Palkattomien rekrytointi

– Miten se kunnan/kaupungin maksuvelvollisuus pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta oikein menee, jos työtön osallistuu yhtenä päivänä viikossa tähän kuntouttavaan työtoimintaan? Onko väliä käykö kerran viikossa vai viitenä päivänä viikossa?

Kaveri tuossa kiroili, kun työuran katkettua joutuu nyt kuntoutumaan viitenä päivänä viikossa risu- ym. savotassa. Ei kerrottu palaverissa eikä itse tiennyt, että päivä viikossa riittää. 6 kk:n sopimusta vaan työnnettiin nenän eteen vieläpä uhkailujen säestämänä.

Tässä blogiini ilmestyneessä kommentissa kiteytyy koko kuntouttava työtoiminta pahimmillaan. Kyse on sekä kunnan säästöistä että palkattoman työvoiman hankkimisesta tekemään raskaimmat ja likaisimmat työt. Kuntoutttavasta työtoiminnasta annetussa laissa ei ole mitään muuta kuntouttavaa kuin sen nimi. Lain nimi pitäisi olla Laki pakkotyövelvollisuudesta.

Tuohon selkeään kysymykseen löytyy vastaus suoraan laista. Kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 13 §:n 2 momentin mukaan yksi neljän tunnin työpäivä viikossa riittää vapauttamaan kunnan työmarkkinatuen maksuvelvollisuudesta:

Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 3–24 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan. Jakson aikana henkilön tulee osallistua kuntouttavaan työtoimintaan vähintään yhden ja enintään viiden päivän aikana kalenteriviikossa. Yhden päivän aikana kuntouttavan työtoiminnan tulee kestää vähintään 4 tuntia.

Kunnan maksuvelvollisuuden osalta kyse on puhtaasti säästöstä. Kunta joutuu maksamaan yli 500 päivää työttömänä olleen työmarkkinatuesta puolet, jos se ei järjestä kuntouttavaa työtomintaa. Ensi vuoden alusta maksuvelvollisuus syntyy jo 300 päivän työttömyyden jälkeen.

Kunnan säästöjen kannalta olisi helpointa koota työttömät yhtenä päivänä viikossa vaikka hippasille tai täyttämään sanaristikoita, kunhan toiminta vain nimetään kuntouttavaksi työtoiminnaksi.

Kunnat ovat kuitenkiin oivaltaneet vanhan totuuden, jonka mukaan tekemätöntä työtä löytyy aina. Vain palkanmaksajista on ollut puutetta. Kuntouttavan työtoiminnan ansiosta tätäkään huolta ei ole, koska sen avulla saadaan palkatonta väkeä tekemään käytännössä ihan mitä tahansa.

Juuri siksi lain minimiä eli yhtä neljän tunnin päivää viikossa ei käytetä. Kysyjän kertoma 6 kuukauden täysipäiväinen pakkotyö on ihan normaali käytäntö. Työpäivän maksimipituus määrytyy työaikalainsäädännön mukaan eli käytännössä tehdään täyttä työpäivää työmarkkinatuella ja yhdeksän euron kulukorvauksella.

Oliko kommentoijan kaverille sitten valehdeltu, kun hänelle ei kerrottu mahdollisuudesta lyhyempään työaikaan? Tarkasti lain mukaan ei valehdeltu. Hänelle vain jätettiin kertomatta jotain sellaista, mitä hän ei itse tiennyt. Lain 9 §:n 2 momentin mukaan hänelle tarvitsee kertoa vain etuuksista ja korvauksista:

Ennen suunnitelman allekirjoittamista on työvoimatoimiston ja kunnan informoitava henkilöä kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisen perusteella maksettavista etuuksista ja korvauksista.

Palkattomien rekrytointi tapahtuu siis näin:

Yli 500 päivää työttömänä ollut kutsutaan TE-toimistoon laatimaan aktivointisuunnitelma. Jos hän ei tunne oikeuksiaan, niin hänet määrätään kuntouttavaan työtoimintaan jopa kahdeksi vuodeksi kokopäiväisesti viitenä päivänä viikossa. Sen jälkeen hänet ohjataan kunnan työvoimasuunnittelijan luo ja siellä eteen lyödän valmiiksi kirjoitettu sopimus. Samalla kerrotaan työstä saatavasta työmarkkinatuesta ja kulukorvauksesta.

Aktivointisuunnitelman laatimisesta ja kuntouttavasta työtoiminnasta ei voi kieltäytyä ilman tuen menettämistä. Puoliaan voi kuitenkin pitää sen verran, että vaatii noudatettavaksi lain minimityöaikaa.

On uskomatonta, että tällainen pakkotyöjärjestelmä on yleensä olemassa. Vielä uskomattomampaa on, että sen ylistäjiä löytyy niin paljon kuin löytyy.

Kommentit
  1. 1

    Liisa sanoo

    Paljon muutakin jätetään kertomatta. Itse pitäis joka asiasta ottaa selvää, ja mistäpä otat, kun ei oo tietoo mistä ottaa selvää. Edes sosiaaliohjaaja ei informoinut minua että olisin oikeutettu toimeentulotukeen, kun elin työmarkkinatuella ja asumistuella. Vasta tutuntutuntutun infomaatiolla älysin hakea ja sain.

  2. 2

    Liisa sanoo

    Kukahan oikeesti rupeais ajamaan meidän työttömien asioita?

  3. 3

    167-176 sanoo

    ” Tarkasti lain mukaan ei valehdeltu. Hänelle vain jätettiin kertomatta jotain sellaista, mitä hän ei itse tiennyt.”

    Kyllä olisi pitänyt kertoa.

    Lain kuntouttavasta työtoiminnasta 2:4§ 3 momentti kuuluu:
    ”Sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään aktivointisuunnitelman laatimisesta ja kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä, sovelletaan, mitä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000), sosiaalihuoltolaissa (710/1982), julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa ja kuntoutuksen asiakasyhteistyöstä annetussa laissa (497/2003) säädetään.”

    Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2 luku Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet vaatii kertomaan yhtä sun toista asiakkaalle ja asiakkaan kohtelu on kyllä käytännössä aivan jotain muuta mitä laki edellyttää.
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812#L2

    Minulle saattaa tulla ajankotaiseksi tuo aktivointisuunnitelman tekeminen ihan koska tahansa, sitten kyllä katostaan mistä se kana pissii, helpolla eivät tule virkahenkilöt pääsemään.
    Kannattaa äänittä tuo aktivointisuunnitelman laatiminen ja tallentaa kaikki liput ja laput ikuisesti.
    Kaikesta pitää vaatia yksityiskohtainen selvitys kirjallisena.
    Jos joku keksii vielä lisää ohjeita aktivointisuunnitelman laatimistapahtumaan ja muuhunkin viranomasiten ”käsittelyyn” niin tänne voisi niistä kirjoittaa.

  4. 4

    Hepa-60 sanoo

    Kaikille ei näin hullusti kuitenkaan käy.Tuttuni on ollut vuodesta 2005 työtön ja välillä on ehdotettu tätä kuntouttavaa työtoimintaa.Ei ole kuitenkaan suostunut ja elää sinnittelee olemattomalla työmarkkinatuella.On jo yli 50 vee,joten luultavasti ikä suojelee.Kuntouttavaankin pääsee ja melko heti kun pyytää.Jotkut sinne jopa haluavat.Kiitokset Sakulle erinomaisesta palstasta,on todellinen köyhien ystävä,kuten Nurmiokin.

    • 4.1

      ...... sanoo

      Epäitsekäs ihminen on suurenmoinen harvinaisuus.
      Lainopillinen neuvonta on yleensä maksullista.

      Siis 4 tuntia yhtenä päivänä viikossa? Hyvä tietää.
      Eipä sitä olisi nuorena uskonut, että näkee vielä tämänkin – laillistetun palkattoman työn – täysin uskomatonta.
      Nykynuoria käy kyllä sääliksi, mitähän heillä on edessään …

  5. 5

    Kirsti Hartikainen sanoo

    Onkohan kukaan koskaan ajatellut miltä tuntuu ihmisestä tässä pyörityksessä. Kunhan oot nyt tän jakson , niin sitten jne. Luvataan ilman aikomustakaan sitä pitää. Taas uusi jakso , kieltäytyä ei voi , karessi rapsahtaa heti. Kun ihminen tätä vuosia kestää , niin , ellei ole jo valmiiksi syrjäytynyt , syrjäytyy varmasti. Itsetunto putoaa nollaan, usko viranomaisiin , yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen menee. Elät pienellä rahamäärällä , mitään et voi hankkia. Mene sitten markkinoimaan itseäsi monen kuntouttavan jakson jälkeen , turhaa touhua , kun 9e:lla saa uuden työntekijän!

    • 5.1

      töytön sanoo

      No niinpä.

      Risikko kamuineen löysi kaikki työttömät syyllisiksi Suomen ahdinkoon tällä hetkellä. Nyt taisi tosin löytyä heille kaikille kivempiakin hyväpalkkaisia duuneja.

      Osallistavaa ahdinkoa odotellessa…

      Kiitokset Sakulle hienosta blogista!

  6. 6

    Marko sanoo

    Säästäminen ja valehtelu käyvät käsikkäin. Valehtelemalla säästetään milloin missäkin etuudessa. Tästä virkailijat saa ilmeisesti bonusta, paitsi jos kyseessä on psykopaattinen ihminen, jolle vallankäyttö on nautinto.

  7. 7

    nugget sanoo

    Ihmisille on aina niin tärkeää luoda rationalisoida oma tärkeys ja omien saavutustensa ansio, joten jos he pystyivät siihen, sen ansiosta he ovat todella hyviä ja kuka tahansa pystyisi siihen, koska hekin pystyivät. Jos joku ei pysty samaan ihan vaan tilanteiden mahdottomuudesta. He ovat vain laiskoja, eivätkä yritä tarpeeksi.

    Minä hain ja sain töitä, joten kuka tahansa myös saa töitä. Todellisuutta se ei todellakaan häiritse, vaikka olisikin tietynlainen iso prosentti työttömiä. Minä, minä ja minä, mikset sinä? Maailma on avoin simpukka, joten haeppas sinä siinä töitä.

    Vähä-älyisyys ja sen mukana tuleva näköalattomuus ovat yhteiskunnan ydin, jotka tuovat kannatusta ihmisille, jotka osaavat valjastaa sen omille poliittisille päämäärilleen. Ketään ei todellakaan kiinnosta miten asiat olisivat kaikkien kannalta paremmin.

    Tämänkaltaiset ihmiset näkevät vihollisinaan työttömän, koska ”hän ei tuota” ja itse hän on tärkeä. Tyypillinen mekanismi yksinkertaisella ihmisellä polkea jotain, koska hän kuvittelee että polkiessaan ihmistä hän nousee suuremmalle tasolle. Todellisuutta hän ei ymmärrä.

    • 7.1

      LL sanoo

      Hyvin kirjoitit ”nugget”.

      Työttömyys ei ole yksilön sairaus josta ”kelvoton” yksilö tulisi kuntouttaa (mihin?). Työttömyys on yhteinen asia, yhteiskunnan sairautta. Harjoitetun talouspolitiikan seurausta. Työttömiin kohdistettu mitätöivä vihapuhe loukkaa.

      Nykyiset keinot työttömyys-ongelman ratkaisemiseksi polkevat kaikkia universaaleja perusoikeuksia (työsuojelua, työsuhdeturvaa, normaaleja palkkasopimuksia). Orjatyö perustellaan ovelin sanakääntein ja sanaväännöksin, kuten ”osallistava sosiaaliturva”. Hyväntahtoisuuden naamion takana on julma ja kova ihmiskuva. Se ruokkii ainoastaan vihapuhetta, jonka kautta puretaan kaunaisuutta milloin mitäkin ihmisryhmää kohtaan.

  8. 8

    Pohjanmaan poika sanoo

    Mahdollisimman monen kannattaisi nyt menettää työmarkkinatuki ja jättäytyä toimeentulotuen varaan. Kun kunnat joutuvat maksamaan koko lystin, moni kiikun kaakun-kunta on hyvinkin pian pahoissa talousvaikeuksissa ja siitä puhutaan, se kiinnostaa päättäjiä ihan oikeasti siinä missä ihmisoikeudet eivät. Kannattaa toimia ennen kuin toimeentulotuki siirtyy Kelalle.

  9. 9

    Osa aika työläinen sanoo

    Onhan teillä pakkotyöllistetyillä vielä yksi keino, heittäytykää laiskoiksi, älkää tehkö niitä töitä muuta kuin vähän silmälumeeksi, naputelkaa vaikka koko päivä mustekynää pöytään, tai risusavottalaiset puhaltakaa veistämäänne pajupilliin, luuletteko että teitä suostutaan kovin kauaa pakkotöissä pitämään, empä usko.
    sillä ainakin varmistatte ettei teitä pakkotyöllistetä seuraavaa 6kk, vaan pakkotyöllistetään joku hölmö tilalle joka ei oikeuksistaan tiedä.

    • 9.1

      töytön sanoo

      Se on vaan pitkä aika tuokin 4 tuntia olla tekemättä mitään. Omalla paikkakunnallani porukka käy tosiaan vaan istumassa sen 4 tuntia jossain kun ei hommia ole talvella ainakaan. Eikähän niitä työvoimaviranomaisia tai kunnan päättäjiä kiinnosta pätkääkään se työtön, kuhan se on vaan siinä kuntouttavassa ja kunnalta säästyy rahat.

  10. 10

    167-176 sanoo

    Tuon 4 tuntia kerran viikossa osaa kyllä olla tekemättä mitään, olin aikoinaan palkkatukitöissä kaupungilla ja varsinaista työtä ei 8 tunnin työpäivään mahtunut keskimäärin tuntiakaan mutta aika kyllä kului paremmasta tulevaisuudesta haaveillessa ja joitakin tuhansia sivuja tuli kirjoja luettua sen muutaman kuukauden aikana. Työvelvoitetta ei laki kuntouttavsta työtoiminnasta aseta joten eivät voi siihen pakottaa, taloudellista hyötyä ei tule antaa noille orjuuttajille.

  11. 11

    Suolaa haavoihin sanoo

    Niin ei tuossa ole muuta iloa kuin se 9e/pvä ”ylimäärästä” joka menee kyllä saman tien lisääntyneinä matka, syömä ja vaatekuluihin. Ihmetellä täytyy myös sitä, että sanotaan ettei kuntouttavassa työtoiminnassa olevat saisi tehdä normaalia palkkatyötä tekevien tekemää työtä.

    Mutta kun juuri tekee. Vaikka se tapahtuisi kunnan ja kaupunkien teetättäminä töinä. Koska jos niitä töitä ei tehtäisi, niin jonkun pitäisi tehdä ne oikealla palkalla. Ja jos ne tehdään kuntouttavantyön nimissä. Niin se tarkoittaa yhtä kuin joku/jotkut ei voi nostaa sen työn tekemisestä palkkaa. Ja tämä on aivan normaalia toimintaa, koska teen sitä itsekin.

    Ja sitten tietysti joku hyväosainen älähtää, että pitäähän työttömän tehdä jotain työttömyyskorvauksen eteen. Niin tekeehän ne ainakin noissa kusetus kuntouttavatyöjutuissa, koska toisin kuin luullaan, niin niihin liittyy aivan samalla tavalla tuloksenteko vastuu aivan kuten oikeassa palkkatyössäkin. Jos ei tulosta synny se on karenssi tämä lukee ainakin itsellä kuntouttavantyön ehdoissa joka kerta kun kirjoitan uuden orjatyösopimukseen nimen alle.

    Mutta palkasta ei puhuta missään välissä eikä siihen kuuluvasta siitä pienemmästä veroprosentista. On vain työttömyyskorvaus, joka pitää vielä kaiken lisäksi anoa itsellä KELA:sta joka kuukausi ja siitä pois 20% veroa. Palkka taas tulee tilille anomatta ja jos ei tule niin siittäkö meteli.

    Tosin on tämä 4h/pvä orjatyö parempi idea kuin itsellä aikemmin ollut 8h työorjaharjoitteli erilaisissa läävissä, joilla ei ole haluakaan palkata ketään kunhan loisivat työharjoittelijoiden avulla. No ehkä muodon vuoksi saattavat jonkun sopivan tyypin palkata hetkeksi, jotta näyttää hyvältä. Mutta siinä kaikki…

    Mutta veikkaan että ei näihin asioihin tule yksinkertaisesti muutosta koskaan, koska lyötyä kannattaa aina lyödä lisää.

  12. 12

    LL sanoo

    Pitää aloittaa kampanja.

    Tiedämme Reilun kaupan -tuotteet, ne ovat tulleet kaikille suomalaisille tutuiksi. Ostamalla Reilun kaupan tuotteita tietää, että työnantaja/firma/yritys ei käytä orja- eikä lapsityövoimaa.

    Kaikilla ihmisillä on oikeus tulla toimeen omalla työllään. Näin sanotaan Reilun kaupan periaatteissa. Tässä: http://www.reilukauppa.fi/meista/

    Suomessa tehdään jo työtä ilman tätä periaatetta. Palvelun tai tuotteen ostaja ei tiedä onko työnantaja maksanut työntekijöilleen normaalia palkkaa ja hoitanut muutkin työsuhteeseen liittyvät asiat kunnollisesti.

    Voisi jollakin tavalla nostaa esille työnantajat/yritykset/yhdistykset, jotka hoitavat kaikkien työntekijöidensä työsuhdeasiat kiitettävästi. Hyvin ja kunnollisesti. Siten palvelun/tuotteen ostajatkin tietäisivät, ja olisi mahdollisuus tehdä Reilu Valinta.

  13. 13

    167-176 sanoo

    ”Jos ei tulosta synny se on karenssi tämä lukee ainakin itsellä kuntouttavantyön ehdoissa joka kerta kun kirjoitan uuden orjatyösopimukseen nimen alle.”
    Tuo orjatyö perustuu pitkälti lakiin perustumattomiin ohjeisiin ja sääntöihin. Tuollainen selvästi laiton ehto pitää vaatia poistetavaksi lain vastaisena ja aknnataa äänittää se mitä ”sopimuksen” tarjoaja siihen sanoo ja lähettää se äänite ja koko ”sopimus” esim. oikeuasiamiehen ”arvosteltavaksi”.

    Noita laittomia sääntöjä ja ehtoja on todella paljon, yksi tuttuni kertoi ettei hän saa mennä edes lääkärille ennen kun on saanut luvan orjapiiskurilta jolla ei ole minkäänlaista lääketieteellistä koulutusta.

    Jos ja kun kohta puoliin joudun noihin orjatöihin niin ainoa tavoitteeni siellä on noiden laittomien ehtojen, ohjeiden ja sääntöjen johdosta tehtävät kantelut ja niiden saattaminen oikeuden tutkittavaksi, myös julkisuutta haen asialle. Siinä se 4h/viikko kuluukin eikä edes aika taida riittää, silti en ”vaadi” yhtään enempää tuota orjuutusherkkua itselleni koska senkin ”lystin” maksaa veronmaksajat. Tedään niin kun laki vaatii, mutta vain se, ei yhtään enempää mutta ei yhtään vähempääkään ja laki ei vaadi tekemään työtä noisssa orjatöissä.

  14. 14

    huokaus sanoo

    Päätökset tänään, ylimmäisestä pdf-linkistä – kovennus sen kun jatkuu ja TE-keskus suunnataan vielä enemmän vain yrityksiä palvelemaan, ei työttömiä ihmisiä.

    Rakenteellisen työttömyyden alentaminen

    Rakennepoliittiseen ohjelmaan sisältyvillä toimilla pyritään alentamaan rakenteellista työttömyyttä yhdellä prosenttiyksiköllä ohjelmassa asetetun tavoitteen mukaisesti. Toimien täytäntöönpano on etenemässä sovitun mukaisesti. Näitä toimia ovat työvoimapoliittisten toimien lisäyksen ohella nykyisiin työttömyysturva- ja muiden sosiaalietuusjärjestelmiin liittyvän velvoittavuuden hyödyntäminen täysimääräisesti, ml. sanktiot, työtarjousten lisääminen, työvoimapalvelujen tehostaminen sekä työttömyys- ja muun ansioturvan kannustavuuden lisääminen. Ohjelman tavoite yhden prosenttiyksikön rakenteellisen työttömyyden alentumisesta ei kuitenkaan ole toteutumassa ilman uusia toimia.

    Hallitus edellyttää, että työtarjouksia lisätään edelleen selvästi ja että työstä tai aktiivitoimesta kieltäytymisen sanktioita sovelletaan järjestelmällisesti.

    Hallitus edellyttää, että työvoimahallinnon toimintaa suunnataan entistäkin voimakkaammin yritysten tarpeet huomioon ottavaksi. Myös aktiivista suoraa yhteydenpitoa yrityksiin ja paikallisiin yrittäjäjärjestöihin on tarpeen tiivistää. Alueilla jo nyt käytössä olevia parhaita käytäntöjä on levitettävä kaikkiin TE‐toimistoihin.

    Asiasta on huolehdittava mm. syksyn tulosneuvotteluissa ja toiminnan uudelleen suuntaamisesta on käytävä keskustelut työmarkkinajärjestöjen ja yrittäjäjärjestöjen kanssa. Erityistä huomiota yritysyhtiestyössä on syytä kiinnittää esimerkiksi aloihin, joilla yritykset rekrytoivat runsaasti työvoimaa ulkomailta.

    Lisäksi työ‐ ja elinkeinoministeriön on syytä käynnistää uusia pilotteja esimerkiksi palvelujen hankkimisesta yksityisiltä palveluntuottajilta ja TE‐toimistojen oman henkilöstön toiminnan suuntaamiseksi aiempaa yrityslähtöisemmäksi.

    Hallitus antaa esityksen työvoiman palvelukeskuksista (TYP) suunnitellusti budjettilakina. Esityksessä varmistetaan mm., että TYP:llä on oikeus järjestää julkisesta työvoima‐ ja yrityspalvelusta annetun lain mukaisia työvoimapalveluita, jotka rahoitetaan momentilta 32.30.51. Lisäksi varmistetaan, että tehostettuja työvoimapalveluja tarjotaan nykyistä varhaisemmassa vaiheessa työttömyyttä niin, että TYP:n vastuulle voidaan TE‐toimiston päätöksellä siirtää myös yli vuoden työttömänä ollut henkilö, vaikka hän ei olisi saanut työmarkkinatukea yli 300 työttömyyspäivää.

    Kunnan nimeämä henkilö on TYP:n johtaja.

    Työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirto kunnille toteutetaan suunnitellusti niin, että
    kunnat rahoittavat 300 työttömyyspäivän jälkeen 50 % työmarkkinatuesta ja 70 %
    1000 työttömyyspäivän jälkeen. Valtio kompensoi 75 miljoonaa euroa arvioidusta
    kuntien kustannusten kasvusta muuttamalla yhteisöveron jako‐osuutta kuntien hy
    väksi.

    Syksyn 2014 kuluessa selvitetään työvoimapolitiikan hallinnon kehittämisvaihtoehdot.

    Työ‐ ja elinkeinoministeriö perustaa työryhmän, jossa on mukana työmarkkinajärjestöjen, kuntien, Suomen yrittäjien ja valtion edustus.

    Selvityksessä arvioidaan hallinnon kehittämis‐ ja tehostamismahdollisuuksia kansainvälisten esimerkkien valossa. Erityistä huomiota kiinnitetään työmarkkinajärjestöjen ja yrittäjäjärjestöjen mahdollisuuksiin vaikuttaa tehokkaasti työvoimahallinnon toiminnan suunnitteluun ja johtamiseen.

  15. 19

    sanoo

    Sain juuri kutsun aktivointihaastatteluun. En kyllä aio suostua mihinkään enempään kuin siihen neljään tuntiin viikossa, jos ihan pakko on jotain ”kuntouttavaa” ottaa vastaan.