ja sitä noudatetaan yli 100% tehokkuudella.

  5. 5

    sanoo

    Sinulla on loistava ja hyödyllinen blogi! Olen lueskellut tätä jo jonkin aikaa mutta nyt vasta saan sanaisen arkkuni auki kommenttiboksissa. 🙂 Itse olen aina ihmetellyt, miksi tt-tukihakemuksessa on kohta ”haluan varata ajan sosiaalityöntekijälle”, rasti ruutuun, koska mitään aikaa ei kuitenkaan saa. Kokeilin kerran (ihan syystäkin, olisi ollut tarvetta ajalle), sain kirjallisen vastauksen että tt-tukiasiat hoidetaan nykyään vain kirjallisesti. 😀 Nyt naurattaa, silloin itketti. Minua on omassa sossussa aina kohdeltu kuin katosta tipahtanutta paskaa, vaikka asiani olen aina hoitanut hyvin. Työntekijät ovat aggressiivisia ja tylyjä. En ihmettele, jos moni siis jättää sossun rahat hakematta…

    Sitäkin ihmettelen, että jos asiakas mokaa vaikkapa hakemuksessa, heti ollaan haukkana perässä, mutta jos sossu mokaa, mitään ei tapahdu. Ja anteeksi eivät ikinä pyydä! Minulle oli kerran jäänyt 20% karenssi päälle moneksi vuodeksi (sain sen kun keskeytin opinnot työn aloittamisen vuoksi ja välissä oli 2kk työttömyyttä/opiskelua ilman opintoja ja työt lopetettuani karenssimerkintä oli vahingossa vielä sossun koneella), ja kun soittelin ja ihmettelin asiaa, tympeä täti sanoi että sillä rahalla on pärjättävä mitä lomakkeessa lukee. Onneksi olin sinnikäs ja soitin uudelleen eri tädille ja sain asian korjatuksi. Ja onneksi olen nyt vuosia pärjännyt ilman tt-tukea. Sossun kanssa en mielelläni asioisi.

    Olisi hyvä jos tt-tuki siirtyisi Kelan maksettavaksi, jäisi monelta stressit ja itkut väliin, kun asiat rullaisivat inhimillisesti. Mutta tietysti valtio menettäisi rahaa, kun yhtäkkiä tt-tuen saajien määrä kasvaisi…

  6. 6

    AlfaVille sanoo

    Ai että Kelan kanssa asiat sujuvat inhimillisesti…

    Sattui kerran siten, että poikamme tarvitsi erityiskorvattavia lääkkeitä, mutta siitä ei ollut merkintää Kela-kortissa. Apteekin kuitit Kelaan tarvittavinen hakemuksinen jne. ja odottamaan. Neljän viikon jällkeen ne olivat edelleen käsittelyssä (siis ynnättävänä kuittien loppusumma ja siitä maksettavana tietty prosenttiosuus markkoina mun tilille!). Kahdeksan viikon jälkeen sama tilanne, ”käsittelyssä, kiirehdimme asiaa”. Käytökseni oli koko ajan asiallista enkä mitenkään koettanut väkisin saada rahoja tililleni. Kahdennentoista käsittelyviikon aikana pistin postia Eduskunnan Sosiaali- ja Terveysvaliokunnan puheenjohtajalle (silloinen ns. ”kansanedustajani. Hän soitti paikalliseen Kelan konttoriin. Soitosta kului kolme päivää ja kotiin tuli ilmoitus, että ”hakemuksenne on siirretty toiseen Kelan konttoriin kiireellisenä käsiteltäväksi”. Ilmoituksesta kului viikko ja rahat olivat tililläni.

    Kyse ei ollut muutamasta satasesta, vaan noin 3000 markasta.

    Jos Kela on tuon jälkeen kehittynyt parempaan suuntaan, olen paitsi tyytyväinen, myös hämmästynyt.

    Vaan miksi toimeentulotuen siirto Kelan vastuulle kasvattaisi sen saajien määrää?

  7. 7

    Stacy sanoo

    Päivitystä toimeentulotuen hakemisen kestoon. Minulle varattiin aika sosiaalitoimistoon ja sattumoisin silloin on kulunut kuukausi siitä kun palautin toimeentulotukihakemuksen. Näin siis Hangossa!