Laillisuuden rajoilla

Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat ovat monissa kunnissa niin pitkiä, että koko ajan ollaan joko lain rajamailla tai reilusti ulkopuolella. Ongelma korostuu erityisesti näin kesälomien aikaan, mutta ihan samaa tapahtuu myös ympäri vuoden. Katsotaanpa vähän menettelyn lainmukaisuutta.

Perjantaina saapunut hakemus kirjataan saapuneeksi seuraavana maanantaina. Siitä seitsemäntenä arkipäivänä hakemus käsitellään ja tuki maksetaan päätöstä seuraavana kolmantena arkipäivänä. Otetaan ihan esimerkki kuluvasta heinäkuusta:

Hakemus on jätetty perjantaina 4.7. ja se on kirjattu saapuneeksi maanantaina 7.7. Siitä seitsemäs arkipäivä saapumispäivä poislukien on keskiviikko 16.7. Rahat ovat tilillä päätöstä seuraavana kolmantena arkipäivänä eli maanantaina 21.7. Odottavan aika on pitkä ja nälkäisenä odottavan vielä pitempi.

Menettelyn voi selittää lain kirjaimen mukaiseksi, mutta ainakin lain henkeä siinä rikotaan. Tarkkaan ottaen rikotaan lain kirjaintakin. Hallintolain 18 §:n mukaan asiakirjan katsotaan saapuneen viranomaiselle sinä päivänä, jolloin se on annettu viranomaiselle. Mikään ei siis oikeuta lykkäämään hakemuksen kirjaamista saapuneeksi seuraavaan arkipäivään. Toimeentulotukilain 14a §:n pääsäännön mukaan hakemus on käsiteltävä siten, että asiakkaan oikeus välttämättömään toimeentuloon ei vaarannu.

Kiireellisisessä tapauksessa hakemus on käsiteltävä samana tai seuraavana arkipäivänä ja tuki on maksettava heti. Vähemmän kiireellisissä tapauksissa hakemus on käsiteltävä viivytyksettä ja viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä ja tuki on maksettava viivytyksettä. Seitsemän arkipäivää hakemuksen käsittelylle on siis ehdoton takaraja eikä mikään automaattinen viivyttelyoikeus. Kolmen päivän odotusaika päätöksenteon ja täytäntöönpanon välillä on myös vastoin lakia, koska se haiskahtaa tahalliselta viivyttelyltä.

Nyt annan neuvon kaikille niille, jotka tietävät joutuvansa turvautumaan toimeentulotukeen myös seuraavan kuukauden aikana. Hakemus kannattaa jättää jo hyvissä ajoin edellisen kuukauden aikana. Toimeentulotukilain 14a §:n 2 momentin mukaan seuraavaa kuukautta koskeva tukipäätös on tehtävä ja pantava täytäntöön kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä, jos hakemuksen saapumisesta on kulunut enemmän kuin seitsemän arkipäivää.

Katsotaan vielä kalenterista kuluvan vuoden heinä-elokuun vaihde. Hekemus on jätettävä yli seitsemän arkipäivää ennen kuukauden vaihtumista eli viimeistään tiistaina 22.7. Sitä jätettäessä on vaadittava, että se kirjataan välittömästi saapuneeksi. Tällöin hakemus on käsiteltävä vimeistään perjantaina 1.8. ja lain nimenomaisen määräyksen mukaan se on pantava täytäntöön samana päivänä kuin se on tehty. Tuo edellisessä kappaleessa korostamani “ja” tarkoittaa juuri sitä.

Jos viranomainen ei noudata lakia, niin sen toiminnasta voi jättää vapaamuotoisen kantelun oikeuskanslerille, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai aluehallintovirastolle. Sen voi jättää myös näille kaikille.

Kommentit
  1. 1

    liisa sanoo

    Ihmisten pitäis aktiivisesti valittaa josa päätöksiä ei tehdä tuossa ajassa,muuten eivät ala noudattaa lakia. Onneksi meidän pikku kunnassa saa päätöken alle viikosakin ja rahatkin tulee ajoissa. Toista se on esim. Pääkaupunkiseudulla. Siellä kerkiää nälkä tulla.

    • 1.1

      keke sanoo

      Jaa eikös ne tuet mene jäihin tuon valituksenkäsittelyn ajaksi joka voi sitten kestää kuukausia? Ei sillä en ole aihetta lainopillisesti tarkastellut mutta näin minua ohjesteittiin joskus monia vuosia sitten kun valitusta tein mielestäni virheellisestä päätöksestä. Tiedä sitten oliko kyseessä pelkkää pelottelua, mutta valitus jäi tämän vuoksi kohdaltani jättämättä.

      • 1.1.1

        Saku Timonen sanoo

        Kyllä se on ollut pelottelua. Toimeentulotukea ei voi evätä siitä tehdyn valituksen takia. Tukea on myönnettävä edelleen vaikka sitten niiden virheellisten perusteiden mukaan, joiden takia valitus on tehty. Jos valitus on ollut aiheellinen, niin lainvoimaisen päätöksen jälkeen on saamatta jääneet tuet maksetava takautuvasti.

        • 1.1.1.1

          keke sanoo

          Siis eikös tuo käytännössä juuri mene siten kuin esitin. Eli valitat tuesta ja sen valituksen käsittely kuulemma kestää sen 6kk ja seuraavat päätökset tehdään samalla perustein joten nekin automaattisesti maksetaan sitten vasta kun valitus on käsitelty. Luonnollisesti kun valitus menee läpi käteen lyödään sen verta rahaa että seuraavana 3kk ei sitten tarvitse tukia paljon sossun kysellä ja asiakas makselee niistä masseista elämiseen tarvitut velat kavereilleen ja ihmettelee että mitenkäs sitä käytännössä jäi taas naru vetäjän käteen.

          • 1.1.1.1.1

            Saku Timonen sanoo

            Pahimmillaan voi käydä noinkin. Yleensä valitukset kohdistuvat siihen, että tukea on maksettu liian vähän. Silloin myös valituksen ollessa vireillä tukea maksetaan samoilla perusteilla liian vähän ja valituksen tultua hyväksytyksi tuet maksetaan taannehtivasti. On valituksesta kuitenkin se hyöty, että tukien myöntämiskäytäntö kunnassa jatkossa muuttuu. Ainakin valittajan kohdalla, mutta yleensä myös kaikissa vastaavissa tilanteissa.

          • 1.1.1.1.2

            167-176 sanoo

            Eivät voi ottaa tulona huomioon jälkikäteen oikeuden päätöksellä maksettuja tukia, mutta jos ne ovat vielä kuukauden kuluttua tilillä niin sitten se on jo talletus ja varallisuutta joka otetaan tulona huomioon. Täytyy vain pitää huoli siitä ettei rahoja ole enää tilillä seuravassa kuun vaihteessa. Jos kyselevät missä ne on niin voi vastata vai ettei asia kuulu heille eikä ne rahat ole käytettävissä olevaa tuloa.

  2. 2

    167-176 sanoo

    Kyllä jokaisesta viivästymisestä pitää tehdä kantelu ainakin aluehallintovirastolle. Aluehallintovirasto voi määrätä uhkasakon ja on joihinkin kuntiin myös sen määrännyt, yhtään uhkasakkoa ei tietääkseni ole pantu maksuun. Kun kunta saa uhkasakon, se palkkaa määräaikaisia etuuskäsittelijöita jotka purkavat jonon, määräajan loputtua alkaa jonoa taas kertyä ja joaasin vaiheessa tulee taas uhkasakko. Sitten palkataan taas määräaikaisia etuuskäsittelijöita jotka purkavat jonon, määräajan loputtua … jne
    Ovat tainneet keksiä ikiliikkujan, määräaikaisen etuuskäsittelijän.

    kekeä on todellakin peloteltu ja varmaan monia muitakin. Suhtautuminen muutkosenhakuun on monessa sossussa todella vihamielistä ja keinoja kaihtamatta sekä totuudesta välittämättä ajetaan hylkypäätös läpi lautakunnassa. Hallinto-oikeudessa asia sitten muuttuu, ehkä jo vuoden kuluttua. Mutta parempi silloin kun ei milloinkaan.

    Tärkeää ja aika törkeääkin on se että jokaisesta virheellisestä päätöksestä pitää valittaa erikseen, muuten eivät korjaa kun sen päätöksen josta on valittanut.

  3. 3

    sanoo

    Yksi elämää helpottava neuvoni on myös toimeentulotukea tarvitsevalle, että hakemusta voi toki tehdä pidemmäksikin aikaa kuin kuukaudeksi, esim. 3 kk tai joskus peräti 6 kk jaksolle. (tietenkin elämäntilanteesta riippuen) Tämä vähentää omaa stressiä ja helpottaa myös sosiaalitoimen työtaakkaa. Jos elämäntilanne muuttuu (esim. saa työpaikan yms.) on tilanne ilmoitettava viipymättä.

  4. 4

    Papi sanoo

    Pitäisikö siis pyytää itselle jonkinlainen kuitti tai vastaava, kun hakemuksen
    jättää? Kuitataan, leimataan vastaanotetuksi.

    • 4.1

      Saku Timonen sanoo

      Kuntaan saapuneisiin asiakirjoihin laitetaan vastaanottoleima, joten hakemusta jättävä voi vaatia leimaamisen ja kirjaamisen näkemistä. Halutessaan voi vaatia myös kuittia.

  5. 5

    Pohjanmaan poika sanoo

    On jäänyt vähän epäselväksi että mitä tuo kantelu auttaa. Eduskunnan oikeusasiamiehellähän ei ole mitään tuomiovaltaa ja huomautukset tuskin kiinnostaa ketään. Aluehallintovirasto voi uhkasakottaa kuntaa mutta harvemmin niin tehdään. Suomesta puuttuu laillisuusvalvonta; ei ole perustuslakituomioistuinta ja poliisi sekä muut viranomaiset valvovat itse itseään. Oikeusvaltioon on vielä matkaa.

  6. 6

    167-176 sanoo

    Rikoslaissa on kokonainen luku virkarikosista, mutta taitaa homehtua käytön puutteesta. Teoriassa ja ulospäin näyttää siltä että asiat on hyvin, käytäntö on kaikkea muuta.