Avioliittolaki ja yhteiskuntaoppi

Mediassa on alkanut merkillinen pähkäily tasa-arvoisen avioliittolain kohtalosta. Syy tähän muodikkaaseen vatulointiin on hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan ”tasa-arvoinen avioliittolaki, translaki ja äitiyslaki viedään puheenjohtajien päätettäväksi”.

Näyttää pahasti siltä, että enempää hallitusneuvottelijat kuin toimittajatkaan eivät ymmärrä valtiosääntöoikeuden alkeita. Koko porukka pitäisi passittaa takaisin peruskouluun.

Tasa-arvoista avioliittolakia ei viedä enää yhtään kenenkään päätettäväksi. Se on eduskunnan hyväksymä ja Tasavallan Presidentin vahvistama. Se tulee voimaan 1.3.2017. Suomessa lainsäätämisprosessi loppuu siihen, kun presidentti allekirjoittaa lain.

Jos tämä edellisen eduskunnan hyväksymä ja presidentin vahvistama lakimuutos haluttaisiin kumota, niin se vaatisi kokonaan uuden prosessin. Sen aloittamiseksi tarvittaisiin hallituksen esitys, kansaedustajan lakialoite tai kansalaisaloite. Sen pohjalta valmisteltaisiin uusi lakimuutos, jolla aiempi muutos kumottaisiin. Selvällä suomen kielellä sanottuna koko homma pitäisi siis aloittaa alusta.

Hallitusohjelman kirjauksen on pakko tarkoittaa avioliittolakiin liittyvien lakien valmistelua ja niiden muuttaminen viedään puheenjohtajien päätettäviksi. Näitä lakeja ovat ainakin rekisteröidystä parisuhteesta annettu laki, sukunimilaki ja adoptiolaki. Nämä lait on saatettava sopusointuun avioliittolain hyväksyttyjen ja vahvistettujen muutosten kanssa. Jos niin ei tehdä, niin meille jää 1.3.2017 alkaen keskenään ristiriitaista lainsäädäntöä.

Jos parisuhdelakia ei muuteta, niin samaa sukupuolta olevat voivat 1.3.2017 alkaen solmia sekä rekisteröityjä parisuhteita että avioliittoja. Samoin rekisteröity parisuhde mainitaan muutamassa muussakin laissa, kuten esim. sukunimilaissa. Jos adoptiolakia ei muuteta, niin samaa sukupuolta olevat aviopuolisot voivat jatkossa adoptoida myös perheen ulkopuolelta, mutta rekisteröidyssä parisuhteessa olevat eivät voi.

Kyse on siis eri lakien saattamisesta sopusointuun keskenään. Jos näin ei tehdä, niin voimaan jää auttamattoman epäloogista lainsäädäntöä. Tämä epäloogisuus ei kuitenkaan vaikuta millään tavalla avioliittolain voimaantuloon. Lakeja soveltavien viranomaisten työtä se kuitenkin vaikeuttaa huomattavasti.

Avioliittolaki saattaa hyvinkin tulla eduskunnan käsittelyyn parhaillaan kerättävän vastakkaisen kansalaisaloitteen myötä. Silloin sen läpimeno vaatisi taas saman prosessin kuin sen edellinen muuttaminen ja eduskunnan enemmistön äänet. Olisi kuitenkin lainsäätäjiltä merkillistä pingiksen pelaamista, jos uusi eduskunta alkaisi välittömästi kumota edellisen eduskunnan säätämiä lakeja.

Tosin en ihmettelisi sitäkään. Lakia kuntouttavasta työtoiminnasta muutettiin helmikuussa siten, että työtoimintapäiviä saa olla viikossa viiden sijaan enintään neljä. Tämä presidentin vahvistama lakimuutos tulee voimaan heinäkuun alussa. Hallitusohjelman mukaan kunnat aiotaan kuitenkin vapauttaa uudella lailla tämän lainkohdan noudattamisesta.

Koska tämä juttu perustuu Fb-kaverini Tarja Koivumäen päivityksessään esille ottamiin asioihin, niin laitan lopuksi hänen toivomuksensa, jonka allekirjoitan täysin:

Medialle pyyntö: Opiskelkaa nyt tekin vähän yhteiskuntaoppia. Sama sekopäinen sananvalinta Hesarilla, Ylellä ja iltapäivälehdissä, ja se leviää maakuntiinkin.

Kommentit
  1. 1

    LL sanoo

    Yleisradion tehtävä ei ole enää sivistävä, se on yleveron myötä muuttunut oppimattomien ja olemattomalla sivistyksellä varustettujen ihmisten fantsuareenaksi ja leikkikentäksi. Kuten maamme hallitus.

    • 1.1

      Marjo Hämäläinen sanoo

      Kyllä mun mielestä Yle ykkönen sentään vielä yrittää sivistää. Paraikaakin kuuntelen ihan hyvää keskusteluohjelmaa siitä, mitä tuossa SOTE-prosessissa oikein on tapahtunut. Ainakin ne haastateltavat esiintyjät siellä yrittää meitä valistaa ja sivistääkin… Toimittaja on ollut vähän pihalla, mutta toivottavasti hänkin tässä valistuu…. .

  2. 2

    Minna sanoo

    Miten niin pakkotyötä vaan 4 pv/vko? Elokuussa alkaa tuttavani kuntouttava työtoiminta 5 pv/vko. Kyse nuoresta joka ei ole saanut töitä ammattiin valmistumisen myötä.

    • 2.1

      Saku Timonen sanoo

      Aktivointisuunnitelman laatija on ollut tietämätön 1.7. voimaan tulevasta lakimuutoksesta tai sitten on jo ennakoitu hallituksen tulevaisuudessa antamaa lain muutosesitystä. Joka tapauksessa 1.7. alkaen kuntouttavaa työtoimintaa voi olla vain neljänä päivänä viikossa.

      • 2.1.1

        työtönn sanoo

        Ei koske ennen lain muutosta tehtyjä aktivointisuunnitelmia kuin vasta seuraavan aktivointisuunnitelman uudistusvaiheessa, jonka on tapahduttava viimeistään 31.12.2015 mennessä. Näin sanoo lain voimaantulo säännöksessä.
        Joka tapauksessa heinäkuun jälkeen ei voi missään nimessä suunnitelmaa muutettaessa/laatimisessa/uudistamisessa olla enää kuin max 4 päivänä.
        Eli huonossa lykyssä voi joutua olemaan 5 päivänä joulukuuhun asti. Mutta ensi vuonna moinen touhu on laitonta nykylakien mukaan.

    • 2.2

      Hannu Siivonen sanoo

      Merkillistä. Yleensä kuntputtava työtoiminta tehdään tarkalleen lain kirjainta ja henkeä noudattaen

  3. 3

    Pekka Perusinsdi sanoo

    Mikäs siinä pankkopoikaa niin ihmetyttää? Jos säädetty laki on nykyisen hallituksen ja poliittisen ilmapiirin mielestä ns. Ihan paska, voidaan sen kumoamisprosessi aloittaa Hallutuksen esityksestä jos niin halutaan.

    Maailma muuttuu, poikaseni. Ja hyvä niin.

    • 3.1

      stunned sanoo

      Uusi eduskunta voi mulkata lain ylösalaisin, mutta sitä varten on aloitettava aina alusta uudelleen. Jo hyväksytyn lain kumoamiseen ei riitä kolme puhuvaa päätä hallituksessa. Ainakaan niin kauan kuin maassa vallitsee laillisuus. Eduskunta ja presidentti Niinistö ehkä persujen painostuksesta allekirjoittavat valtalain, jolla kolmen koplalle annetaan neljäksi vuodeksi vapaat kädet. Sitten poltetaan valtiopäivätalo ja siirretään kumileimasimet Krollin oopperaan.

    • 3.2

      Saku Timonen sanoo

      Ei siinä mikään ihmetytä. Minähän juuri kerroin, että eduskunta voi muuttaa lakeja. Ja anna olla viimeinen kerta kun tulet pojittelemaan 57-vuotiasta.

    • 3.3

      LL sanoo

      Pekka Perusinsdi ei ymmärrä lakien säätämisprosessista juuri mitään, ne opetettiin jo peruskoulussa.

      Hyväksytty laki on hyväksytty laki. Lakia ei voi muuttaa tää-on-ihan-paska argumentilla. Sitä voi mutista paskahuusissa ihan itsekseen ja yksinään jos siltä tuntuu.

      Jos erilaiset uskonnolliset lahkot haluavat ihan oman aviolittolakinsa niin raamatun tulkinnoilla ei oikeusvaltiossa voi muuttaa lakeja mieleisikseen. Sen luulisi lohduttavan aika monia mamufoobikoitakin, sillä mikään uskonnollinen eepos ei voi olla peruste lakimuutoksille.

      Avioliitolain haluavat palauttaa edellisen lain kaltaiseksi pieni joukko suomalaisia (osa on julkisesti perussuomalaisia ja/tai eivät kuulu valtauskontokuntiin vaan lahkolaisliikkeisiin). Kansalaisaloiteoikeus on kaikilla, mutta koska tuo aloite tähtää lain heikentämiseen, niin aloitteentekijöillä saattaa olla törmäys perustuslakiin.

      Uusi laki tai lakimuutosehdotus ei voi olla heikennys hyväksyttyyn lakiin nähden. Olen sen verran elämää nähnyt, että erityisesti tähän lakiin liittyvät vastustamisargumentit ovat tulleet tutuiksi 20 vuoden aikana. Mihinkään muuhun lakimuutokseen ei ole uhrattu niin monia vuosia eduskunnassa aikaa ja vaivaa. Se on vaatinut pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Se on ja pysyy.

  4. 4

    sanoo

    Onkohan tämäkään hallitusohjelman kohta vakavastiotettava sosiaalikonservatiivinen politiikka-aloite vai ihan silkkaa puheviestintää? Jottei käyne sittenkin niin, että oikeusministeriön neuvos ottaa luulot pois perusoikeusongelmien ja ennenkaikkea toteuttamisvaikeuksien luettelulla. Toteutuessaan tämä olisi kyllä melkoinen amerikanismi, jotain jonka olettaisi näkevänsä sielläkin vain osavaltiotasolla ja maksimaalisen kahelissa julistavuudessa. On siinä muuten perussuomalaisilla melkoinen selittäminen, jos tämän töppäävät vaikka oma mies istuu oikeusministerinä.