Varmaa tuloa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kilpailutti vuonna 2010 kuljettajatutkintojen vastaanoton vuosille 2011–2014. Se sai tarjouskilpailussa yhden tarjouksen, jonka antoi A-Katsastuksen tytäryhtiö Ajovarma. A-Katsastuksen omistaa brittiläinen pääomasijoitusyhtiö Bridgepoint.

Tarjouskilpailussa tutkintojen vastaanoton hinnat nousivat 40 prosenttia. Esimerkiksi henkilöauton ajokortin eli B-tutkinnon teoria- ja ajokokeiden yhteishinta nousi vuoden 2011 alusta 58 eurosta 81 euroon. Tänä vuonna hinta on jo 87 euroa. Rahat päätyvät tässä tapauksessa yhtiön omistajien pankkitilille Luxenburgiin.  Asiasta kertoi Taloussanomat.

Palautetaanpa mieliin vielä se, miten autokatsastus takavuosina yksityistettiin. Vuonna 1994 katsastusmarkkinat avattiin kilpailulle rajoitetusti, koska haluttiin tehostaa toimintaa, parantaa palvelua ja laskea hintoja. Valtio säilytti vielä tässä vaiheessa osuutensa toiminnassa. Palvelu kyllä parani ja toiminta saattoi tehostua, mutta ala keskittyi ja hinnat nousivat selvästi elinkustannusindeksiä nopeammin.

Koska yksityistämisen ja vapaan kilpailun tielle oli lähdetty, niin sillä päätettiin jatkaa sinnikkäästi vastoinkäymisistä huolimatta. Vuonna 2003 otettiin mallia Neuvostoliiton kansallisomaisuuden yksityistämisestä. Valtio myi oman osuutensa katsastustoiminnasta yhdelle pääomasijoittajalle ja viidelle katsastusta johtaneelle virkamiehelleen. Kolme vuotta myöhemmin nämä virkamiehet myivät oman osuutensa pääomasijoittajille kolminkertaiseen hintaan ja viettävät nyt mukavia eläkepäiviä.

Nykyisin noin 80 % katsastustoiminnasta on jakaantunut kahdelle suurelle ketjulle, A-Katsastukselle ja K1-Katsastajille. Edellisen omistaa brittiläinen Bridgepoint ja jälkimmäisen espanjalainen Applus-yhtiö. Loput 20 % jakaantuvat usealle eri toimijalle. Alan johtaja on A-Katsastus 50 %:n markkinaosuudellaan.

Jos autolla aikoo ajaa, niin on oltava ajokortti ja auton on oltava katsastettu. Markkinat ovat siis takuuvarmat ja voittoa saa, kun monopoliasemassa voi nostaa hintaa halujensa mukaan. Mitenkäs se menikään? Ai niin, yksityistäminen tehostaa toimintaa, parantaa palvelua ja ennen kaikkea laskee hintaa.

Kommentit
  1. 1

    jarmo sanoo

    Tuli tuo ajoneuvovero mieleen kun vaihdoin autoa, korjattavaa sellaista, niin hinnat nousseet verosta. Yksi asia mikä koskee sähköautoja, niin niistäkin on jo vero, huh. Eivät saastuta ja ilma jo varmaan verotuksen puolella, onko tässä järkeä?

  2. 2

    jarmo sanoo

    No, ainakin oppii se, että auto oltava aina katsastuskunnossa, A-katsastuksessa hoidetaan paperit, yhden paperin tulostus 11 euroa. Nuo yksityiset eivät papereita tee, on mentävä A-katsastukseen. Verot ja vakuutusmaksut kunnossa eikä peukalo keskellä kämmentä niin on siedettävä. Yksityisellä kun katsastin niin hakemalla hakevat jonkin vian, vaan ei löytäneet. Onhan se hyvä että katsovat tarkkaan, mutta rahastuksenpuolelle menee. Nastarenkaitten ero samalla akselilla 25 % verrattuna toiseen akseliin niin hylky tulee, laitoin insinöörin laskemaan ne nastat ja melkein uudet renkaat etuvetoisesta muutama lähtenyt, oli ostettava kaksi rengasta eteen, onhan liikenneturvallisuuden kannalta turvallisempaa 25% samalla akselilla vähemmän kuin ilman nastoja, vetosi EU-säädäntöihin. Välillä turhia säädännöksiä, ei se inssin vika ole vaan nykyisen tieliikennelainsäädännön, EU koko ajan niin kohta ei saa ajaa kuin uudella autolla. Yksityisellä en katsasta kun tuntuu olevan aikaa yhteen autoon jo kaksi miestä, ei se auto uudeksi sillä tule, rahat kelpaa kyllä.

  3. 3

    A Niemelä sanoo

    Onko tuo nyt sitten ymmärrettävissä niin, että vuoden 2014 jälkeen alkaa taas uusi hullunmylly?

    Taidanpa nyt olla hankkinut viimeisen ajokorttini.
    Tämän mentyä vanhaksi, ajelen sitten ilman korttia.
    Eivät kai ne tälläiselle vanhalle ja sairaalle eläkeläiselle muutakaan voi kuin korkeintaan pistää linnaan?
    Jos niinkin käy, alenevat jopa elämiskustannuksetkin ihan kivasti, kun valtio maksaa kaiken.
    Jos vielä kärräilen pikku ”simassa”, sekin lienee lieventävä asianhaara.

    Olenkohan aivan väärässä?

  4. 4

    Kapitalismi toimii kansan vahingoksi sanoo

    Ja entäs katsastusmaksut. Satasesta ei jää enää pullakahvirahaa. Sama rahastus joka vuosi.

  5. 5

    Kerbelos sanoo

    Niin se oli helppoa ajaa A-katsastukseenkin Joensuussa ilman ajanvarausta. Enpä aja enää.

    Nyt täytyy tutkia mitä ne ovat A- ja K1-katsastuksen ulkopuolella olevat ”oikeat” katsastajat. Jos kovat hinnat menisivät niiden kautta edes oman maakunnan porhoille.

    Tuosta sivuillesi ilmaantuneesta häirikkömainoksesta puheen ollen, ihmisten kannattaisi perustaa ihan omat serverit jos asuvat kirikonkylillä joissa on nopeat yhteydet. Tele-kerbelos-soneralta pitäisi vain saada neuvoteltua edullinen paluuliikennehinta ja ainakin 4 Mbps paluunopeus. Nythän paluunopeus on yleensä kökköinen 0.5 Mbps jotta huom (!) kukaan ei edes yrittäisi perustaa omia servereitä. Niin se pelaa, se teknistä kehitystä edistämään luotu kapitalismi. Pitäisi olla uskollinen, iso kapitalisti perustaakseen oman oikean serverin.