Toverit hakoteillä

Olen monta kertaa ennenkin sanonut, että kuntapäättäjät tuntevat luvattoman huonosti kuntouttavan työtoiminnan nimellä pyöritettäviä palkattomia työmarkkinoita. Ei tietämättömyys vielä mitään, mutta suoranainen typeryys suututtaa. Tuorein esimerkki tulee Tampereelta.

Tampereen kaupunginvaltuuston demariryhmä jätti maanantaina valtuustoaloitteen, jossa kaupunkia patistetaan välittömiin toimiin pitkäaikaistyöttömien työllistämiseksi esimerkiksi kotihoidon avuksi.
– Tampereelta löytyy monia kohteita, joihin tarvittaisiin tekijöitä. Tarvitaan vain ajattelumallin muutosta, todetaan valtuustoryhmän aloitteessa.

SDP:n mukaan kaupunki voisi ryhtyä myöntämään kotihoidon tueksi arkiapua normaaleihin kotiaskareisiin ja kodinhoitajien tueksi, kun käsiä tarvitaan. Monet ikäihmiset ovat pitkiä aikoja neljän seinän sisällä, koska ulkoiluttajia ei ole, eikä kaupungin kotihoito pysty tällaista palvelua tarjoamaan. Demareiden mukaan pitkäaikaistyöttömiä voitaisiin palkata tällaisiin avustaviin tehtäviin, myös muualla kuin pelkästään vanhusten kotihoidossa.

– Pitkäaikaistyöttömien työllistäminen on jopa kustannustehokasta. Työllistyminen ehkäisee ja säästää syrjäytymisestä aiheutuvia kustannuksia. Lisäksi tämä malli toisi työntekijälle 150 euroa kuukaudesssa käyttörahaa lisää. Sekin palautuu kulutuksen myötä takaisin, sanotaan aloitteessa.

Aloite on oikein malliesimerkki tietämättömyydestä ja suoranaisesta typeryydestä. Siinä annetaan ymmärtää, että kyse on työttömien palkkaamisesta työhön. Kuitenkin puhutaan työntekijälle tulevasta 150 euron kuukausittaisesta käyttörahasta, joten kyse on selvästi yhdeksän euron päiväkorvauksella tehtävistä palkattomista töistä. Työntekijä saa vain työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen eikä hän ole edes työntekijä sanan varsinaisessa merkityksessä. Hän on sosiaalipalvelun asiakas.

Aloitteessa vedotaan kauniisti vanhusten tarvitsemaan apuun sekä puhutaan tekemättömistä töistä ja tarpeen olevista käsistä. Palkasta ei puhuta mitään ja koko aloitteen tarkoitus on lainvastainen kuntalouden tasapainottaminen. Sen selkeästi lausuttu tavoite on vapautua kaupungin maksuosuudesta työmarkkinatukeen.

Sanotaan se vielä kerran:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa käyttää säästötarkoituksiin, vaan se on sosiaalipalvelua.

Oleellista on, että kuntouttavassa työtoiminnassa olevat henkilöt ovat kuntoutuksen tarpeessa, eivätkä esimerkiksi vähentämässä kunnan työmarkkinatuen maksuosuutta. Koska kyseessä on kuntouttava työ, tulee se aina räätälöidä asiakkaan työ- ja toimintakyvyn mukaiseksi ja varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa tuen sosiaalihuollon tai kuntoutuksen ammattilaisilta palvelun aikana, sanoo STM:n Eveliina Pöyhönen.

Kuntouttava työtoiminta ei lähde kaupungin taloustilanteesta eikä tekemättömien töiden paljoudesta. Se lähtee sosiaalipalvelun asiakkaan eli sen pitäaikaistyöttömän tarpeesta. Jos kaupunki on liian köyhä tai laiska palkkaamaan työntekijöitä oikealla palkalla, niin on hävytöntä huutaa sosiaalipalvelun asiakkaita avuksi tekemään työt ja paikkaamaan kaupungin kassaa.

Työläiskaupunkina aiemmin tunnetun Tampereen kaupunginvaltuuston aiemmin työväenpuolueena tunnetun puolueen valtuustoryhmä loistaa tyhmyydellään ja haluaa laittaa työläiset palkattomiin orjatöihin. Aloitetta siteeraten: Ollaankohan Tampereen valtuuston demariryhmässä nyt ihan ajan tasalla?

Päivitys 26.5. klo 15.30

Koska linkittämäni uutinen on päivitetty, niin teen samoin. Aloitteessa puhutaan palkkatuetusta työstä, joka on ihan oikeaa työtä oikealla palkalla. Tässä on kuitenkin se ongelma, että tämän vuoden palkkatukirahat lienee jo käytetty. Niinpä jäljelle jää vain palkatta tehtävä työ.

 

Kommentit
  1. 1

    167-176 sanoo

    Tuollainen toiminta pitää lopettaa ennen kun se on alkanutkaan, jälkeen päin se saattaa olla vaikeaa ja jopa mahdotonta. Joten kantelu asiasta kannattaa tehdä jo tänään koska huomenna voi olla jo myöhäistä.

    Myös Tampereen nykyisestä ”työllistämisestä” on tehty kantelu, useampikin, samoin monesta muusta kunnasta.

    Toimijoiden päähän ei järki taida tulla edes ”iltajunallakaan”, taitaa olla peruttettu kokonaan. Tuo käy ilmi kuntien surkeista selityksistä.

    http://www.herranterttu.net/2015/05/kuntien-selityksia.html

    ”Selvityksissä korostetaan erityisesti sitä asiaa, että työvoiman korvaaminen on ollut ”merkityksetöntä”, pienimuotoista tai alihankintana toteutettua. Asioita yritetään perustella myös säätiö – ja yhdistysvirityksillä. Asioita siis ympäripyöreästi selitellään.”

    Että vain ihan vähän on lakia rikottu eikä oikeastaan yhtään ja kaikki tämä on tehty työttömien eduksi. Toivottavasti kukaan ei usko tuollaista soopaa.

    https://drive.google.com/file/d/0B-pBvvvhxaHLdXFoQW1OMEJyUEk/edit?pli=1

  2. 2

    Hepa-60 sanoo

    Jep.Vaimon kaveri toimii geriatrina ja piti kerran esitelmän vanhustenhoidosta: se on vaativaa työtä,josta jonkun pitkäaikaistyöttömän ilman koulutusta on aika vaikea suoriutua.Se on työtä,mistä pitää maksaa palkkaa,se on ammattilaisen hommaa,vaikka puhutaan pelkästä ulkoiluttamisesta,niin senkin pitäisi olla virikerikasta toimintaa vanhukselle.En tiedä kumpaa ryhmää tässä halveksitaan enemmän:vanhuksia vai pitkäaikaistyöttömiä,tuntuu,että kumpaakin.Puhutaan kuin koiran ulkoiluttamisesta ja ilman palkkaa.Mutta ei tämä ole yksin demariryhmän ongelma,samat käsitykset elävät enemmän tai vähemmän voimakkaana kaikissa poliittisissa ryhmissä.Jos kuntatalous pistetään sosiaaliavulla kuntoon,niin ei voi sanoa kuin se kuulu roomalainen senaattori ( taisi olla Cato juniori),että voi aikoja ja voi tapoja.

    • 2.1

      Ingmar Forne sanoo

      Hepa-60 on oikeassa. Aikoinaan oli paljon porua n.s. vale-lääkäreistä ja vale-hoitajista. Mutta annas olla kun pitää työllistää pitkäaikaistyöttömiä. Silloin näköjään ei ole minkäänlaista huolta vale-hoitajista tai vastaavasta.

  3. 3

    Natha sanoo

    Tuo 150e lisää kuussa, on kyllä sellaista puppua kun olla ja voi.
    Se on korvaus ateriasta ja matkasta työttömälle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos se ei riitä eded päivittäiseen matkaan, niin loppuosa matkakuluista jää työttömän itsensä maksettavaksi.
    Ja kun on sosiaalitoimen asiakas, loppuosa jää perusosasta, eli siitä pikkusen yli 400e maksettavaksi.
    Voin kokemuksesta sanoa, että hemmetin kalliksi tulee tuo 150e/kk.
    Tässä olen jo 5kk tapellu sossun kanssa siitä, kuuluuko työttömän maksaa perusosasta matka ja ateriakuluja. Kuuluu, on sossun vastaus joka kuuksusi.
    Nyt katsotaan, onko AVI samaa mieltä.
    Paljon ei ole enään toivoa, etteikö olis….. On tää niin mätä yhteiskunta!
    Mutta lopputulema meidän perheelle tosta on se, että on jo jouduttu muuttamaan liian pieneen asuntoon ym.

    • 3.1

      Markku Perttula sanoo

      Eihän 150€ riitä edes kulkemiseen kahden paikkakunnan välillä. Esim Kannus-Kokkola maksaa 400€ julkisilla.Prke.

  4. 4

    167-176 sanoo

    Jos kaupunginvaltuusto päättää jotain lainvastaista niin siitä saa tehdä kunnallisvalituksen hallinto-oikeuteen. Tampereen tapauksesta voitaisi tehdä ennakkotapaus jos löytyisi edes yksi tamperelainen joka tekisi valituksen.

    Valitusoikeus ja valitusperusteet
    Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
    sekä kunnan jäsen.
    Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä
    järjestyksessä, päätöksen tehdyn viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
    päätös on muuten lainvastainen.

  5. 5

    Päivin Pylkkerö sanoo

    Onko kyse kuntouttavasta työtoiminnasta? Ainakin linkitetyssä Pirkanmaan Päivän jutussa sanotaan näin:

    ”Esimerkkilaskelma: Maksetaan henkilölle TES:n mukaista palkkaa.” Onko ynnätty pitkäaikaistyöttömän lakisääteiset tuet ja tämä TES:n mukainen palkka on sitten sen 150e enemmän. Aika surkea TES tai sitten ei tehdä täyttä päivää. Mutta olisiko kuitenkin kyse työsuhteesta?

    Olisihan siinä ihan oikeasti järkeä työllistää työttömiä ja maksaa edes pientä palkkaa. Mutta riittävätkö palkkatukirahat? Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla rahat on jo tälle vuodelle käytetty, loppuivat jo keväällä.

  6. 6

    Puupäät sanoo

    Demareiden mielestä vanhusten hoito sopii kuntoutujille
    aikas paljon vaadittu esim työn luonteen takia
    pitäs olla hypersosiaalinen kiinostunut ulospäinsuuntautunut empaatinen
    luotetava ymm aikataulut aika kireet jopa tuolla kuntoutuksessa
    minkä kuntoisia asiakkaita Siellä kotona on ylipäätään on
    kuka ton organisoi ja miten
    lähihoitajillekin opetaan psykolokiaa esim miten kohtaat muistisairaan ihmisen
    nyt oletetaan että se luonistuu tosta vaan
    toivotavasti tehy ja super älähtäis ja puhaltais pelin poikki

  7. 7

    Juho Ålander sanoo

    Viittaamaasi juttua on päivitetty kirjoituksesi julkaisun jälkeen, tällä hetkellä siellä kyllä selvästi puhutaan palkkatyöstä, kuten alkuperäisessä aloitteessakin (http://tampere.sdp.fi/2015/05/26/valtuustoaloite-pitkaaikaistyottomien-tyollistamiseksi-kotihoidon-avuksi/).

    ”Demareiden mukaan pitkäaikaistyöttömiä voitaisiin palkata tällaisiin avustaviin tehtäviin, myös muualla kuin pelkästään vanhusten kotihoidossa.”

    ”Esimerkkilaskelma: Maksetaan henkilölle TES:n mukaista palkkaa. Siihen lisättynä työnantajakulut summa on n. 2100 € Tästä summasta on mahdollista saada TE- keskuksesta palkkatukea jopa 50 %, kulut ovat tämän jälkeen 1050 €. Henkilöstä ei tarvitse maksaa työmarkkinatuen palautusta valtiolle( 490 €). Kuluja jää jäljelle 560 €. Henkilön veronmaksun ja toimeentulotuen säästymisen jälkeen kuluja työntekijästä jää n.380€/ kk. Laskelma on suuntaa-antava, eikä siinä ole huomioitu mitenkään sitä, miten työllistyminen ehkäisee ja säästää syrjäytymisestä tulevia kustannuksia. Joka tapauksessa ne ovat positiiviset. Lisäksi tämä malli tuo työntekijälle yli 150€/kk käyttörahaa lisää. Sekin palautuu varmasti kulutuksen myötä osin kaupungille takaisin.”

    • 7.1

      CL sanoo

      1300e nettona niin lähden vaikka tänä iltana. Sen alle en edes pyyhi suupieliäni itse – siitä voi tulla selvityspyyntö, koska olen toiminut omaishoitajana itselleni.

  8. 8

    Tuula sanoo

    Eli tässä ehdotetaan käytännössä, että vanhuksia voi hoitaa kuka tahansa, joka kaipaa itsekin ensisijaisesti kuntoutusta. Kuntoutujalle sopiikin varmasti ensisijaisesti työ, jossa ammattilaisetkin väsyvät, koska juostaan työpäivä osoitteesta toiseen, työtehtävinä mitä tahansa mikroruuan lämmittämisestä saattohoitoon. Ja hei, halvemmaksi tulee kuin omaishoitajat. [sarkasmi]

  9. 9

    Tau sanoo

    Nyt täytyy myöntää, etten ymmärrä tuosta aloitteesta hölkäsen pöläystä. Liekö tarkoituksella laadittu noin vaikeasti hahmotettavaksi, kun annetaan ymmärtää kyseessä olevan normaali palkkatyö (”TES:n mukainen palkka”), mutta työstä työttömälle tulee kuitenkin vain huimat 150 € käyttörahaa lisää.

    No, ainakin aloite täyttää klassiset fraasinsa vanhusten hyvinvoinnista työttömien syrjäytymisen ehkäisemiseen. Säästöhän tässä on vain näennäistä. Tampereen kaupunki varmasti säästää, kun saa maksetulle työlle ilmaiset tekijät. Näin pidemmällä aikavälillä se vain tarkoittaa sitä, että meillä on koko ajan enemmän väkeä, joilla ei työnteosta huolimatta ole rahaa laittaa kiertoon.

  10. 10

    Heikki Sinsemilla sanoo

    Meinasin äänestää demareita. Sitten puheenjohtaja sanoi että palkaton työ lopetetaan, oikein hyvä niin. Mutta lisäsi jotain osaamisen päivittämisestä. En sitten äänestänyt – ketään. Jos tämä pitää perustella niin tyhjän panttina huuhaakonsulttien puheita ja työkokeiluehdotuksia hyvien veljien tykinruuaksi kuuntelu saa jo riittää. Kaipaisin ihan todellista työtä tai koulutusta, en enää sitä iänikuista ö-luokan ihmisen kohtelua.

    Meni ehkä vähän asian vierestä, vai menikö sittenkään. Jätetään tämä ko. työväenpuolue evp:n eliitille kotitehtäväksi. Nahkurin orsilla tavataan.

  11. 11

    Päivin Pylkkerö sanoo

    Mielestäni kyse ei ole kuntouttavasta työtoiminnasta, koska luvassa on TES:n mukaista palkkaa. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi asia vaatii aloitteen, sillä palkkatuellahan palkataan nykyseilläänkin työttömiä kaikenlaisiin avustaviin tehtäviin. Palkkatukirahoja vaan on niin vähän, etteivät ne riitä kuin murto-osan työllistämiseen. Että oikeasti pitäisi vaatia valtiolta lisää palkkatukirahoja, eivät ne TE-keskukset voi niitä tyhjästä nyhjästä.

    Ja kyllä minä olen sitä mieltä, että on olemassa sellaisia tehtäviä, että ilman koulutustakin niistä suoriutuu. Kunhan syntyy työsuhde ja maksetaan ihka oikeaa palkkaa. Muuten saavat suoriutua keskenänsä.

  12. 12

    Päivi Tyni sanoo

    Ihmettelen tuota laskelmaa. Maksetaan TES:in mukaista palkkaa, mutta työntekijälle jää 150 € enemmän käteen? Työtuntien määrästäkään ei ole mitään mainintaa. Katsoin verokorttilaskurilla, paljonko veroa menisi, jos saisi koko vuoden työmarkkinatuen verran palkkaa eli 705 €/kk. Työmarkkinatuen veroprosentti on 20 €. Työtulona tuon summan veroprosentti olisi 7,5 %.

    Työmarkkinatukena netto on 564 €/kk. Palkkana kuukausinetto olisi 652,25. Näiden erotus on 88,25 €. Eli jos kuntouttavassa työtoiminnassa oleva saisikin työmarkkinatukensa palkkana, saisi jo tuon verran enemmän käteen. Mikä tuo palkka voi olla, kun sen tuottama lisähyöty verrattuna työmarkkinatuen maksamiseen palkkana olisi 61,75 €/kk?

    Palkan olisi pakko olla 737 €/kk, koska tällä bruttopalkalla käteen jäisi kuta kuinkin tuo summa. Palkka olisi noin 34 €/päivä, kun lasketaan KELA:n kertoimella, eli 21,5 päivää kuukaudessa. Lähi- ja perushoitaja TES:in mukainen minimipalkka vähennettynä 10 %:n epäpätevyyslisällä on 10,23 €/tunti. (Kuukausipalkka jaettuna 21,5 päivällä, joka jaettuna 8 tunnilla.) Eli kyseeseen tulisi kolmen tunnin päivittäinen työ. Osaisivatkohan demarit laskea kunnalle loppujen lopuksi tulevan säästön, vaikka niin väittävät, kun kyseisestä palkkatulosta maksettavasta verosta vielä vähennetään seuraavat vähennykset?
    Valtion- ja kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset:
    Tulonhankkimisvähennys 620,00
    Työeläkemaksut 547,20
    Työttömyysvakuutusmaksut 62,40
    Päivärahamaksu 74,88
    Vain kunnallisverotuksessa tehtävät vähennykset:
    Ansiotulovähennys kunnallisverotuksessa 3075,90
    Perusvähennys kunnallisverotuksessa 2565,07
    Verosta tehtävät vähennykset:
    Työtulovähennys 610,60
    verosta vähennetty määrä 559,31

  13. 13

    Päivi Tyni sanoo

    Ai niin, laskelmista unohtuivat lomat ja lomarahat. Jos niitä nyt kolmen tunnin päivätyöllä edes kertyy.

    • 13.1

      Päivi Tyni sanoo

      Tein kaikenlaisia laskelmia ja lähetin kommentin, mutta sitä ei täällä näy?

  14. 14

    Kautsu sanoo

    MIelestäni tuo vanhusten ulkoiluttaminen ja heille seuraksi oleminen olisi ihan järkevää 9€/päivä korvauksella, jos työttömältä vaadittasiiin vain 1h / päivä tätä toimintaa vastineeksi tästä 9 euron lisäyksestä.

  15. 15

    sanoo

    SDP:n Tampereen valtuustoryhmähän on mitä ilmeisimmin toiminut täysin Korkearvoisen Toveri Puheenjohtaja Antti Rinteen hengessä. Puheet ovat työllistämistä, mutta sisältö vastikkeettomuutta ja pakkoa. Tai kuka senkään oikeastaan tietää, koska vaikuttaa siltä että Sakarin bloggauksen lähtökohtana ollutta tekstiä on sittemmin jo kertaalleen muokattu emmekä saata tietää miten tai miksi. Se on turmiollista, koska ajassamme kipeimmin kaivattu poliittisen vaihdannan väline on luottamus. Luottamus, jota ei kuitenkaan synny ilman selkeyttä. Selkeyttä siitä mitä tuli sanottua ja mitä tarkoitettiin. Ei koko Suomi ole vielä keskiluokkaa, tuskin sitä on vielä enemmistöksikään asti. Silkkoja itsensä paremmaksi ostavien ja äänestäviä, yhden sukupolven päässä köyhällistöstä olevia velkafarmariautolla ajelevia reppanoita se enemmistö on. Suotavaa olisi, että heidät herätettäisiin todellisuuteen selkeällä ja suorasanaisella viestillä, koska tuleehan se todellisuus eteen sitten kun toimihenkilömäinen sisälläolo päättyy: peukalo keskellä kämmentä ja puuttuva ammattitaito = menolippu yhteiskunnallisesti sponsoroituun pakkotyöhön soveltuvien jaksojen päätyttyä ja suojien loputtua.

    • 15.1

      Heikki Sinsemilla sanoo

      Jälleen kerran hyvin sanottu. Ehdotan että ensi alkuun tehdään kuin tuttu hevosmies. Hänelle ja veljelleen jäi perinnöksi tsaarinaikainen sotilasmiekka, samanlainen kuin nuorella Marskilla kuvissa. Siitä olisi varmaan saanut rahaakin mutta kumpikin piti sitä omanaan. Hevosmies otti ja leikkasi miekan kappaleiksi, siitä ei tarvinnut sittemmin riidellä.

      Miten meidän tulisi toteuttaa tämä vertauskuva yhteiskunnassamme? Voisimme aloittaa kaivostoiminnasta. Suomi on haluttu kaivosmaa eikä yksikään kaivos ole suomalaisten omistuksessa. Kansallistakaamme ne kaikki, vaikka sitten sulkeaksemme ne ja avataksemme mahdollisesti joskus tulevaisuudessa, jos vaikka järkevää tekniikkaa malmin talteenottoon saadaan kehitettyä. Siihen saakka; jos me emme kaivoksistamme hyödy niin älköön hyötykö norjalaiset, kanadalaiset ym. ym. ym. Niin ja nykyinen johtoporras vankilaan, tai vähintään elinikäinen karkotus parin mustelman tehostamana.

  16. 16

    Ville sanoo

    Ei tämä nykymeno voi ikuisesti jatkua, että hilluttaisiin kotona ilman töitä ja tuet juoksevat. Tämä toimi silloin, kun Suomessa oli paljon työikäisiä ja suurempi osa oli töissä, ja kun meillä oli Nokian insinöörit tuomassa verotuloja Suomeen. Nyt tilanne on toinen. Kaikista tuista pitää tehdä vastiikkeellisia tuensaajan pystyvyyden mukaisesti. Toki työn ei tarvitse olla yhtä vaativaa kuin oikea työ, tai sen ei tarvitse olla täysipäiväistä. Tuilla elävät kuitenkin pitää saada mukaan rakentamaan tätä yhteiskuntaa, koska huoltosuhde alkaa lähestyä kriittistä pistettä.

    • 16.1

      Saku Timonen sanoo

      Otetaan saman tien kaikilta palkka pois ja ruvetaan rakentamaan tätä yhteiskuntaa yhdessä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron kulukorvauksella. Miksi Villelle pitää maksaa työstään palkkaa, jos sitä ei makseta Kallelle?

      • 16.1.1

        sanoo

        Tämä on olennainen huomio. On näet niin, että kaikki kaikkien muiden huonon kohtelun mahdollistavat ajatukset ovat aina voimassa vain niin kauan, kun huono kohtelu ei voi kohdistua ajattelijaan itseensä tai hänen lähipiiriinsä. Siksi ajattelija toivookin, että huonosta kohtelusta kärsijä joko alistuisi ”kohtaloonsa” hiljaisesti ja vaieten, tai että luotaisiin sellainen ihmiskäsitys, joka oikeuttaisi huonon kohtelun edes päällisin puolin asiallisin perustein. Sellainen se yhteiskunnallisen vallankäytön ja kurin pitämisen tarve on, ja kyllä se voi kokolailla mielettömiä asioita ihmisellä teettää.

        • 16.1.1.1

          LL sanoo

          Kun oma työpaikka on monilla uhattuna, niin heikomassa tilanteessa olevaa voi potkiskella harhojensa vallassa, ja ajatella että siten kaikki kääntyy paremmaksi. Ei muutu. Villelle voi käydä aivan yhtä huonosti kuin sadoille tuhansille suomalaisille, jotka ovat jo menettäneet työpaikkansa.

    • 16.2

      LL sanoo

      Voi sua Ville. Joko olet tyhmä tai ilkeä tai molempia. Useat tuhannet työttömät tekevät töitä täysin palkatta (leipärahalla) ja ovat tehneet vuosikymmenien ajan. Palkattomat työt eivät ole uusi idis, vaikka Smolnan pullakahvipöydässä on saatettu niin luulla. Heikolla sosiaaliturvalla ei vaan elä, joten monet joutuvat tekemään pimeitä töitä aika ajoin. Lisäksi Suomessa on jo hyvin iso joukko ihmisiä, jotka joutuvat palkkatyönsä lisäksi hakemaan säännöllisesti erilaisia tukia. Sosiaaliturvamenot eivät pienene näillä keinoin.

      Onkin todella mielenkiintoista nähdä kuinka paljon ja keiltä leikataan etuuksia, se tiedetään kun uuden hallituksemme leikkauslista tulee julkiseksi. Sitä on jo laatijoiden suusta luonnehdittu ”suhteelliseksi oikeudenmukaisuudeksi”.

  17. 17

    töytön sanoo

    Eipä näillä ole mitään aikomustakaan järjestää palkkatöitä. Palkkatukea tuskin saa enää missään päin Suomea tänä vuonna. Työllistämismäärärahat livahti humpuukikursseihin ja konsulttien taskuihin jälleen kerran.

  18. 18

    Kysynyt sanoo

    Itselle tuli tänään soitto sossusta että kuntouttava työtoiminta alkaisi ensi kuussa, asiasta kimpaantuneena sanoin että minulla on STM:n dokumenttia asiasta niin alkoi väittämään että kieltäydyn hommasta. Sanoin lisäksi että aktivointisuunnitelmani ei ole voimassa, se sit sanoi että pitää olla työkkäriin yhteyksissä. No sitten olin jossa näytin sosiaalineuvoksen vastaukset virkailijalle, sitten vasta ääni muuttui kellossa ja valitteli että kunnan pitää maksaa jne.
    Sossussa ilmeisesti on kiire että pitäisi saada minut pois maksulistalta, asia kävi selväksi puhelunkeskustelun aikana.
    Nyt sit katotaan mitä tulevassa aktivointisuunnitelman teossa tulee, tapahtuuko homma lain ja ohjeistuksen mukaan…

  19. 19

    Ilona sanoo

    Aina vaan kummastuttaa se, että työttömien kuvitellaan olevan päteviä hoitotehtäviin, koulutuksesta, aiemmasta työkokemuksesta (ja kiinnostuksesta) riippumatta.

  20. 20

    PeelsePuupi sanoo

    Mikä ihme termi on tämä ”käyttöraha”, jota aina viljellään vaikeasti työllistyvistä puhuttaessa? Ymmärtääkseni kolme ja puoli tonnia tienaavat työläiset saavat Suomessa työstään vastineeksi PALKKAA, mutta työttömille tarjotaankin KÄYTTÖRAHAA. Tulee jotenkin lasten viikkoraha mieleen… tule sinä työtön meille töihin, niin saat vähän taskurahaa! Huh huh, miten törkeäksi on verenimentä Suomessa mennyt.

  21. 21

    Pera sanoo

    Pieni TESin mukainen palkka selittyy sillä, että työehtosopimuksissa on erityisiä pykäliä, minkä perusteella vajaakuntoiselle ja pitkäaikaistyöttömälle ei tarvitse maksaa täyttä taulukkopalkkaa ja rajoittamalla tehtävien tuntien määrää. Esim. jos tekee täydestä päivästä 85%:sta työaikaa ja alintakin taulukko palkkaa voidaan alentaa 20% pitkäaikaistyöttömän kohdalla, niin palkka tulee olemaan ainoastaan 0,85*0,8=0,68 eli 68% normaalin ihimisen palkasta. Siis jos alin tuntipalkka on työehtosopimuksessa 8e/h, ja työpäivän pituus on 85% 8 tunnista, bruttokuukausipalkka tuolla määrällä olisi : 0,85*8*0,8*8*21,5=
    935,68 e/kk

  22. 22

    AMK sanoo

    ”Esimerkkilaskelma:Maksetaan henkilölle TES:n mukaista palkka…..”
    Miksiköhän minulle särähti toi esimerkkilaskelma.Eli se on vain esimerkki ,jos
    se on vain esimerkki niin hehän voivat sitten maksaa vain työmarkkinatukea.
    Minulla ainakin on mennyt täysin luottamus näihin poliitikoihin,päättäjiin,viranomaisiin yms
    puhutaan toista ja tehdäänkin toisella tavalla. en usko ennenkuin näen että jotain heidänkin ajattelumaailmassa on muuttunut työttömiä kohtaan.Oliskohan??? mahdollista.

  23. 23

    sanoo

    Tahtoisin SDP:n valtuustoaloitteen yhtenä allekirjoittajana ja Pirkanmaan Päivän jutun kirjoittajana hieman kommentoida asiaa. Harmikseni totean, että en älynnyt laittaa koko aloitteen sisältöä juttuun saman tien, koska juuri se on näköjään ohjannut keskustelua harhaan. Päivitin juttua Uuninpakkkopojan älähdyksen jälkeen, toivottavasti sitä on sittemmin luettu.

    Aloitteessamme ei ole kyse kuntouttavasta työtoiminnasta, vaan työehtosopimuksen (vähintäänkin) minimipalkan maksamisesta. Toiseksi, tässä ei ole ideana, että korvattaisiin ammatti-ihmisiä, vaan pitkäaikaistyötön toimisi hänen alaisenaan avustavissa tehtävissä. Usein valitetaan, että kodinhoitaja ei ehdi riittävästi hoitaa vanhuksen asioita valtavan työkiireen vuoksi. Jos hän voisi keskittyä esimerkiksi lääkkeiden jakamiseen, palkattu voisi avustaa muissa toimissa, helpottaa kiirettä ja työpainetta.

    Kaikki pitkäaikaistyöttömät eivät ehkä pysty tämän kaltaisiin tehtäviin, mutta varmasti on heitä, jotka haluaisivat jotakin järkevää tekemistä, kuin vain ”maata kotona” yhteiskunnan tuella. Aloitteessamme ei ole kyse mistään harjoittelupaikan tarjoamisesta, vaan aidosta työstä työehtosopimuksen mukaisella liksalla.

    Aloite on tietysti suunnattu kaupungin virkamiehille, jotta he heräisivät tämän johdosta työstämään asiaa ja pohtimaan mm. työtehtävien sisältöä, työaikaa jne. Pääasia on, että idea lähtisi jalostumaan: pitkäaikaistyötön pääsisi työelämään korvausten sijaan, kaupunki säästäisi Kelan sakkomaksuissa, ex-työtön toisi verotuloja kaupungin kassaan jne. TE-keskuksen kautta on mahdollista saada palkkatukea – sitä en osaa sanoa, onko palkkatukirahat tältä vuodelta jo käytetty vai ei, epäilen kyllä, eikä sitä kolumnistikaan voinut varmaksi vannoa.

    Missään nimessä emme aja aloitteellamme työttömiä palkattomiin töihin, se nyt on selvä asia. Kannattaa lukea koko aloite, joka toivottavasti johtaa konkreettisiin selvityksiin ja ennen kaikkea reiluun työllistämiseen:
    http://tampere.sdp.fi/2015/05/26/valtuustoaloite-pitkaaikaistyottomien-tyollistamiseksi-kotihoidon-avuksi/

    Jari Niemelä
    kaupunginvaltuutettu (sd)
    Tampere

    • 23.1

      keke sanoo

      Parahin Jari Niemelä voisitko avata tätä kohtaa hieman ”Lisäksi tämä malli tuo työntekijälle yli 150€/kk käyttörahaa lisää”.

      keke
      pitkäaikaistyötön(sit.)
      Suomi

      • 23.1.1

        Huvittunut sanoo

        Aivan! En tiedä sitten kuinka idioottina tässä nyt työtöntä pidetään vai mitä? Mutta jos luvassa vain 150e ylimäärästä työttömyyskorvauksen päälle. Niin kyllä se on minusta kuin sylkäisy työttömän naamalle.

        Laitanpa perustelut. Oletetaan nyt heti, että työtuntimäärä nousee 8h/pvä 5pvä/vko, koska ”oikea” työsuhde. Jos olisi kuntouttavassa työtoiminnassa, niin tuntimäärä olisi puolet tästä. Sen lisäksi kuntouttavassa työssä saisi 190e/verotonta kulukorvausta päälle. Eli työtön saisi jopa 40e vähemmän tuplaantuneesta työmäärästä ”oikeassa” työsuhteessa? Koska tuo 190e/kk katsotaan nyt olevan ylimääräinen lisä työttömälle, joka tosin hupenee sitten lisääntyneinä ruoka, vaate kulkemis yms kuluina.

        Sitten tämä lainaus:

        Laskelma on suuntaa- antava, eikä siinä ole huomioitu mitenkään sitä, miten työllistyminen ehkäisee ja säästää syrjäytymisestä tulevia kustannuksia. Joka tapauksessa ne ovat positiiviset. Lisäksi tämä malli tuo työntekijälle yli 150€/kk käyttörahaa lisää. Sekin palautuu varmasti kulutuksen myötä osin kaupungille takaisin.”

        Aivan vain suuntaa antava. Mitä jos löisitte kovia lukuja pöytään? Onko se niin vaikeata? Sellaisia lukuja, missä keksityn esimerkkityöttömän/työttömien saamat rahat kuntouttavassa työssä verrattuna tähän palkkatyöhön olisi pilkulleen? Nehän rahamäärät on kaikki laissa ja asetuksissa mainittu pilkulleen, joten tämä ei voi olla vaikeaa. Onko se edelleen se 150e/kk ylimäärästä sen jälkeen?

        Jos on niin aika kusetus kyseessä. Kyllä minä vaikka tyhmä 9e/pvä orja olenkin. Niin ei tuolla 150e/kk paljoa ilakoida. Se taitaa mennä lisääntyneinä ruokailukuluina yms. Eli tosiaan palautuu heti kiertoon. Että ei vain saisi mitään säästöön.

        Sanotaanko että jos jäisi 1000e/kk ylimäärästä niin alkaisi kuullostaan jo paljon paremmalta ja syrjäytyminenkin varmaan pysähtyisi oikeasti. Kun sen varaan voisi jo rakentaakin vähän elämää paremmin. Kun ei tarvitse kaikkia hiluja luovuttaa kulutuksen myötä kunnalle takaisin ettei vaan syrjäydy. Niin kuin ilmeisesti tässäkin kusetuksessa itse tarkoitus ja se sanotaankin aivan suoraan. Mistä annan kyllä muutaman rehellisyyspisteen SDP:lle.

        Ja kuten joku sanoikin niin mitä jos vaan palkattaisi oikeita alan ammattilaisia kunnon palkalla töihin? Mikä siinä on niin vaikeaa?

        Onneksi itsekin tajusin hylätä SDP jo pari vaalikautta sitten. Muuten voisi riipoa vielä enemmän tämä kusetus.

        Niin ja sitten on vielä tämä:


        Päivitin juttua Uuninpakkkopojan älähdyksen jälkeen, toivottavasti sitä on sittemmin luettu.

        Ai että oikein älähdys?
        Itse voisin tulkita tämän heiton sitten vaikka työttömien vähättelynä jos tähän lähdetään. Eli jos SDP:ssä vähintään närkästytään siitä, että perataan SDP:ssä tehtyjä julkisia älynväläyksiä tästäkin aiheesta.

        Niin voi olla parempi että SDP katoaa joku päivä kokonaan eduskunnasta ja muualtakin pika pikaa. Sillä ei siinä vahinkoa synny jää meille vielä PS, KOK yms. Vastaavat Elämäntapa intiaani yms. Lausuntoineen työttömistä. Ja jotka kykenee ihan samaan. Mutta ehkä niistäkin päästään vielä joskus eroon. Mikä on tosin toiveajattelua, mutta jos edes SDP katoisi. Tai edes SDP:n alamäki ainakin jatkuisi niin sekin olisi positiivista ja loisi toivoa edes vähän työttömille tulevaisuudessa.

    • 23.2

      Heikki Sinsemilla sanoo

      Nyt kuulostaa paremmalta. Onneksi hävisitte vaalit, voittajana tuskin olisi tuollainen ääni kellossa. Saattaa tässä AY-liike ja lakkoilukin vähän vahvistua. Luokkasota tullaan jälleen kerran häviämään mutta laitetaan nyt ihmeessä edes vähän vastaan.

    • 23.3

      Viljo Tahvanainen sanoo

      Jari Niemelä, teillä on siellä kunnalla ilmiselväsi liian vähän kodinhoitajia. Rekrytoikaa lisää – homma ratkaistu. Ei siihen tarvita aloitteita ja selittelyjä työttömien aktivoinnista.

      Jos joskus toimisitte rehelliseltä pohjalta, ei tarvitsisi lehtijuttuja oikoa ja selitellä.

      Selkeästi haette tuohon halvempaa ratkaisua pakottamalla noihin hommiin joku työtön karenssin uhalla. Tosin siinä pitää olla todella tarkkana rekrytoidessa, koska ihminen pakotettuna alkaa tehdä sabotaasia. Varastaa vanhuksen lääkkeet ja myy ne kadulla tms.
      Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

      • 23.3.1

        Päivin Pylkkerö sanoo

        Minun täytyy kyllä sanoa, että minä näen tämän ihan hyvänä asiana. Palkataan työtön, joskin pienellä palkalla, ja maksetaan palkkaa, ei työttömyyskorvausta ja ylläpitokorvausta. Mutta mitä uutta tässä on? Ainakin täällä meillä päin (Oulu), palkataan jo nykyisellään pitkäaikaistyöttömiä palkkatuella avustaviin tehtäviin. Tai palkattiin, palkkatukirahat ovat tälle vuodelle loppuneet jo aika päiviä sitten. Ehkä teillä Pirkanmaalla on sitten enemmän rahaa, epäilen kyllä.

    • 23.5

      töytön sanoo

      Jepjep, kotona kaikki työttömat makaa 24/7, ilman mitään aivotoimintaa. Kertoo jotain kaupunginvaltuutetun asenteesta.

    • 23.6

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Riippuu täysin työtuntien määrästä, onko TES-minimipalkasta kilpailemaan työmarkkinatuen kanssa, ja paljonko saa soviteltua työmarkkinatukea, jos kyse on osa-aikaisesta työstä. Minimipalkasta on ihan turha puhua, jos ei samalla anna lupausta vähimmäistuntimäärästä.

  24. 24

    huihui sanoo

    Hallitusohjelmasta 27.5.2015 poimintoja:

    – Hallitus valmistelee 15.10.2015 mennessä vuoropuhelussa työelämän osapuolten kanssa työttömyysturvan uudistuksen, sisältäen työn vastaanottovelvoitteen tiukentumisen sekä velvoitteen osallistua aktivointitoimenpiteisiin.

    = Ankeaa, kylmää talvea tiedossa kaikille työttömille ja työttömiksi jääville.

    – Hallitus luo osallistavan sosiaaliturvamallin, jonka tavoitteena on palkan ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen sekä irtisanotun työntekijän parempi tukeminen heti työttömyyden kohdatessa. Apuna käytetään riippumattoman asiantuntijatyöryhmän arviointeja ja suosituksia.

    = Heti sossujen pyöritykseen kun mikä tahansa työ loppuu?

    – Hallitus arvioi kriittisesti kaikkia sellaisia tukijärjestelmiä, jotka ohjaavat työkykyisiä ihmisiä pitkäaikaisiin poissaoloihin työmarkkinoilta. Vuorotteluvapaajärjestelmän ehtoja tiukennetaan muuttamalla se syyperusteiseksi ja/tai muuttamalla työhistoriaehtoa. Mikäli hallituksen ja työ-
    elämän osapuolten toimet työpanoksen lisäämiseksi eivät osoittaudu riittäviksi, vuorotteluvapaajärjestelmästä luovutaan kokonaan.

    – Hallitus käynnistää tarvittavat työaikalainsäädännön ja muun työlainsäädännön uudistukset, jotka tukevat paikallisen sopimisen edistämistä, mahdollistavat työnantajille yhdenvertaisen aseman poikkeamistilanteissa sekä vahvistavat henkilöstön asemaa yritysten päätöksenteossa. Hallitus asettaa selvitysmiehen, joka laatii ehdotuksen paikallisen sopimisen kehittämisestä 15.10.2015 mennessä.

    – Hallitus pidentää koeaikaa, mahdollistaa alle vuoden määräaikaisen työsuhteen ilman eri perustetta ja joustavoittaa takaisinottovelvoitetta irtisanomistilanteessa sekä kehittää muutosturvaa.

    Työvoimahallinnon uudistaminen työllistymistä tukevaksi

    Hallitus valmistelee vuoden 2015 loppuun mennessä ratkaisuehdotuksen ja tarvittavat toimenpiteet työvoimapalveluiden kokonaisvaltaiseksi uudistamiseksi.
    Uudistuksen tavoitteena on työmarkkinoiden kohtaanto-ongelman helpottaminen, passivoivien toimien purkaminen, työvoimahallinnon tulkintojen yhdenmukaistaminen sekä työvoimahallinnon resurssien painottaminen aktivointitoimenpiteisiin.

    – TE-toimistojen tehtäväksi kirkastetaan työnvälitystoiminta. Julkisen työnvälityksen vuoropuhelua ja yhteistyötä työnantajayritysten kanssa vahvistetaan. Uudistus aktivoi työnhakijan omaa roolia työnhaussa, mutta myös varmistaa nykylainsäädännön sanktioiden tehokkaan täytän-
    töönpanon.

    – Selvitetään työvoimapalveluiden siirto resursseineen vaikeimmin työllistyvien osalta kuntien vastuulle työssäkäyntialueittain, Tanskan mallin mukaisesti. Voimavarat ja työllistämisvastuu yhdistetään, mikä tekee nopean työllistämisen kunnille taloudellisesti houkuttelevaksi.

    – Yksityisten työvoimapalveluiden roolia erityisesti helpoimmin työllistyvien palveluissa lisätään.

    – Työvoimahallinnossa otetaan käyttöön tulokseen perustuvia johtamis- ja palkkausjärjestelmiä, joiden mittaristona toimii muun muassa vakinaisten työsuhteiden solmimisen määrä.

    – Työvoimahallinnon aktivointipanosten tehokkaan kohdentamisen varmistamiseksi tieteelliselle vaikuttavuustutkimukselle turvataan riittävät resurssit.

    = Ellei aiemmasta huomannut, niin todella kovaa kyykytystä tiedossa ja vielä takuulla turvatuin resurssein köyhiä sekä työttömiä vastaan.
    Lisäksi yksityisten suhmureiden huuhaatarjontaa lisätään ja tuetaan, tästähän oli malliesimerkki se hiljattain ollut 48e per työttömään käytetty tunti.
    Varmistetaan myös sanktioiden täytäntöönpano ja sidotaan kaikki tulokseen, jonka maksavat puolustuskyvyttömät ihmiset. Tiedossa tuhansittain karuja ihmiskohtaloita, ehkä väkivaltaisia reaktioitakin niihin.

    – Ministeriöiden tehtävänä on laatia kokonaisuudessaan yksityiskohtaiset esitykset kuntien tehtävien ja velvoitteiden poistamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä. Tarvittaessa esitykset kuntien menojen vähentämiseksi kootaan viimeisen 15 vuoden aikana voimaan tulleiden säädösten joukosta.

    = Ilmeisesti työttömien kyykytys ei kuulu poistettavien toimien joukkoon?

    – Korotetaan makeisveroa ja laajennetaan veropohjaa kilpailuvaikutukset ja valtiontukisäädökset huomioon ottaen.

    = Ei sula enää mummollakaan sokeri suussa.

    Ehdolliset lisätoimet (milj. euroa)

    – Menoleikkaukset
    Yksityisellä lääkärillä ja hammaslääkärillä käynnin korvaukset -60
    Lapsilisät -120
    Opintotuki -25
    Aikuiskoulutustuki. Korvataan valtion rahoitusosuus vastaavalla valtion takaamalla lainalla. -70
    TyEL- ja Yel-sidonnaisten etuuksien ja työeläkkeiden indekskorotusten puolittaminen v. 2018 ja 2019. -272
    Työttömyysturva -120
    Vuorotteluvapaasta luopuminen -40
    Vanhempainvapaan lomakarttuman poistaminen kokonaan -42
    T&K- ja elinkeinotuet -40
    Maatalouden kansallinen tuki -30
    Yliopistojen rahoitus (Aalto-yliopiston erillisrahoitus) -30
    Infrahankkeiden vähentäminen (uudet väylähankkeet) -50
    Matkustaja-alustuki -20
    Teollisuuden energiaverotuki -40
    Yhteensä -959

    – Veronkorotukset
    Jätetään tekemättä tuloverotuksen inflaatiotarkistus vuonna 2018 -234
    Sähköveron korotus -60
    Väylämaksujen puolituksen peruminen ja rataveron palauttaminen vuonna 2018 (42,5 milj. euroa + 13,3 milj. euroa) 55,3 milj. euroa
    Asuntolainojen korkovähennysoikeuden poistaminen -100
    Alkoholi- ja tupakka- ja makeisverotuksen lisäkiristys -60
    Yhteensä -454

    Kuntien toimintavapauden edistäminen
    – Säädetään laki, jonka puitteissa kunnat voivat harkintansa mukaan päättää, millä tavalla ne järjestävät laissa lueteltujen lakien mukaisia palveluja. Kunnat eivät ole velvollisia noudattamaan mainituissa laeissa tai niiden nojalla annetuissa asetuksissa säädettyjä velvoitteita tai suosituksissa mainittuja menettelytapoja palveluiden toteuttamiseksi.

    = Kuntouttavasta orjuudesta tulee vieläkin villimpi länsi?

    – Pitkäaikaisesta laitoshoidosta, palveluasumisesta, kotiin annettavista palveluista ja muista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittäviä asiakasmaksuja korotetaan.

    – Yksityiskohtaisemman valmistelun yhteydessä voidaan lieventää kaksinkertaistamisvaatimusta, jos esimerkiksi kustannustehokasta kameravalvontaa lisäämällä voidaan saavuttaa osa halutusta lisätulotasosta.

    = Ainakin on paperilla nyt, että nopeuskameravalvonnan ainoa tavoite on tuoda valtion kassaan rahaa.

    Työvoimapolitiikan määrärahat (32.30.51)
    – Suunnataan työvoimapolitiikan rahoitusta vaikuttavimpiin toimenpiteisiin ja avataan työvoimapalveluita yksityisille toimijoille

    – Lakkautetaan lapsilisän sekä opintotuen indeksisidonnaisuus

    – KEL/KHI-perusteiset indeksikorotukset jätetään toteuttamatta v. 2016. Tämän jälkeen korotukset tehdään oletetun äärimaltillisen palkkaratkaisun mukaisesti 2017-2019.

    = Työmarkkinatuki sekä kotihoitotuki eivät nouse, huolimatta jo EU:nkin kyselyistä että miksi suomessa perusturvan taso on 40% alle sallitun. Toimeentulotukeen ei kohdistu jäädytystä, mutta..

    – Indeksikorotukset tehdään jatkossa siten, että tupakkaa ja alkoholia ei oteta huomioon sosiaalietuuksien indeksikorotusta laskettaessa.

    = Enpä edes tiennyt niiden olevan merkityksellisiä moisessa.

    • 24.1

      töytön sanoo

      Ja ylläripylläri, suurituloisia ei leikkaukset koske. Saavat sen sijaan uuden auton kohta halvemmalla kaupasta ym.

    • 24.3

      Viljo Tahvanainen sanoo

      Päättäjien hokeman mantran mukaan työnteon pitää kannattaa aina.

      • 24.3.1

        LL sanoo

        ”TE- toimistojen tehtäväksi kirkastetaan työnvälitystoiminta…jne…uudistetaan…”

        Tää ei ole todellista, aatelin kun tuota kappaletta luin. Hölötys on niin kovin tuttua. Edellinen hallitus mylläsi te-toimistot ja muutti nimenkin ”monipalvelukeskuksiksi”. Luultavasti seuraavan 4 vuoden aikana istuu taas työryhmä jos toinenkin miettimään näiden palvelujen toimintaa. Ja taas organisaatiota uudistetaan. Reilu kaksi vuotta sitten systeemi muuttui siten ettei enää pitänyt mennä 3-4 kuukauden välein ilmoittautumaan vaan ainoastaan odottaa, että joku ottaa joku päivä yhteyttä.

        Te-toimistossa, jossa olen käynyt, ei ole 2-3 vuoteen oikein kukaan tiennyt mitä seuraavaksi tapahtuu, virkailijoita on irtisanottu, toimistoja yhdistetty ja palvelut siirtyneet verkkoon. Sekavaa touhua. Työpaikkoja te-toimistot eivät ole välittäneet vuosikausiin, koska niitä ei yksinkertaisesti ole välitettäväksi. Verkkopalveluissa ovat avoinna olevat työpaikat, ja niitähän työttömät selaavat ja tekevät hakemuksia.

        Ei näytä taaskaan siltä, että ministeriksi tulisi erityisen asiasta jotain oikeasti käsittävä ihminen tai että ministeriössä oltaisiin yhtään sen enempää selvillä siitä miten nämä hommat käytännössä toimivat. Sanktiopolitiikka näyttäisi jatkuvan sekä työttömien sadistinen kohtelu. Ja virkailijakunta on pihalla kuin lumiukot siitä mikä mitäkin tarkoittaa ja siitä että työttömälläkin on oikeusturva (sitäkin sentään vielä on).

        Leikkaukset, ne kyllä tuntuvat, työttömien elämässä. Työpaikkoja ei tule syntymään, luultavasti neljän vuoden päästä on 200.000 työtöntä enemmän.

    • 24.4

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Lainsäädäntötyö on onneksi hidasta ja jos hyvin käy, niin hallitus kaatuu ennen lakien hyväksymistä eduskunnassa.

      • 24.4.1

        LL sanoo

        Totta. Ja te-toimistojen palvelutkin on jo nirhitty, että ei niillä riitä muskelit hoitaa kaikkien työttömien asioita ministeriön määräysten mukaisesti.

    • 24.5

      AMK sanoo

      Kuntien toimintavapauden edistäminen=Kunnat voivat sitten irtisanoa työntekijöitään ja siten järjestää laissa luelteltujen lakien mukaisia palveluja,koska eivät ole velvollisia noudattamaan laissa tai asetuksissa…jne suoraan sanottuna jos tämä paikkansa pitään,kyllä kunnissa potkuja jaellaa urakkakaupalla.työntekijöiksi sitten otetaan työttömiä työmarkkinatuella ja 9 euron kulukorvauksella/pvä.Kyllä kuntien talous kasvaa .Jostakin luin että firmatkin saisivat orjatyöläisiä listoilleen,näin niitä työpaikkoja vain löytyy varmaankin 200.00 jos ei enempikin,työpaikkoja on mutta ei palkanmaksajia.Mitäs Sipilätsi sanoi ennen vaaleja:”en kannata osallistuvaa sosiaaliturvaa”Sillai sit vaan.
      Piruja seinälle.

  25. 25

    Ilona sanoo

    Juttelin ilmaistyöaiheesta taannoin erään paikallisen päättäjän kanssa ja yksi hänen kommenttinsa oli:
    ”Kunnalle aiheutuvien kustannusten näkökulmasta kaikkien yli 300 päivää työttömänä olleiden tulisi olla kuntouttavassa työtoiminnassa tai työharjoittelussa, jotta kunnan maksuosuus pienenisi.”
    Eikä tämä päättäjä ole sentään pahimmasta päästä.

    • 26.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Ei muuta kuin lehteen ilmoitus ”Työtä vastaanotetaan. Maksu käteisellä.”

  26. 27

    Viljo Tahvanainen sanoo

    Yle:
    ”Tulevan hallituksen tavoitteena on tiukentaa työn vastaanottovelvoitetta ja velvoittaa ihmiset aktivointitoimenpiteisiin.”

    Työn vastaanottovelvoitetta ? Missä ihan oikeasti jopa tarjotaan työttömälle palkkatyötä ? En tiedä ketään jolle olisi tarjottu ihan oikeaa TES:in mukaista palkkatyötä Te-toimistosta, saati että tälläisestä onnepotkusta joku olisi kieltäytynyt.

    Eli, Tuo vastaanottovelvoite ja ansiosidonnainen lyhyemmäksi = lisää porukkaa kuntouttavaan orjatyöremmiin. Näin Suomi pelastuu.

    Saku voisi googlettaa tuon jutun esiin, ja tutkia Mitä tuo uuden hallituksemme lause ”työn vastaanottovelvoiteesta” ja ”aktivointitoimenpiteistä” oikeasti tarkoittaa, sillä aavistelen pahaa.

    • 27.1

      LL sanoo

      Se kertoo vain sen kuinka vähän nämä hallitusohjelman laatijat todellisuudessa tietävät tästä asiasta. Yleinen luulohan on, että työtön voisi kieltäytyä tai kieltäytyisi palkkatyöstä. Eihän se niin ole. Te- toimistoon ilmoittautuneet työttömän on otettava vastaan työpaikka, jos sitä tarjotaan. Ei ole tarjottu, ainakaan minulle. Aktivointitoimenpide tarkoittaa huuhaa-kursseja tai kuntouttavaa työtoimintaa tai työkokeilua. Ei siis mitään uutta tämän auringon alla.

  27. 28

    pitkäaikaistyötön sanoo

    Järkevintä on realisoida omaisuus ja muuttaa matalan elintason maahan. Lopettaa turha haaveilu työllistymisestä. Nyt saisi vielä asunnostaan rahaa ennen kuin muut tajuavat saman.

    • 28.1

      SeniorPotamo sanoo

      Näinhän tässä on käymässä ja osittain jo käynyt. Tiedän, ettei tämä suoraan liity nyt aiheeseen, mutta sivuhuomiona lmeisesti on ollut ja on edelleen järkevää ajaa myöskin nuoriso ulkomaille järkevämmän ja inhimillisemmän päihdepolitiikan maihin. Valtaosa nuorista aikuisista on ainakin kokeillut kannabista. Kiinnijääneet potkitaan pois kouluista ja työpaikoilta eli suomeksi syrjäytetään työttömiksi. Tällä kaikella Suomi nousuun.

  28. 29

    Jukka sanoo

    Hallitus lakkauttaa eläkkeensaajan asumistuen
    Niin, mietteitä, se aiotaan ’yhdistää’ yleiseen asumistukeen. Ja yleinen asumistukihan on merkittävästi pienempi. Laskin Kelan laskurilla että 2000 euroa lähtisi vuodessa tukea pois.

    Että tälläinen pommi kansaneläkeläisille.

    Koska eläke ei ole väliaikainen etu, kuten työttömyysturvan on tarkoitus olla. Ja työttömyysturvan riittämättömyys on paikattu toimeentulotuella, jota kuka tahansa voi hakea kenen omaisuus tai tulot tai puolison tulot eivät ole isot. Eläkkeensaajan asumistukea saavat ne kenen eläke on niin pieni, että jos ei sitä saa, joutuu sossun luukulle… niinkuin nyt tulee käymään. Ja niin ei saisi olla, että eläkeläiset joilla ei ole kertymiä syystä tai toisesta joutuvat sossuun. Tunnen muutaman ihmisen joiden tulot laskevat n. 150 euroa kk. Se on jo aika iso tiputus vuodessa.

    Että aikamoisen valheen Sipilä päästi puhuessaan miten kaikista huonompiosaisten eläkeläisten asemaa parannetaan takuueläkkeen nostolla. Siitä on hemputisti iloa että takuueläke nousee n. 120 euroa vuodessa kun samalla menettää 100-200 euroa kuukaudessa eli 1200-2400 vuodessa.

    Tuolta löytyy sivulta 23

    http://dynamic.hs.fi/arkku/tiedostot/23878780Hallitusohjelma_27052015_LIITE.pdf

  29. 30

    Jukka sanoo

    Kun nyt on uusi hallitus. Olisikohan meidän köyhien tehtävä kansalaisaloite perustulomme nostamiseksi. Meitä on paljon jotka ilman omaa syytämme olemme toimeentulon alarajalle. Moni eläkeläinen elää alle 800 e/kk samoin opiskelijat ovat aivan ala-arvoisessa asemassa. Työttömät, no jaa, heillä on mahdollisuuksia parempaan toimeentuloon työpaikan löytyessä.

    Jos perustoimeentuloa nostettaisiin vaikkapa 1000 e/kk. Monikaan ei enään tarvitsisi asumistukea, toimeentulotukea eikä muitakaan yhteiskunnan tukimuotoja. Eläkeläiset pystyisivät ostamaan lääkkeensä ja opiskelijat keskittymään opiskeluunsa.

    Jos joku on rohkea ja asiantunteva, laittakaa kansalaisaloite kiireesti vireille varmasti löytyy vaadittavat 50 000 allekirjoittajaa!

    • 30.1

      SeniorPotamo sanoo

      Tämän asian ajaisi mielestäni kätevimmin perustulo. Kaikki turha byrokratia karsiutuisi. Joitain tarveharkintaisia tukia tulisi silti jättää, esim. vammaisten lasten tuet, mutta tällaiset olisivat murto-osa nykyiseen turhaan paperinpyöritykseen verrattuna.

      Karenssi voitaisiin heti ensitöiksi toki myös poistaa, siinä olisi pohja sitten esim. työmarkkinatuen muodossa valmiina perustulon maksamisjärjestelmälle.

      Mielestäni perustuloa tulisi samantien kokeilla koko maassa, ei vain kolmella eri alueella. Perustulo siis maksettaisiin aivan kaikille (myös eläkeläisille), progressiivinen verotus toki veisi sitten suurituloisemmilta tämän hyödyn pois. Perustulo tasa-arvoistaisi kansaa.

      Mikroyrityksiä syntyisi varmasti paljon ja usein joku pienemmistäkin lyö yleensä läpi kunnolla, tämä potentiaali tulisi minusta hyödyntää, jos oikeasti halutaan kasvua Suomessa.

      • 30.1.1

        Jukka sanoo

        samaa mieltä mutta, kun suurin osa puolueista vastustaa perustuloa varskin kokoomus, keskusta, sdp, perussuomalaiset ja muut

        • 30.1.1.1

          LL sanoo

          Perustulo on ideatasolla hyvä. Se tulisi kaikille ilman erityisiä sitoumuksia työn kuin työn vastaanottovelvollisuudesta tai muusta ehdollisesta sosiaaliturvasta. Se tekisi lopun sanktiososiaaliturvasta.

          Mutta kuvitteleeko joku aivan tosissaan, että pitkäaikaistyöttömät (yli 45-vuotiaita ja kaikista työttömistä noin noin puolet, riippuen vähän laskutavasta) perustaisivat innoissaan satoja tai tuhansia mikroyrityksiä, jos saisivat työmarkkinatuen verran, 530 euroa kuukaudessa, ilman eriyistä hakemista ja sanktioiden (uhkauksien) pelkoa? Ihanko totta, että mikroyrittäjä tulee toimeen tuloilla, jotka eivät kata edes kuukasittaisia asumismenoja, ja tuloilla joista ei edes kerry eläke muusta normityösuhteisesta sosiaaliturvasta puhumattakaan.

          Kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että Suomessa saadaan talouskasvua aikaiseksi, jos nyt työelämän ulkopuolelle potkitut yli 50-vuotiaat, palkansaajina ikänsä olleet, saadaan perustamaan menestyviä mikroyrityksiä aivan olemattomalla perustulolla.

          Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea moitti helmikuussa Suomen sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistasoa riittämättömäksi. Euroopan neuvoston sosiaalinen peruskirja edellyttää, että minimimäärien tulee olla vähintään 50 % kansalaisten mediaanitulosta eli 970 euroa kuukaudessa (v. 2013). Toki, jos hallituksemme onnistuu laskemaan mediaanituloa riittävästi, niin pienempikin sosiaaliturvan taso riittää.

          Myös eläkeläisille maksettaisiin tätä perustuloa? Takuueläke siis joutaa roskikseen? Pienillä eläkkeillä eläviltä eläkeläisiltä tullaan nyt ottamaan pois erillinen eläkeläisten asumistuki ja yleistä asumistukea tullaan myös muuttamaan, hallitusohjelman mukaan. Vaikka tämän vuoden alusta toteutettiin jo yleisen asumistuen iso remontti. Lisäksi etuuksien indeksikorotukset aiotaan jäädyttää tai poistaa kokonaan.

          Perustulo kuullostaa hyvältä, ilman muuta se onkin sitä eräiltä osin, mutta siinä on myös ongelmakohtansa. Kuvitteleeko joku, että hallitus joka on kirjannut ankaran ja tiukan ohjelman työttömiä kohtaan, hyväksyisi kaikille yhteisen perustulon jonka saamiselle ei olisikaan minkäänlaisia ehtoja ja niitä ”osallisuus”velvollisuuksia joita työttömillä on nyt?

          Niin kauan kun työttömien kivasta sekä lokoisasta olohuonemyytistä pidetään kiinni, niin kauan pidetään myös kiinni tästä rangaistussiirtola-mentaliteetista. Ja työttömien velvollisuus on tehdä työtä täysin palkatta.

          • 30.1.1.1.1

            SeniorPotamo sanoo

            En todella pidättele hengitystäni, vaikka perustulokokeilu onkin kirjattu hallitusohjelmaan.

            Perustulon tulisi tietenkin olla riittävän suuri, mielestäni n. 1000 € olisi riittävä (tällöin siis kaikki muut tukimuodot poistuisivat, paitsi mainitsemani vammaisen lapsen tarveharkintainen etuus yhtenä esimerkkinä).

            Tärkeintä olisi kokeilla tätä koko maassa ja viilata sen mukaan, kun näyttää tarpeelliselta. Mielestäni mitään ei voida menettää, jos tätä kokeillaan, nykyinen rangaistukseen ja pakottamiseen perustuva sosiaaliturva on yksinkertaisesti ihmisoikeuksia rikkova, joten en usko, että (riittävän suurella) perustulolla voitaisiin mennä huonompaan suuntaan.

            Briteissä joskus toteutettiin tällainen vähän kansalaispalkkaa muistuttava kokeilu, kun kodittomille annettiin vastikkeetonta rahaa: http://www.talouselama.fi/uutiset/kodittomille+annettiin+useita+tonneja++nain+kavi/a2224741

      • 30.1.2

        pitkäaikaistyötön sanoo

        Koko perustulon kokeilu on mahdotonta toteuttaa ja on perustuslain vastaista asettaa kansalaisia eriarvoiseen asemaan siinä suhteessa. Jos sitä kokeillaan, niin mukaan voidaan ottaa vain vapaaehtoisia ja se vääristää kokeilun tuloksia. hmisten laillisia oikeuksia sosiaalietuuksiin, eläkkeeseen ymv. ei voida poistaa kokeilulla.

        Perustulon ydin on siinä, että samalla joko lasketaan palkkoja perustulon verran tai nostetaan veroja perustulon verran tai tehdään edellisten yhdistelmä. Muuten ei voida saavuttaa perustulon tärkeintä etua. Jokainen varmaan ymmärtää, ettei tuollaista ole mahdollista kokeilla määräämällä ihmisiä kokeiluun, jos edes vapaaehtoisestikaan.

        • 30.1.2.1

          pitkäaikaistyötön sanoo

          Perustulon säästövaikutus syntyy vasta kun muut tukimuodot lakkautetaan. Kokeilun nimissä ei kuitenkaan voida kansalaisilta viedä heille lain mukaan kuuluvia tukia.