Ikuisessa karenssissa

– Mutta sehän on menneen talven lumia, laki muuttui jo vuonna 2012.

Näin oli työvoimavirkailija vastannut eräälle Fb-kaverilleni tämän tiedusteltua miksi hänelle työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn takia määrätty karenssi päättyy vasta 1.1.2017 eikä 90 päivän kuluttua, kuten laki määrää.

Tämä työvoimavirkailija ei siis tiennyt ikuisesta karenssista mitään, vaan luuli sen kadonneen 1.7.1012 voimaan tulleen lakimuutoksen mukana. Ei se mihinkään ole kadonnut.

Työttömyysturvalaki määräsi ennen 1.7.2012 mistä tahansa työvoimapoliittisesti moitittavaksi katsottavasta menettelystä työttömyysetuuden menettämisen. Etuuden sai takaisin vasta viiden kuukauden työssäolovelvoitteen täytyttyä. Yksi ainoa virhe riitti käytännössä ikuiseen karenssiin, koska samalla työnhakija luokiteltiin joukkoon ei toimenpiteitä.

Tähän joukkoon pudotetun piti olla viisi kuukautta töissä päästäkseen takaisin työmarkkinatuelle. Käytännössä työhön pääseminen tehtiin mahdottomaksi jättämällä tuelta pudotettu myös kaikkien työvoimapoliittisten toimenpiteiden ulkopuolelle. Hänelle ei tarjottu enää mitään palveluja.

Laki muuttui 1.7.2012. Työttömyysturvalain 2a luvussa on nykyisin lueteltu erilaisia työvoimapoliittisesti moitittavia menettelyjä ja niistä seuraavia karensseja. Työstä eroamisesta seuraa 90 päivän ja työstä kieltäytymisestä 60 päivän työttömyysetuuden menettäminen.  Työllistymistä edistävästä palvelusta eli vaikkapa työkokeilusta tai kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytymisestä menettää työttömyysetuuden 60 päiväksi.  Työllistymissuunnitelmasta kieltäytyminen johtaa 30 päivän ja suunnitelman laatimistilaisuuteen saapumatta jättäminen 15 päivän karenssiin.

Työssäolovelvoite määrätään vasta toistuvasta kieltäytymisestä. Jos työnhakija syyllistyy kuuden kuukauden sisällä toisen kerran työvoimapoliittisesti moitittavaan menettelyyn, niin hän pääsee takaisin työmarkkinatuelle oltuaan 12 viikkoa töissä tai työvoimapoliittisessa toimenpiteessä.

Laki siis muuttui huomattavasti lievemmäksi 1.7.2012. Suomen rikosoikeudessa on käytössä lievemmän lain periaate. Jos laki teon ja tuomion välillä on muuttunut, niin silloin sovelletaan sen ajankohdan lakia, jonka seuraamus on tekijälle lievempi.

Näin rikosoikeudessa, mutta työttömille on ihan oma lainsäädäntönsä. Heihin sovelletaan ankaramman lain periaatetta. Lakimuutoksen hyväksyessään eduskunta päätti lain siirtymäsäännöksissä pysyttää kaikki ennen 1.7.2012 annetut karenssit entisellään. 30.6. 2012 tapahtunut moitittava menettely johti ikuiseen karenssiin, mutta seuraavana päivänä vain määräaikaiseen.

Minä en tiedä kuinka monta tällaista ikuiseen karenssiin tuomittua on, mutta työvoimahallinto saattaisi tietää. Heitä on kuitenkin pakko olla useita tuhansia. Takavuosina näitä karensseja suorastaan tehtailtiin pienimmänkin tekosyyn varjolla. Se oli sitä aikaa, jolloin silloinen valtiovarainministeri Katainen julisti eduskunnassa, että jokaiselle suomalaiselle on olemassa työpaikka ja jos joku ei sitä huoli, niin kärsiköön seuraukset.

Ei niitä töitä silloinkaan ollut, mutta seurauksien kärsijöitä saatiin runsaasti. Näille suurrikollisille on odotettavsissa armahdus 1.1.2017, jolloin he pääsevät takaisin työmarkkinatuelle.

Kysykääpä muuten piruuttanne kansanedustajaehdokkailta heidän mielipidettään tällaiseen eriarvoisuuteen. Jatkokaudelle pyrkiviltä voitte kysyä myös mitä he ajattelivat hyväksyessään keväällä 2012 lain siirtymäsäännöksen – vai ajattelivatko mitään.

Kommentit
  1. 1

    Marko sanoo

    Minulla on te-toimiston palveluita vuosikausia asiakkaan näkökulmasta katselleena sellainen käsitys, että heidän roolinsa on heitellä kapuloita rattaisiin, valehdella ja jakaa karensseja. Ei ole väliä, onko karenssin saanut ihminen syyllistynyt muuhun kuin luottamukseen työvoimavirkailijan sanaan. Heille ei ole väliä, vaikka lapsi menisi pesuveden mukana, kunhan vain rangaistus on riittävän älytön, kohtuuton ja mielivaltainen. Aktiiviset ihmiset saavat yhtälailla rangaistuksia, koska ovat aktiivisia ja se ei miellytä te-virkailijaa. Jos karenssi perutaan, niin jotkut te-virkailijat ovat suorastaan pettyneitä ratkaisuun.

    Katsoin kadonnutta läheistään ja juuriaan etsivän naisen tarinaa. Hänellä paljastui olevan osittain juutalaistakin verta. 1600-luvun Hollannista muutti juutalaisia paljon pois mm. siitä syystä, että heitä syytettiin mielivaltaisesti rikoksista, joihin eivät olleet syyllistyneet ja se oli yksi englantiin muuton perimmäisiä syitä. Kirjoista selvisi, että esi-isä oli tuomittu varkaudesta kärsimään kärsi vankeusrangaistusta työvelvollisuudella, vaikka todistettavasti ei ollut edes paikalla, missä rikoksen katsottiin tapahtuneen.

    Jotta tällaisia tuomioita ja kohtaloita ei tapahtuisi, meillä on kansainvälinen ihmisoikeuksien julistus, joka on melko tarkalleen samanlainen kuin Perustuslain 2. luvun pykälät.

    Tähän loppuun vielä Kungfutsen ajatus: ”Kun sanat menettävät merkityksensä ihmiset menettävät vapautensa.”

  2. 2

    Ari Sulopuisto sanoo

    Voi hyvä tavaton, että tälläistäkin pääsee ja joutuu lukemaan. Kuinkahan monta työtöntä saataisiin maahan lisää, jos rätkäistäisiin kerralla jonkinlainen perustulo kaikkien niskoille? Malleja on useita, mutta periaate, että päästäisiin eroon, toistan: eroon luukulta toiselle hyppyyttämisestä ja monen sortin nöyryyttämisestä on hyvä ja tavoiteltava.
    Seinäpirujen maalailijoita kehotan tutustumaan mitä tapahtui isossa mittakaavassa hiljalleen sen jälkeen kun – timpurit etunenässä – maassa siirryttiin viisipäiväiseen työviikkoon. Siinä alkoi rakentua aika moni kesämökki ja pelastua Suomen hevonen! Millähän edellytyksillä?
    Tarjolla olevat työt tulevat takuulla tehdyiksi kunhan niistä saatava korvaus on kohillaan.

  3. 3

    Eija sanoo

    Luen juuri kirjaa Hans Fallada; Ensam i Berlin. Kirja perustuu sotavuosien 1940- … aikana eräiden ihmisten elämään Berliinissä. Miten kummasti se muistuttaakaan tämän päivän kontrolliyhteiskuntaa.
    Teos on suomeksi Yksin Berliinissä ja ilmestynyt vuonna 2013.

  4. 4

    ikuisuudelta tuntuukin sanoo

    En muista koska tuli laki voimaan puolison tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen.En siis saanut työmarkkinatukea,mutta sain ikuisen karenssin.Toki lääkärin todistuksen hommasin mutta mistä tiesin oliko se mennyt läpi koska en voinut hakea työmarkkinatukea puolisoni tulojen takia.Sitten kun puolison tulot eivät enää vaikuttaneet työmarkkinatukeen hain sitä tietysti mutta siellä olikin jo toinen ikuisuuskarenssi-en ollut toimittanut lääkärin todistusta ja tiedon sain noin 4 vuoden päästä.Mistä ihmeestä olisin lääkärintodistuksen saanut 4vuoden jälkeen,kukaan ei sitä pyytänyt tuli vain lappunen ”kerro omilla sanoillasi miksi et hakenut tähän koulutukseen” ja koulutuksessa oli kysymys tutustua ammattikoulun tarjoamiin koulutuksiin olin 50 vuotias.

    • 4.1

      Kautsu sanoo

      Tämähän on tätä. TE-keskukset ovat tosissaan paikkoja, jotka voivat ristiriitaisia päätöksiä tehdä. Henkilö voi olla aivan mainiosti niin huonossa kunnossa, ettei häntä voi kuntouttaa mutta silti työkykyinen. Ja valitusoikeuttahan TE-keskusten sitovista ohjeista ei ole, kun päätöstä ei kukaan tee.

  5. 5

    Paula Niemelä sanoo

    Kerronpa tässä omakohtaisen kokemuksen tuosta rangaistuksenomaisesta karenssista, jonka työvoimaviranomainen antoi minulle ; 2000- luvun alussa oli tukijärjestelmä, johon saattoi hakeutua jo vuoden kestäneen työttömyyden jälkeen. Olin ollut kuntoutustuella tuota edeltävän ajan olkapäävammojeni vuoksi. Te katsoi tuon olleen työttömyysjaksoa ja myönsi setelin. Kiersin kulttuurilaitokset ja onnenkaupalla olikin maakuntamuseossa juuri osaamistani vastaava työtehtävä, jota ei oltu pantu julkiseen hakuun, vaan tuohon ESR rahoitteiseen haettiin ammatti-ihmistä Etelä-Suomen pikkufirmoista. Sain työ n, setelin myöntämisestä oli kulunut kaksi päivää, menin työvoimatoimistoon ja ilmoitin työpaikasta, että työni alkaa jo seuraavana maanantaina eli viikonlopun jälkeen. Viranomainen ilmoitti minulle etten voi vastaanottaa työtä, kun se ei mene tällälailla, että hänellä on täällä kasa kulttuuriosaajia jotka hän lähettää työhaastatteluun. Palasin museolle ja kerroin asian, johtaja ilmoitti, että tuo on törkeää käytöstä viranomaisen puolelta, että kaupungissa ei ole muita, joilla on kokemusta ja taitoa tuohon hommaan, ”tule vain maanantaiksi,minä hoidan työvoimatoimiston.” siitä poiki sitten puolitoistavuotinen urakka, ilon työsaajan puolella. Kun tuo projekti sitten loppui palasin työvoimatoimistoon tein työnhakusuunnitelman, ja parin kk. päästä sitten löysin kurssin johon voisin osallistua, se olisi tukenut minun
    ammattiosaamistani, antanut lisätaitoja . Täytin haun vapaaehtoisuuden pohjalla. Haastattelupäivä lyötiin lukkoon. Tuolloin asuin kaukana keskustasta ja kuljin julkisella. Bussivuoro jäi väliin, ja myöhästyin haastattelusta viisi minuuttia ehkä kymmenen. Pyysin päästä johonkin väliin, mutta tuo sama virkailija joka oli aiemmin minua haukkunut ”sooloilusta”(maakuntamuseon työ) ilmoitti minulle että nyt joudut karenssiin 4-5 kk en tarkkaan muista, mutta useamman kuukauden. Tuo kurssi olisi alkanut kahden viikon päästä, joten haastattelu olisi voitu järjestää, ja kun siinä karenssipaperia minulle tulosti, ilmoitti ettei mua ois muutenkaan siihen hyväksytty. Tämä vapaaehtoisesta kurssihausta , karvas kokemus. Tämän sitä aktiivisuudesta ja ”sooloilusta”saa kiitokseksi jo eläkkeellä olevalle herra Klle.

    • 5.1

      Kautsu sanoo

      Niinpä. Sinulla olisi pitänyt olla selvännäkijän lahja, jotta olisit tiennyt ottaa aikaisemman bussin. Eihän tällaisten deux ex machinoiden takia virkailijoiden pidä tehdä mitään! Jumalauta sehän vaatisi työtä.

  6. 6

    Makkonen sanoo

    Karenssikäytäntö on institutionalisoitua terrorismia. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään käytännön järkevyyden kanssa, pikemminkin päinvastoin, joten sen tarkoitusperästä ei ole mitään epäselvyyttä – se on kansalaisiin tietoisesti kohdistuvaa psykologista ja taloudellista terrorismia.

    mol.fi – sivustolla on avoimia työpaikkoja tätä kirjoittaessa maanlaajuisesti alle 8000; karenssisysteemi on absurdismia, joka tekee vaikeasta tilanteesta vieläkin vaikeamman.

    Ainoa ”toivo” lienee pienempien puolueiden voimakkaasti perustuloa kannattavat ehdokkaat keväällä.

    • 6.1

      Jees! sanoo

      Kyllähän tuolla saadaan työttömyys kuluja pienennettyä kun karenssi lätkäistään niskaan! Jos työssäolijat ja työttömät yhdistyisivät ja saataisiin tilanne, jossa mikaan ei toimisi ennenkuin systeemi muuttuisi, niin mitenköhän kävisi? Kun ei osata rikkautta jakaa oikein, jaetaisiin sitten köyhyys!

  7. 7

    Pohjanmaan poika sanoo

    9 vuotta tuollaista karenssia takana. Nyt lopulta kävi niin että löytyi sosiaalityöntekijä joka on perehtynyt alansa lainsäädäntöön ainakin osittain. Tiesi että 4 tuntia viikossa riittää kuntouttavaa työtoimintaa (tähän saakka on vaadittu 6h*5pv/vk, vastoin lakia, tottakai). Nyt olisi sitten tarkoitus lusia tuo 4h/vk*5kk pois, ei siksi että karenssi hirvittäisi, päinvastoin, työkkäri evp:n (TE-keskus, vai mikä nyttemmin lie) asiakkuus kyllä hirvittää jo etukäteen. Ajattelin mennä koska lupasivat 500€ extra-toimeentulotukea minusta pääsemisen säästöjen kunniaksi. No, tiedän toki että työkkäri järjestää minulle hetimiten uuden karenssin mutta se kestää vain 1-3kk tällä hetkellä.

    Nyt olisi sitten sellainen kysymys että poistuuko se ikikarenssi todellakin 5kk kunrouttavalla työtoiminnalla, vai yrittävätkö taas kerran huiputtaa. Onko niin että on oltava 5kk työssä/työvoimapoliittisessa, ihan sananmukaisesti? Kuntouttavaa työtoimintaahan ei voida lukea kumpaankaan.

    • 7.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Työttömyysturvalaki 14.3 §: ”Oikeus työttömyysetuuteen palautuu myös, kun 1 momentin mukaisen työssäolovelvoitteen asettamiseen johtaneesta menettelystä on kulunut vähintään viisi vuotta.”

      Minun mielestä sinun pitäisi saada yksiselitteisesti työttömyysetuus eli työmarkkinatuki suoraan, jos sinulta on yhdeksän vuotta sitten asetettu työssäolovelvoite toistuvan työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn takia (vanhan lain 2:21 §). Kaikkien ennen vuotta 2010 ”ikuisen karenssin” saaneiden pitäisi nyt saada työttömyysetuutta.

      Työttömuusturvalain 5 §:n 15-kohdan mukaan myös kuntouttava työtoiminta on työllistymistä edistävä palvelu, joten 12 kalenteriviikkoa sitä 14 §:n mukaan palautta oikeuden työttömyysetuuteen.

      • 7.1.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        12 kalenteriviikkoa on siis noin 3 kuukautta, joten ei siellä ”kuntouttavassa” välttämättä tarvitse viittä kuukautta olla, jos on alle viisi vuotta ”ikikarenssin” saamisesta.

      • 7.1.2

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Hätäilinpä taas. Tämä oli siis se siirtymäsäännös, joka blogitekstissä mainittiin.

        ”8.6.2012/288:

        Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2012.

        Tämän lain 2 a luvussa tarkoitettuun työnhakijan menettelyyn, joka on tapahtunut ennen tämän lain voimaantuloa, ja ulkomaanmatkaan, joka on alkanut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.”

        Olin väärässä. Ikikarenssi poistuu vanhan lain mukaisesti. Unohtakaa, mitä edellä kirjoitin. Sori.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021290#Pidp3264208
        ”21 § Toistuva kieltäytyminen

        Jos työnhakija toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta 12 §:ssä tarkoitettua työtä tai menemästä 16 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen tai hänen tätä vastaavasta menettelystään muutoin voidaan päätellä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä taikka osallistua koulutukseen tai työllistymistään edistäviin toimenpiteisiin, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai ollut koulutuksessa vähintään kolme kuukautta (työssäolovelvoite).”

        Mitä tuota vanhaa lakia selailin, niin luulen, ettei sen perusteella ”kuntouttava” täytä sen mukaista työssäoloehtoa. Eikä minulle selvinnyt, mistä viiden kuukauden aika on keksitty. Varmin tapa päästä takaisin työttömyysetuudelle lienee omaehtoinen koulutus, jos on siihen varaa.

        • 7.1.2.1

          Saku Timonen sanoo

          Juuri näin. Kesällä 2012 ajattelin itsekin, että uusi laki tuo helpotusta ikuisessa karenssissa oleville. Sitten luin tuon siirtymäsäännöksen ja ymmärsin ikävän totuuden. Nykysin kuitenkin myös vanhan lain aikana annettu työssäolovelvoite lyhenee työvoimapoliittisiisiin toimenpiteisiin osallistumisella:

          ”Sen lisäksi, mitä työttömyysturvaoikeuden palautumisesta toistuvan työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn jälkeen säädetään 5 momentissa tarkoitetuissa laeissa ja työssäolovelvoitteen täyttymisestä tämän lain voimaan tullessa voimassa olleessa 2 luvun 21 §:ssä taikka 8 luvun 4 a tai 6 §:ssä, työttömyysetuusoikeuden palautumisessa otetaan huomioon työnhakijan 2 a luvun 14 §:n 2 momentin 1–6 kohdassa tarkoitettu toiminta tämän lain voimaantulosta alkaen.”

          • 7.1.2.1.1

            pitkäaikaistyötön sanoo

            Puna nousee kasvoilla.

            Joten alkuperäinen kysyjä saa kuin saakin työttömyysetuutensa takaisin 12 kalenteriviikon kuntouttavalla työtoiminnalla tai omaehtoisella koulutuksella. Hienoa!

            Epäselväksi jää enää mistä se viisi kuukautta oli keksitty.

          • 7.1.2.1.2

            Pohjanmaan poika sanoo

            Niin eli lyhenee mutta 5 kuukautta on ja pysyy? 12 viikkoa ei riitä jos oikein ymmärsin. Sitten on vielä se varsinainen syy minkä takia nyt aion tuohon suostua; luvattiin 500 euroa joka on kuulemma luvassa jokaiselle josta kunta pääsee eroon karenssin poistuessa. Nythän varmaankin on helppo ymmärtää ettei tässä näiden vuosien jälkeen heru suurta luottamusta kuntapäättäjille ja virkamiehille. Se 500€ pitäisi kirjata siihen suunnitelmaan tai johonkin erilliseen sopimukseen, muuten en jaksa uskoa että se luvattu raha koskaan tulee tilille. Voiko niin tehdä? Suostuvatkohan jos voikin, vaadin mustaa valkoiselle tuosta tai muuten en allekirjoita mitään. Taitaa tulla 20% tai 40% alennus taas.

          • 7.1.2.1.3

            pitkäaikaistyötön sanoo

            Kotikunnassasi on siis joku 500 euron palkkio luvattu. Josko se sitten siellä teidän kunnassa on sidottu viiteen kuukauteen? Enempää en uskalla arvailla. Eikö se lupaus ole kuitenkin jossain kunnan toimielimen pöytäkirjassa jälkikäteen todistettavissa?

            Ymmärrän hyvin, ettei luottamusta löydy, mutta et kai sinä muutakaan voi tehdä kuin tuoda nuo asiat johdonmukaisesti esiin ja edetä sen mukaan. Sitten, jos sitä 500 euroa ei tule, niin joudut riitelemään siitä sitten jälkikäteen. Jos olet ollut sen 5 kk ”kuntouttavassa”, niin saat ainakin sen jälkeen tytömarkkinatuen.

          • 7.1.2.1.4

            Pohjanmaan poika sanoo

            Mutta onko niin että 12 viikkoa riittäisi karenssin poistumiseen, vaikka on aikoinaan määrätty 5kk? Kuntaahan kiinnostaa vain se että en ole enää kokonaan toimeentulotuen varassa, kunnan talous on kuralla, yhtenä syynä nämä Vanhasen karenssit. Ja nyt jos 1 kk toimeentulotukea vastaavalla summalla pääsee tällaisesta toimeentulotuen hakijasta pidemmäksi aikaa, mahdollisesti aina tulevaan kuntaliitokseen asti, se tuo paljon säästöjä. Ja minä saan 500€, se on mukava raha pitkään jatkuneen köyhäilyn lomassa. Tai siis toivon saavani ja niin on luvattu. Bläjäytän kyllä kaikki paperit nimineen yleiseen internet-jakoon jos tuosta lupauksesta lipsuvat.

          • 7.1.2.1.5

            Saku Timonen sanoo

            Ei riitä. Ennen 1.7.2012 annettu viiden kuukauden työssäolovelvoite säilyy lain siirtymäsäännösten nojalla viitenä kuukautena.

  8. 8

    pitkäaikaistyötön sanoo

    Monesti on tullut mietittyä, että ketkä tätä kuntouttavaa työtoimintaa oikeastaan tarvitsevat. Nythän se tuli selväksi, että nämä kaikki lakimuutosten siirtymäsäädösten loukkuun jääneethän ovat niitä, jotka tarvitsevat kuntouttavaa työtoimintaa saadakseen ihmisarvonsa takaisin.

    • 8.1

      Ö-luokka sanoo

      Kuntouttavassa työssä on ainoa hyvä asia, että usein miten se on vain 4h/pvä. Vaikka käsittääkseni se voi olla kait 6h ainakin per päivä.

      Eli tässä on hyvin pieni parannus siihen, että itse olen aikaisemmin ollut kaiken maailman työkokeiluissa harjoitteluissa jäsen sellaisilla nimikkeillä 8h/pvä usein kuukausien ajan kerralla. Joissa tehtiin aivan täysin normaaleja työtehtäviä. Paitsi että palkkaa ei maksettu, eläke ei kerry, ei työterveyshuoltoa jne. Kuten nyt ei kuntouttavassa työssäkään.

      Mutta samat velvollisuudet koski kuin normaalia palkkaa saaviakin. Eli kellokortit piti leimata, tehtyjä tunteja kirjata koneelle, pysyä tuotannontahdissa, koko ajan pyrkiä työskentelemään tehokkaasti jne. Kiitokseksi tästä lähinnä sai halveksuvia kommentteja mulkoilua pääsääntöisesti. Toisin sanoen olit Ö-luokkaa et enää edes B-luokkaa. Ja lopulta kun sen hetkinen työkokeilu loppui. Niin kuuli aina sen saman virren, että meillä ei nyt just ole mahdollisuutta palkata. Mutta mielellämme pitäisimme sinut työharjoittelussa ja sen sellaisen toimenpiteen avulla täällä, että sitten jos jossain vaiheessa palkkatyöpaikka aukenisi. Kyllä aivan näin…

      Kuntouttavassa työssä siis työaika on sen 4h/pvä usein miten eikä ”työnantajan” tarvitse antaa edes katteettomia lupauksia ottaa vain allekirjoitus seuraavan orjatyösopimukseen tai korvaukset lakkaa…

  9. 9

    karenssitarinat sanoo

    Olen itse saanut 2kk karenssin työstä kieltäytymisestä. Ainut vain, että en kieltäytynyt työstä. Ehdotin työnantajalle korkeampaa palkkaa, koska minulla oli 10 vuoden kokemus työstä ja olin aikaisemmin tehnyt vastaavaa työtä tässä samassa yrityksessä. Tämä ei käynyt, vaan työnantaja ilmoitti yhdellä lauseelle ”Katsovansa tämän työstä kieltäytymiseksi” ja olivat ilmoittaneet samoin sanoin työkkäriin, josta tietenkin tuli selvityspyyntö.

    Yritin selittää tässä, että en ollut kieltäytynyt, vaan pyrin neuvottelemaan työn ehdoista, jonka katsoin kohtuulliseksi a) pitkän työkokemuksen vastaavasta työstä ja b) työkokemuksen vastaavasta työstä tässä samassa yrityksessä. Työvoimaviranomaiset katsoivat ettei minulla ollut oikeutta kieltäytyä ja antoivat karenssin.

    Jos vastaikkain on työttömän ja työnantajan sana, niin arvatkaa kumpaa uskotaan? Tämä tapaukseni on törkeä ja ammattiliitot tietävät sen, mutta eivät voi vaikuttaa työttömyysturvalain tulkitsemiseen, voivat vain auttaa valittamisessa. Olen päättänyt tehdä asiasta julkisen.

    • 9.1

      moi sanoo

      Onhan sinulla ääni- tai jopa kuvatallenne tästä tapahtumasta?

      • 9.1.1

        karenssitarinat sanoo

        Keskustelu käytiin spostilla, eli on ja laitoin keskustelun selvitykseen liitteeksi.

  10. 10

    Marko sanoo

    Miten mahtaa tämä työtoiminta sopia yhdenvertaisuuslain alle:

    Yhdenvertaisuuslaki

    6 §

    Syrjinnän kielto

    Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

    Syrjinnällä tarkoitetaan:

    3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);

    Minusta sellaista syrjintää on silloin, jos ihminen jätetään vaille perustuslaillista oikeuttaan oikeusturvaan tai työpaikan vapaaseen valintaan.

    • 10.1

      Makkonen sanoo

      Näin on, mutta työtön on Suomessa(kin) täysin dehumanisoitu objekti, jonka kohdalla voidaan menetellä mielivaltaisesti.

      Sanotaan nyt suoraan, että suurimmat syypäät tähän tilanteeseen ovat kusipäiset vielä töissä kiinni olevat, joiden ajattelu lähtee virheellisestä ”just world” – premissistä, eli että kaikki on yksinkertaisesti omasta panoksesta kiinni, koska maailmahan on toki automaattisesti oikeudenmukainen ja reilu. Näin ollen työttömyys on luonnevikaisten yksilöiden ”rikos”, ja tällaisia yksilöitä pitääkin rankaista systemaattisesti heidän ”parantamiseksi”.

      Tämän vuoksi toivon avoimesti, että kokonaistyöttömyys pahenee tästä eteenpäin jatkuvasti ja että ihmiset menettäisivät enenevissä määrin töitään automaatiolle ja tekoälylle, niin pitäisi karista se mielipuolinen kusipäisyys/ylimielisyys vielä töissä olevista ihmisistä.

  11. 11

    erkki sanoo

    Tuli uusi laki 2011. Siinä ansiosidonnaisella ja työmarkkinatuella voi suorittaa ammatillisia opintoja ja varsinkin keskeneräiset loppuun. Jäin työttömäksi virasta, joska sivussa oli opiskellut amk-tutkintoa. En saanut tutkintoa valmiiksi ja opitoaikakin loppui. Anoin että saisin tehdä ansiosidonnaisella opinnotloppuun ja mahdollisesti oppilaitos myötaisi uudelleen opinto-oikeiden, kuten tekikin. Mutta TE-keksu eväsi oikeiden, koska opinto-oikeuden loppumisesta oli vain puoli vuotta. En kösitä, mitä merkitystä sillä oli tähän anomukseen ja päätökseen, laissa ei sellaista karenssia ole.
    Valtiolle jäii nyt näppiin a) valmitumaton henkilö, jolel on maksettava joutenolosta (tyäönhausta) ansiosidonnaista ja sen jälkeen ei oe pätevyyttä. b) makssa asnsisidonnaista ja saada valmitunut henkilö. 3) maksaa aikuisopintotukea (mikä on mitätön) ja henkilön olisi opettava opintolaina. Jolloin lopputulos on ilmeiseesti valtion toimilla pankkien hyväksi tehtävää työtä työttömien kustannuksella.

    • 11.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      TE = työllistymisen estäminen

      Suomessa työvoimapolitiikka on työllistämisen sijasta suunniteltu valtion ja kunnan välisen tulonsiirron välineeksi. Työttömät ovat pelimerkkejä yhteiskunnan kasinotaloudessa. Heitä kuntoutetaan sosiaalisesti siihen ajatukseen, että työ on elämän sisältö, vaikka siitä ei palkkaa maksettaisikaan. Työ on ihmisarvon mitta ja orjakin on yhteiskunnalle arvokkaampi kuin työtön, joka käyttää aikansa pelkästään omaksi ja perheensä hyödyksi. Talouselämän ja yhteiskunnan etu menee yksilön hyvinvoinnin edelle. Pääomalle ei saada enää riittävästi tuottoa, jos työstä pitää maksaa.

      Poliitikot odottavat uutta ”nokiaa” kuin kaiken pelastavaa auringon nousua kaamoksen jälkeen. Tuotekehitysrahaa syydetään joka suuntaan. EK ajaa sitä, että kaikki etuudet, jotka työväenliike olemassaolonsa aikanan on saanut aikaiseksi, kumotaan. Tulevaisuuden Suomi on olevinaan sekä huipputeknologiatuotteiden tuottaja että halpatyömaa niiden kokoamiseksi. Bisneksen näkökulmasta varmasti kannattava konsepti. Kansalaisten hyvinvoinnin näkökulmasta muitakin vaihoehtoja on.

      • 11.1.1

        Makkonen sanoo

        Tämä on yksi parhaimmista kirjoituksista, mitä olen koskaan lukenut täällä. Täyttä asiaa alusta loppuun.

      • 11.1.2

        Tutkittu sanoo

        Siitä uuden Nokian keksimisestä ja tuotekehitysrahan jakamisen mallista pari hyvää juttua:

        http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hukkarahaa+-+tieteen+tyhjakaynti+tulee+kalliiksi/201412713065

        http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hei,+tahan+voi+hakea+tekes-rahaa/201501715308

        Ja jos vielä oletetaan, että työtön haluaa kehittää itseänsä omatoimisesti tai kenties kehittää ehkä jotain ideaansa vaikka tuon 4h/pvä mitä menee kuntouttavassa työssä.

        Niin se ei käy! Sillä onhan se joltain pois jos työtön sivistää itseään omatoimisesti hankkimalla tietoa ja opiskelemalla. Ja siinä sivussa keksii ehkä idean millä tulla toimeen. Erityisesti se on pois niiltä, jotka haluaa varastaa työttömän työpanoksen ilman palkkaa.

        Mutta varmasti ja toisaalta, jos joku Firma Oy hakee tuotekehitysrahaa TEKE:ltä niin rahaa löytyy. Vaikka oikeastaan aivan sama saisiko sitä rahaa niillä olisi varaa maksaa itsekin omat tuotekehityksensä.

        Ja en yhtään ihmettele, että rahaa saisi orjatyön kehittämiseenkin, kun asian oikealla tavalla ilmaisee sopiva taho. Vaikka tyyliin säästetään luonnonvaroja laittamalla työttömät purkamaan rakennuksia paljain käsin.

  12. 12

    Ingmar Forne sanoo

    Jaahas. Siis työkkärin virkailija ei näemmä tunne lakia. Tässä herää kysymys onko tämän virkailijan työnantaja hoitanut lakisääteisisä velvoitteitaan. Ajattelen lähinna työsopimuslain toisen kappaleen ensimmäisen pykälän määräämiä velvoitteita.