Harvinaisen laitonta aktivointia

Kun kirjoitan kuntouttavasta työtoiminnasta, niin saan aina vastaani epäuskoisten suuren joukon. Valhetta, propagandaa tai ainakin liitoittelua, he sanovat. He eivät voi uskoa, että TE-toimistot ja kunnat toimivat jatkuvasti ja johdonmukaisesti vastoin lakia. Toivottavasti tämä juttu saa edes jonkun epäuskoisen avaamaan silmänsä. Kuntouttavasta työtominnasta annetun lain 5 §:n mukaan työttömälle laadittavan aktivointisuunnitelman laativat työvoimaviranomainen, kunta ja asiakas yhteistyössä. Lain 8 §:n mukaan aktivointisuunnitelmaan on merkittävä seuraavat asiat:

1) henkilön koulutusta ja työuraa koskevat tiedot;

2) arvio aikaisempien julkisten työvoimapalvelujen vaikuttavuudesta;

3) arvio aikaisempien työllistymissuunnitelmien ja kunnan tekemien henkilöä koskevien suunnitelmien toteutumisesta; sekä

4) toimenpiteet, jotka voivat olla työtarjouksia, muita julkisia työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa, muita sosiaalipalveluja sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluja.

Jos aktivointisuunnitelmaa laadittaessa päädytään yhdessä viimeisijaiseen vaihtoehtoon eli kuntouttavaan työtoimintaan, niin suunnitelmaan on lain 9 §:n mukaan kirjattava edellä olevan lisäksi

1) kuntouttavan työtoiminnan kuvaus ja toiminnan järjestämispaikka;

2) kuntouttavan työtoiminnan päivittäinen ja viikoittainen kesto;

3) kuntouttavan työtoiminnan jakson alkamisajankohta ja pituus;

4) henkilölle kuntouttavan työtoiminnan ohella tarjottavat muut sosiaalipalvelut sekä terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut; sekä

5) ajankohta, jolloin viimeistään arvioidaan kuntouttavan työtoiminnan vaikutuksia henkilön työllistymismahdollisuuksille ja päätetään jatkotoimista sekä aktivointisuunnitelman tai monialaisen työllistymissuunnitelman uudistamisesta.

Näin sanoo laki ja kaikessa viranomaistoiminnassa on ehdottomasti noudatettava lakia. Tämä on sitten se käytäntö. Lain 8 §:n voisi juuri ja juuri hyvällä tahdolla katsoa täyttyvän, mutta jos löydätte tästä suunnitelmasta kaikki nuo lain 9 §:n edellyttämät merkinnät, niin kertokaa minullekin. Minä löydän vain työtoiminnan alkamisajankohdan ja keston:

laiton aktivointi

Kommentit
  1. 1

    Ilona sanoo

    Taitaa olla todella yleinen käytäntö. Omakaan aktivointisuunnitelma ei nytkään sisällä sanaakaan koulutus- eikä työhistoriasta. Ei myöskään neljä vuotta sitten, vaikka silloin suunnitelmaan sisältyi ku-ty. Suunitelma uusittiin useinmiten minun ja sosiaalityöntekijän kesken kahdestaan, ja sitten paperit lähetettiin TE-toimistoon vielä heidän allekirjoitettavakseen, joka on 50 km:n päässä asuinpaikkakunnaltani.

  2. 2

    Hannu Siivonen sanoo

    Omasta suunnitelmastani puuttui iso osa yksilöivistä tiedoista. Sain kaksi peruatelua TE-toimistosta. Yhden mukaan tietoja ei tarvitse merkitä kun ne ovat tietojärjestelmässä. Toisen mukaan tietoja ei ole voinut merkitä koska sellaisia ei olekaan

    • 2.1

      pitkäaikaistyötön sanoo

      Minullekin vastattiin, että tiedot löytyy tieotojärjestelmästä ja liitteenä oli tulosteita heidän sovelluksensa näyttölomakkeista, joista kuitenkaan ei lain edellyttämiä tietoja löytynyt. Joko TE-toimistossa ollaan hemmetin tyhmiä tai ylimielisen härskejä. No, katsotaan, mitä vastaavat eduskunnan oikeusasiamiehelle.

  3. 3

    Petri sanoo

    Minä jouduin kolmisen vuotta sitten tämän kuntouttavan työtoiminnan eteen. Työvoimatoimistossa annettiin selkeästi ymmärtää kuntouttavan työtoiminnan olevan väistämätön askel yli vuoden työttömyyden jälkeen. Eikä missään saumassa tuotu julki että voisin siitä kieltäytyä ilman sanktioita.
    Näin ollen pakkohan sinne oli mennä. Palvelin ensimmäisessä paikassa kolme kuukautta, jonka jälkeen työvoimatoimiston mukaan piti lähteä seuraavaan paikkaan jälleen kolmeksi kuukaudeksi. Tämä olisi nähtävästi jatkunut hautaan asti, ellei joku virkailija olisi kaivanut jostain palkkatukityötä, johon minut voitiin sijoittaa vuodeksi.

    En ymmärrä ihmisiä jotka epäilevät työvoimaviranomaisten virheellistä toimintaa. Miksi epäily on asiasta mitään tietämättömillä henkilöillä ensimmäinen reaktio? Onko tämä maa heidän mielestään jokin ihmeellinen suoraselkäisyyden ja jalouden onnenlulla? Hyvin on elämä siinä tapauksessa heidän kohdallaan mennyt, koska itse olen törmännyt Suomen meiningeissä turhankin vilkkaaseen tahtiin vilppiin, ahnaaseen kotiinpäin vetämiseen ja suomeksi sanottuna ihan puhtaaseen kusetukseen. Joka halvatun virastossa ja konttorissa. Eli minun kokemusteni perusteella em. kusetukset ovat Suomen meininkiä ihan leimallisesti ja kansanomaisesti.

    • 3.1

      elimäki sanoo

      Muistaako kukaan nähneensä yhtään TE-keskuksen johtajaa julkisuudessa vastaamassa TE-keskuksien ”strategioista”? Itse en muista ja tiedän, etten ole nähnyt.

      Kuka TE-keskuksia johtaa?

      Vaihteleeko käytännöt TE-keskuksittain vai luodaanko linjat jonkun tietyn tahon toimesta?

      Olisi mukava tietää miten Suomi toimii. Läpinäkyvyyttä ja avoimuutta kaipaisin.

      • 3.1.1

        elimäki sanoo

        Sen vielä sanon, että ystävällinen ja ihmistä kunnioittava kohtelu ei ole kunnille kallista – se on ilmaista! Ei maksa mitään.

        Päinvastoin. Maksaa itsensä takaisin alta aikayksikön.

        (Kyykyttäminen ja simputtaminen tulevat kalliiksi, ensin kunnalle ja sitä kautta kansallisesti. Ihmisestä itsestä tietysti puhumattakaan).

        Monin verroin paremmin voisi ihmiset, jos kautta koko valtakunnan edes peruskäyttäytymissäännöt ottettaisiin ohjenuoraksi. Eli ihmisen oman tilanteen ja työnhakijan itsemääräämisoikeuden kunnioitus. Eettisesti kestävistä toimintatavoista puhumattakaan.

        Valtakunnapolitiikka voisi olla myös yleisten toimintatapojen ohjausta. Nyt moinen loistaa poissaolollaan.

        • 3.1.1.1

          elimäki sanoo

          Missään ohjeissa tuskin käsketään tormuuttamaan työnhakijoita, tai kohtelemaan heitä epäkunnioittavasti. Missään ohjeessa tuskin myöskään käsketään jättämään työnhakijan ominaisuudet, oma kiinnostus, tiedot ja taidot huomioon.

          Niin että missä nämä käytännöt oikein syntyvät?

          Tuntuu suorastaan mysteeriltä.

          • 3.1.1.1.1

            SeniorPotamo sanoo

            Jotakuta pitää aina voida syyttää kaikesta, jonkun pitää aina olla itsen alapuolella. Näin siis ainakin näillä huonolla itsetunnolla varustetuilla te-keskuksen sedillä ja tädeillä, jotka tahtovat jakaa pahaa oloaan. Käteväähän tämä kaikki heille on, he saavat siitä palkkaa ja kiitosta, kun työtöntä työnnetään minne huvittaa.

          • 3.1.1.1.2

            elimäki sanoo

            Eli jonkunlainen kehittyvän ihmisen käskytyssyndrooma? Että ollakseen jotain pitää alentaa toinen?

            Ei mene itselleni jakeluun. Luulisi kunnanjohtajien ainakin välittävän miten omat virastot kuntalaisiaan kohtelevat. Oman kunnan kivijalkaa sahataan lujaa vauhtia.

            Toisen ihmisen nokittelu on aina väärin (päiväkodissa jo opetetaan niin, koulussa opetetaan niin) ja jos nokittelu/käskyttäminen/ihmisen viskominen sinne tänne tapahtuu viranomaisen taholta, on se kaksinverroin väärin. Jos simputus on armeijassa rikos, on se sitä taatusti TE-toimistoissakin.

            Pitäisikö perustaa facebook-ryhmä ”työnhakijat inhimillisen kohtelun puolesta” tai ”työnhakijat epäkunnioittavaa kohtelua vastaan”. Jonkun maanlaajuisen kampanjan tästä voisi järjestää.

  4. 4

    jm sanoo

    Onko jotain muuttunut, ettei kelan ja sossun työtekijöitä tarvikaan olla yhtáikaa paikalla?

    Toisaalta ihan mukava, että pian Kela hoitaa myös toimeentulotuen maksatuksen…

  5. 5

    keke sanoo

    Heitetään nyt tänne. Oppositiopuolueet SDP, vihreät ja vasemmistoliitto vaativat hallitukselta lisärahoitusta työllisyydenhoitoon. Nätisti siellä puhutaan oppisopimuksesta ja starttirahasta mutta eiköhän jokainen ymmärrä mihin se lisärahoitus todellisuudessa suurimmiltaosin menee.

    http://www.hs.fi/politiikka/a1435543109626

    Että näin herranvuonna 2015

    Muistuttakaa tästä SDP, vihreiden ja vasemmistoliiton jäseniä sekä kertokaa hänelle mielipiteesi työkokeilujärjestelmästä sekä kysy miten se sopii hänen arvomaailmaansa.

    • 5.1

      LL sanoo

      Ihan hyvä, että vasemmisto ja vihreät pitävät aihetta esillä.

      ”…valtiovarainvaliokunnan selvityksen mukaan tämän vuoden varsinaiseen talousarvioon sisältyvät työllisyysvarat on jo pitkälti sidottu tai käytetty.” -HS

      Täällä on moneenkertaan tullut esille mihin työllisyyteen tarkoitetut määrärahat menevät. Tässä yksi esimerkki Lapista:

      http://yle.fi/uutiset/tyollisyysrahat_loppuivat_lapissa_jo_alkuvuodesta/7889743

      ”Lapin ELY-keskus sai tälle vuodelle erilaisia työvoimapoliittisia toimenpiteitä varten vajaat 24 miljoonaa euroa, josta työministeriön linjauksella korvamerkittiin 37 prosenttia käytettäväksi ainoastaan pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon.

      Näin siksi, että kuntien maksama KELA-sakko pitkäaikaistyöttömistä nousi ja valtiovalta sitoutui kompensaationa kunnille panostamaan omalta osaltaankin pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen korvamerkityllä rahalla.

      – Pitkäaikaistyöttömiä on Suomessa yli 100 000. Meidän mielestämme noin 40 prosenttia määrärahoista on kohtuullista käyttää helpottamaan niiden työttömien tilannetta, joilla on kaikkein vaikeinta, sanoo Työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Tuija Oivo.

      Mitä te-keskuksissa on sitten tehty sillä rahalla, mikä jäi tuon korvamerkityn potin ulkopuolelle? Lapissa käytettävissä on ollut noin 15 miljoonaa euroa.

      – Rahaa on käytetty työvoimakoulutuksen hankintaan hieman reilu 10 miljoonaa euroa, työllistämistä edistävien palveluiden hankintaan noin 2,5 miljoonaa euroa, sekä loput aikaisemmin tehtyihin, mutta vielä tälle vuodelle ulottuviin palkkatukipäätöksiin, listaa Meri-Lapin TE-toimiston johtaja Tero Hyttinen.”

      Kannattaa kiinnittää huomiota tähän: ”työvoimapoliittiset toimenpiteet”. Se tarkoittaa joko diibadaaba kurssitusta tai palkatonta työtä. Työvoimakoulutusta on hankittu 10 miljoonalla eurolla! Työllistämistä edistäviä palveluja on ostettu 2,5 miljoonalla eurolla!

      Niillä loppuroposilla on tehty palkkatukipäätöksiä. Jokunen työtön on sentään saanut jopa palkallista työtä.

      Työllistämiseen tarkoitetut miljoonat menevät kaikille muille kuin työttömille. Ne eivät etupäässä mene työpaikkojen luomiseen ja työttömän palkkatukeen.

    • 5.2

      elimäki sanoo

      Jokainen voi myös ottaa yhteyttä äänestämäänsä kansanedustaja-ehdokkaaseen (vaikka tämä ei olisi tullut valituksi), tai oman kuntansa kunnan/kaupunginvaltuutettuihin ja kertoa tästä asiasta.

      Joka kaupungin/kunnan sivuilla löytynee palaute-mahdollisuus ja ainakin osassa jopa mahdollisuus kunta-aloitteen tekemiseen.

      Olisikohan käytännössa mahdollista urakoida joka kuntaan aloite epäkunnioittavan kohtelun siivoamiseksi pois TE-virastoista? Tapahtuisikohan mitään?

      No. Ainakin asia tulisi edelleen vain näkyvämmäksi.

      • 5.2.1

        elimäki sanoo

        Sivistyneessä valtiossa ei työpaikkoihin tarvitse osoittaa vaan työtä tulee tarjota tai (esimerkiksi kuntouttavan) työtomintapaikan antaa sellaiselle, joka sitä tarvitsee. Osoittaa ei tarvitse minnekään.

        ”Osoitus” jo sanana sisältää valtasuhteen jota demokraattisessa valtiossa ei tarvitse tuntea. (mikään uusi asia se ei ole että kieli kätkee sisäänsä valtasuhteita). Olkaamme tarkkoja näistä. Sormien läpi ei tarvitse katsoa yhtäkään epäoikeudenmukaista käytäntöä.

        Ei ole mitään järkeä ruveta Suomen kaltaiseen maahan luomaan kahden kerroksen väkeä eli toisaalta niitä, jotka saavat seurata intohimojaan ja kiinnostustaan ja sitten niitä, joille ”osoitetaan” mitä sinun täytyy tehdä. Epäoikeudemukaisuuden tunne kumuloituu ja lopulta siitä seuraa vain suurta haittaa.

        Kuntoonhan tämä maa piti saada, eikö?

        Suunta muuttukoon siis tältä osin. Jokaista tulee kohdella itsemääräämisoikeuden omaavana ihmisenä.

        Lanseerattaisiinko ”asiakaslähtöisyys” vuoden 2015 ja 2016 teemaksi kaikkiin TE-keskuksiin kautta koko Suomen? Oltaisiin näin aktiivisesti mukana uudistustalkoissa.

    • 6.1

      LL sanoo

      Ei pidä puhua nuorille työstä ellei siitä makseta palkkaa. Työ- tai opiskeluelämään valmentava kurssi, jossa autetaan nuoria ihmisiä löytämään opiskelupaikka tai työpaikka on ihan toinen asia.

  6. 7

    osa-työkykyinen sanoo

    Mies muurarit ne näitä työvoimapoliittisia suunnitelmia saunailloissaan laatii, olenpas saanut kuulla, asuessani eräässä osoitteessa jossa ilmastointikanavan kautta sain kuunnella mitä saunatiloissa puhutaan, monenmoista muutakin sain kuulla, kähmintää – kähmintää….

  7. 8

    sanoo

    Sakarin bloggaus kertoo, että valtanäkökulma iskenyt jälleen. Jokainen liite on oltava haettaessa ja ilmoitus, jatkohakemus tai lausunto vaaditaan ettei maksatus katkea. Mitä sen on väliä vaikka kaikki näkevät näyttöpäätteiltään, että näin se on, kun kuitenkin täytyy henkilökohtaisesti tsupata saman asian kertova allekirjoittamaton ja leimaaton silkka e-kirjeen printti paikasta a paikkaan b. Harkinnanvaraisuus tarkoittaa käytännössä usein ei, koska maksatuspäätöksen tekijä katsoo ettei hänellä ole perusteita myöntää/maksaa.

    Niin, olisihan hakemuksen tai lausunnon saanut tehdä suullisestikin ja vaikka puhelimitse, mutta vain poikkeustapauksessa. Eli hakija ottaa yhteyttä oman toimipisteen vastuuvirkailijaan eikä muuta tulosta ole näyttää kun kaksi riviä tekstiä sähköisessä asiointijärjestelmässä. Kun taas sitten maksatuksen keskeytys, takaisinperintä ja kaikkinainen poikkihallinnollinen määrääminen on aina automaattista.

    Vallankäyttäjä ei siten näe edessään ihmistä eikä tämän asiaa vaan pelkän objektin, jolle tehdään asioita joidenkin toimesta. Vallankäyttäjät vääristävät aina totuuden mieleisekseen ja vapauttavat itse itsensä säännöistä mitä eivät vain viitsi noudattaa. Ja sitten kuvaan tulee joku hyväuskoinen, jolla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta missä vallankäytön kohteet elävät, sekä syyttelee viranomaisvastaiseksi tai yhteiskunnan vastaiseksi. Eikä mikään henkilökohtainen hyökkäys ole koskaan liian alhainen tai vanha vitsi tehtäväksi.

    No, hyväuskoinen hölmö, kauankos sitten luulet sen yhteiskuntasi säilyvän hyvänä ja turvallisena paikkana kaltaisillesi tietämättömien sekä hyväuskoisten enemmistöksi itseään luuleville? Se on se lannistaminen vain nykyään niin kliinistä ja instituutionalista, että epäilemättä on helpompi säilyttää lopun ikäänsä perinteisen länsimaisen ajattelun mukaisen elämänkaaren alle 25-vuotiaan sinisilmäisyyteen kuuluvaksi luettavia asioita. Tiedä siitä enemmistöstä sitten, näin on vain helppo olettaa, koska puhutellusta henkilöryhmästä ei lähde yhtä paha ääni kuin niistä puolihulluista sekä persoonallisuushäiriöisistä, joiden empatiakyky, itsehillintä ja vuorovaikutustaidot ovat jo tykkänään kadonneet.

  8. 9

    Siltojen Jack Norris sanoo

    Kun rahaa ei juuri ole tai muutakaan omaisuutta eikä mahdollisuutta ansaita elantoaan tekemällä työtä tai pääomatulojakaan ei ole pienikin sosiaaliturva tulee tosi tarpeeseen. Siinä sitten helposti tulee mahdollisuus painostaa ihmisiä turhaankin työhön, koska heillä ei ole varaa kieltäytyä. Jollain miljoonien eurojen bonukset kuitaneella johtajalla on varaa kieltäytyä, mutta kädestä suuhun elävällä rutiköyhällä ei.

    Köyhyys on paha juttu kun köyhyys syvenee todella pahaksi sitä eristäytyy yhteiskunnasta, koska ei yksinkertaisesti ole halua mennä minnekään missä joutuu katselemaan kun keskiluokkaiset tai sitäkin varakkaammat käyttävät rahaa omiin ”life style” juttuihinsa tietäen, että rutiköyhällä ei ikinä ole varaa edes promilleenkaan samoista jutuista.

    Köyhyys vie ihmisen nopeasti työkyvyttömäksi jo kymmeniä vuosia ennen eläkeikää. Julkisessa terveydenhoidossa kaikki hoidot ja apu tuntuvat aina olevan kiven takana kun on kokemusta sekä työterveyshuollosta ja julkisesta niin näin voi sanoa. Sitten kun köyhyys menee todella pahaksi ja jatkuu pitkään sitä alkaa pikkuhiljaa kadota kaikki halu huolehtia terveydestä ja helposti jäävät kaikki terveystarkastukset tekemättä ja terveysongelmat hoitamatta kun ei jaksa olla vaatimassa lääkäreitä tutkimaan. Eikä ole oikein rahaakaan terveellisiin elämänvalintoihin. Julkinenkaan terveydenhoito ei ole ilmainen tulee matkakuluja, terveyskeskusmaksuja, monet apuvälineet, hoitovälineet usein joutuu maksamaan omasta kukkarosta ja jos rahaa ei ole ne jäävät helposti hankkimatta.

    Kaikki eivät jaksa vaatia lääkäreitä kirjoittelemaan todistuksia sossuille omista sairauksista ja tarpeista eivätkä lääkäritkään aina edes osaa kirjoittaa sellaisia todistuksia mitkä kelpaavat. Se on kova homma sairaalle hankkia, lääkärin lausunto, tilitiedot monelta kuukaudelta, tiedon verotuksesta ja maistraatista asuin kumppaneista ja heidänkin tiedot, sekä esitellä asiansa sossulle ja siihen päälle vielä käydä ostamassa tukipohjalliset jos lupa niiden ostoon tulee. Kun siitä on tehty tuollaista niin en kyllä yhtään ihmettele miksi niin usein kaikkein köyhimmät suomalaiset jättävät heille määrätyt normaalia kalliimmat apuvälineet ostamatta.

    Jonkun rikkaan, jolla tilit pursuavat rahaa ei tarvitse edes miettiä asiaa hän voi vain käydä ostamassa tarvitsemansa ilman nöyryyttävää selvittelyä omasta asiastaan eri tahoille.

  9. 10

    Pohjanmaan poika sanoo

    Jos nyt sitten ei suostu sisällyttämään kuntouttavaa suunnitelmaan, mitä vaihtoehtoja jää? Voiko kieltäytyä myös muista julkisista työvoimapalveluista, suostua pelkkiin työtarjouksiin, ilman että (ikikarenssilasisen) toimeentulotukea voidaan alentaa?

    Ja jos alennetaan lainvastaisesti, kuten itsellenikin on aiemmin tehty, voiko todellakin olla niin että päätöksestä valittaminen johtaa siihen ettei mistään saa euroakaan rahaa koko prosessin aikana? Niinkin on itselleni tehty, jouduin katkaisemaan valitusprosessin alkuunsa sen takia. Kun en oikein kehtaisi vielä varkaisiinkaan elääkseni lähteä.

    Joskus, totta puhuakseni päivittäin, tuntuu siltä että siihen ne (päättäjät ja viranhaltijat) yrittääkin ajaa. Siis vankilaan ja lopullisesti syrjään.

    • 10.1

      167-176 sanoo

      ”voiko todellakin olla niin että päätöksestä valittaminen johtaa siihen ettei mistään saa euroakaan rahaa koko prosessin aikana? ”
      Näköjään voi mutta silloin toimitaan täysin laittomasti. Teitkö hakemuksen? Jos teit niin millä perusteella se hylättiin? Tekisin tuosta rikosilmoituksen vaikka tuskin sekään tällaisessa epäoikeusvaltiossa mitään hyödyttää. Virkarikoksen vanhentumisaika on vähintään 5 vuotta joten saattaa olla mahdolista yrittää vieläkin saada virknilkkejä vastuuseen virkarikoksista.

      • 10.1.1

        Pohjanmaan poika sanoo

        Niin, tietenkin hain toimeentulotukea, eihän sitä ihminen nollalla eurolla tahdo pärjätä. Kaikki jäihin käsittelyn ajaksi ja Hallinto-oikeudessa voi kestää vuosia. Timonenkin on tästä joskus maininnut ja lakien mukaan ilmeisesti menee. Ei maininnut tällä kertaa.

    • 10.2

      elimäki sanoo

      Kysymyksesi ovat aiheellisia. Valitettavasti ainakaan itse en tiedä vastauksia.

      Olisikin noin, että työnahkijana voisi voisi valita ottavansa vastaan vain työtarjouksia (jolloin päätösvalta hakea tai jättää hakematta jää itse harkittavaksi – tässä vaihtoehdossa siis luotetaan ihmiseen itseensä päätöksentekijänä siitä, onko kyseinen työpaikka itselle sopiva haettavaksi).

      Olen kuullut ajankohtaisohjelmasta, jossa haastateltuna ollut kansanedustaja on kertonut että TE-toimistoilla ei ole mitään pakkoa osoittaa työpaikkaan, vaan työpaikkaa voi myös tarjota. Ero näillä kahdella on juuri tuo, että työhönosoituksessa mainittua paikkaa tulee hakea (karenssin uhalla) ja työtarjouksessa harkinta hakea on täysin työnhakijan.

      En voi käsittää mistä nykyinen työhönosoitusvimma karenssin uhalla on alkanut, jos vaihtoehtona on tarjouksien teko ja hyvinvoivat kuntalaiset. Eihän siitä ole kahta sanaa, että pahoinvointi ja katkeruus, lannistuminen ja epäoikeudenmukaisuudentunne vain lisääntyvät työttömien työnhakijoiden keskuudessa tämän politiikan, näiden käytäntöjen seurauksena. Sitäkö kunta haluaa? Että omat kuntalaiset voivat huonommin??

      En voi ymmärtää miksi tämä olisi kenenkään etu. Kunnan kaikkein vähiten.

      Eikö vahva kunta (ja sen myötä kuntatalous) synny siitä että kuntalaiset voivat hyvin ja tulevat kohdelluiksi tasa-arvoisesti? Kyllä syntyy. Osa TE-keskuksista ei taida nähdä tätä syy-seuraus -suhdetta lainkaan.

      Olisi mielenkiintoista nähdä kunta, joka alkaisi pilotoida ”työnhakijan kunnioittavaa kohtelua” – ottaisi sen päämääräkseen eikä tinkisi siitä. Uskallan väittää, että tällaisessa kunnassa mielenterveyspalveluiden ja sosiaalimenojen kustannukset laskisivat.

      • 10.2.1

        hätää kärsivä sanoo

        Ikävä kyllä tuntuvat olevan siinä mielentilassa että saa tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa. Tuo muuttuu vasta tietynlaisen pelotteen jälkeen. Se pelote on se että joku päätyy nahkurin orsille. En meinaa toimia niin, ei ilmeisesti tuo Pohjanmaan poikakaan. Ajattelen vain että ennemmin tai myöhemmin joku toimii. Näettekö jo lööpit: Sosiaalityöntekijän murha Pohjanmaalla?

  10. 11

    Yhteydenottopyyntö TE-toimistoon sanoo

    Yhteydenottopyyntö TE-toimistoon
    Haluan, että minuun otetaan yhteyttä puhelimitse seuraavassa asiassa

    Aloittavan yrittäjän palvelut

    Koulutuskokeilu

    Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna

    Palkkatuki

    Suunnitelman tarkistaminen ja päivittäminen

    Työhönvalmennus

    Työkokeilu

    Työnhakuvalmennus

    Uravalmennus

    Oikeasta työpaikan saamisesta ei
    Yhteydenottopyyntöä voi edes pyytää
    merkilistä

    • 11.1

      SeniorPotamo sanoo

      Hyvä huomio. Itse en enää aio käyttää te-toimiston ”palveluita”, ne lähinnä haittaavat palkkatyön saantia.

  11. 12

    elimäki sanoo

    Aivan älyttömän hienoa olisi joskus saada joku TE-keskuksien strategia-vastaava vastaamaan julkisuudessakin näihin kysymyksiin. Esimerkiksi siihen ovatko nämä strategiat tietoisesti luotuja ja ymmärretäänkö niiden seuraamukset kuntalaisten hyvinvointiin ja omanarvontuntoon.

    Luulisin että kuntien etu on hyvinvoivat, arvostetut kuntalaiset! Jokainen sitä vähänkään ajatteleva ymmärtää kyllä että näin on.

    Jos TE-keskuksella on mahdollisuus tarjota työpaikkoja, niin miksei sitä mahdollisuutta käytettä? Siitä syntyisi kuntalaisille tunne, että heitä pidetään arvossa ja että heihin luotetaan, kuntalaisten ja virastojen suhde olisi tuhansin verroin parempaa! Ja ongelmat vähenisivät ja jäisivät kertautumatta. Ihminen tarvitsee sitä tunnetta, että häntä arvostetaan.

    Tätä kivijalkaa TE-keskukset ovat alkaneet nakertamaan. Tietävätkö he sen?

    Käyttämällä työhönosoitusta karenssilla uhaten – se on kuin sylkäisisi kuntalaista päin ja sanoisi ”et saa itse päättää mitä ajalla ja taidoillasi teet”.

    Suomi polkee osaa omista työikäisistä kansalaisistaan maanrakoon. Kannattaako? Kuka tästä ”strategiasta” on tällä hetkellä vastuussa?

    Perustetaan sitten maanraossa elävien ihmisten yhteisö ja aletaan elää omaa elämäämme? Ei käy. Me kuulumme kaikki samaan veneeseen. Siihen veneeseen, jossa jokaista arvostetaan tietävänä ja tuntevana ihmisenä.

    • 12.1

      JeppePollari sanoo

      Alkaa nyt olla ihmisten arvot toissijainen asia jos puolet kansasta elää käsi toisen taskulla. Ihan on oikein tuo karenssilla uhkaaminen ja omasta mielestäni yli 2v työttömänä olleelle korvaus pitäisi olla semmoinen ettei ihmisarvoinen elämä ole yksinkertaisesti mahdollista muiden rahoilla.

      • 12.1.1

        Saku Timonen sanoo

        ”…ettei ihmisrvoinen elämä ole mahdollista…” Ehkä mielestäsi keskitysleiri olisi oiva ratkaisu. Tai kenties tuhomisleiri?

      • 12.1.2

        LL sanoo

        Jeppe Pollarilla on tainnut jäädä peruskoulu kesken kun töräyttelee asioista, jotka opitaan peruskoulun viimeisillä luokilla. Eräs niistä oppimisen arvoisista asioista on länsimainen demokratia ja perustuslaki. Ne takaavat monia perusoikeuksia jokaiselle kansalaiselle.

        On paljon yhteiskuntaan liittyviä asioita joiden ymmärtäminen edellyttää jo hieman enemmän kuin vain peruskoulun tietoja, mutta luultavasti Jeppe Pollari tiedät että jokainen täysi-ikäinen suomalainen on veronmaksuvelvollinen. Se velvollisuus koskee myös eläkeläisiä ja työttömiä.

        Jeppe, voisit myös opetella ajattelemaan. Tässä pieni kotiläksy mietittäväksi.

        Työtön maksaa hyvin hyvin korkeata tuloveroa (20%) ja niiden lisäksi monien alvien muodossa veroja mm ruuasta, asumisesta, palveluista, liikkumisesta ja hyvin monesta muustakin arkeen liittyvästä asiasta.

        Mieti tai tee arjen minitututkimus. Tutki kuinka korkeaksi työttömän kokonaisveroaste voi nousta, kun työttömän verotukseen lasketaan mukaan tuloveron lisäksi kaikki muutkin verot joita hän maksaa.

        • 12.1.2.1

          työssäkäyvä mies sanoo

          Missä on se työttömän oma vastuu? Jos työtön on itse päättänyt, ettei TE-toimiston aputarjous ole tyydyttänyt, ja on tarjotusta kuntouttavan työtoiminnan paikasta kieltäytynyt, niin kantakoot päätöksensä seuraukset ja katsokoot peiliin, jos haluaa syyllisen löytää. Voittehan tietysti ruikuttaa saamienne karenssien vuoksi vaikka loppuelämänne ja tehdä kaikenlaisia valituksia eri tahoille, mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Itsellenne vaan kiusaa teette.

          • 12.1.2.1.1

            keke sanoo

            ”TE-toimiston aputarjous”
            Kato kun apua ei kaipaa

          • 12.1.2.1.2

            työssäkäyvä mies sanoo

            Jos ei apua katso tarvitsevansa, eihän TE-toimistossa ole pakko olla asiakkaana.

          • 12.1.2.1.3

            keke sanoo

            No onhan sitä oltava mikäli mielii työttömyyskorvauksensa saada. Meinaatko tosiaankin että TE-toimiston tehtävä on pelkästään tehdä tajouksia joista ei voi kieltäytyä vai mikä se sinun ongelmasi on? Onko siellä työmaalla todellakin niin ikävä olla näin kesähelteillä että alkaa ihan kadehtimaan työttömiä?

          • 12.1.2.1.4

            LL sanoo

            Työssäkäyvä mies, ajatteleppa kunnolla. On se sinunkin etusi etteivät työttömät suostu ihan helposti tekemään sinun töitäsi palkatta tai halvemmalla. Siksi tässä näitä valituksia tehdään, että työelämässä noudatettaisiin edes joitain sopimuksia.

          • 12.1.2.1.5

            elimäki sanoo

            Eiköhän se osoita lähinnä vielä suurempaa vastuullisuutta (omasta elämästään sekä vaikutuksistaan koko yhteiskuntaan) että etsii työpaikkansa itse ilman te-keskuksen pa(i)nostusta. Myös se, että äänestää jaloillaan on vastuuntuntoa ja aktiivista vaikuttamista yhteiskunnan muuttamiseksi parempaan suuntaan (ja joskus se on paljon suorempiselkäisempää ja vastuullisempaa kuin se että tyytyy passiivisesti haitalliseen systeemiin). Yhteiskunnasta kannattaa välittää ja omista arvoistaan kannattaa pitää kiinni.

            Sellaisessa ihmisyhteisössä ainakin itse tahdon elää. Sellaisessa, jossa ihmiset eivät luovu arvoistaan (ja myöskään työn merkityksellisyydestä).

            On paljon vastuullisempaa irtisanoutua eettisesti kyseenalaisesta tai merkityksettömästä työstä kuin jäädä tekemään niitä.

            Jos kaikki työ, joka generoi veroeuroja, on merkityksellistä, niin voimmehan me perustaa vaikka syaniditehtaan. Sen, että jollakin on ”työllistävä vaikutus” ei pitäisi missään yhteiskunnassa riittää perusteeksi toiminnalle. Yhteiskunta tarvitsee vahvaa moraalia ja eettisesti kestävää toimintaa pysyäkseen vakaana ja vauraana. Siitä – tai sen puutteesta – on koko kestävyysvajeessa kyse.

          • 12.1.2.1.6

            LL sanoo

            Tuo on kyllä ihan totta, mitä kirjoitat eettisistä valinnoista ja siitä että kaikki/koko elämä ei ole rahataloutta. Elämässä on paljon muutakin kuin raha. Jatkuva köyhyys, se ettei pysty muuttamaan tilannettaan paremmaksi, vaikka tekisi töitä ja lamaannuttava kanssakäyminen viranomaisten kanssa, on hirveän raskasta, varsinkin se jos jatkuu vuositolkulla.

            Verovelvollisuusasia, jonka tuolla otin esille, oli olevinaan piikki tälle ikävälle ja vastenmieliselle huutelulle jota työttömät saavat kuullakseen, ja aika usein. Se on kohtuutonta.

          • 12.1.2.1.7

            elimäki sanoo

            Hei ja kiitos kommentistasi. Tuo sanomasi, että jokainenhan meistä maksaa veroja (ja verojahan kerätään lähes kaikesta mitä kulutamme ja teemme) on tähdellistä ja se pitää aina muistaa. Se myös nivoo meistä jokaisen osaksi tätä yhteiskuntaa, myös sen verokertymää. Ja juuri siksi väite, että työttömyys- tai sosiaaliturva olisi jonkun ”toisen” taskulla olemista, on pätemätön.

            (Ja täysin olen kanssasi samaa mieltä siitä että työttömien osaksi saamansa kohtelu ja huutelu on kohtuutonta ja täysin turhaa väärän puun haukkumista. Huutelu osoittaa ettei tiedetä mistä on kysymys).

      • 12.1.3

        elimäki sanoo

        JeppePollari: kansa = me = yhteiskunta. Joten jokainen on siten käsi ihan omalla taskullaan (vaikka olisi kyse työmarkkinatuesta tai sosiaaliturvasta). Omalla taskullamme olemme, kun käytämme yhteiskunnan varoja ja ohjaamme niitä haluamaamme suuntaan. Ei ole olemassa mitään ”toista” tahoa kuin me kaikki yhteensä (ja yhteisesti luomamme yhteiskunta).

        Sitäpaitsi jokaisella ihmisellä on rutkasti paljon muutakin arvoa ja merkitystä ympäristölleen ja ympäröiville ihmisille kuin pelkät generoidut veroeurot. Kaikki vaikutukset eivät suinkaan ole laskettavissa rahassa, elämä on hiukkasen paljon monimuotoisempaa ja moniulotteisempaa kuin vain talous.

        Pystytkö sinä mittaamaan rahassa mitä olet vanhemmiltasi, sukulaisiltasi ja ystäviltäsi oppinut? Tai opettajiltasi koulussa, tai työnantajiltasi?

        Puhutaan paljon isommista vaikutuksista, kuin vain valtiontaloudessa pyörivät eurot. Eikö totta?

      • 12.1.4

        elimäki sanoo

        Jeppe-ystäväin, ajattele asiaa näin: mitä huonommin ihmiset ympärilläsi voivat, sitä huonommassa (epävakaammassa, riskialttiimmassa jne) naapurustossa ja yhteiskunnassa itse asut. Et kai pidä sitä hyvänä asiana? Asumista mahdollisimman riskialttiissa ja vaarallisessa, epävakaassakin ympäristössä. Itse kutsuisin sitä ”viivästetyksi masokismiksi”, jos nauttii kanssaihmistensä kärsimyksestä – tietäen sen mitä todennäköisimmin vaikuttavan kielteisesti myös omaan asuinympäristöönsä ja asuinympäristönsä vakauteen ja turvallisuuteen.

        Se, että ihmiset voivat hyvin kautta koko yhteiskunnan, on kaikkien etu. Myös varakkaiston etu. Ja myös jo nyt hyvinvoivien kaikissa eri tuloloukissa elävien etu.

        Älä sinäkään sorru masokismiin. Älä nauti siitä, että yhteiskunta voi huonosti tai siitä että ihmisiin sattuu.

      • 12.1.5

        Kesäyö sanoo

        Jeppepollari on niitä tyyppejä joiden kirjoituksia lukee ekat 2-5 riviä ja asia pihvi.

        Jostain syystä Jeppepollarit kykenee tiivistää köyhän antinsa tuohon määrään. Joten loppua ei tarvitse edes lukea.

        Siitä lopusta kun ei viisastu muut kuin toiset Jeppepollarit poimiessaan mahdollisia uusia ideoita kertoa samoja typeriä juttuja pitkin poikin nettiä.

        Tosin en ole nähnyt Jeppepollarien jutuissa enää vuosikausiin mitään jännittävää kehitystä yhtä saman toistoa vaan. Johtuu kait siitä että ei Jeppepollareilla ole mielikuvitusta.

        Jos lähtisi itse seuraamaan auringon nousua…

  12. 13

    Siltojen Jack Norris sanoo

    KELA pohtii näköjään ilmiantolomaketta kelan etuuksien väärinkäyttäjien käräyttämiselle. Itse veikkaan, että suurempi ongelma kun aiheettomien tukien saaminen on se, että ihmiset eivät saa heille kuuluvia tukia. Lisäksi epäilen sitä, että varattomien ihmisten käräyttely ei tule pitemmän päälle johtamaan parempaan yhteiskuntaan vaikka sitä kautta keksittäisiinkin perusteita katkoa tukia lisää. Lisäksi ulosotto kuormittuu turhilla perinnöillä, koska varattomilta ei pysty perimään mitään.

    KELAN etuuksien varassa sinnittelevistä suurin osa kun on vähävaraisia tai täysin varattomia.

    • 13.1

      0ravainen sanoo

      Miten olisi KELAn, työkkärin, tai sossun virkailijan käräyttämislomake, selkeän virkavirheen yhteydessä?

      • 13.1.1

        Hemppo sanoo

        Kannatettava ajatus. Ilmoitusta tulisi seurata automaattisesti kotietsintä poliisin suorittamana, lasten huostaanotto asian tutkimisen ajaksi sekä M1-lähete kyseisen virkamiehen mielenterveyden tutkimiseksi. Ja lasku perään.

  13. 14

    elimäki sanoo

    Kiitos tästä linkistä. Hienoa että joissain maissa uskalletaan kokeilla jotain tällaista. Uskallettaisiinpa Suomessakin tehdä enemmän kokeiluja. Vain niin voi saada tietää eri systeemien vaikutukset, että ylipäätään uskalletaan kokeilla vaihtoehtoisia käytäntöjäkin.

  14. 15

    nimetön sanoo

    On onneksi myös aktiivisuutta solidaarisuustalouden suuntaan:

    ”Solidaarisuustalous on kutsu jäsentää talous uudelleen jokaisen omasta arjesta käsin. Keskeinen talouden kysymys on, miten organisoimme yhteiselämämme. Miten voimme verkostoitua niin, että saamme talouden omaan ja yhteiseen käyttöön? Talouden tärkein päämäärä on sosiaalisen elämän uusintaminen.

    Toisin kuin valtavirran talousajattelussa usein katsotaan, ympärillämme on paljon elinvoimaisia yhteisöjä ja yhteisiä käytänteitä aikapankeista ja vaihtopiireistä ekokyliin ja yhteiskunnallisiin yrityksiin. Näiden toiminta perustuu yhteisiin arvoihin, joita ovat mm. moniarvoisuus, autonomia, tasa-arvoisuus, demokratia ja ekologisuus – siis solidaarisuus.

    Nämä niin sanotun solidaarisuustalouden toimijat haluavat omassa toiminnassaan ylittää kapitalistisen kansa- ja valtiokeskeisen talousajattelun. Yhteisresurssit, niin sanotut commonsit, ovat tärkeä osa solidaarisuustaloutta. Yhteisresursseja ovat järvet, metsät, jokaihmisenoikeudet, kielet, perinteet, avoin tieto ja niin edelleen. Itse solidaarisuustalouden kehittämisestä voidaan puhua commoningina. Kyse on yhdistämisestä, resurssien yhteen saattamisesta ja yhdessä luomisesta.”

  15. 16

    Esimiehenä toimiva sanoo

    Vasemmistoliiton kansanedustaja Matti Semi on jättänyt hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen kuntouttavasta työtoiminnasta ja työvoimapalvelujen rahoituksesta. Semi on huolestunut siitä, että heinäkuun alusta voimaan tuleva kuntouttavaa työtoimintaa koskeva lakimuutos rajaa kuntouttavan työtoiminnan neljään päivään viikossa. Semi toteaa kysymyksessään kuntouttavan työtoiminnan hyödyistä näin.:

    ”Kuntouttava työtoiminta tarjoaa monelle mahdollisuuden olla mukana työelämässä omien voimavarojen mukaan. Se vähentää syrjäytymistä ja lisää hyvinvointia. ”
    http://www.vasemmisto.fi/tiedotteet/tiedotteet-2015/kuntouttavan-tyotoiminnan-rajoitusta-arvioitava-uudelleen/

    Semi on oikealla asialla, kun hän on huolestunut kuntouttavan työtoiminnan päivien rajaamisesta neljään viikossa. Toimin itse esimiehenä kuntouttavan työtoiminnan pajalla ja olen monen työttömän kohdalla nähnyt sen, kuinka kuntouttavaan työtoimintaan pääseminen on päättänyt työttömän syrjäytymiskierteen. Meillä jokainen työntekijä on töissä viitenä päivänä viikossa ja sekä esimiehet että työntekijät pitävät tätä järjestelyä hyvänä. Kokemukseni pohjalta olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei kuntouttavaan työtoimintaan osallistumista pidä rajata neljään päivään viikossa. Onneksi uusi hallitus onkin nyt valmistelemassa uutta lakimuutosta, joka palauttaisi kuntouttavan työtoiminnan päivien määrän viiteen viikossa.

    • 16.1

      keke sanoo

      Aika huolestuttavaa kehitystä tällainen että syrjäytyneestä pidetään huolta ainoastaan viikonpäivinä. Moni syrjäytynyt ryyppää viikonloput ja sitten taas arkipäivinä palaa kuntoutettavaksi entistä huonommassa kunnossa. Moni poliisitehtävä sekä alkoholista johtuva häiriö keskittyykin tähän osaan viikosta. Mielestäni kuntouttavaa työtoimintaa pitäisi järjestää myös viikonloppuisin.

      Ymmärrettävistä syistä yritykset tosin ovat usein tosin viikonloput suljettuina joten ehdottaisin että kuntoutettavat suoriuttaisivat työtehtävänsä joko yrityksen johdon tai palkattujen työntekijöiden alaisuudessa heidän kotonaan erilaisten kotiaskareiden parissa. Näin heille tulisi tutuksi se normaali arki missä normaalit ihmiset elävät ja he saisivat motivaatiota sekä vaikutteita paremmasta elämäntyylistä. Samalla oppien niitä tärkeitä elämänhallinnan taitoja joita on lähes mahdoton opettaa työpaikalta käsin.

      Ehkä kannustus ottaa jokin elämänhallintansa ottanut omaan kotiinsa suorittamaan erilaisia työtehtäviä saattaa joillekkin olla epämieliusa asia joten hallitus voisi porkkanana tästä kouluttajaa palkita kenties jonkinmoisella korvauksella esimerkiksi verohelpotuksen tai rahallisen korvauksen avulla.

      • 16.1.1

        Pera (alkup.) sanoo

        ” Moni syrjäytynyt ryyppää viikonloput ja sitten taas arkipäivinä palaa kuntoutettavaksi entistä huonommassa kunnossa. Moni poliisitehtävä sekä alkoholista johtuva häiriö keskittyykin tähän osaan viikosta.”

        Noin on ja putkaanjoutumisethan tulevat sosiaaliviranomaisen tietoon ja tuosta johtuen valikoituvat kuntouttavien työtoimintojen asiakkaiksi. Lisäksi kesäisin pussikaljaa julkisesti nauttivat pääsevät nauttimaan kuntouttavasta työtoiminnasta.

    • 16.2

      terve sanoo

      Kaarlo kaaleppiko se taas täällä fantasioimassa, oikeissa töissä ei taida olla koskaan ollutkaan?
      Mikä on tämä tyyppi, joka meluaa ja haukkuu työttömiä (sekä muitakin) joka paikassa, esittäen mitä hullumpia orjuuden vaatimuksia? Varsinkin kun puuha on ollut pitkäkestoista, vuodesta toiseen, niin saanee epäillä takana olevaa tahoa..

      • 16.2.1

        keke sanoo

        Älä nyt Kaaleppia tai Kaarloa tähän sotke. Huolestuneet kansalaiset lyhentyneen ”työ”viikon puolesta löytyvät vasemmistoliiton osoitteesta tarkemmin sanottuna vasemmistoliiton eduskuntaryhmästä. Huomioitavaa on myös se että vanhaan kunnon työväenperinteeseen nojautuen siellä ollaan hyvin huolissaan siitä millaisen aukon tuo saamaton 9€ jättää syrjäytyneen kaljakassaan.

    • 16.3

      0ravainen sanoo

      ” Toimin itse esimiehenä kuntouttavan työtoiminnan pajalla..” Palkattuna.
      ”..Meillä jokainen työntekijä on töissä viitenä päivänä viikossa ..”
      Palkatta.

      Voithan itsekkin jättää palkkasi pois, jos se homma on sinusta niin kivaa. =)