Karsintaa ja kyykytystä

Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman mukaan työ- ja elinkeinotoimistojen tehtäviä työttömyysturvan toimeenpanossa vähennetään työttömien oikeusturvaa vaarantamatta karsimalla lausuntomenettelyä, jotta työ- ja elinkeinotoimistojen resursseja voidaan suunnata tehokkaaseen työnvälitykseen. Tässä tarkoituksessa esityksessä ehdotetaan eräiden työ- ja elinkeinotoimistojen työttömyysturvan toimeenpanoon liittyvien tehtävien siirtämistä työttömyysetuuden maksajien hoidettavaksi. Lisäksi ehdotetaan eräitä muita työttömyysturvajärjestelmän toimeenpanoa yksinkertaistavia muutoksia.

Rakennepoliittisen ohjelman mukaan hallitus jatkaa työttömyysturvan kehittämistä työhön hakeutumiseen kannustavampaan ja velvoittavampaan suuntaan. Alueellista liikkuvuutta pyritään laajentamaan. Osana näiden tavoitteiden toteuttamista tässä esityksessä ehdotetaan työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä olevan työn vastaanottamisvelvollisuuden alueellista laajentamista.

Näin viattoman tuntuisesti alkaa hallituksen esitys 162/2014, joka on tarkoitus käsitellä eduskunnassa siten, että lakimuutokset tulisivat voimaan ensi vuoden alussa. Jos tuon esityksen jaksaa kahlata läpi, niin sen sisällön huomaa aika ikäväksi.

Tarkoitus on poistaa työttömyyetuutta koskevat TE-toimistojen harkintaa edellyttvät lausunnot, jolloin työttömyysetuuden voi evätä sen maksaja eli käytännössä Kela ilman että yksilöllisiä olosuhteita otetaan huomioon. Peli on kerrasta poikki. Jos Kela saa päähänsä, että joku ei ole työmarkkinoiden käytettävissä tai on kieltäytynyt jostain työvoimapalvelusta, niin asiaa ei enää tutki kukaan.

Se on vähän sama kuin jos joku tuomittaisiin rikoksesta ilman esitutkintaa.

Näin säästetän resursseja ja keskitytään varsinaiseen työnvälitykseen. Se tapahtuu antamalla lisää keppiä eli kehittämällä työhön hakeutumista kannustavampaan ja velvoittavampaan suuntaan.

Työttömyysturvalain 2a luvun 6a §:n otetaan uusi 1 momentti, joka kuuluu näin:

Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueensa ulkopuolelta tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi joukkoliikennevälinettä tai työnantajan järjestämää kuljetusta käyttäen kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä ei ole mahdollisuutta kieltäytyä edes oman työssäkäyntialueen ulkopuolelta tarjotusta työtä. Esityksen perusteluissa asia selvennetään näin:

Arvioitaessa päivittäiseen työmatkaan käytettävää aikaa otetaan joukkoliikenteen lisäksi huomioon esimerkiksi oman auton ja polkupyörän käyttömahdollisuus sekä mahdollisuus kävellä työmatka. Työmatkaan kuluvaa aikaa laskettaessa huomioidaan aika, joka henkilöllä kuluu matkaan hänen asuinpaikastaan työpaikan osoitteeseen yleistä tietä pitkin normaaleissa sää- ja muissa olosuhteissa. Pätevää syytä työstä kieltäytymiseen ei ole tällä perusteella, jos työmatkaan kuluva aika on esimerkiksi joinakin viikonpäivinä tai kesäaikana julkisen liikenteen aikatauluista johtuen tavanomaista pidempi.

Työhön on siis mentävä oman työssäkäyntialueen ulkopuolellekin kelistä riippumatta keinolla millä hyvänsä. Perustelu ei puhu suksista mitään, mutta luultavasti niitäkin on tarvittaessa käytettävä.

Kyllä rupeaa valtio säästämään maksamissaan työttömyysetuusrahoissa, kun bussivuorojen puutteen tai huonon kelin takia tienposkeen jääneet eivät saavu työpaikalle eli ovat kieltäytyneet työstä.

Pahinta tässä työn vastaanottovelvoitteessa on, että sitä sovelletaan vanhaan tapaan myös palkattomaan työkokeiluun ja kuntouttavaan työtoimintaan. Siitä ei tämä lakiesitys puhu mitään, mutta se on määrätty jo aiemmassa lainsäädännössä.

Kaiken huipuksi työttömyysturvalain 2a luvun 9 §:än lisätään uusi 15 vuorokauden karenssi, jos työnhakija ei ole työ- ja elinkeinotoimiston tavoitettavissa toimiston määräämällä tavalla ja aikana työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimista tai tarkistamista varten.

Perustelujen mukaan tällä tarkoitetaan päivän tarkkuudella sovittua aikaa, jollon TE-toimisto soittaa työnhakijalle. Sinä päivänä puhelimen on siis oltava kunnossa ja auki, ylipäätänsä työttömällä on oltava puhelin, hän ei saa sairastua vaikkapa migreeniin tai unohtaa puhelinta kotiin lähtiessään viemään sairasta lasta lääkäriin. Koko päivänä ei voi tietää mihin aikaan soitto tulee. Jos siihen ei vastaa, niin menettää työttömyysetuutensa 15 päiväksi.

Tarkkaan ottaen lakiteksti ei puhu mitään edes puhelimesta, vaan tavoitettavissa olemisesta TE-toimiston määräämällä tavalla. Jos työtön määrätään vaikka kävelemään käsillään toimistoon, niin hänenhän on tultava.

Nyt näyttää siltä, että nuijimalla työttömät maanrakoon säästetään valtiolle pitkä penni. Kunnillehan se tietää lisämenoja, kun työmarkkinatukensa menettäneet hakevat toimeentulotukea. Sitä alennetaan kieltäytymisen takia 20 %, mutta se ei huoleta ainakaan hallitusta.

Kansanedustajista suurin osa tapansa mukaan tuskin edes lukee lakiesitystä ja jos lukeekin, niin ei mieti sen vaikutuksia.

 

Kommentit
  1. 1

    LL sanoo

    Tuo tavoitettavissa oleminen tarkoittaa vähintään kolmea asiaa:1.puhelin 2.sähköposti 3.te-toimiston henkilökohtainen verkkoasiointitili. Neljäs on kirjallinen normiposti.

    Jotakin viestkanavaa pitkin tulee viesti joskus joku päivä, joten työttömän tulee olla valppaana koko ajan. Ja muistaa pitää laitteet kunnossa ja toimintavalmiudessa. Ihmetteleekö joku vielä sitä, että tt-tukea myönnetään puhelimen ja/tai tietokoneen/verkkoyhteyksien menoihin? Ei varmaan mene kovin pitkään, kun työttömien nilkkaan kiinnitetään valvontalaite, sellainen jota vankeinhoitolaitos käyttää…

    • 1.1

      Saku Timonen sanoo

      TE-toimiston verkkoasioititili edellyttää myös verkkopankkitunnuksia, joita pankit eivät välttämättä myönnä vailla säännöllisiä tuloja oleville eivätkä varsinkaan luottotietonsa menettäneille.

  2. 2

    Jaana sanoo

    Missä laissa on määrätty, että työttömällä pitää olla puhelin tai sähköposti? Osoite kaikilla on oltava, minne posti kulkee.

    Meillä ei esim. 36 km päässä Helsingin keskustassa aina edes puhelimet toimi ja netti pätkii päivittäin.

    Toi on tuttua kuntapolitiikasta, valtuuston jäsenet ja lautakuntien jäsenet eivät viitsi vaivautua ja sokkona hyväksyvät kaikkea, laitontakin. Siinä sitten joissakin kunnissa, Kirkkonummella esim., rikotaan päätöksissä lakia oikein urakalla ja viranhaltijat sanovat, että noudattavat vain lautakuntien antamia ohjeita. Se lisää valituskuluja kunnalle ja on kohtuutonta palvelua tarvitsevalle.

    Pitäisi olla joku äo-testi ennen kuin pääsee päättämään, on nähty aika uunojakin tapauksia, jotka ovat pihalla kuin lumiukot, vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.

  3. 3

    töytön sanoo

    Voi jumalauta. Ite odottelin sitä sovittua puhelua mitä ei sitten koskaan tullutkaan. Päivä meni pilalle puhelimen vieressä päivystäessä. Parin viikon päästä tuli kirje työnhakupilipalikurssille, jossa jatkumona oli uusi soittoaika. Sekin venähti reilusti, ja kun viimein soittivat, kieltäydyin kohteliaasti kaksi samanlaista ”kurssia” käyneenä. Aikuisille ”opetetaan” miten haetaan töitä. Eikö helvetti mihinkään järkevämpään voisi näitä rahoja käyttää, vaikkapa palkanmaksuun.

  4. 4

    Osa aika työläinen sanoo

    https://asiointi.mol.fi/cvnetti/cvnetti?kieli=fi&retUrl=https://asiointi.mol.fi:443/asva/asiointivalikko?Action=cmdLogoff&backUrl=https://asiointi.mol.fi:443/asva/asiointivalikko

    #Itselläni ei ole ”tietyistä” syistä johtuen verkkopankkitunnuksia niinpä hankin sirullisen henkilökortin joka piti toimia Mollin palveluissa mutta eipä toiminutkaan.

    Työhakusuunnitelmaan oli lisätty velvoite laatia hakemus CV-nettiin, kun selvisi ettei sirullinen henkilökortti toimikkaan Mollin palveluissa ja verkkopankkitunnuksia en omaa, niin CV-netti pyyhittiin pois työnhakusuunnitelmastani, noh nythän sillä ei ole enää merkitystä kun olen osa-aika työssä, eipä TE-keskus minua juuri häiritse palkattomilla pakkotöillä, eikä millään muullakaan.

    Minulla on siis sirullinen henkilökortti mutta ei mitään mahdollisuutta käyttää sitä sähköisessä asioinnissa, koska sellaisia palveluita EI OLE.

  5. 5

    Marko sanoo

    Ei ole tarkoituskaan työllistää, vaan nimenomaan säästää. Laki on täynnä miinoja ja valtavasti poikkeuksia ja sääntöjä, josta löytyy kaikkiin tilanteisiin sopiva karenssin oikeuttava kombinaatio. Tietenkään mistään ei myöskään voi tai saa valittaa.
    Tulkitsen tämäntyyppisen lain soveltamisen olevan perustuslain 2. luvun pykälien vastaista apartheidia. Se on myös vastoin Suomen hyväksymiä kansainvälisiä ihmisoikeusperiaatteita ja vastoin ILO:n pakkotyötä koskevaa sopimusta.
    Muistutan Saksan ns. kristalliyön tapahtumista, jotka olivat laillisia Saksan silloisten lakien mukaan, jotka oli uudistettu mahdollistamaan tämäntyyppinen toiminta.
    Minusta on oleellista, että voidaan toteennäytää onko joku syyllinen vai syytön häneen kohdistettuun syytökseen.

  6. 6

    amk sanoo

    Päättäjät puhuvat kannustamisesta vaikka tosiasiassa kyse on lannistamisesta,
    pakottamisesta ja välinpitämättömyydestä =sosiaaliturvaa heikentämällä.

  7. 8

    H.V. sanoo

    Mol.fi-sivustolla voi mennä sähköisen asioinnin kautta katsomaan omia tietoja. Sinne voi laittaa rastin ruutuun kohtaan ”en omista puhelinta”, vaikka puhelimen omistaisi. Itse olen tehnyt näin, vaikka omistan puhelimen. Työkkärin tädille valehtelin, että en enää omista puhelinta, koska ei ole varaa sellaista pitää. Tiedoissani myös lukee, että minulla ei ole autoa käytettävissä, vaikka omistankin auton. Ei työkkärille tarvitse totta puhua, koska eivät ne voi noita asioita mistään tarkistaa.

  8. 9

    liisa sanoo

    Siis ens vuonnako ei ole omalla työssäkäyntialueella rajattu noita matkustusaikoja? huhhuh. Kun on bussikyytien varassa niin esim. Hammaslahdesta Raatekankaalle töihin ylittää rutkasti nuo ajat bussinvaihtoineen ja odotusaikoineen. Huh huh.

  9. 10

    Osa aika työläinen sanoo

    Minulle selvisi näitä hallituksen esityksiä lukiessani, miksi kuntouttavaa työtoimintaa ketjutetaan, siksi että valtio maksaa kaikki kulut kun työtön on aktiivitoimien piirissä.

    ja lisää lukemista Sakulle (ja muillekkin kiinnostuneille) jos ei ole vielä tätäkään huomannut, mitä ensi vuoden alusta on muutoksia palkkatuettuun työllistämiseen tulossa:

    http://www.tem.fi/files/40492/he_palkkatuki_250614.pdf

  10. 11

    Ken sanoo

    Milloinkahan saisimme sellaisen lain tai asetuksen, joka velvoittaisi talonpoikaisjärjen käyttöön myös KELA:ssa ja TE-toimistoissa. Mitäpä jos passittaisimme näiden instituutioiden virkailijat uudelleenkoulutukseen?

  11. 12

    Osa aika työläinen sanoo

    Houkuttelisiko tämä menettely työnantajia palkkaamaan korkean palkkaluokan työntekijöitä? jäisivätkö heikon työkokemuksen ja koulutustason omaavat kokonaan ulos palkkatuetusta työstä, onko heidän osansa jatkossakin osallistua ilmaistöihin (kuntouttavaan työtoimintaan)

  12. 13

    Osa aika työläinen sanoo

    -Lainaus alkaa Palkkatuen muuttaminen prosentuaaliseksi osuudeksi palkkauskustannuksista vaikuttaisi
    yksittäisten yritysten saamaan palkkatuen määrään. Yritykset, jotka toimivat aloilla, joilla on
    matalat palkkauskustannukset, saisivat nykyistä hieman pienemmän euromääräisen tuen. Yritykset,
    jotka toimivat aloilla, joilla palkkauskustannukset ovat suuremmat, saisivat nykyistä hieman
    suuremman euromääräisen tuen.- lainaus loppuu.

    linkissä: http://www.tem.fi/files/40492/he_palkkatuki_250614.pdf
    sivulla 19.

    KYSYMYS: Houkuttelisiko tämä menettely työnantajia palkkaamaan korkean palkkaluokan työntekijöitä? jäisivätkö heikon työkokemuksen ja koulutustason omaavat kokonaan ulos palkkatuetusta työstä, onko heidän osansa jatkossakin osallistua ilmaistöihin (kuntouttavaan työtoimintaan)

  13. 15

    amk sanoo

    Työttömiä ohjataan orjatyöhön , onko työttömän vika
    kun maan talous on kuralla nähtävästi päättäjien mielestä on kun ruvetaan
    työttömien selkänahasta repimään suomen nousua.Työttömäthän ovat lainsuojattomia
    heistä tehdään orjia .työtön kun on niin kaikki keinot käytetään, ihmisoikeuslakikaan
    ei ulotu työttömiin vaan keksitään uusia orjuuttavia lakia,Tämähän on ilmiselvästi
    työttömien syrjimistä, alistamista ja työttömän hyväksikäyttöä.
    Rupeaisivatko kansanedustajat, ministerit tekemään työtään (mitä työtä
    he muuten tekevät?) työmarkkinatuella + 9euron palkalla.

  14. 16

    Ville sanoo

    Henkilö, joka tekee tuottavaa työtä työttömyyskorvauksella, on petturi, joka aiheuttaa myös muiden olojen huonontumisen. Tämän vastustaminen lähtee yksilötaholta, jos järjestelmä ja säännöt ovat vääriä, niin niitä pitää vastustaa. Tehdään tästä työllistämisestä myös työllistäjälle niin vastenmielistä, että se kuluttaa enemmän resursseja kuin antaa. Taistelu tulee olemaan pitkä ja kieltämättä muutamalle yksilölle raskas, mutta orjatyölait pitää pysäyttää alkuunsa.

    Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen Sipilästä tulee pääministeri ja tämä miljoonäri ei paljoa tunne sääliä työttömiä kohtaan. Todennäköisesti kokoomus pääsee vielä apupuolueen rooliin, joten siinä on orja ja piiskuri samassa paketissa.

    • 16.1

      killjoy sanoo

      Ei tiedä voiko Sipilä olla enää säälimättömämpi kuin SDP ja Tarja Filatov.

      SDP kansanedustajat, mm. Ihalainen ja Filatov, ovat kovasti vaatineet näiden 9€ orjatöiden lisäämistä.

      Lisäksi Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatovin voidaan hyvin katsoa olevan vastuussa tästä tulevasta karenssiautomaatista.

      Filatov vaatii että jos työtön ei vastaa ennalta sovittuun TE-toimiston puheluun, niin automaattisesti tulee vähintään 15 päivän karenssi.

      Filatovia ei ole kiinnostanut, ettei tämä soittosysteemi toimi nykyäänkään luotettavasti. Soitto TE-toimista tulee usein viikkoja myöhässä täysin ennanta ilmoittamatta. Jos et siihen ehdi vastata, niin se on sitten työttömän ongelma.

      Tämä on siis SDP:n asenne työttömiä kohtaan. Surullista.

        • 16.1.1.1

          killjoy sanoo

          OK. Hyvä homma, jos tuo korjaus menee läpi.

          Itse perustin vuodatukseni alku viikosta julkaistuihin lehtiartikkeleihin, joissa Filatov vielä selitteli tuon 15 päivän karenssin johtuvan siitä, että tulevaisuudessa puhelinkeskustelut rinnastettaisiin TE-toimistossa käynteihin.

          Ainoa ongelma on, että se palaveri TE-toimistossa tosiaan tapahtuu sovittuna ajankohtana, nuo TE-toimistosta tulevat soitot ovat ihan arpapeliä. Itsellä eivät ole koskaan soittaneet sovittuna päivänä.