Laki ja käytäntö

Juuan kunta purkaa 60-luvulla rakennettua lautarakenteista parakkikoulua uuden päiväkodin tieltä. Kenellekään juttujani lukeneelle ei liene yllätys, että työn tekevät taas kerran kuntouttavassa työtoiminnassa olevat työmarkkinatuella ja yhdeksän euron ylläpitokorvauksella.

Viime viikolla juttelin yhden mukana olevan kuntoutettavan kanssa ja sain taas kerran sellaista tietoa, jota muut kunnan päättäjät eivät tunnu koskaan saavan. Kaikilla muilla kun on poikkeuksetta sellainen käsitys, että kuntoutettavat nauttivat suunnattomasti työstään ja heidän ainoa huolensa on, että työ saattaa loppua.

Kuntouttavasta työtominnasta annettua lakia rikotaan aika suruttomasti alkaen aktivointisuunnitelman laatimisesta. Lain 5 §:n 1 momentin mukaan työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta ovat velvolliset laatimaan aktivointisuunnitelman yhteistyössä 3 §:ssä tarkoitetun henkilön kanssa.

Tämä 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on tietenkin se 500 päivää työmarkkinatuella tai 12 kuukautta toimeentulotuella ollut työtön. Lainkohtaa tulkitaan käytännössä niin, että kunnan edustajan puheille kutsutulle lyödään eteen vain hänen omaa allekirjoitustaan vailla oleva paperi. Sen allekirjoittaminen on hänen osuutensa tästä ”yhteistyöstä”.

Joillain näistä kuntoutettavista on ongelmia alkoholin kanssa aina terveyden reistaamiseen asti. Tällainen henkilö pitäisi lain mukaan ohjata lääkäriin. Lain 8 § 4 momentti sanoo näin:

Jos kunta arvioi, ettei henkilö työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi välittömästi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan, suunnitelman tulee sisältää erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jotka parantavat hänen mahdollisuuksiaan osallistua myöhemmin kuntouttavaan työtoimintaan. Terveydenhuollon palvelujen tarvetta arvioitaessa asiantuntijana toimii kunnan terveyskeskus tai sairaanhoitopiiri.

Lääkäriin toki ohjataankin, mutta ei ihan lain kirjaimen eikä edes hengen mukaisesti. Parin viikon putken jälkitärinöissä oleva käsketään lääkäriin hakemaan antabusresepti. Kunnan edustaja siis arvioi itse terveydenhuollon palvelujen tarpeen, tekee diagnoosin ja määrää lääkkeenkin. Lääkäri tarvitaan vain sen reseptin kirjoittamiseen.

Mistähän muuten mahtaa johtua, että minä saan virallisesta tiedosta poikkeavaa informaatiota ihan sieltä purkuraudan päästä? Johtuisiko se siitä, että muita asia ei kiinnosta ja se vähäinenkin kiinnostus lopahtaa heti, kun kuullaan virallinen totuus?

Ei tekisi pahaa muillekaan käydä vaikka ihan paikan päällä juttelemassa näiden miesten kanssa. Kunnan luottamushenkilöille on ihan terveellistä jalkautua kuulemaan kuntalaisten mielipiteitä. Myös niiden, joiden ääni ei yleensä kuulu.

Kommentit
  1. 1

    Papi sanoo

    Purkaminen on myös ammattilaisten työtä, mm työturvallisuusnäkökohtat.

    Aika lailla kaivinkoneen ja erilaisten purkukourien kanssa, ainakin ammattilaiset noita purkuja

    tekevät, kiitos nykyisen tekniikan, työntekijä, suojassa koneen hytissä, haitallisilta pölyiltä ja

    homeilta.

  2. 2

    jarmo sanoo

    Kunta voi ohjata tai suositella lääkäriinmenoa. Ei missään nimessä kirjoittaa lähetettä lääkäriin, lääkäri sen sanoi henkilökohtaisesti, kai nyt sairas ihminen menee aivan itse vastaanotolle, lääkäri kirjoittaa lähetteen oikeustoimikelpoiselle ihmiselle.

  3. 3

    Heikki Karhu sanoo

    Siitä olen samaa mieltä, että päättäjien olisi hyvä käydä kuuntelemassa ruohonjuuritasollakin. Mutta siitä minä nyt sitten en ole varma miten tähän parakkikoulun purkamiseen kuntouttavassa työtoiminnassa olevien voimin pitäisi suhtautua.
    Olisi tietysti tärkeää, että jokaisen kuntoutettavan tilanne arvioidaan kuten laki sanoo, aivan kuten Sakari kirjoittaa. No osalle varmaan ei sit heti niitä jatkopaikkoja niin herkästi löydy. Siinä kohden tietysti jotenkin tulee mieleen, että sen tekemisen pitäisi olla mielekästä, ettei nyt ihan hiekaa kasasta toiseen lapioida.
    Jotenkin nämä asiat ovat täällä pääkaupunkiseudulla aika toisella tavalla. Näihin ostopalvelusopimuksiin on sissänrakennettu tavattomasti kaikenlaisia suunnittelu ja ohjauspalveluita, joiden tekijöiltä vaaditaan kovantason koulutusta ja ammattitaitoa. Ihan kun rehellinen olen, niin minusta joskus näitä suunnitelmia tehdääön ihan turhautumiseen saakka.
    Sitten se vihonviimeinen kysymys: mitä sitten pitäisi tehdä, kun ei niitä palkallisia töitä ole tarjolla tai henkilö ei niihin kykene, muttei pääse eläkkeellekkään? En minä nyt tiedä onko se hyvä vaihtoehto sekään, että ihminen vain on ja yhteikunta maksaa tämän olemeisen ja kuitenkaan tällä yhteiskunnan tuella ei voi elää kunnon elämää. No ei ehkä kunoutettavassakaantrahan tulo lisäänny, mutta jos olisi edes mielekästä tekemistä. No tämähän on asenne kysymys ja eri ihmisillä näkemys vaihtelee. Edelleenkin tiedän, että meidän talossa ollaan pääosin tyytyväisiä siihen että ovat päässeet kuntouttavaan tyäötoimintaan. Seuraava askel onkin sitten jo vaikeampi!

  4. 4

    Marko sanoo

    Työttömän tietoihin voidaan myös kirjoittaa omin luvin, että hän on alkoholiongelmainen tai mielenterveyspotilas. Tässä on paljon mätää! Tällaiset arviot tekee lääkäri ei yo-merkonomi.

  5. 5

    karenssi sanoo

    Sanktiot ja karenssit pois ja asiallinen korvas tehdystä työsuoritteesta.
    9 ekellä ei paljon puuhastella. Sillä on kumma vaikutus ihmisen elämään, kun tilillä on rahaa.