Päältä kaunis kakku

Uudellamaalla kokeillaan uusia tapoja löytää töitä työttömille. Pilotissa yksityisille työnvälitystoimistoille maksetaan korvaus sen mukaan, kuinka hyvin ne pystyvät hankkimaan työpaikkoja työttömille.

Näin kertoi Yle uudesta, vähin äänin valmistellusta pilottihankkeesta, jolla taas kerran pyritään saamaan työtä työttömille. Äkkiä katsoen hanke vaikuttaa hyvältä, mutta sen sisälle kurkistaminen pistää taas kerran ihmettelemään. Käytännössä ELY-keskus on lahjoittanut työttömät yksityisille työnvälitysfirmoille ja antanut vapaat kädet tehdä heille ihan mitä tahansa. Uutisen sanoin:

– Me ei olla määritelty sitä mitä he tekevät asiakkaan kanssa ja millä tavalla he tulevat työllistämään. Olemme halunneet antaa toimijoille vapaat kädet ja palkkio maksetaan työllistymisestä ja ainoastaan siitä, sanoo Uudenmaan ELY-keskuksen erikoissuunnittelija Kirsi Piispanen.

Tähän pilotointiin osallistuminen on työttömille vapaaehtoista, mutta kerran siihen vapaaehtoisesti suostunut ei enää pääse tästä yksityistetystä palvelusta eroon ilman sanktiota. Tämä käy selvästi ilmi hankkeen tarjouskilpailuun lähetettyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista.

Kas näin: pilotti 2 Työtön siis menettää oikeutensa käyttää TE-toimiston lakisääteisiä palveluja heti suostuttuaan vapaaehtoiseksi tähän pilotointiin. Miten se on mahdollista? Ei sen lain mukaan pitäisi ollakaan. Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia.  Pilottihankkeessa on siirretty TE-toimistolle kuuluvia viranomaistehtäviä yksityisille yrityksille, vaikka tällaista lupaa ei lainsäädännössä ole annettu. Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 2 §:ssä turvataan asiakkaan oikeus saada näitä viranomaispalveluja:

Julkisilla työvoima- ja yrityspalveluilla edistetään työmarkkinoiden toimivuutta turvaamalla osaavan työvoiman saatavuutta ja tarjoamalla työtä hakeville mahdollisuuksia saada työtä sekä edistetään uuden yritystoiminnan syntymistä ja kehitetään yritysten toimintaedellytyksiä ja työelämän laatua.

Julkisena työvoima- ja yrityspalveluna tarjotaan työnvälityspalveluita, tieto- ja neuvontapalveluita, osaamisen kehittämispalveluita sekä yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalveluita. Julkiseen työvoima- ja yrityspalveluun kuuluvat myös henkilöasiakkaan palveluprosessiin liittyvät asiantuntija-arvioinnit sekä tämän lain mukaiset tuet ja korvaukset.

Yhdellä ainoalla tarjouskilpailulla on sivuutettu asiakaan oikeus julkisiin viranomaispalveluihin ja pilotointiin suostunut työtön on menettänyt tämän oikeuden määräämättömäksi ajaksi. Myös työttömyysturvalain mukaisten kieltäytymisestä seuraavien sanktioiden määrääminen siirtyy TE-toimistolta yksityiselle palveluntuottajalle.

Ei voi olla totta, niinkö sanotte? On se:

pilotti 1

Näyttökuva (90)_snip

Miten tällainen perustuslain ja tavallisen lain ohittaminen yhdellä tarjouskilpailulla on mahdollista? Sitä minä en tiedä, mutta julkista sektoria yksityistettäessä näköjään kaikki on mahdollista. Erityisen mahdollista se on silloin, kun työttömyystilastoja siivotaan kauniimmiksi. Pilotointiin osallistuvat eivät enää ole tilastoissa työttömiä, vaan työvoimapoliittisen toimenpiteen kohteita. Lisäksi heidät yksityiselle lahjoittanut viranomainen pesee etukäteen kätensä sanomalla, että se ei ota kantaa miten yritys asiakasta motivoi.

Rahahan tässä on takana. ELY-keskus lahjoittaa vapaaehtoiset työttömät yksityiselle työnetsijälle ja vielä maksaa siitä.

Entä sitten ELY-keskuksen väite siitä, että vain työllistymisestä maksetaan? Sekään ei pidä paikkaansa. Myös pelkästä aloittamisesta maksetaan, vaikka työtä ei löytyisikään ja laskuttaa saa kuukauden välein.

pilotti 3 raha

Työttömän kannattaa katsoa millaista kakkua haukkaa. Moni on kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä.

Kommentit
  1. 1

    LL sanoo

    Työttömien orjamarkkinat ovat hyvä bisnes. Viis siitä, mitä palkkaa työttömille maksetaan tai viis siitä onko työttömillä minkäänlaista oikeusturvaa näillä orjamarkkinoilla. Jopa kunnatkin jo innoissaan teettävät palkatonta työtä pesulayritystoiminnallaan ja ties mitä kaikkia palveluja voidaankin teettää orjatyöllä.

    Kunta-alalla tämän työllistämisihmeen seuraukset tulevat pian näkyville palkanalennuksina. Työntekijän palkanleikkaus on -25%, kun tilalle otetaan palkkatuettu työtön, joka saa 85% tes:n mukaisesta palkasta (josta valtio maksaa osan). Ja koska työttömiä on todella pitkä jono, niin tilalle voidaan ottaa aina uusi. Ehkäpä se YT-neuvotteluissa juuri irtisanottu, entinen kunnan työntekijä.

    • 1.1

      Pohjanmaan poika sanoo

      Se on oikeus ja kohtuus. Olisivat nousseet ajoissa kapinaan, pian se on myöhäistä eikä vielä edes alkutekijöissä. En nyt tarkoita aseellista vastarintaa, ihan vain normaalia järjenkäyttöä ja inhimillisyyttä. Kieltäytymistä ties minkä älyttömyyksien noudattamisesta.

    • 1.2

      Joonas sanoo

      Palkkatuettuna oleva työntekijä saa kylläkin 100 % TESin mukaisesta palkasta, mutta työantaja maksaa siitä pienemmän osan. Itsekin olen tällä hetkellä palkkatuella, ihan TESin mukaisella palkalla.

  2. 2

    Jukka sanoo

    Miksi ottaa palkkatuella, kun ottaa työttömiä kuntouttavalla työtoiminnalla tai työkokeilulla saa täysin ilmaiseksi eikä maksa mitään. Tämä esimerkki on vain jäävuorenhuippu. Kuten on varoiteltu tuhansia kertoja ilmaiset työntekijät lisäävät työttömyyttä ja aiheuttavat monien yritysten konkursseja. Tämä esimerkki on hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu isossa mittakaavassa Suomessa 2015 vuonna.

    • 2.1

      AMK sanoo

      Jos ottaa kuntouttavalla työtoiminalla saa valtiolta rahaa !!!
      Ja työtön on kiitollinen???Ilmaistyöntekijä joka auttaa ”työnantajaa”
      joka tietenkin ajattelee ”hän on tehnyt työttömälle hyvän työn”

      • 2.1.1

        töytön sanoo

        Onkohan tämä nyt se työttömän osa tähän ns. Kokoomuksen ”talkoisiin” osallistumista Suomen nostamiseksi. Mitenkähän nämä hyväosaiset Kokoomuslaiset aikoo näihin ”talkoisiinsa” osallistua 🙂

        Pitäkää talkoonne, en osallistu.

  3. 3

    Veikko P. sanoo

    Tällaiset tempputyöllistämiset pitäisi lailla kieltää. Tässä ei ole tarkoitus työllistää ketään, vaan siirtää rahaa taskusta toiselta ahneelta toiselle työttömien kustannuksella. Tämä lähentelee jo kidutusta!

    • 3.1

      AMK sanoo

      Ja tämä on ihan totta.”herrat” kun eivät ajattele (ajattelevatko edes)kuinka työttömiä ”autetaan” orjatöihin mistä ei ole mitään hyötyä orjalle vaan orjatyön teettäjälle.SUOMI NOUSUUN EI ENÄÄ TYÖTTÖMIÄ,koska orjatyöntekijät eivät ole työttömiä vaan toimenpiteessä???

  4. 4

    historia opettaa sanoo

    Tällainen toiminta epäilyttää todella paljon. Jos viranomaistehtäviä aletaan yllä kuvatulla tavalla ”yksityistää” (vaikka asiakkaan luvan kanssakin), ei hyvä heilu. Tulee mieleen jo Ruotsin vallan ajat, jolloin yritteliäs ja varakas henkilö saattoi ostaa kruunun oikeuksia ja tehtäviä sopivalla korvauksella. Ja ketkä laskun maksoivatkaan..

  5. 5

    A Niemelä sanoo

    Kyllä tätä maata on viimeaikoina siten johdettu, että työttömän on vedettävä kommandopipo päähänsä ja ryhdyttävä yön pimeinä hetkinä yksityisyrittäjäksi edes jonkinlaisessa leivässä pysyäkseen.
    Tarpeeksi paljon kun tätä harrasaa niin jos ei aivan heti saa leipää, tuleepa myöhemmin sitten ihan oikein kakkua!

    • 5.1

      Pohjanmaan poika sanoo

      Järjestyy asunto ja murua rinnan alle. Eipä esim. asunnottomaksi joutuneella maksuhäiriömerkatulla aina muuta vaihtoehtoa olekaan. Näillä leveysasteilla jonkun on tuossa tilanteessa lähdettävä nahkurin orsille, onko se sitten hätää kärsivä vai vaikkapa ulosottomies, siinäpä pohdittavaksi kylmiin yöhetkiin.

  6. 6

    Herra Huu sanoo

    Kunnat ovat käyneet epätoivoiseen sotaan valtion kelasakkoja vastaan. Siinä jää työtön oikeuksineen pahasti jalkoihin, koska ketään ei oikeasti kiinnosta.
    Kunnan sivuilla probagandaa asiakkaan auttamisesta oikeiden palveluiden piiriin ja työllistymisen edistämisestä.
    Kun pintaa raapaisee, niin paljastuu projektien oikea luonne, josta kyllä ovat selkeästi tietoisia sekä kunnan suunnittelijat että hankkeiden myyjät.

    Törkeää vedätystä. Kuntien ongelma on resurssipuute ja tätä ongelmaa yriteään nyt maksaa tyttömillä, koska heillä ei ole puolustajaa.

    ”Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen on tyytyväinen kuntien aktiivisuuteen ja sitoutumiseen kokeiluun.
    – Ongelmana on, ettei ole voitu kokeilla poikkeamia nykyisestä lainsäädännöstä. Tarvitaan jatkokokeilu, johon voisi tulla mukaan suppeampi joukko kuntia ja jossa kokeilun rajat olisivat väljemmät, Kietäväinen sanoo.”
    http://kuntalehti.fi/kuntauutiset/talous/tyollisyyden-kuntakokeilun-parhaat-reseptit-koottiin-yhteen/

    Työllisyyden keittokirja: http://shop.kunnat.net/product_details.php?p=3057

    • 6.1

      LL sanoo

      Luin työllisyyden keittokirjan, siitä ei ole edes saunan kiukaan lämmittämiseen (PDF ei pala tulessakaan).

      Asennevammaisuus helottaa kirkkaana kuin se kuuluisa Naantalin aurinko. En tiedä millä juuriharjalla ja puhdistusaineella nämä väärät asenteet saisi kuurattua pois. Eräs sitkein ja hyvin likainen ajatus on, että työttömässä on jokin vika joka pitää ensin korjata. Sitten se työpaikka löytyy, jos löytyy.

      Työelämässä tai työmarkkinoissa tai työvoimapolitiikassa ei ole mitään vikaa tai ongelmia, joita korjaamalla syntyisi ehkä työpaikkoja. Ei, vaan työttömyys nähdään yksilön aiheuttamana ongelmana.

      Työttömyyttä ei pidä hyväksyä, keittokirjassa sanotaan. Terveiseni ovat: Päätään ei kannata hakata seinään, eikä neliönmuotoinen palikka mene kolmionmuotoisesta reiästä sisään.

      Työttömyys jatkaa kasvuaan, se ei tämän keittokirjan resepteillä katoa, mutta se saadaan ehkä piilotettua ja luotua orjatyömarkkinat viranomaisvallankäytön avulla.

      Kiitos ei. En tarvitse tämänkaltaisia työvoimapalveluja, ja uskon etten ole ainoa työtön joka näin ajattelee.Tarvitsemme tähän maahan riittävästi oikeita työpaikkoja, niillä se työttömyys vähenee.

  7. 7

    Makkonen sanoo

    Mielenkiintoista/omituista, että päättäjiä ei tunnu huolestuttavan se, että ”palkanmaksu” on siirtymässä enenevissä määrin yksityisistä varoista valtion subventaatioksi.

    Toisaalta, tämän jälkeen päättäjillä ei myöskään voi olla paljon tekosyitä perustulon eväämiselle, koska jos valtion laajamittainen subventaatio suurille massoille on heidän mielestään enemmän kuin OK, niin silloin perustuloa vastaan ei voi rehellisesti esittää muuta syytä kuin että haluaa pitää yllä orjamarkkinoita ja siihen liittyvää rankaisusysteemiä.

    • 7.1

      LL sanoo

      Tämä on niin totta kuin olla vaan voi.

      Perustulo tekisi työttömästä työllisen, emmekä enää puhuisi erikseen työttömistä ja työssäkäyvistä, eikä keskustelu näistä asioista olisi näin kärjekäs. Perustulon lisäksi voisi edelleen hakea ja saada muita tukia, kuten asumistukea, lapsilisää, vammaistukia ja muita säädyllisen elämän kannalta tarpeellisia tukia tarveharkinnan mukaisesti.

      Eikä kenenkään tarvitsisi mennä tai ketään ei voisi pakottaa orjatöihin, eikä kukaan voisi hyötyä toisen heikosta asemasta.
      Tämä on ihmisoikeusasia.

  8. 8

    Papi sanoo

    Parempi siis pysyä erossa, yleisesti kaikesta, sellaisesta josta ei ymmärrä mitään
    mistä, asiassa oikeasti on kyse. Tietysti vapaassa maassa voidaan tehdä kaikenlaisia sopimuksia, sopimusvapauden nimissä, mutta lait asettavat perälaudat. Yksityistämälläkö ongelmat sitten ratkeavat? En usko.

  9. 9

    tarkkailija sanoo

    Valtio yksityistää työnvälityksen, tänään kotimaiset välittäjät, joskus intialaiset.

    • 9.1

      Pera sanoo

      Tanskassahan aikoinaan osa työnvälityksestä yksityistettiin ja ongelmat vain lisääntyivät työttömien kannalta katsoen. Yksityinen työnvälittäjä kun sai palkkion siitä jos järjesti työttömän esimerkiksi kurssille. Näin eräskin yliopistossa pätkätyötä tekevä tiedotusopin opettaja joutui vapaajaksollaan opiskelemaan CV:n täyttöä.

    • 10.1

      Herra Huu sanoo

      ”Seinäjoen koulutuskuntayhtymän johtaja Reija Lepola vahvistaa Iltalehdelle, että mies työskenteli Sedu Aikuiskoulutuksen Ilmajoen opetuspisteen maatilalla, eikä hän ollut varsinaisessa opetustyössä.”

      Outo vastaus, mistähän lienee kysymys?

      Onko Sedu mukana kontouttavassa työtoiminnassa? Löysin sivuilta ainoastaan työssäoppimisen.

      • 10.1.1

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Seinäjoen kaupungin nettisivuja tutkiessa törmäsin tietoon, että vuonna 2014 on ollut käynnissä ”välityömarkkinoiden palkkiokokeilu”.

        http://www.seinajoki.fi/tyojayrittaminen/tyollisyydenkuntakokeiluavanti/pilottikokeilut.html
        ”Kokeilulla selvitetään, voidaanko välityömarkkinatoimijalle maksettavalla palkkiolla parantaa välityömarkkinoilla toteutetun palkkatukijakson jälkeistä vaikuttavuutta. ”

        Kuinkahan paljon näitä työvoimahallinnon alaisia pilottihankkeita kaikein kaikkiaan on meneillään vuosittain?

        Joku jossain näyttävää uskovan, että työllisyysongelma ratkeaa maksamalla yksityisille toimijoille palkkioita. TE-toimistot ajetaan alas. Niiden toimintaa ei ole rahaa, mutta joku jossain uskoo, että näiden kaikkien palkkioiden maksamiseen riittää jostain rahaa.

        Miksei myös suoraan pitkäaikaistyöttömälle voitaisi maksaa palkkiota työpaikan saamisesta? Työttömille tarjotaan vain sanktioita ja talouselämälle porkkanaa ja orjatyövoimaa. Talouselämällä ei ole mitään velvollisuutta työllistää, mutta työttömällä on velvollisuus työllistyä. Onko se siten reilua?

    • 11.1

      Matelot sanoo

      Mistäköhän vois tiedustella, miten tällaiseen tulokseen on päädytty?
      Kuten sanoit, työkokeilu/kuntoutus ei siis vääristä markkinoita.
      Haluaisin (minäkin) selityksen miksi ei vääristä.

  10. 12

    Jukka sanoo

    Naurattaa tuo median propaganda. Mikseivät suoraan sanoneet työttömät ovat iloisia voidessaan tehdä loppuelämäsn töitä ilmaiseksi.

    ”Uudellamaalla jahdataan töitä työttömille uusin konstein

    ”Työttömät ovat ottaneet kokeilun ilolla vastaan. TE-toimisto lähetti työttömille tiedotteen kokeilusta joulun välipäivinä ja työnvälitystoimistot saivat heti yhteydenottoja. Kokeilu kestää tämän vuoden ja siihen on varattu miljoona euroa”
    http://yle.fi/uutiset/uudellamaalla_jahdataan_toita_tyottomille_uusin_konstein/7733480

    • 12.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Ehkä heitä houkuttaa se, että olemalla mukana kokeilussa ei ole muiden toimenpiteiden piirissä. Toisin sanoen, ei ole riskiä joutua palkattomaan työkokeiluun tai palkattomaan ”kuntouttavaan” työtoimintaan tai muuhunkaan puuhasteluun.

  11. 13

    LL sanoo

    Lueskelin tässä uusia lakeja, täytyyhän sitä työttömänä tietää mitkä lait milloinkin ovat voimassa. Muutaman vuoden aikana lait ja asetukset ovat muuttuneet ja uusiosanojen ymmärtämiseen menee tovi jos toinenkin. Tämän vuoden alusta voimaan astunut ”Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta” on aikamoinen…

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369

    Mitä tarkoittaa monialainen yhteispalvelu? Laki sanoo näin: ” Monialaisen yhteispalvelun tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tarjoamalla heille heidän palvelutarpeensa mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja. Palvelujen tarjoamisesta säädetään erikseen.”

    Palvelutarpeet määrittelevät TE-tmsto, kunta ja Kela. Ei asiakas, siis työtön.

    Kävin ihan äskettäin terveyskeskuksessa terveysvaivan takia. Syy minkä takia kävin, ei minusta kuulu TE-tmstolle, ei kunnan virkamiehille eikä Kelan virkamiehille. Eikö se ole yksityisasia?

    Ei ole. Työttömän terveysasiat eivät ole enää yksityisasia.

    ”Monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletetaan:
    1) työttömän yksilöinti- ja yhteystiedot. 2) monialaisen yhteispalvelun asiakkuuteen ja asiointiin sekä asioinnin mahdollisesti edellyttämiin erityisjärjestelyihin liittyvät tiedot 3) työttömän ammatillista osaamista koskevat tiedot 4) sellaiset työttömän sosiaalista tilannetta koskevat tiedot, joilla on vaikutusta hänen työllistymiseensä 5) sellaiset työttömän terveydentilaa ja työ- ja toimintakykyä koskevat tiedot, joilla on vaikutusta työttömän työllistymiseen ja jotka ovat välttämättömiä palvelujen tarjoamiseksi työttömälle 6) työttömän palvelutarvetta koskevat tiedot sekä 7) monialainen työllistymissuunnitelma ja sen toteutumista, seurantaa ja tarkistamista koskevat tiedot.”

    Kuka saa oikeuden käyttää tätä asiakasrekisteriä?

    ”Työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan tai Kansaneläkelaitoksen palveluksessa oleva, jolle on myönnetty käyttöoikeus monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin tässä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi ja palvelun tarjoamiseksi työttömälle, voi saada ja käyttää monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletettuja tietoja sekä tehdä siihen merkintöjä. Tietoja tallettanut vastaa tekemiensä tietojen virheettömyydestä.”

    Kiintoisin kohta on tuo loppu: ”(asiakasrekisterin käyttöoikeuden haltija)…voi saada ja käyttää monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin talletettuja tietoja sekä tehdä siihen merkintöjä. Tietoja tallettanut vastaa tekemiensä tietojen virheettömyydestä.”

    Asiakkaan, tässä tapauksessa työttömän, oikeuksista ei puhuta yhtään mitään. Miten työtön voi tarkistaa mitä tietoja hänestä on talletettu ja kenen toimesta, tähän ”monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisterii.” ? Voiko vaatia poistamaan virheellisiä tietoja tai voiko estää joidenkin tietojen joutumista kenen hyvänsä nähtäväksi?

    Periaatteessa voi olla suostumatta kaikkien tietojensa yleiseen jakamiseen.
    Mutta. Sekään ei sido viranomaisia:
    ”Työttömän suostumuksesta riippumatta työ- ja elinkeinotoimistolla, kunnalla ja Kansaneläkelaitoksella on oikeus salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada toisiltaan sekä tässä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi käyttää edellä 9 §:n 2 momentissa tarkoitettuja työtöntä koskevia tietoja, jotka ovat välttämättömiä työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun järjestämiseksi työttömälle. Tiedot voidaan luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla.”

    Eikö tämä laki ole suuressa ristiriidassa yksityisyydensuojan, henkilörekisterilain ja muiden perusoikeuksien (mm oikeus tietää ja oikaista rekistereissä olevia tietoja) kanssa?

    • 13.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Se on pitkäaikaistyöttömän jatkossa mentävä yksityislääkärille, jos ei halua työkyvyn kannalta epäoleellisten, mahdollisesti kiusallisten, terveystietojen päätyvän terveydenhuollon ulkopuolelle. Me kun ei olla ihmisiä työllisten lailla, niin meitä voi kohdella miten vaan.

    • 13.2

      pitkäaikaistyötön sanoo

      2.1 § ”Työttömällä on monialaisen yhteispalvelun tarve, jos hänen työllistymisensä edistäminen edellyttää työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle kuuluvien 1 §:n 2 momentissa tarkoitettujen palvelujen yhteensovittamista.” (sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut)

      Se onkin mielenkiintoinen kysymys, milloin työttömän työllistyminen edellyttää jotain muuta kuin, että on olemassa avoin työpaikka, joka on mahdollista saada? Jos sellaista työpaikkaa ei ole, niin syntyykö sellainen em. palveluja yhteensovittamalla?

      Työttömien sosiaaliongelmat olisi jo ratkaistu aikaisemmalla lainsäädännöllä, jos sosiaalihuolto toimisi. Työttömien terveysongelmat olisi jo ratkaistu aikaisemmalla lainsäädännöllä, jos terveydenhuolto toimisi. Työttömien vajaakuntoisten kuntoutuskin olisi jo hoidettu aikaisemmalla lainsäädännöllä, jos kuntoutusta olisi tarvittaessa mahdollisuus saada. Nyt on uusi laki, joka maagisesti ratkaisee ongelmat, kun asioita vaan sovitetaan yhteen niin maan perusteellisesti. Laki, joka voimakkaasi hönkii taas ajatusta työttömästä työttömyytensä syynä. Joku jossain uskoo, että jos kaikki työttömät olisivat mallikansalaisia, niin heille kaikille löytyisi jostain työpaikka ja työttömyys poistuisi.

      • 13.2.1

        LL sanoo

        Peruskysymys minusta on: Onko työtön ongelma vai oisko se sittenkin se yhteiskuntaa/talouspolitiikkaa riivaava työttömyys, joka on ongelma mitä ei voida/haluta ratkaista. Muuten kuin rakentamalla uudenalaisia työllisyys-hallintohimmeleitä ja rahoittamalla niitä valtion kassasta.

        Yhden suomalaisen työttömän ympärillä häärii aikamoisen iso valtiolta tai kunnilta palkkaa tai palkkioita saava virkamies, viranhaltija, konsultti, yritys… mitä kaikkia näitä nyt alkaa olla tässä epätoivossa.

        No, mutta sentään me työttömät kannattelemme hartioillamme heidän työuraansa…jaa, ehkä sitä voi ylpeä, että työllistää omalla työttömyydellään näin valtavan sakin.

      • 13.2.2

        sanoo

        Omakohtainen kokemus,olin 3päivän työkykyarvioinnissa.Te-tsto sai arvioinnista lääkärintodistuksen,arvioinnin tekijä halusi pitempiaikaisen arvioinnin:Arvioinnissa tuli ilmi että kukaan minua tutkinut lääkäri ei ollut kuullut sivuääniä sydämmestäni,mutta hän kuuli sen selvästi,joten halusi että asia tutkitaan.TE-tston päätös emme enää tee työkykyarviointia.
        Tarkoittaako tämä sitä,että kunnan (eläin)lääkärit (sosiaaliviranomaiset,kunnan ”orjatyönvastaavat)vastedes katsovat työttömän terveydentilan ja koska he saavat kunnalta palkan niin heidän pittää tehdä se että kaikki ovat aivan terveitä.TERVETULOA orjatöihin.Missä tulee työttömän oikeus saada terveyteensä oikeutettua hoitoa,tutkimusta.Päätäjien mielestä:KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA!

      • 14.1.1

        moi sanoo

        http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-026487/

        ”Hankinta keskeytetään tarjouspyyntöasiakirjoissa havaitun virheen vuoksi. Hankinta käynnistetään uudelleen julkaisemalla hankinnasta uusi hankintailmoitus.
        VI.4 Tämän ilmoituksen lähettämispäivä 22.10.2014”

        CPV-koodilla 79600000-0 löytyy sitten myös:

        14.1.2015 08.49 2.2.2015 14:00 Työllisyydenhoidon yritystapaamisten sopiminen ajalle 23.2.2015(tavoite) – 29.2.2016 + yhden (1) vuoden optio (Turun kaupunki)

  12. 16

    työkyvytön sanoo

    Kunn(o)an lääkäritkö toteaa että olet työkykyinen.Hehän ovat sitä työtä jo palkkansa edestä tehneet jo pitkän tovin.(painostus)Mitä muut kunnan palvelussa olevat tekevät että saisivat työpaikkasta pidettyä??Tyttömien kustannuksella.”Minulla hyvin. sorry sä joudut maksaksi”Ja mitä ministerit,kansanedustajat ,eliitti ja muut rikkaat.
    Työttömät kun ovat itse syypäitä työttömyyteensä.

  13. 17

    Pera sanoo

    Mikä koira on haudattuna lakiin työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta kohtaan:

    3 §
    Kartoitusjakso
    .
    .
    Kartoitusjakson aikana työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos selvittävät yhdessä työttömän kanssa tämän ammatillisen osaamisen sekä työllistymiseen vaikuttavan sosiaalisen tilanteen, terveydentilan ja työ- ja toimintakyvyn. Kartoitusjaksoon sisältyy ohjausta, jonka tavoitteena on motivoida ja sitouttaa työtön työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaisiin palveluihin.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369

    Siis kartoitusjaksossa on tarkoitus motivoida ja sitouttaa työtön työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaisiin palveluihin. Eli ovatko palvelut mahdollisesti aluksi vapaaehtoisia mutta kun on kirjoittanut nimensä sopimukseen, niin vapaaehtoisesta osallistumisen mahdollisuudesta tulikin sanktioitua.

      • 17.1.1

        AMK sanoo

        Ministeriö ei tee mitään ja mikään muukaan taho ei ole kiinnostunut mitä työttömille tapahtuu koska taaskaan asia ei koske heitä eikä heidän toimeentuloaan.

        • 17.1.1.1

          pitkäaikaistyötön sanoo

          Laki kuntouttavasta työtoiminnasta tuli voimaan 2001 ja nyt 2015 ministeriö viimein lähetti kunnille paimenkirjeen lain soveltamista koskien.

          Nyt meillä on tämä uusi hieno tyhjäntoimituslaki, jonka puitteissa asiat ratkeaa sovittelemalla niitä yhteen. Meneekö taas yli 10 vuotta ennen kuin lain väärintulkintoihin kunnissa puututaan?

          • 17.1.1.1.1

            AMK sanoo

            Toki siihen menee ainakin 10 vuotta jottei vielä enemmänkin ennenkuin joku haluaa hoksata että lait ovat ihan sieltä ihan p…..tä.Ihmisoikeuslakia ei ole otettu huomioon ,siinä se vitsi onkin koska päättäjien mielestä työttömät eivät ole ihmisiä,onhan se jo nähty näitä lakija lukiessa.

  14. 18

    Antti sanoo

    OIen ehkä hieman myöhässä mutta oletko ajatellut laatia tästä kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle? Voin kyllä kynäillä itsekin sellaisen lähipäivinä. EOA tuskin pystyy kauhean paljon asiaan puuttumaan ja voi olla että ELY-keskuksella on jokin lakipykälä jonka varjolla tämä on mahdollista, mutta tuleepa selvitettyä, plus jos ei ole, niin sitten saadaan siitä ainakin uutinen lehteen.

    • 18.1

      Saku Timonen sanoo

      Jos laatisin kantelun jokaisesta jutuissani mainitsemastani epäkohdasta, niin en koskaan ennättäisi tekemään mitään muuta. Olen iloinen, jos joku kantelun kirjoittaa ihan blogini herättämien ajatusten perusteella.

      • 18.1.1

        Antti sanoo

        Fair enough, kantelunhan voi tehdä ihan lomakkeellakin, mutta toki jos siihen haluaa satsata niin saa siihen paljonkin aikaa kulumaan 🙂

  15. 19

    AMK sanoo

    Oletteko huomanneet kuinka huolestuneita päättäjät ovat työttömien asioista.Hehän oikein liukuhihnalla keksivät työttömille uusia lakia ”parantaakseen työttömän arkea ja toimeentuloa” sikäli ihmeellistä että heidän mielestään palkaton työ on sitä oikeaa auttamista.Siinä ”aktivoituu” ja voi toivossa elää että jos ennen eläkeikää työllistyisi, tietenkin jos elää niin pitkään.

  16. 20

    Saku Timonen sanoo

    Kommentointi suljettu roskapostihyökkäyksen takia.