Oikeaan suuntaan, mutta…

Hallitus esittänee, että työtön saisi ansaita 400 euroa kuukaudessa ilman että se vaikuttaisi hänen työttömyysetuuksiinsa. Kun keskustan Kimmo Tiilikainen tätä vuoden päivät sitten ehdotti, niin epäilin sen olevan sen verran hyvä ajatus, että sitä ei tulla koskaan toteuttamaan. Tässä asiassa olisin mielelläni väärässä.

Eilen tätä harkittavana olevaa ehdotusta arvosteltiin tuoreeltaan. Etla kiirehti epäilemään, että uudistus kannustaisi kokoaikatyön vieroksumiseen. Työnteon vähentäminen voisi nimittäin tulla kokopäivätyötä edullisemmaksi tai ainakin saman rahan voisi ansaita tekemällä vähemmän töitä.

Varmaan sekin on mahdollista. Aika harva kuitenkaan viitsinee ruveta oikein laskemalla optimoimaan sitä kaikkein edullisinta työnteon määrää. Mielestäni Etla nyt etsii surennuslasilla pirua sieltä, missä sitä ei ole.

Suurempi piru istuu kuitenkin selvästi näkyvissä. Näyttää selvältä, että ehdotus koskisi vain työttömyysetuutta eli päivärahaa ja työmarkkinatukea. Vain ne olisivat suojassa tuon 400 euron osalta. Kaikkiin muihin etuuksiin ansiotulot vaikuttaisivat entiseen tapaan.

Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen se tuntemattoman suuruinen joukko, jolle on määrätty ns. ikuinen karenssi ennen 1.7.2012. Ikuisella karenssilla tarkoitan ennen tuota päivämäärää voimassa ollutta Työttömyysturvalain pykälää, jonka mukaan työstä tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä kieltäytyminen aiheutti työmarkkinatuen menettämisen viiden kuukauden työssäolovelvoitteen ehdolla.

Tällaisen karenssin saaneen on siis oltava viisi kuukautta työssä tai työvoimapoliittisessa toimenpiteessä ennen kuin hän pääsee takaisin työmarkkinatuelle. Samalla tämä karenssi aiheutti sen, että käytännössä henkilölle ei enää tarjottu TE-toimistosta yhtään mitään. Hänet ikään kuin nostettiin hyllylle pölyttymään.

Ikuisen karenssin saanut joutui siis toimeentulotuen varaan ja pysyy siellä lakimuutoksesta huolimatta 1.1.2017 asti. Häntä tämä ylimääräinen ansaitsemismahdollisuus ei koskisi. Toimeentulotuki on se viimesijainen tuki, joten sitä alentavat kaikki tulot ja avustukset täysimääräisesti.

Kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ei siis tulla vastaan mitenkään. Selvittämättä on myös se, miten lisäansiot vaikuttavat vaikkapa asumistukeen ja kaikkiin muihinkin tulovajeeseen perustuviin sosiaalietuuksiin. Vain työttömyysetuus olisi suojattu.

Ehdotus on silti hyvä ja kannatettava. Pitänee sanoa ihan politiikan kielellä, että ehdotus on oikean suuntainen, mutta riittämätön.

Kommentit
  1. 1

    Lissu sanoo

    Tätä minäkin mietin, että jos asumistuki alenee ja toimeentulotukea ei saa, niin onko tämä enää sitten kannustavaa.

  2. 2

    Önnö sanoo

    Asiaa etäisesti sivuten täytyy todeta, että nyky-Suomessa halutaan sosiaalitukien olevan vastikkeellisia ja työnteon vastikkeetonta (harjoittelijoiden sarjakäyttö yrityksissä ja työttömien ikuinen ”aktivointi” oikeissa työpaikoissa).

  3. 3

    Liisa sanoo

    Sen verran pitää korjata, että toimeentulotuessa on tulonhankkimisvähennys, joten ihan täysimääräisenä palkkaa ei tt-tuesta miinusteta. Pienihän se vähennys on, olisiko ollut 15%, mutta kuitenkin.

  4. 4

    Juhani Valli sanoo

    Juttu kannattaisi lähettää Helsingin Sanomien yleisönosastoon ja muillekin lehdille.

  5. 5

    tauno lehtonen sanoo

    Tämä ETLAn kaverin lausunto minutkin pysäytti. Tyypillistä porvarille on se, että jo kuullessaan jonkun muutosehdotuksen, alkaa päässä automaattisesti kulkea ajatus miten tuota ehdotusta, jos se toteutuu, voisi väärinkäyttää.

    Muuten pidän tuota 400 euron lupausta samaan luokkaan kuuluvana, kuin hallituksen antamaa 100 euron korotusta peruspäivärahaan, eli ei siitä paljon loppupeleissä työttömälle käteen jää.

  6. 6

    Marko Turunen sanoo

    No niin… Tämmöset 15 vuotta asunnottomana ollleena ja niissä ilmiöissä olleena voin sanoa, että ei kannata ottaa töitä vastaan. Homman nimi on se että jos otat, niin sossu vie sen kaiken. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että en missään tapauksessa ota työtä vastaan ilman, että se olisi harmaan talouden mukaista verottomana käteen tulevaa hommaa. Voin kyllä veroni työstä maksaa, mutta en siten, että se oon itseni kannalta krimisalisoitavaa. Siihen asti saa kokoomusnuoret olla kiväärin tähtäimen osassa.

  7. 7

    Ilona sanoo

    Niin, sellaisenaan hyvä idea… ainakin…
    Kunhan olisi joku työ, jonka voisi ”ottaa vastaan”. Edelleen kuulostaa siltä, että kuvitellaan, että töitä kyllä on, mutta ihmiset eivät halua niitä ruveta tekemään. Että kun heitetään joku sopiva porkkana eteen niin johan alkaa työ maistua.
    Tai vastaavasti (mieluummin) lyödään niin kovat rangaistukset, että työn on pakko kelvata!

  8. 8

    sakutimonen sanoo

    Unohdin tosiaan mainita tuosta toimeentulotukeen vaikuttamattomasta ansiotulosta, jonka Liisa onneksi otti esille. Toimeentulotukea myönnettäessä ei tulona oteta huomioon 20 % ansioituloista, kuitenkin enintään 150 euroa kuukaudessa. Ansaita siis saa enintään 150 euroa/ kk ilman että se alentaa tukea.

    150 euroa ylittävien tulojen osalta tulee usein vastaan kohdentamisongelma. Tukea myönnettäessä otetaan huomioon hakukuukauden ja kahden sitä edeltävän kuukauden tulot. Jos siis jonain kuukautena ansaitsee vaikkapa 1 000 euroa, niin sen ja seuraavan kuukauden aikana ei saa toimeentulotukea ja vielä sitä seuraavankin kuukauden tuki pienenee.

  9. 9

    167-176 sanoo

    Taas noita uudistuksia joista isoon ääneen vouhkataan, mutta niihin liittyy sellaisia erityisehtoja tai muita koukkuja joiden ansiosta tuo mahtava uudistus ei koske juuri ketään. Samalla tehdään toisaalla heikennyksiä joista vaietaan. Muta ideahan on siihan hyvä ja kehittämisen arvoinen. Tuo jyrkkä raja esim. 400€/kk on ongelmallinen ja saattaa aiheutta monenlaista haittaa. Tuossa pitäisikin käyttää asteittaista vaikuttamista vaikkapa niin että jokainen tienattu kymppi vähentää tukia 1%:lla. Jos tienaa sen kympin niin tuki laskee 1%, jos satasen niin 10% jne. ja tonnin kohdalla tuo alennus on 100% eli tuki loppuu kokonaan. Kaava: alennusprosentti = palkka euroina / 10 on helppo nykytekniikalla toteuttaa kun ei Kelassakaan enää käytetä helmitauluja.

    Ilona kertoi sen tosiasian kuinka sitkeästi yritetään vierittää koko työttömyysongelma työttömien syyksi väittämällä että työtömyys johtuu työttömien työhaluttomuudesta. Tuossa ajattelussa on tosiasioiden kieltämisessä menty kyllä äärimmäisyyteen. Toki työhaluttomia on vain hyvin pieni osa työttömistä ja usein sekin on rahalla korjattavissa, ei kepillä.

    En tiedä miten Saku on ymmärtänyt tuon toimeentulotukeen vaikuttamattoman ansiotulon. Mutta jos tienaa 150 euroa/kk niin sossu ottaa siitä tulona huomioon 80% eli 120 euroa ja tekijälle jää tuo 20% eli 30 euroa, ei oikein houkuttelevaa. Tuo yläraja 150 euroa jää käteen jos tienaa 750 euroa/kk. Joissain kunnissa, kuten siinä jossa asun, kuitenkin saa tuon 150 euroa/kk palkkasummasta riippumatta.
    Laki tuolla:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P11

  10. 10

    Masa55 sanoo

    Mutta ketäpäs tämä taas eniten hyödyttää? Työnantaja saa 400 eurolla duunarin ja laittaa kokoaikaisen pihalle. Eli porkkanaa taas tiettyyn suuntaan.

  11. 11

    roine tamminen sanoo

    Eiköhän tämä 400e uudistus tarkoita sitä että vois mennä satunnaisesti töihin 1päiväksi tai vaikka 5päväksi ja saada kunkin alan normaali palkan eikä vähentäisi työmarkkinatukea. Esim.olis 2päivänä töissä 16 tuntia 10e tunti sais 160e palkkaa ja viitenä päivänä 400e eli 8tuntia päivä 10e tunti palkka tämä oli vain esimerkki

  12. 12

    jaa-a sanoo

    Siinäpä se nyt on,
    https://docs.google.com/viewer?url=http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf
    ja kolkolta vaikuttaa. Lainailen hieman alle.

    Työttömien nopea työllistyminen

    Avointen työpaikkojen nopea täyttyminen ja työttömyysjaksojen lyhentäminen tukevat
    talouden kasvua ja johtavat säästöihin työttömyysturvamenoissa.

    1.12
    Tehostetaan kotouttamisohjelman, välityömarkkinoita koskevan
    toimenpideohjelman ja osatyökykyisiä koskeva toimintaohjelman toimeenpanoa.

    Valmistellaan pitkäkestoinen työllistämistuki ikääntyneille pitkään työttömänä
    olleille. Laaditaan järjestelmä, jossa luodaan puitteet vaikeasti työllistyvien
    käyttöön julkisissa hankinnoissa.
    Tässä yhteydessä uudistetaan sosiaalisia yrityksiä
    koskeva lainsäädäntö. (TEM, STM, VM)

    1.13
    Painotetaan työelämän muutostilanteissa olevien työttömien kouluttamista
    erityisesti toimialoille, joilla on kasvava työvoimapula ja välittömästi edellytykset
    työllistää. Järjestelmän toteuttaminen on aloitettu sosiaali‐ ja terveyspalvelualasta,
    jossa tarvittava tietopohja on koottu. Esimerkiksi TEM:n ja STM:n yhteistyönä on
    laadittu hoiva‐avustajakoulutuksen järjestelmä, jossa pätevyys työhön saavutetaan
    yhdessä vuodessa. Tämä on myös keino edistää maahanmuuttajataustaisten
    henkilöiden nopeaa työllistymistä. (TEM)

    1.14
    Kehitetään työikäisillä osallistavaa sosiaaliturvaa syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja
    työnteon kannustavuuden lisäämiseksi ihmisen toimintakyky huomioon ottaen
    sosiaaliturvaa ja osallistavia toimenpiteitä yhteen sovittamalla. Syksyn 2013 aikana
    laaditaan toimenpideohjelma, jossa hyödynnetään käynnissä olevien
    kehittämishankkeiden kokemuksia. Toimenpideohjelmassa määritellään
    osallistavan sosiaaliturvan sisältö.

    Ohjelmassa selkeytetään lainsäädäntöä ja monipuolistetaan osallistumisen
    mahdollisuuksia hyödyntäen mm. sosiaalista ja muuta kuntoutusta, koulutusta
    sekä työvoimahallinnon keinoja.

    Lisätään kuntien roolia osallistavan sosiaaliturvan toimeenpanossa. Osallistavien
    toimenpiteiden tarjontaa laajennetaan kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja
    kotitalouksissa. (STM, TEM)

    1.15 Työvoiman palvelukeskukset laajennetaan kattamaan koko maan.
    Palvelukeskusten resurssit turvataan nykyisten määrärahojen puitteissa.
    Työvoiman palvelukeskusverkoston vakinaistamisella parannetaan kuntien ja
    valtion yhteistyötä heikoimmassa työmarkkina‐asemassa olevien työllistämisen
    edistämisessä. Tehdään tarvittavat säädösmuutokset, jotta kunnat voivat saada
    etukäteen tiedon niistä henkilöistä, joilla 500 päivää työmarkkinatukea on tulossa
    täyteen. (TEM, STM)

    1.16 Varmistetaan, että TE‐toimistot lisäävät työtarjousten tekemistä työttömille.
    Työtarjouksia tehdään heti työttömyysjakson alussa ja työttömyyden pitkittyessä
    säännöllisesti kaikille työttömille, joilla on riittävät työmarkkinavalmiudet. Tässä
    yhteydessä TE‐toimiston tehtäviä työttömyysturvan toimeenpanossa vähennetään
    lausuntomenettelyä karsimalla työttömien oikeusturvaa vaarantamatta, jotta
    resursseja voidaan suunnata tehokkaaseen työnvälitykseen. Sovelletaan työstä ja
    aktivointitoimista kieltäytymisestä seuraavia sanktioita johdonmukaisesti. Tätä
    koskevat ohjeet ja tavoitteet sisällytetään TE‐toimistojen tulossopimuksiin. (TEM,
    STM)

    1.18 Kuntien roolia ja vastuuta pitkäaikaistyöttömyyden aktiivisessa hoidossa
    korostetaan, kun aiemmin päätetyn mukaisesti osa yli 300 päivää
    työmarkkinatuella olleiden pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuen
    rahoitusvastuusta siirretään kunnille 1.1.2015. (TEM)

    1.19* Valmistellaan työttömyysturvaan muutos, jolla laajennetaan velvollisuutta ottaa
    vastaan työtä työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä myös nykylain mukaisen
    80 kilometrin etäisyydellä olevan työssäkäyntialueen ulkopuolella siten, että
    yhdensuuntainen matka‐aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin enintään 1,5
    tuntia kokopäiväisessä työssä. (TEM)

    Kannustinongelmia liittyy erityisesti lyhytkestoisen, osa‐aikatyön tai aiempaa
    pienempipalkkaisen työn vastaanottamiseen. Alueellisen liikkuvuuden laajentaminen on
    tarpeen.

    1.22 Otetaan käyttöön malli, jossa lähtökohtana on, että jätetään 400 euroa ansiotuloa
    tuensaajaa kohti kuussa huomioon ottamatta asumistuen tuloharkinnassa 6
    kuukauden ajan työllistymisestä. (STM)

    1.23* Työurasopimuksessa sovittujen työttömyysturvamuutosten sekä edellä kohdissa
    1.12–1.22 ehdotettujen keinojen vaikutuksia työllistymiseen seurataan. Mikäli
    todetaan, että työllistyminen ei tehostu ehdotetuilla keinoilla, valmistellaan
    kolmikantaisesti lisätoimenpiteitä toteutettavaksi hallituskauden aikana. (TEM,
    STM)

  13. 13

    Pera sanoo

    Ensin hyvätuloiselta perheen toiselta osapuolelta poistettiin harkinnavaraisuus työttömyysturvasta ja nyt tarjotaan vielä lisää hunajaa 400 euron verran.

  14. 14

    Lissu sanoo

    MInusta tämä on hyvä , että työtön voisi tienata tuon 400 euroa kuussa menettävättä työttömyys-ja asumistukietuutta. Mutta miten se käytännössä sitten menee, se on vielä auki. Kuuluuko tämä kaikille työttömille? Rajaus työmarkkinatukilaisiin. Tuleeko tästä millainen paperisota, jos otat vastaan pienen työn esim. viikon kuukaudessa sijaisuuden tai 2h/pvä 5 päivänä viikossa osa-aikatyön? Kunhan tästä tulee enemmän tietoa , niin Saku sitten voitkin tästä meitä kaikkia taas infota blogissasi.

    Minulle on ollut suurta apua esim. toimeentulotukea haettaessa sinun neuvosi. Ilman niitä olisin tietämätön. Kiitos!!!!!

    Meidän kunnassa toimeentulotukihakemus on ainakin minun kohdallani ratkaistu nopeasti ja vaivattomasti.

  15. 15

    maarit sanoo

    Lainaus Uudensuomen 30.8. uutisesta otikolla Työttömälle keppiä: 80 km on pian 1,5 h

    ”Hallituksen mukaan tarkoituksena on ottaa käyttöön malli, jossa ”jätetään 400 euroa ansiotuloa tuensaajaa kohti kuussa huomioon ottamatta asumistuen tuloharkinnassa 6 kuukauden ajan työllistymisestä””.
    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/61914-tyottomalle-keppia-80-km-pian-15-h

    Toivottavasti hallistus ja eduskunta eivät tee samaa virhettä kuin yli vuoden olleille pitkäaikaistyöttöimillelle työllistyessään luvatussa asumistuen tarkistusken kuuden kuudauden lykkäyksessä. Tämä 6 kuukautta on mitä tahansa 0 ja 6 välillä riippuen asumistuen vuositarkistuksesta. Eli mikäli aloitat työt saman kuukauden aikana kuin sinulla on asumistuen vuositarkistus, et saa lykkäystä ollenkaan, kuukautta ennen vuositarkistusta työllistyessä saat yhden kuutakuden lykkäystä jne..