Sakkoja ja työllistämistä

Sanoilla luodaan todellisuutta ja annetaan ihmisille vääriä käsityksiä. Yksi  ihan viralliseen kielenkäyttöön pesiytynyt inhokkisanani on sakkomaksu, jota käytetään puhuttaessa kunnan osuudesta työmarkkinatukeen.

Sakko on rikosoikeudellinen sanktio eikä sillä ole mitään tekemistä kunnan työmarkkinatukiosuuden kanssa. Tällä hetkellä kunta maksaa puolet yli 500 päivää työttömänä olleiden työmarkkinatuesta ja toisen puolen maksaa valtio. Kunta voi vapautua maksuvelvollisuudestaan järjestämällä työttömille aktivointitoimia eli käytännössä kuntouttavaa työtoimintaa. Jos kunta ei toimintaa järjestä, niin se maksaa ihan normaalisti lain mukaan puolet tuesta.

Tätä lakiin perustuvaa maksuosuutta kutsutaan täysin virheellisesti ja ilmeisen tarkoitushakuisesti kunnan sakkomaksuksi. Asiaa tuntematon näkee mielessään jonkin epämääräisen rikoksen, johon kunta on syyllistynyt ja josta se saa rangaistuksen.

Kunta voi siis vapautua maksuosuudestaan järjestämällä kuntouttavaa työtoimintaa eli sijoittamalla työttömät puuhastelemaan jotain toisarvoista tai tavallisimmin tekemään jotain raskasta työtä. Palkkaa tälle työvoimalle ei makseta, koska he eivät ole työntekijöitä. Heitä sanotaan asiakkaiksi.

Maksuosuudesta vapautumisen lisäksi kunta saa valtiolta selvää rahaa 10,09 euroa/päivä/kuntouttavassa työtoiminnassa oleva asiakas. Kunnan siis kannattaa kerätä pitäaikaistyöttömät vaikka lyömään korttia taukotupaan, kunhan se muistetaan nimetä kuntouttavaksi työtoiminnaksi.

Ensi vuoden alusta tätä kunnan velvoitetta laajennetaan. Kunta joutuu maksamaan puolet jo 300 päivää työttämänä olleiden ja 70 % yli 1 000 päivää työttöminä olleiden työmarkkinatuesta. Tämä tietää kunnille hirmuista lisälaskua, mutta edelleen kunta voi vapautua maksuosuudestaan järjestämällä kuntouttavaa työtoimintaa ja kunnalle maksetaan 10,09 euroa/päivä/kuntoutettava.

Valtiovalta siis painostaa kuntia taloudellisesti tähän näennäistyöllistämiseen. Vastuu toiminnan järjestämisestä lykätään kunnille, valtion menot pienenevät ja työttömyystilastot kaunistuvat. Kuntouttavassa työtoiminnassa olevat eivät tilastoissa näy työttöminä, vaan aktivointitoimenpiteiden kohteina.

Kunnat tämän touhun kanssa ovat liemessä. Pitäisi järjestää kuntouttavaa työtoimintaa, mutta mitään järkevää tekemistä on vaikea keksiä. Ainahan tietysti tekemistä palkattomalle työvoimalle löytyy, mutta lain mukaan toiminnalla ei saisi korvata mitään työ- tai virkasuhteessa tehtävää työtä.

Tästä ei tietenkään ole koskaan piitattu eikä tulla piittaamaan. Työttömät tekevät ihan yleisesti sellaisia töitä, joista ennen kuntouttavan työtoiminnan keksimistä maksettiin TES:n mukaista palkkaa. Jostain syystä tämä ei tunnu huolestuttavan vaikkapa ay-liikettä, joka sentään vielä lakia säädäettäessä vastusti ajatusta palkattomasta työvoimasta.

Nyt tämä palkaton työ on edennyt jo niin pitkälle, että sitä tuskin kukaan voi enää pysäyttää. Kunnat perustavat omia työpajoja tai ostavat kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen yhdistyksiltä ja säätiöiltä. Näistä viisaimmat perustavat omia yrityksiä tai ottavat hoitaakseen alihankintatehtäviä muilta yrityksiltä. Näihin töihin ne ohjaavat nille lahjoitetun ilmaistyövoiman ja kunta vielä poikkeuksetta antaa työvoiman lisäksi myös valtiolta saamansa 10,09 euron korvauksen tälle työtoiminnan järjestäjälle.

Tien päätä ei näy. Kohta ei kukaan järjissään oleva maksa kenellekään palkkaa, koska ilmaista työvoimaa on runsaasti saatavilla. Oikeastaan kuntienkaan ei kannattaisi maksaa kenellekään palkkaa. Työttöminä alkaa olla niin paljon eri alojen korkeastikin koulutettuja ammattilaisia, että kuntaa voitaisiin pyörittää melkeinpä kuntouttavan työtoiminnan voimin.

Miettikää tätä te, jotka kuvittelette oman työpaikkanne olevan turvattu maailman tappiin.

 

Kommentit
  1. 1

    Mikko R. sanoo

    Erittäin hyvä kirjoitus! Nyt olisi hyvä saada selville kuka politiikko ja mitkä puolueet ajavat tätä?

    • 1.1

      Erkki-Petteri sanoo

      Uusimpia kannattajia tässä kuorossa on Pia Kauma (kok.), muistakin yhteyksistä ja möläytyksistä tuttu persoona. Katso lähemmin

      http://blogit.iltalehti.fi/pia-kauma/2014/10/06/perustulon-sijaan-vastikkeellista-sosiaaliturvaa/

      Kauma joutuu myöntämään sen jo aiemmin tiedetyn seikan, että kalliiksihan tämä pakkotyön teettäminen veronmaksajille käy. Työ ei tuota mitään, mutta sen edellyttämä valvonta kuluttaa jatkuvasti. Järjestelmä näyttääkin perustetun työllistämään tätä kyttäporukkaa. Siis, loppuvaikutuksiltaan hanke merkitsee lisää valtio- ja kuntatalouden rasitetta.

      Perustulo voisi tarjota onnistuneen keinon kannustaa ihmisiä töihin niin, että työllistyväkin kokee tekevänsä jotain mielekästä. Tätä vastaan on sitten tämä iänikuinen kok-dem -porukka, jolle huono korvike käy kunhan nykysysteemi vain pelastuu.

      • 1.1.1

        LL sanoo

        Olen vakaumuksellinen perustulon kannattaja.

        Perusteenani on se hätä ja kärsimys, josta olen ollut tietoinen jo viimeiset parikymmentä vuotta, ja olen ollut itse myös ”systeemin” kohteena. Nämä nykyiset sadistiset systeemit tuottavat etupäässä vain kärsimystä. Kaunokielellä sitä kutsutaan ”rakenteelliseksi väkivallaksi”.

        Aivan liian monet vain hyväksyvät sen,kyseenalaistamatta lainkaan epäinhmillistä ajatteluaan tai tekojaan, kieltäytymällä ajattelemasta sitä mitä kaikkea seuraa siitä, että työttömiä kohdellaan näin julmilla, täysin kohtuuttomilla tavoilla.

  2. 2

    liisa sanoo

    Tässä pitäis olla työpaikoillekin sanktio. eli kuka ottaa kuntouttavaan työtoimintaan ihmisiä, sillä olis velvollisuus työllistää vaikka palkkatuella kuntouttavan työjakson jälkeen vuodeksi. Eli työttömällä olis myös porkkanana tuo palkkatyö kuntouttavan jälkeen. ja työpaikat ei käyttäis väärin näitä palkkattomia työläisiä, kun ois työllistämisvelvoite jakson jälkeen.

  3. 3

    töytön sanoo

    Huvittavaa lukea näiden räikeimpien ns. työnsankareiden kommentteja työttömistä. Heidän mielestään jokainen työtön istuu sohvalla päivät pitkät kaljaa kitaten heidän kustantamana, eikä yksikään työtön ole ikinä päivääkään töitä tehnyt. Ei niille mene millään jakeluun, että koko ajan irtisanotaan porukkaa kaikkialla Suomessa. Saattaapi vielä työnsankareillekin tulla kova pudotus.

    Mutta ihan selvää alkaa olla, että ketään ei tuolla eduskunnassa kiinnosta työttömän asema. Ainoa virike siellä taitaa olla miten saatas mahdollisimman paljon ilmaista työvoimaa, ja niskoittelijat maan rakoon, jotta älyisivät tappaa itsensä hus pois työttömyysluvuista.

  4. 4

    Ajattelin n'otta sanoo

    Microsoftin mukaan 40% nykyisistä ammateista katoaa seuraavan 10 vuoden aikana. Toki uusiakin tulee, kourallinen katoaviin verrattuna. Hurjimmat ennusteet povaa 70% katoa, nämäkin siis asiantuntija-arvioita ja tarkkaan perusteltua asiaa jota kukaan ei ole voinut kumota, täysin mahdollista ja melko todennäköistä tuokin. Automaatio hoitaa hommat, tämä olisi nyt kuuma peruna mutta mikään poliittinen puolue tai aate ei taivu tätä myöntämään. Länsimainen kulttuuri on niin monta sataa vuotta perustunut tehokkuuden ihanteelle että ihmekös tuo.

    On tutkittu että mikä aiheuttaa ihmisissä eniten kateutta. Hieman yllättäen kärkipaikan vei laiskuus. Tuo ominaisuus joka suojelee ihmistä. Kun se on lähestulkoon kiellettyä kulttuurisesti, se saa tehokkuuden ihanteen ikeessä raatavat suuttumaan. Nyt on sitten helppo huitoa, laiskaa tai oletettua sellaista niin kauan kuin töitä piisaa. Vähiin käy, minkäs teet ja se alitajuinen tietoisuus lopusta, ihmisarvon menetyksestä, on omiaan lisäämään mätkijöiden sisäistä pahoinvointia.

    Tämän kaiken tajusi aikoinaan jo Karl Marx, elettiin teollistumisen alkuaikoja ja ammatteja katosi. Neuvostoliitossa sitten järjestettiinkin jokaiselle töitä, täysin turhiakin töitä mutta jokainen sai sentään palkkaa. Järjetön systeemihän sekin oli, ainut oikea vaihtoehto olisi vain myöntää että tilanne on nyt mikä on ja sen kanssa on jotenkin elettävä. Ei tule kylläkään tapahtumaan pitkään aikaan, jos koskaan.

  5. 5

    sanoo

    kunnan kannattaa kyllä työllistääkkin ihmisiä. 6 kk palkka ja saa ihmisen takaisin ansiosidonnaiselle. alle 20 000 e josta kunta saa välittömästi verotuloina 3000 e, 2 vuoden aikana ansiosidonnaisen verotulona viitisen tonnia. jos vastaavasti kierrätetään esim kaupungin johtajat kortistoon, saattaa tulla säästöjä henkilöstö kuluissa kokonaisuutena.

    • 5.1

      toope sanoo

      Tuo ansiosidonnaiselle pääsy ei kuitenkaan kosketa kaikkia työttömiä, vaikka he olisivatkin olleet väh. 6 kuukauden mittaisessa työsuhteessa.

      • 5.1.1

        LL sanoo

        Näin on.

        On aivan ihmekuvitelmia ansisidonnaisesta, jota on mm valtalehdessämme HS:ssä esitelty aivan epätodenmukaisesti. Kyllä systeemit pitävät huolen siitä, että kun putoaa työmarkkinatuelle, niin sieltä ei ole pääsyä ansiosidonnaiselle – ellei nyt satu olemaan erityisen onnekas. Niitä tarinoita on todella vähän.

        Ansiosidonnainen on todella tarpeellinen, sen alasajaminen on silkkaa pahuutta.

  6. 6

    JL sanoo

    Voikin hyvällä syyllä kysyä miksi työllistämiseen suunnattuja määrärahoja on jätetty tänäkin vuonna käyttämättä satoja miljoonia?
    Voisiko olla että näiden ns.vallassaolijoiden intresseissä ei ole vähentää työttömyyttä,vaan päinvastoin?
    Ideologiset syyt taustallaan ajavat näitä roistoja luomaan Suomeen matalapalkka-ihmisryhmät joka tulee vaikuttamaan pidemmällä tähtäimellä siten että KAIKKIEN palkat ajetaan alas,ja pikkurosvot saavat jälleen vedettyä enemmän mammonaa välistä?

    • 6.1

      Ajattelija vain sanoo

      Vallassaolijoita on kahdenlaisia; niitä jotka ymmärtää että työttömyyttä ei voi vähentää, voi vain tilastotemppuilla ja siinä tulee sitten vaikeuksia, koska hyvin suuri osa työttömistä ei yksinkertaisesti suostu temppuihin millään sanktiolla. Näin ollen rahatkaan ei tule käytetyksi kun ne on rahoja jotka on työllistämiseen suunnattu.

      Sitten on niitä toisenlaisia vallassaolijoita jotka elää 70-lukua kun työtä vielä oli helpommin saatavilla. Jotain noiden molempien vallassaolijoiden on silti oltava tekevinään, heittää rahaa kankkulan kaivoon täysin tietoisesti työllisyyden nimissä jos uudelleen valituksi tahtovat. Se johtuu siitä että kansan ikärakenne on sellainen että suurin osa elää vielä 70-lukua. Kun tuo väki tuosta vähän vähenee, voi olla että työn saanti vähän helpottuu mutta paljon todennäköisempää on että se käy siitä huolimatta yhä vaikeammaksi. Tämä automaation, robotisaation ja ihan jo järkisyiden takia; eihän näin kaukana pohjoisessa kannattaisi mitään tuottaa.

  7. 7

    kari ilmari sanoo

    Eestiläisillä , jotka polkevat firmoilla, jotka eivät maksa veroa minnekään, on hyvin työtä Zuomessa. Erään arvion mukaan raksoilta on tällä konstilla syrjäytetty kortistoon 50 000 suomalaista. Lapsemme maksavat isiensä työttömyyskorvaukset valtion velan muodossa.
    Ihalainen ja Häkämies puhumattakaan työministerit Tarja Cronberg ja Sinnesuntännemäki ovat vaiti asista

  8. 8

    pitkäaikaistyötön sanoo

    Muistakaa, että teillä on velvollisuus osallistua vain sellaiseen kuntouttavaan työtoimintaa, joka on yksilöity allekirjoitettuun aktivointisuunnitelmaan ao. lain 9 §:n mukaisesti. Jos aktivointisuunnitelma sisältää vain ylimalkaisen maininnan osallistumisesta kuntouttavaan työtoimintaan, se ei ole lain mukainen. Sellaista ei tarvitse allekirjoittaa ja sellaisen perusteella lähetetyn kutsun työtoimintaan voi palauttaa perustelujen kera.

    Laki on ihan yksiselitteinen sen suhteen, että kuntouttava työtoiminta on järjestettävä jakso kerrallaan ja jokaisen jakson jälkeen tulee päivittää aktivointisuunnitelma, arvioida työtoiminnan vaikutukset sekä selvittää julkisten työvoimapalvelujen mahdollisuus seuraavan kolmen kuukauden aikana.

    Jos te annatte TE-toimiston ja kunnan kävellä ylitsenne ja jättää noudattamatta lakia, niin totta kai he sen kernaasti tekevät. Ottakaa selvää asioista ja pitäkää huolta, että työtön ei ole ainoa, joka joutuu noudattamaan lakia pilkulleen.

    • 8.1

      ...... sanoo

      … joutuu noudattamaan lakia pilkulleen – miten se käytännössä tapahtuu?
      Kuvitellaanpa, että olen näiden laittomuuksien kohteena: en allekirjoita, ja palautan kutsun perustelujen kera.
      – Niin, mitä sitten?
      Valitusoikeuttahan ei ole?
      Mitäpä siinä muuta kuin karenssi!
      Olen kaikesta lukemastani ymmärtänyt, että TE-toimiston ei tarvitse noudattaa lakia, ja se voi määrätä karenssin mielivaltaisesti, hamaan tulevaisuuteen.
      Oikaiskaa minua. Kyselin jo tässä aikaisemminkin, onko työnhakijalla mitään oikeuksia, ja voiko hän puolustautua mitenkään?

      • 8.1.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Hyvä kun kysyit.

        Kunnalta tulee päätös kuntouttavasta työtoiminnasta. Liitteenä on oikaisuvaatimusosoite. Omassa kunnassani se on perusturvalautakunta.

        KELAsta tulee päätös työmarkkinatuen maksamisesta työvoimaviranomaisen antaman lausunnon perusteella. Liitteenä on valitusosoite. Päätöksessä on mainittu lainkohdat, joihin se perustuu. Jos on päätetty olla maksamatta (karenssi), on sen perustuttava työttömyysturvalain 2a luvun pykäliin.

        Eli, pitää siis todellakin valittaa em. valitusosoitteisiin vaaditulla tavalla, jos haluaa muutosta päätöksiin, eikä vain palauttaa vapaamuotoisten perustelun kera.

        Oikaisuvaatimuksessa on syytä olla ne lain kohdat, joihin se perustuu, selityksineen. Hallituksen esityksestä 184/2000 löytää hyviä perusteluja lain tarkoituksesta ja tarkoitetusta tulkinnasta.

    • 9.1

      LL sanoo

      Ja kuvassa hymyilee iloinen ja onnellinen ihminen, joka ei edes palkkaa halua työnteosta. Se vasta onkin onnen hetki, uskokaa siihen kaikki palkansaajat, on sitten helpompi ehkä sopeutua kun pääsee kuin pääseekin toteuttamaan itseään palkattomassa työssä.

    • 9.2

      pitkäaikaistyötön sanoo

      ”Kuinka hyvin oma kuntasi hoitaa työttömyyttä”
      Eiköhän kunnan työllisyysprosentti kuitenkin ensisijaisesti kerro tuon.

      Se, kuinka vähän kunta maksaa työmarkkinatukea työtöntä kohden kertoo vain, kuinka paljon kunta on panostanut pitkäaikaistyöttömien sopeuttamiseen pysyvästi pois työmarkkinoilta.

  9. 10

    Pera sanoo

    Kuinka suuri ”sakko” lopulta työttömistä kuntiin aiheutuu, kun sakko maksetaan Kelaan, eikä Kela varmaankaan itsellään rahoja pidä. Että palautuisiko sakko takaisin kuntaan seuraavana vuonna. Noin ollen sakkomeno kokonaismäärältään on ollut todellinen ainoastaan silloin, kun se 1. kerran on maksettu. Toki pientä vaihtelua työttömyyden määrän muuttumisesta vuosittan maksuun tulee, että ei joka vuosi kunnan budjetista sakko ole pois täysimääräisesti?

  10. 12

    puukani sanoo

    kävin tuossa eräällä kierrätystoimintaa harrastavalla toimipisteellä ja siellä on näitä kuntoutettavia työtoimintalaisia hommissa, lukuunottamatta kassahenkilöitä. Kaikki oli senverran toistaitoisia jottei heistä kukaan tule koskaan sijoittumaan normaaliin työelämään, joten onhan se oikein jotta heillekin jonkinlainen ’työkokemus’ suodaan vaikka tuon kuntouttavan kautta.Ja eikös se niin ole tarkoitettukin.

    • 12.1

      Matelot sanoo

      Kas, MINULLE ei tapaturman (sattui työttömänä ollessani) jälkeen ehdotettu minkäänlaista kuntouttamista vaikka toipuminen kesti, eikä entiseen ammattiin ollut paluuta. Ei myöskään, kun jouduin käyttämään rollaattoria ~6kk, aikoinaan sattuneesta työtapaturmasta johtuen.